FR-GB-DE-premijeri-Vlada-Političke stranke-Izbori-Tržište/cijene FR-LIBER 19.11.JOSPIN-SOCDEMOKRACIJA FRANCUSKALIBERATION19. XI. 1999.Moja socijaldemokracija"Jedna je od pouka ovog stoljeća za socijaldemokraciju, da se zacijelo više
ne može odrediti kao 'sustav'. Socijaldemokracija je više od sustava, ona je način da se uredi društvo i da se tržišno gospodarstvo stavi u službu ljudi. Ona je nadahnuće, način djelovanja, stalno pozivanje na demokratske i socijalne vrijednosti.Tako mi prihvaćamo tržišno gospodarstvo jer je ono najdjelotvorniji način - pod uvjetom da je uređen - isplate prihoda, poticanja inicijative i nagrađivanja rada. Naprotiv, mi ne prihvaćamo 'tržišno društvo', jer, iako tržište proizvodi bogatstva, ne proizvodi u sebi ni solidarnost, ni vrijednosti, ni program, ni smisao. Budući da se društvo ne ograničava na razmjenu robe, tržište ne može biti jedini pokretač. Mi, dakle, nismo 'lijevi liberali'. Mi smo socijalisti. A biti socijalist, znači tvrditi da postoji prvenstvo politike nad gospodarstvom. (...)Socijaldemokrati će biti to jači što se više budu dogovarali na europskoj razini. No uz jedan uvjet: moraju shvatiti da se svakako
FRANCUSKA
LIBERATION
19. XI. 1999.
Moja socijaldemokracija
"Jedna je od pouka ovog stoljeća za socijaldemokraciju, da se
zacijelo više ne može odrediti kao 'sustav'. Socijaldemokracija je
više od sustava, ona je način da se uredi društvo i da se tržišno
gospodarstvo stavi u službu ljudi. Ona je nadahnuće, način
djelovanja, stalno pozivanje na demokratske i socijalne
vrijednosti.
Tako mi prihvaćamo tržišno gospodarstvo jer je ono
najdjelotvorniji način - pod uvjetom da je uređen - isplate
prihoda, poticanja inicijative i nagrađivanja rada. Naprotiv, mi
ne prihvaćamo 'tržišno društvo', jer, iako tržište proizvodi
bogatstva, ne proizvodi u sebi ni solidarnost, ni vrijednosti, ni
program, ni smisao. Budući da se društvo ne ograničava na razmjenu
robe, tržište ne može biti jedini pokretač. Mi, dakle, nismo
'lijevi liberali'. Mi smo socijalisti. A biti socijalist, znači
tvrditi da postoji prvenstvo politike nad gospodarstvom. (...)
Socijaldemokrati će biti to jači što se više budu dogovarali na
europskoj razini. No uz jedan uvjet: moraju shvatiti da se svakako
mora voditi računa i da se mora sačuvati nacionalna stvarnost,
vlastita povijest i političke prilike.
Primjerice, Velika Britanija uvijek je bila više 'globalizirana'
od Francuske. (...) Thatcherovska je revolucija nedvojbeno
potkresala vrijednosti koje još žive u Francuskoj. Doći na vlast
nakon thatcherovskog iskustva, nema isto značenje kao vladati
nakon gospode Balladura i Juppea. (...)
U tom se smislu pitati koji je 'pravi put', birati između 'Blairova
puta', 'Schroederova puta' i 'Jospinova puta', čini mi se da nema
puno smisla. (...) Iako je 'treći put' između komunizma i
kapitalizma, on je tek novi naziv, vlastit Britancima, za
demokratski socijalizam. To ne znači da mi u Francuskoj mislimo na
istu stvar. Naprotiv, ako se želi ubaciti između
socijaldemokracije i liberalizma, onda ga ne prihvaćam. Mislim da
je 'treći put' državni oblik koji je u Velikoj Britaniji poprimio
rad na korjenitim teorijskim i političkim promjenama koji su
započele sve socijalističke i socijaldemokratske snage.
Francuski su socijalisti na osobit način prebrodili krizu europske
socijaldemokracije. U stvari, unutar nje mi zauzimamo posebno
mjesto. U Francuskoj nije nikada bilo masovnih stranaka, osim u
smislu birača. Pače, Socijalistička se stranka razvija u
institucionalnom sustavu u kojemu prevladava vlast predsjednika
države, iako socijaldemokracija često ide pod ruku s
parlamentarizmom. Napokon, nemamo jaku tradiciju pregovaranja i
socijalnog dijaloga. Zato moramo djelovati u tom pravcu. Mi tako
činimo socijaldemokraciju koja je puno više 'politička' nego
'socijalna'. Mi možemo imati golem uspjeh na izborima, a onda
doživjeti znatan pad jer su naši sociološki temelji možda slabiji
nego u drugih. (...)
Naše su vrijednosti u biti ostale iste: pravda, sloboda, zajednička
vlast nad našom sudbinom, razvitak pojedinca bez poricanja
zajedničkih stvarnosti, želja za napretkom. Ipak, te zamisli
moramo njegovati drugačije nego smo to činili prije petnaest
godina. Naša se okolina promijenila. Trebamo se privikavati na ono
što se brže mijenja. Zato moramo tražiti veći sklad između naših
ciljeva i mogućnosti. (...) Danas naš politički identitet počiva
više na našim vrijednostima nego na mogućnostima njihova
ostvarenja. (...)
Mi prihvaćamo i u potpunosti odobravamo globalizaciju. No ona za
nas nije zla kob. Ona je ljudska tvorevina. Mi želimo ostvariti
nadzor nad kapitalizom i svjetskim gospodarstvom. Mislimo da ćemo u
tome uspjeti oslanjajući se na Europu - na Europu
socijaldemokratskog nadahnuća - na financijskom, trgovinskom i
informatičkom polju. (...) Tako ćemo moći utjecati na
globalizaciju i vladati njezinim tijekom na korist naših društava.
(...)
Biti socijalist znači graditi pravednije društvo. To znači
nastojati smanjiti nejednakosti. (...) Naš je poziv olakšati život
slabima i učiniti ga zahtjevnijim za moćnike. (...)
Oko tog zahtjeva trebamo ujediniti srednji sloj i 'odbačene'. (...)
Moramo pronaći najbolje rješenje za odnose između društvenih
slojeva. Onih slojeva koji su zadovoljni sadašnjim društvom i ne
žele da ih ugrozi sve veća nejednakost. Onih kojima je najvažnija
jednakost i njezino konkretno produbljenje. Odgovor socijalista
je, prema mome mišljenju, u 'pomirbi' srednjih i širokih slojeva
čiji se interesi mogu razlikovati i gdjekad biti oprečni. I
zajednički ih dovesti do napretka.
Mi se moramo istodobno opirati na pokretačke snage društva i voditi
računa o teškoćama 'odbačenih' snaga. (...) Naša politika ide za
tim da sve njih uključi u društvo. To je temeljni smisao
'republikanskog ugovora' koji smo zaključili s Francuzima. (...)
Poslodavci shvaćaju da se ljevica zanima za osnivanje poduzeća, za
novosti, za preuzimanje rizika i pojednostavnjenje uprave. Mi,
dakle, moramo osnovati novi savez klasa u skladu s našim
sociološkim temeljima i interesima zemlje", piše Lionel Jospin u
rubrici 'Rasprave'.