IT-HR-VA-crkva-povijest-ideologije IT-19.XI.-REPUBBLICA-STEPINAC ITALIJALA REPUBBLICA19. XI. 1999.Dva Stepinčeva lica između ustaša i komunista"Tajna nadbiskupa s dva lica zatvorena je u jednom sarkofagu smještenom u apsidi zagrebačke
katedrale, odmah iza glavnog oltara, uvijek okruženom svježim cvijećem i ženama koje kleče, gdje se dolazi odati počast posmrtnim ostacima blaženog Alojzija Stepinca, a preko njega Crkvi i hrvatskoj naciji.Vjera i domovina, tragična sprega. 'On je bio osuđen nevin, samo zato što je odbio naloge komunističke vlasti da potakne crkveni raskol i odvoji Katoličku crkvu u Hrvatskoj od Rima i Svete Stolice, sa svrhom da se uništi Katolička crkva kao stoljetni čuvar i zaštitnik identiteta i slobode hrvatskog naroda', piše u dokumentu iz 1992. kojim je zagrebački parlament poništio presudu Stepincu zbog suradnje s okrutnim, ali izrazito katoličkim ustašama.Pola stoljeća prije, ne slučajno, prvi čin diktature Ante Pavelića bio je slanje poruke papi Piju XII.'Moja prva nakana', stajalo je, 'jest da narod ostane vjeran svojoj slavnoj prošlosti, Svetom apostolu Petru i njegovim nasljednicima, i da naša nacija, prožeta Svetim Evanđeljem, postane Božje
ITALIJA
LA REPUBBLICA
19. XI. 1999.
Dva Stepinčeva lica između ustaša i komunista
"Tajna nadbiskupa s dva lica zatvorena je u jednom sarkofagu
smještenom u apsidi zagrebačke katedrale, odmah iza glavnog
oltara, uvijek okruženom svježim cvijećem i ženama koje kleče, gdje
se dolazi odati počast posmrtnim ostacima blaženog Alojzija
Stepinca, a preko njega Crkvi i hrvatskoj naciji.
Vjera i domovina, tragična sprega. 'On je bio osuđen nevin, samo
zato što je odbio naloge komunističke vlasti da potakne crkveni
raskol i odvoji Katoličku crkvu u Hrvatskoj od Rima i Svete Stolice,
sa svrhom da se uništi Katolička crkva kao stoljetni čuvar i
zaštitnik identiteta i slobode hrvatskog naroda', piše u dokumentu
iz 1992. kojim je zagrebački parlament poništio presudu Stepincu
zbog suradnje s okrutnim, ali izrazito katoličkim ustašama.
Pola stoljeća prije, ne slučajno, prvi čin diktature Ante Pavelića
bio je slanje poruke papi Piju XII.
'Moja prva nakana', stajalo je, 'jest da narod ostane vjeran svojoj
slavnoj prošlosti, Svetom apostolu Petru i njegovim nasljednicima,
i da naša nacija, prožeta Svetim Evanđeljem, postane Božje
kraljevstvo'. Sretna je Italija, čiji je Preporod prošao probojem
kroz Porta Piu, sačuvavši je od rizika da bude zamišljena kao Božje
kraljevstvo: povijest klerofašističkog preporoda teži poput
kamena nad suvremenom Hrvatskom, tjerajući je još i danas da na
prijetnju iz Beograda reagira etničkim čišćenjem.
Dakle u tom sarkofagu leži čovjek koji je 1945. znao izvući junačku
hrabrost pred komunistima koji su mu nudili izbor između zatvora i
potčinjavanja. No tu leži i čovjek koji je 4. travnja 1941., znao u
svim crkavma intonirati Te Deum zahvale za rađanje neovisne
hrvatske države na vrhovima nacifašističkih bajuneta, kada su već
po ulicama bili obješeni natpisi 'Zabranjeno za Srbe, Židove,
Cigane i pse'. Hrvatska poštuje pastira koji se usred ustaškoga
terora usuđivao s oltara prijavljivati rasizam, ali je u
međuvremenu u svom osobnom dnevniku bilježio: 'Ako pobijedi
Njemačka, bit će to propast malih naroda. Ako pobijedi Engleska, na
vlasti će ostati masonerija i Židovi, dakle nemoral i korupcija.
