GB-RU-IZVJEŠĆA-Politika-Zanimljivosti BBC-PREGLED TISKA-6-10 BRITANSKI RADIO - BBC6. X. 1999.Pregled tiska"Samo jedna vijest dominira britanskim naslovnim stranicama - jezovita bilanca najgore željezničke nsereće u proteklih deset
godina u Velikoj Britaniji. Sam broj poginulih u sudaru vlakova u zapadnom Londonu, tri kilometra ispred stanice Paddington, predmetom je nagađanja. Dok se 'The Independent' odlučio za službeno potvrđenu brojku od 26 poginulih, 'The Times' očekuje da će biti preko 60 žrtava, uzimajući u obzir 40 osoba čija su tijela još zarobljena u vagonima. Preživjeli govore o jezovitim slikama. 'The Times' prenosi možda najupečatljivije svjedočanstvo - prizor žene pritisnute uz prozor vlaka, zapaljene kose i lica izobličenog od boli. Britanski se listovi ne bave samo ovom tragedijom na svojim naslovnim stranicama, nego je ona i temom svih uvodnika. Naime, nesreća se dogodila na istom dijelu pruge na kojemu se prije dvije godine dogodila još jedna teška željeznička nesreća u kojoj je poginulo sedmero osoba. 'The Times' smatra da problemi kaznenog gonjenja i nadoknade ne smiju blokirati odgovor na vitalno pitanje, a to je kako se ova posljednja tragedija mogla uopće dogoditi. List zahtijeva da se uspostavi takva istraga koja će biti kadra pružiti
BRITANSKI RADIO - BBC
6. X. 1999.
Pregled tiska
"Samo jedna vijest dominira britanskim naslovnim stranicama -
jezovita bilanca najgore željezničke nsereće u proteklih deset
godina u Velikoj Britaniji. Sam broj poginulih u sudaru vlakova u
zapadnom Londonu, tri kilometra ispred stanice Paddington,
predmetom je nagađanja. Dok se 'The Independent' odlučio za
službeno potvrđenu brojku od 26 poginulih, 'The Times' očekuje da
će biti preko 60 žrtava, uzimajući u obzir 40 osoba čija su tijela
još zarobljena u vagonima. Preživjeli govore o jezovitim slikama.
'The Times' prenosi možda najupečatljivije svjedočanstvo - prizor
žene pritisnute uz prozor vlaka, zapaljene kose i lica izobličenog
od boli. Britanski se listovi ne bave samo ovom tragedijom na svojim
naslovnim stranicama, nego je ona i temom svih uvodnika. Naime,
nesreća se dogodila na istom dijelu pruge na kojemu se prije dvije
godine dogodila još jedna teška željeznička nesreća u kojoj je
poginulo sedmero osoba. 'The Times' smatra da problemi kaznenog
gonjenja i nadoknade ne smiju blokirati odgovor na vitalno pitanje,
a to je kako se ova posljednja tragedija mogla uopće dogoditi. List
zahtijeva da se uspostavi takva istraga koja će biti kadra pružiti
odgovore već za nekoliko tjedana. 'The Guardian' drži da ta nesreća
neminovno vodi pitanju o sigurnosti britanskih željeznica u
razdoblju nakon privatizacije. Bez obzira na ishod istrage, list
tvrdi kako se čak i najzagriženije pristaše privatizacije sada
moraju upitati nije li one pretjerane profite ipak trebalo
kanalizirati u sigurniju infrastrukturu. Ne odgovore li nove
željezničke kompanije na to pitanje, ne bi se trebale začuditi ako
otkriju da je vlada spremna intervenirati kako bi obuzdala ekscese
privatizacije. Stanje britanskih željeznica postalo je ozbiljnim
političkim problemom koji mora biti što prije riješen, smatra 'The
Guardian'. 'The Financial Times' cijelu tragediju pokušava staviti
u neku vrst perspektive. Broj poginulih u željezničkim nesrećama
polagano opada u posljednjih 50 godina, čak uključeno s ovom
posljednjom nesrećom kod Paddingtona, sveukupni broj žrtava u
posljednjih pet godina nije veći od broja ljudi koji izgube živote
na britanskim cestama za samo pet dana. List veli kako je putovanje
željeznicom dvostruko sigurnije od putovanja autobusom ili
zrakoplovom i zamalo 200 puta sigurnije od hodanja. 'The
Independent' smatra da su takve usporedbe bespredmetne. Nije
pitanje jesu li izgledi za pogibijom veći u putničkom vlaku ili za
volanom putničkog automobila, nego je problem u tome da se
jučerašnja tragedija ne samo mogla nego i morala izbjegnuti. 'The
Independent' smatra kako se iz cijele priče ne mogu izvući
stranački bodovi. Problem nedovoljnog ulaganja u sigurnost
britanskih željeznica započeo je pod prethodnom konzervativnom
vladom, no njega ni sadašnja laburistička vlada nije uspjela
riješiti.
Od ostalih vijesti, izuzmemo li praćenje godišnje konferencije
Konzervativne stranke sa svojim već tradicionalnim svađama oko
Europe, ekscentričnim istupima istaknutih bivših političara,
britanski listovi na svojim vanjskopolitičkim stranicama dosta
pozornosti posvećuju stanju u Čečeniji.
'The Guardian' prenosi jučerašnje rusko priopćenje u kojem se tvrdi
da je trećina te odmetnute republike okupirana. Ruski su vojnici
zauzeli položaje sjeverno od rijeke Terek, koja dijeli Čečeniju 15
kilometara od Groznog na dva dijela - Čečenci to osporavaju. List
objašnjava kako je strategija Moskve na tom području uspostaviti
promoskovski režim sastavljen od političkih bjegunaca.
Stanovništvo brežuljaka sjeverno od rijeke Terek je također
tradicionalno naklonjenije Rusima nego li ostatak zemlje. 'The
Guardian' navodi Anatolija Kulikova, ministra unutarnjih poslova
tijekom rata između 1994. i 1996. godine, koji tvrdi da je kontrola
nad tim brežuljcima od presudne strateške važnosti, s obzirom da
tko god ih kontrolira ujedno kontrolira sve prometnice iz Groznog i
Gudermesa.
Također se prati i stanje u Austriji. 'The Independent' prenosi
izjavu Joerga Haidera, desničarskog političara čija je Slobodarska
stranka osvojila 27 posto glasova na nedjeljnim izborima, kako je
spreman preuzeti vladu. Gospodin Haider je dodao kako očekuje da će
austrijski Predsjednik zasigurno prvo mandat ponuditi kancelaru
Viktoru Klimi, čiji su socijaldemokrati osvojili 33,4 posto
glasova. Ne uspije li gospodin Klima sastaviti vladu, Joerg Haider
smatra kako je prirodno da njemu bude ponuđen mandat za sastav nove
austrijske vlade. On je dodao kako ne isključuje mogućnost
koalicije bilo s kime, smatrajući da će biti potrebno najmanje dva
mjeseca da se sastavi nova vlada, čitamo u 'The Independentu'".
(BBC)