DE-S-GLOBALIZACIJA NJ 8.XII.-DIE WELT-GLOBALIZACIJA NJEMAČKADIE WELT8. XII. 1999.Povijest globalizacije"U najboljem od svih svjetova globalizacija povećava blagostanje, otvara granice, sve usrećuje, i ako nisu umrli, žive još i danas.
U stvarnom svijetu pritisak globalizacije za očuvanje identiteta može toliko doći u protuslovlje, da se sukobljavaju civilizacije, kulture i vjere. Globalizacija ne zna za sućut, ne poštuje nikakvu povijest, ne daje olakšavajuće okolnosti. Kulturni je sukob cijena globalizacije. Do njega ne dolazi samo između zemalja nego i u njima. Razlog za to naveo je u XIX. stoljeću veliki poznavatelj ljudi Alexis de Tocqueville: 'Što ljudi postaju ravnopravniji, to postaju osjetljiviji na postojanje razlika.'Globalizacija je modni pojam našega doba. No njegova bitna zamisao nije nova. Nije novo ni to što se predodžbe sele iz raznih vremena: tehnokratska vizija Zapada potaknuta kapitalizmom, tehnologija i prirodna znanost i posve drukčiji životni ritam dalekih kultura 'Džihad protiv Mac Worlda', samo je najnovija inačica teme koja pokreće novo doba.Od doba otkrića, Europljani su posezali za sve većim dijelovima
NJEMAČKA
DIE WELT
8. XII. 1999.
Povijest globalizacije
"U najboljem od svih svjetova globalizacija povećava blagostanje,
otvara granice, sve usrećuje, i ako nisu umrli, žive još i danas. U
stvarnom svijetu pritisak globalizacije za očuvanje identiteta
može toliko doći u protuslovlje, da se sukobljavaju civilizacije,
kulture i vjere. Globalizacija ne zna za sućut, ne poštuje nikakvu
povijest, ne daje olakšavajuće okolnosti. Kulturni je sukob cijena
globalizacije. Do njega ne dolazi samo između zemalja nego i u
njima. Razlog za to naveo je u XIX. stoljeću veliki poznavatelj
ljudi Alexis de Tocqueville: 'Što ljudi postaju ravnopravniji, to
postaju osjetljiviji na postojanje razlika.'
Globalizacija je modni pojam našega doba. No njegova bitna zamisao
nije nova. Nije novo ni to što se predodžbe sele iz raznih vremena:
tehnokratska vizija Zapada potaknuta kapitalizmom, tehnologija i
prirodna znanost i posve drukčiji životni ritam dalekih kultura
'Džihad protiv Mac Worlda', samo je najnovija inačica teme koja
pokreće novo doba.
Od doba otkrića, Europljani su posezali za sve većim dijelovima
svijeta i preoblikovali ih po svojoj slici. Tuđe običaje i moralne
predodžbe susretali su uglavnom s prijezirom. Ono što je počelo kao
neograničena europeizacija, moralo je prije ili kasnije dovesti do
prve globalizacije. U XIX. stoljeću neke su se skrupule umirivale
formulama poput 'white man's burden', 'la mission civilisatrice',
'Treći Rim' ili, u američkoj inačici iz 1918.: 'to make the world
safe for democracy'. Sredinom XX. stoljeća, kad su slava i
bogatstvo Europljana uništeni novim tridesetogodišnjim ratom,
sučelile su se dvije kulture, obje porijeklom iz Europe - SAD i
Sovjetski Savez - u konstelaciji koja je bila globalna, nuklearna i
bipolarna. Ostatak je bio 'Treći svijet'. Prije deset godina
Sovjetski je savez krenuo putem svih svjetskih carstava. Za jedan
kratak časak dvije su zamisli obuzele kolektivnu svijest Zapada.
Obje su se u međuvremenu pokazale kao američke fantazije koje, osim
toga, jedna drugu isključuju.
Prva je zamisao proglašena u ljetu 1989., kad je Gorbačovljevo
proljeće naišlo na led hladnoga rata. Francis Fukuyama obznanio je
svršetak dosadašnje povijesti u središnjem organu američkog
neoizolacionizma 'The National Interest'. Sve iluzije tog obrata
sastavile su se u globalnom obećanju: demokracija i tržišno
gospodarstvo zauvijek i vječno. Stara neprijateljska slika
odložena je kao zabluda, preostali sukobi degradirani u
marginaliju. Razum i integracija sve će riješiti.
Njemačka vanjska politika nije znala kako se držati pri promatranju
supranacionalnih ustanova koje bi svijet od Vankuvera do
Vladivostoka odvele u mirnu budućnost. Njemačka je sigurnosna
politika vojsku, tajnu službu i slične atribute staromodne vlasti
držala nezaobilaznima - u svakom slučaju neiscrpnom novčanom
pričuvom. Iznenada su svečanost mira prekinuli glasni krici iz
Iraka, Jugoslavije, Kavkaza i s drugih mjesta užasa. Tako je 1993.
najavljen sudar kultura u časopisu 'Foreign Affairs'. Opet je
posrijedi bilo američko tumačenje svijeta, koje nije trebalo samo
pomoći u traženju novog koordinatnog sustava nego je pružalo i novu
formulu shvaćanja svijeta. Umetnuto u tužnu poruku profesora
Samuela Huntingtona, bilo je nužno upozorenje da je za opstanak u
miru nužna suzdržanost Zapada i tankoćutnost Washingtona. Ne treba
se varati. Piercing i uporaba interneta još ne znače trijumf
zapadnih vrijednosti. Čak ni želja da se uskoro bude poput
Amerike.
Ako je Alexis de Tocqueville imao pravo, narodi će prije ili kasnije
vrisnuti da su im pozapadnjačeni vođe i bezdušni tehnokrati oteli
njihovu prošlost a ukrali budućnost i dostojanstvo. U Njemačkoj
nije teško pronaći dokaze, ni u Francuskoj također: pobuna protiv
'American Way of Life'. Zaostali narodi i silom će se usprotiviti
Zapadu - jučer s magnetofonskim vrpcama, danas s eksplozivom a
sutra možda s raketama.
Postoji priča o indijanskom poglavici koji je napustio svoj
rezervat i nakon slijetanja u divovsku zračnu luku O'Hare u
Chicagu, tri dana ostao sjediti na istom mjestu. Kad su ga napokon
pitali zašto ne putuje dalje, odgovor je glasio: 'Čekam da stigne
moja duša'. Možda su duše mnogih naroda još negdje ne putu i čekaju
da usklade cilj i odredište, viziju i sjećanje. Samo se SAD, na čelu
globalnog gospodarstva, nalazi u tom sretnom položaju.
Sada je u tijeku nova globalizacija. Ona će poremetiti sve
socijalne ravnoteže Zapada, kao nekada u ostalom svijetu. Ta
globalizacija nije epizoda, nego preokret u kojem se odlučuje o
budućnosti industrijskih demokracija" - piše Michael Stuermer.