FR-GB-DE-privatizacija-Promet-Tržište/cijene-Vlada FR-LIBERATION 11.10.ANALIZA ŽELJEZNICA FRANCUSKALIBERATION11. X. 1999.Liberalni rat na europskim tračnicama"'To je jedna od kobnih posljedica ideologije.' Raymond Barre, bivši
premijer Valeryja Giscarda d'Estainga, nije se prevario jučer na Europe 1. Svijet je 1996. bio jednostavan za britanske konzervativce: tržište je u svemu imalo prevlast nad državom. Godinu dana prije izbora, za koje je znao da su izgubljeni, John Major htio je provesti ideološki čistu privatizaciju s British Railwaysom. Više nije bilo mogućnosti da se načme kapital najvećeg dioničara i da mu se pridruže više-manje moćni suparnici, kao što je bilo s British Telecomom. Ovaj put, London je odlučio uništiti javnu službu. Umnožavanje poduzeća trebalo je potaknuti konkurenciju i zadovoljiti korisnike, što država, očito, nije bila kadra učiniti. Britanske su željeznice upravo pružile tužan dokaz za suprotno. Jer, ne samo da sigurnost nije na visini, već i sama služba nazaduje, a da se novci poreznih obveznika ne mogu sačuvati. Prošle je godine britanska vlada subvencionirala privatne tvrtke koje su imale koncesije, u vrijednosti koja odgovara 17 milijarda franaka, a one su iste godine imale dobit od desetak milijarda. K
FRANCUSKA
LIBERATION
11. X. 1999.
Liberalni rat na europskim tračnicama
"'To je jedna od kobnih posljedica ideologije.' Raymond Barre,
bivši premijer Valeryja Giscarda d'Estainga, nije se prevario
jučer na Europe 1. Svijet je 1996. bio jednostavan za britanske
konzervativce: tržište je u svemu imalo prevlast nad državom.
Godinu dana prije izbora, za koje je znao da su izgubljeni, John
Major htio je provesti ideološki čistu privatizaciju s British
Railwaysom. Više nije bilo mogućnosti da se načme kapital najvećeg
dioničara i da mu se pridruže više-manje moćni suparnici, kao što je
bilo s British Telecomom. Ovaj put, London je odlučio uništiti
javnu službu. Umnožavanje poduzeća trebalo je potaknuti
konkurenciju i zadovoljiti korisnike, što država, očito, nije bila
kadra učiniti. Britanske su željeznice upravo pružile tužan dokaz
za suprotno. Jer, ne samo da sigurnost nije na visini, već i sama
služba nazaduje, a da se novci poreznih obveznika ne mogu sačuvati.
Prošle je godine britanska vlada subvencionirala privatne tvrtke
koje su imale koncesije, u vrijednosti koja odgovara 17 milijarda
franaka, a one su iste godine imale dobit od desetak milijarda. K
tomu, poduzeća teže prema udruživanju zbog teškoća u radu. Možemo
očekivati da će vrlo brzo na tržištu ostati manje od desetak
poduzetnika, što ograničava učinak konkurencije. Iako je trebala
iskorijeniti monopol, Majorova bi privatizacija mogla završiti
oligopolom.
'Thatcherovska revolucija' izvezena je na Kontinent. Pod pritiskom
Britanaca, napose sira Leona Brittana, konzervativca i tadašnjeg
povjerenika za konkurenciju, Europska je unija uvela liberalne
običaje u zajedničke službe. Francuska je pokušala braniti 'javne
službe na francuski način': centralizirani sustav pod okriljem
države koji mora osigurati jednak pristup građana službama koje se
smatraju prijeko potrebnim. Na nesreću, Heksagon je uglavnom bio
iznimka. Britanska se liberalna ofenziva, uz to, pridružila
škrtosti Njemačke koja je 1990. zatražila veliko smanjenje
deficita u javnim službama. Istodobno su Britanci hvalili tunel La
Manche, što dokazuje da je privatno ulaganje na dugi rok moguće.
Nakon toga su mali vlasnici Eurotunela bili u punom zamahu, a
primjer je dugo 'palio'.
Željeznička mreža i uporaba linija svugdje su se razdvojili. I za
sada se ne odvažuju poći dalje.
U Francuskoj, žestok sukob iz prosinca 1995., a zatim dolazak na
vlast ljevice, zaustavili su proces. Nijemci su Deutschebahnu dali
privatni status, ali ga u potpunosti nadzire država. Povjerenstvo
nije odustalo: još se zauzima za razdruživanje računovodstva
pojedinih djelatnosti (najam, međugradski promet, regionalni
promet...). Na koncu ćemo dobiti različite cjeline. Iako se takav
postupak čini opravdanim, budući da omogućava bolje upravljanje
dotičnim poduzećima, on isto tako najavljuje moguću privatizaciju,
kada politička većina bude za to spremna. Osim ako primjer Velike
Britanije ne bude zauvijek djelovao negativno. Jučer navečer
Raymond Barre je uzviknuo: 'U Francuskoj smo privatizirali sve što
se dalo. Sada je dosta.' Hoće li ga itko čuti?", pita se Herve
Nathan.