DE-DOMOLJUBLJE-Gospodarstvo/poslovanje/financije NJ 24.XI.-WELT-DOMOLJUBNO GOSPODAR. NJEMAČKADIE WELT24. XI. 1999.Domoljubno gospodarstvo"Kao da su iznad nacija - tako se rado vide predstavnici globalizacije, da bi zatim ipak ponovno
zaključili kako i u doba nove svjetske ekonomije domoljublje ima svoju ulogu.To sada mora iskusiti britansko poduzeće Vodafone pri pokušaju preuzimanja Mannesmanna. Od poslodavaca preko sindikata do politike, u Njemačkoj se brane protiv agresivne anglosaksonske poduzetničke strategije koja je na posljetku motor restrukturiranja, racionalizacije i osuvremenjivanja gospodarstva. I to iako njemačka poduzeća dosta dugo kruže u kupovini po inozemstvu.U njemačkoj je politici veliko iskušenje da se na prodor britanskog poduzeća gleda kao na napad na 'Njemačka dd' i da se u predstojećoj izbornoj borbi u Nordrhein-Vestfaliji iskoristi stranačko-taktički. 'Imao je smolu', rečeno je nedavno u vodstvu SPD-a, jer da je šef Vodafonea Gent čekao do tih izbora, imao bi bolje izglede. No sada su sjevernorajnski-vestfalski premijer Clement i kancelar Schroeder odlučni postaviti se kao spasitelji uzornog nacionalnog
NJEMAČKA
DIE WELT
24. XI. 1999.
Domoljubno gospodarstvo
"Kao da su iznad nacija - tako se rado vide predstavnici
globalizacije, da bi zatim ipak ponovno zaključili kako i u doba
nove svjetske ekonomije domoljublje ima svoju ulogu.
To sada mora iskusiti britansko poduzeće Vodafone pri pokušaju
preuzimanja Mannesmanna. Od poslodavaca preko sindikata do
politike, u Njemačkoj se brane protiv agresivne anglosaksonske
poduzetničke strategije koja je na posljetku motor
restrukturiranja, racionalizacije i osuvremenjivanja
gospodarstva. I to iako njemačka poduzeća dosta dugo kruže u
kupovini po inozemstvu.
U njemačkoj je politici veliko iskušenje da se na prodor britanskog
poduzeća gleda kao na napad na 'Njemačka dd' i da se u predstojećoj
izbornoj borbi u Nordrhein-Vestfaliji iskoristi stranačko-
taktički. 'Imao je smolu', rečeno je nedavno u vodstvu SPD-a, jer da
je šef Vodafonea Gent čekao do tih izbora, imao bi bolje izglede. No
sada su sjevernorajnski-vestfalski premijer Clement i kancelar
Schroeder odlučni postaviti se kao spasitelji uzornog nacionalnog
poduzeća.
Igra s vatrom, jer oni koji proizvode proturječje između
domoljublja i globalizacije, zemlji koja toliko ovisi o izvozu kao
Njemačka, mogu nanijeti štetu.
U protuglobalnim afektima ionako postoji čudnovat savez između
dijelova CDU/CSU-a i SPD-a. Njemačke 'global playere' ubrzo
proglašavaju 'momcima bez domovine'. No što to znači za poduzeća?
Ako ne žele izgubiti prihvatljivost svojeg poduzetničkog
djelovanja, moraju voditi računa o činjenici da u javnoj raspravi
ne pretežu samo argumenti tržišta, nego da u navali promjena,
nacionalna država još ima svoj učinak stvaranja identiteta.
Nedavno Allensbachovo ispitivanje mišljenja pokazuje da Nijemci o
svojim poduzećima i menadžerima misle sve moguće - samo ne da vode
računa o interesima svoje zemlje. Poduzetnik poput Axela Springera
uvijek je ustrajao na angažmanu u duhu prosvijećenog domoljublja.
Poduzeće dakako mora biti uspješno u poslu, ali uvijek je bio
spreman - kao pri gradnji izdavačke kuće na zidu - u svoje
strategijsko poslovno planiranje uplesti i drukčija razmišljanja.
To, rekao je, 'i danas kao i sutra snosimo zbog političkih
razloga'.(...)
Radi li se u drugim zemljama 'nedomoljubnije'? Teško: kad je prije
nekog vremena jedan njemački upravitelj sa svojim britanskim
sugovornikom htio raspravljati o možebitnoj integraciji, potonji
mu je pod nos gurnuo papir britanske tajne službe. U njemu je bilo
nabrojano kad se i s kojim drugim inozemnim poslovnim partnerima
Nijemac sastajao. Cijela rasprava pokazuje jedno: domoljuban u
gospodarstvu nije onaj tko zaziva protekcionizam. Domoljuban je
onaj tko vjeruje u snagu zemlje i stoga vodi odgovarajuću reformsku
politiku" - piše među ostalim Michael J. Inacker u uvodniku lista.