IT-CH-stranke-izbori IT-25.X.-LA REPUBBLICA-POPULIZAM ITALIJALA REPUBBLICA25. X. 1999.Populistička Europa"Nakon Haidera u Austriji, Blocher u Švicarskoj: populistička desnica raste u bogatom srcu Europe, iscrtavajući oko Alpa obrise
jedne izolacionističke i konzervativne Vandeje (Vendee, mjesto ustanka francuskih proturepublikanskih rojalista 1793.- 96, op. prev.). No nije to jedini podatak koji bi trebao uzbuniti politiku EU. Ono što impresionira je i velika teškoća koju imamo, a imaju je poglavito ljevice, u shvaćanju tih uspjeha, njihovu predviđanju, i raščlanjavanju njihovih razloga. I ponajprije u smještanju novih pokreta u točno određenu političku obitelj. To nije lak posao. Nisu krajnja desnica jer nemaju kult nacije kao hegemona. Nisu klasična desnica jer je njihov rječnik etnocentričan i često ksenofobičan. Nisu ljevica, pa ipak od ljevice akrobatski izokreću temu federalizma i regionalizama, protumačenih kao 'pravo na različitost'. Služe se riječima desnice no u sintaksi suprotnog predznaka. Doimaju se neškodljivima, jer teoretski nisu protiv Europe, nego samo protiv Europe država. S Legom, prije nekoliko godina, prvi puta se otkrilo da se nalazimo
ITALIJA
LA REPUBBLICA
25. X. 1999.
Populistička Europa
"Nakon Haidera u Austriji, Blocher u Švicarskoj: populistička
desnica raste u bogatom srcu Europe, iscrtavajući oko Alpa obrise
jedne izolacionističke i konzervativne Vandeje (Vendee, mjesto
ustanka francuskih proturepublikanskih rojalista 1793.- 96, op.
prev.). No nije to jedini podatak koji bi trebao uzbuniti politiku
EU. Ono što impresionira je i velika teškoća koju imamo, a imaju je
poglavito ljevice, u shvaćanju tih uspjeha, njihovu predviđanju, i
raščlanjavanju njihovih razloga. I ponajprije u smještanju novih
pokreta u točno određenu političku obitelj. To nije lak posao. Nisu
krajnja desnica jer nemaju kult nacije kao hegemona. Nisu klasična
desnica jer je njihov rječnik etnocentričan i često ksenofobičan.
Nisu ljevica, pa ipak od ljevice akrobatski izokreću temu
federalizma i regionalizama, protumačenih kao 'pravo na
različitost'. Služe se riječima desnice no u sintaksi suprotnog
predznaka. Doimaju se neškodljivima, jer teoretski nisu protiv
Europe, nego samo protiv Europe država.
S Legom, prije nekoliko godina, prvi puta se otkrilo da se nalazimo
pred nečim potpuno novim, nečim što izbjegava stare političke
sheme. Potom je Bossi počeo slabiti, i previše je ljudi mislilo da
problem nestaje. Nije shvatilo da populizam ne pripada ni Desnici
ni Ljevici te da je to samo jedan oblik politike. Nije se uvidjelo da
se odcjepljenje, kojime je Bossi prijetio, zapravo već dogodilo,
ali u glavama ljudi, u dobrom dijelu zemlje: bilo je to više
mentalno nego zemljopisno udaljavanje, raskid s politikom više
nego li s nacijom.
Tako se nije shvatilo da je to bio samo početak nečega šireg, čime se
ne može upravljati, nije se vidjelo da se u Europi rađao ekstremizam
centra. Ova Blocherova pobjeda, primjećuje Bruno Luvera, stručnjak
za etničke populizme, pokazuje da raste 'nova politička obitelj u
kojoj se prepoznaju birači katoličkog centra' čije su temeljne
karakteristike, osim populističke vike, regionalistički mikro-
nacionalizam, i jedno duboko nepovjerenje prema europskom
ujedinjenju.
Shvatiti zašto su u Švicarskoj prekinute stare ravnoteže znači
približiti se jednom širem odgovoru. Mala konfederacija, za
početak, nije otok izvan svijeta, već se pred desetljećima našla u
globalnom kontekstu. Kako bi njezino gospodarstvo nastavilo ići
naprijed, u zemlju je pustila postotak stranaca kakav nije
zabilježen u Europi. Nakon što se duboko internacionalizirala,
osjeća potrebu za novim identitetom, ali i to da ga nije sposobna
izgraditi. Bez Vilhelma Tella, otkriva da ima očajničku potrebu za
sigurnošću.
Švicarska je pretrpila duboke stresove koji su razrušili njezinu
iluziju o različitosti. (...)
U tim se strahovima Blocher čudnovato kretao, s porukama usmjerenim
poglavito na to da u prosječnom Švicarcu ukloni osjećaj krivnje.
(...) Tradicionalne stranke, međutim, tražeći od Švicaraca da se
priključe Europi jednostavno na temelju povjerenja, umjesto da su
ubrzavale proces integracije, u stanovnicima dolina probudile su
nagon za obranom od međunarodne politke koja ne bi bila prisutna na
teritoriju i koja bi bila previše centralizirana u velikim
prijestolnicama.
Posebno su ljevice, u strahu da ne budu optužene za populizam,
zanemarivale ponovno pojavljivanje tih starih strahova unatoč tomu
što su ovi bili, prema mnogima, temeljna politička činjenica.
No poglavito su ljevice izbjegle ljudima ponuditi uporišni
identitet, smatrajući to 'sredstvima desnice'. Rezultat je da se
sada ovaj alpski identitet, u rukama drugih, udaljava od starih
mitova o državljanstvu i pripadanju mjestima, kako bi se obojio
etnicitetom, krvlju i plemenom. Stvarajući, u jednoj multietničkoj
zemlji, automatske pretpostavke za moguću balkanizaciju", piše
Paolo Rumiz.