IT-E-integracije-stranke IT-6.X.-AVVENIRE-EUROPSKI IDENTITET ITALIJAAVVENIRE6. X. 1999.Kad građanin Europe ne vidi obzor"Najmanje što se može kazati jest da pobjeda tako atipične političke ličnosti kao što je Haider, na posljednjim
općim austrijskim izborima, pobuđuje opravdane zabrinutosti. Nema dvojba da veliki dio njegova uspjeha treba tražiti u uspavanom političkom životu te zemlje. Sigurno se u trenutku kad je izgradnja Europe krenula većom brzinom, i izišla iz maglovitih i umirujućih krajolika službene retorike, povećao i broj stranaka koje pokušavaju postići uspjeh osporavajući Uniju. Ničemu ne služi prigovarati kako su ta stajališta često sačinjena, više ili manje zbrda-zdola, spajanjem populizma, ksenofobije i ideološke zbrke. Bio on više ili manje reakcionaran (nije važno je li 'desni' ili 'lijevi'), porast protueuropskog osjećaja pokazuje stvaran problem, velikim dijelom izravno određen slabom sposobnošću arhitekata (i pjesnika) nove Europske unije da tom stvorenju daju neku dušu, neki identitet.Maastrichtska, amsterdamska i schengenska Europa pokazuje zapravo veliki nedostatak u pogledu identiteta, vrijedi odmah kazati, koji
ITALIJA
AVVENIRE
6. X. 1999.
Kad građanin Europe ne vidi obzor
"Najmanje što se može kazati jest da pobjeda tako atipične
političke ličnosti kao što je Haider, na posljednjim općim
austrijskim izborima, pobuđuje opravdane zabrinutosti. Nema
dvojba da veliki dio njegova uspjeha treba tražiti u uspavanom
političkom životu te zemlje. Sigurno se u trenutku kad je izgradnja
Europe krenula većom brzinom, i izišla iz maglovitih i umirujućih
krajolika službene retorike, povećao i broj stranaka koje
pokušavaju postići uspjeh osporavajući Uniju. Ničemu ne služi
prigovarati kako su ta stajališta često sačinjena, više ili manje
zbrda-zdola, spajanjem populizma, ksenofobije i ideološke zbrke.
Bio on više ili manje reakcionaran (nije važno je li 'desni' ili
'lijevi'), porast protueuropskog osjećaja pokazuje stvaran
problem, velikim dijelom izravno određen slabom sposobnošću
arhitekata (i pjesnika) nove Europske unije da tom stvorenju daju
neku dušu, neki identitet.
Maastrichtska, amsterdamska i schengenska Europa pokazuje zapravo
veliki nedostatak u pogledu identiteta, vrijedi odmah kazati, koji
se ne može lako i brzo riješiti. To je ograničenje koje se prilično
naglasilo posljednjih godina kad su zajednička valuta i red u
proračunima izgledali jedinim odlučujućim varijablama za ulazak
(ili ostanak) u Europi. Polako, kako se otkriva da niti euro, ni
gospodarski rast nisu automatski postali blagotvorni za sve
(prvenstveno u pogledu zaposlenosti i socijalne zaštite), ne može
iznenaditi da sirene onih koji nesigurnoj budućnosti
suprotstavljaju, više ili manje, iskrivljenu viziju umirujuće
prošlosti očaravaju veliki dio opravdano nervoznog biračkog
tijela. Onima koji iznose argumente u obliku 'identiteta' i
'pripadnosti', europeizam zasad malo što može suprotstaviti. (...)
Sada smo u paradoskalnoj situaciji u kojoj, više od pedeset godina
nakon one 'revolucije', razmišljamo o nedvojbeno profinjenom
djelu, ali krajnje slabom u pogledu identiteta.
Sigurno nije slučajno što je Europska biskupska konferencija, koja
ovih dana traje u Rimu, snažno istaknula pitanje europskog
identiteta. To je problem korijena, sigurno je, ali je i
prvenstveno problem perspektiva i obzora, i posebno je znakovito da
je upravo na tim dimenzijama zastalo razmišljanje biskupa. (...)
Pravo je pitanje što želimo biti i postati, koje svojstveno
obilježje treba Europa poprimiti sljedećih godina. Ne budemo li
radili, i to puno i duboko, u tom pravcu, sve ono što je čudesno
sagrađeno, u više od pola stoljeća, ostat će stalno izloženo
povratku nacionalizama i partikularizama. Ne može se ostvariti
čvrst politički entitet samo na valu post-prosvjetiteljskog
racionalizma, koji razbor svodi na tržišne 'motive', a razumno na
ono što je okrenuto gospodarstvu. Nikada nije bilo 'naroda'
napravljenog silom jedinstvene valute ili nekih 'parametara'.
Suprotstavljanje između Europe bankara i one naroda ili 'visokih
vlasti' i poraženih u procesu modernizacije čini se sterilnim. No
svima onima koji su prijemčivi na argumente raznih Haidera, ili
Bertinottija, ili Bossija, ili Le Pena, netko mora ipak objasniti
koji je smisao i prednost biti građanima Europe", piše Vittorio E.
Parsi.