Ako pobijedi SSSR, onda će svijetom vladati đavo i past će u
pakao'.
U jednoj bolnici nedaleko od katedrale traje agonija predsjednika
Franje Tuđmana, Miloševićeva alter ega koji je katoličku Hrvatsku
htio odvući iz 'balkanske krčme', i koji je pored pape Woytille, kao
u trijumfu, proživio Stepinčevu beatifikaciju. No taj toliko
očekivani događaj zasigurno nije zaliječio rane suprotstavljenih
pamćenja, i tako se tajna nadbiskupa s dva lica produžava u
posljednji europski rat slavenskih naroda koji govore istim
jezikom, boreći se, međutim, duž nerazmrsive granice između
latinice i ćirilice, između rimskog i pravoslavnog kršćanstva.
U Zagreb me odvela skrupula savjesti. U jednom sam članku u
'Repubblici' nazvao Stepinca zaštitnikom ustaša, impresioniran
dokumentarnim opsegom knjige Marca Rivellija ('Nadbiskup
genocida', naklada Kaos) o istrjebljenju Srba izvršenom uz
blagoslov brojnih katoličkh svećenika između 1941. i 1945.
Nekoliko dana poslije došlo mi je, uz ljubazno pismo, izdanje lista
'Osservatore Romano' posvećeno 'Kardinalu Alojziju Stepincu:
junački život u svjedočanstvu koliko je ljudi uz njega bilo žrtvama
progona u komunističkoj Jugoslaviji'. Autor, Gianfranco Mattei,
poslije mi je povjerio da je za knjigu izričito kod Maria Agnesa
zamolio Papa Woytila po povratku iz Hrvatske, kao što piše u
priloženoj posveti.
Je li dakle bio klevetnički taj moj sud o čovjeku čiju svetost
objavljuje Papa? Naravno, suprotnost između dviju knjiga je
dojmljiva, velika poput balkanske drame. Dok Rivelli opširno
opisuje neizrecive ustaške zločine, i potom brzo opravdava presudu
na 16 godina zatvora koju su komunisti izrekli Stepincu, Mattei
međutim podsjeća na pomoć koju je nadbiskup dao progonjenima, ali
ratno razdoblje rješava na tek nekoliko stranica, kako bi potom
opširno pisao o komunističkom napadu na Crkvu, koji je kulminirao
zatvaranjem njezina primasa do njegove smrti. Kako razmrsiti tako
različite teze? Monsinjor Juraj Batelja, koji je predložio
beatifikaciju, trese glavom zbog nezahvalnosti malobrojnih
preživjelih zagrebačkih Židova: 'Zar ne znaju za pisma zahvale koja
su došla od njihovih suvjernika koje je spasio Božji sluga? Zašto ne
znaju reći hvala? Zašto ga Izrael ne upiše među svoje pravednike?'.
I prelistava velike crne bilježnice Stepinčeva dnevnika, gusto
ispisane njegovom elegantnom kaligrafijom i molbama za pomoć
upućenima nadbiskupiji. Obitelji koje se zovu Weiss, Freiberger,
Seiner, traže sklonište koje biskup dijeli svim svojim snagama,
koje međutim ostaju tragično nerazmjerne.
Židovski nakladnik Slavko Goldstein računa da je Stepinac uspio
spasiti nešto više od pet stotina osoba, Židova i Srba: 'Nastojao
je, s propovjedanice je objavljivao svoje ne rasizmu, no nikada
nije izravno osudio fašistički režim i njegova Ducea. Jer su ustaše
bile sastavni dio njegova stada, a njihova je katolička država
došla u pravi trenutak. Suprotno tomu, komunistički i raskolnički
partizani utjelovljivali su antikrista'. Protužidovski
tradicionalizam vidljiv je i u izvješću koje je primas poslao
vatikanskom tajništvu u svibnju 1943.: 'Hrvatska se vlada
energično bori protiv pobačaja kojega poglavito sugeriraju
židovski i pravoslavni liječnici, oštro je zabranila sva
pornografska izdanja, koje su također uređivali Židovi i Srbi.
Zabranila je masoneriju i vodi ljutu borbu protiv komunizma.
Eminencijo, ako je reakcija Hrvata katkad okrutna, mi je osuđujemo
i žalimo, no izvan je dvojbe da su tu reakciju izazvali Srbi'. Nakon
što su objavljeni rasni zakoni, ustaše u pratnji 150 kapelana
krenuli su u fizičko uklanjanje pravoslavnih Srba, počevši od
njihovih vjerskih predvodnika. Krvava kupelj izazvala je Stepinčev
prosvjed, i tako je Pavelić 1942. inaugurirao politiku masovnih
prisilnih preobraćenja. U vezi s tim Katolička je crkva išla od
evageličke uskrate do spremnosti pokrštavanja onih jadnika koji bi
se tako spasili. Jedan poprilično podvojen položaj, kao što
svjedoči i odredba koju je 9. prosinca poslao Giuseppe Marcone,
predstavnik pontifikata u Zagrebu, kardinalu Luigiju Maglioneu,
čelniku tajništva vatikanske države pape Pija XII. I ona se nalazi u
Stepinčevu dnevniku: 'U mjestima gdje se šizmatici preobraćaju, a
već postoji neka katolička crkva neka se ne preuzima raskolnička
crkva. Tamo gdje, međutim, nema katoličke crkve, i gdje se svi, ili
gotovo svi šizmatici preobraćaju, može se uporabiti za vjersku
pouku ili crkvene obrede tamo postojeća šizmatička crkva, koja prvo
mora biti blagoslovljena najjednostavnim obredom, isključujući za
sada svečano posvećenje'.
Možda se približavamo sastavljanju podvojene istine o jednom
nadbiskupu i Crkvi, uronjenima u balkansku tragediju. G. 1945. kada
se Pavelić uspio spasiti, zahvaljujući potporama iz Vatikana,
uslijedlili su novi užasni pokolji, i ovoga su ih puta činili Titovi
partizani na štetu hrvatskoga stanovništva, kao u Bleiburgu. I
odmah nakon toga došla je jugoslavenska komunistička represija, s
ubijanjem mnogih svećenika. Stepinac je ostao na svom mjestu,
žrtvujući se kako bi posvjedočio svoje odbijanje sovjetskog
demona, i dobivši tako vječno divljenje svojih ljudi i poljskog
Pape. Katolička je crkva četrdeset godina oplakivala nacionalnu
neovisnost (i baštinu) koja je poticala od, i tu je proturječje,
vremena ustaškog režima. Ta joj je sloboda vraćena zahvaljujući
ratovima koje je vodio Tuđman 1991. i 1995. Nije slučajno što je
Vatikan prvi priznao novu Hrvatsku, pa i u žestini etničkog
sukoba.
Ne, danas više ne bih napisao da je Alojzije Stepinac, koji je
postao kardinal i mučenik antikomunizma, bio zaštitnik ustaša.
Ispravljam. On je bio odvučen na najkrajniju granicu istih dvojba
koje su od još jednog velikoga katoličkog reakcionara, Pija XII.,
napravile proturječnu ličnost dvadesetoga stoljeća. Stepinac je
hrabro podigao svoj glas protiv jasenovačke sramote, logora u
kojemu su izginule tisuće Srba, Židova, Cigana. Stari Židov
Goldstein podsjeća: 'U kolovozu 1991., malo nakon neovisnosti
uzalud sam Tuđmanu i kardinalu Kuhariću predložio da odu u
Jasenovac i kleknu na mjestu gdje su umrli toliki njihovi
sugrađani. Kardinal mi je kazao da to ne može učiniti jer hrvatska
Crkva nema krivnje koje bi si predbacila'", piše Gad Lerner.