S-SKUPŠTINE-Vlada-Parlament-Diplomacija US 5. X. IHT SVJETSKA VLADA SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE5. X. 1999.Globalizacija treba mjeru demokracije"Gospodarski i politički problemi prošle godine pokazali su koliko se
svijet počeo oslanjati na djelotvorna međunarodna rješenja u onom što bi se nekoć smatralo regionalnim ili mjesnim problemima", pišu Richard Falk, profesor međunarodnog prava na Princetonu i Andrew Strauss, izvanredni profesor međunarodnog prava na pravnom fakultetu Widener u Wilmingtonu, Delaware."Manjak devizne štednje na Tajlandu potaknuo je gospodarsku krizu na tržištima u razvoju. Ta bi kriza vrlo vjerojatno zahvatila čitavo svjetsko gospodarstvo da nije bilo opsežne intervencije MMF-a.Smatralo se da krize ljudskih prava na malom Kosovu i u Istočnom Timoru imaju duboko destabilizirajuće implikacije i da zahtijevaju veću vojnu reakciju NATO-a i UN-a.Zbog žurnih zahtjeva za međusobno povezanijim, globaliziranim svijetom čini se neizbježno da će međunarodni poredak u sljedećem stoljeću imati znatno važniju ulogu. Međutim, ne postoji ustroj koji bi osigurao da taj poredak bude organiziran duž demokratskih
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
5. X. 1999.
Globalizacija treba mjeru demokracije
"Gospodarski i politički problemi prošle godine pokazali su koliko
se svijet počeo oslanjati na djelotvorna međunarodna rješenja u
onom što bi se nekoć smatralo regionalnim ili mjesnim problemima",
pišu Richard Falk, profesor međunarodnog prava na Princetonu i
Andrew Strauss, izvanredni profesor međunarodnog prava na pravnom
fakultetu Widener u Wilmingtonu, Delaware.
"Manjak devizne štednje na Tajlandu potaknuo je gospodarsku krizu
na tržištima u razvoju. Ta bi kriza vrlo vjerojatno zahvatila
čitavo svjetsko gospodarstvo da nije bilo opsežne intervencije
MMF-a.
Smatralo se da krize ljudskih prava na malom Kosovu i u Istočnom
Timoru imaju duboko destabilizirajuće implikacije i da zahtijevaju
veću vojnu reakciju NATO-a i UN-a.
Zbog žurnih zahtjeva za međusobno povezanijim, globaliziranim
svijetom čini se neizbježno da će međunarodni poredak u sljedećem
stoljeću imati znatno važniju ulogu. Međutim, ne postoji ustroj
koji bi osigurao da taj poredak bude organiziran duž demokratskih
crta.
Zapravo, unatoč sve većoj važnosti koja se polaže na
demokratizaciju domaće vlasti, gotovo se nimalo pažnje nije
posvetilo osiguravanju da se ta najtemeljnija politička vrijednost
primjenjuje na sve važnije globalne dimenzije naše politike.
Prihvaćanje izazova proširenja demokracije dalje od njezine
vezanosti uz državu ne govori nam kako bi se to najbolje moglo
učiniti. Vjerujemo da bi novost koja najviše obećava bila svjetska
kampanja za uspostavu prve Globalne skupštine naroda.
Mnogima bi se ta zamisao mogla činiti čudnom. Sasvim sigurno, ne
čini se vjerojatnim da bi većina vlada poduprla prijedlog koji
ugrožava njihov monopol u globalnoj areni. No nesklonost vlada ne
treba biti presudna.
Globalizacija donosi nevladino globalno građansko društvo
sastavljeno od nevladinih udruga, međunarodnih poslova, rada,
medija, kulturnih i vjerskih ustanova i mreža, i kozmopolitskih
pojedinaca s iznimnim bogatstvom i utjecajem. To brojčano maleno,
pa ipak veoma vidljivo globalizirano građanstvo sad ima
sposobnost, možda uz pomoć nekih vlada okrenutih budućnosti, da
organizira takvu skupštinu.
Ako, kao što demokratsko načelo tvrdi, politička moć pripada
građanima, tada građanstvo ima pravo osnovati vlastitu skupštinu.
Kako bismo mogli oživotvoriti takvu skupštinu? Možda bi
najdjelotvorniji prvi potez bio izdati poziv koji bi poduprle osobe
jakog moralnog autoriteta (vjerski vođe, dobitnici Nobelove
nagrade). Oni bi narode svijeta pozvali na stvaranje takve
skupštine. Provede li se to dobro, taj bi poziv vjerojatno uspio
osigurati fondove potrebne za organizaciju.
U drugoj fazi, širom svijeta mogli bi se organizirati sastanci s
ciljem stvaranja povjerenstava građana, čija bi zadaća bila
organizacija i provođenje globalnih izbora. Glasačka formula prema
kojoj jedna osoba ima jedan glas vjerojatno bi bila prihvatljiva i
najpoštenija. Zatim bi se mogli održati izbori koje bi promatrali
ugledni promatrači.
Na putu bi, naravno, bilo mnogo zapreka. Trebalo bi stvoriti
globalne glasačke uloge. Trebalo bi utemeljiti sustav financiranja
kampanje i druga izborna pravila, a pokušaji da se manipuliraju ili
potkopaju izbori morali bi se djelotvorno odvratiti.
Neke vlade sasvim sigurno ne bi dopustile održavanje izbora u
svojim zemljama. Kao rezultat toga, ta bi društva u početku bila bez
predstavnika, ili bi ih privremeno predstavljali izabrani građani
u egzilu.
Ne postoji mnogo razloga zbog kojih logistički i politički problemi
ne bi bili rješivi, uz sudionike koji su dostatno predani projektu.
Uvođenje globalne skupštine daleko je manje radikalno nego što je
bila gorka povijesna borba koja se stoljećima vodila protiv
kraljevskog apsolutizma da bi se uspostavila parlamentarna tijela
koja predstavljaju građanstvo.
Jednom uspostavljena, skupština bi isprva imala skromnu ulogu. No
ako bi stekla ugled tijekom više godina, počela bi utjecati na vlade
i medije. U tom trenutku ona bi mogla tražiti službeno uključenje u
sustav UN-a.
Dok se ne dosegne ta točka, skupština bi imala međunarodni pravni
status sličan statusu nevladinih udruga, poput Crvenog križa,
Amnesty Internationala ili Međunarodnog olimpijskog odbora - no s
jednom velikom razlikom. Mogla bi polagati određeno pravo da
predstavlja sve narode svijeta.
Kao jedino takvo tijelo, ono bi imalo potencijal da postane
utjecajno mnogo prije nego što bi steklo službeno priznanje.
Konačno, parlament u Engleskoj počeo je kao neslužbeno
savjetodavno tijelo čiji je utjecaj kao jedinog predstavnika
naroda postupno stekao moć.
U naše vrijeme, sve moćniji Europski parlament mnogo je godina bio
dobrim dijelom simboličan zastupnik naroda Europske unije.
Globalna skupština mogla bi korisno pridonijeti stvaranju
globalnih norma izražavanjem gledišta o glavnim pitanjima globalne
politike. Ne samo da bi takva skupština bila sredstvo za obranu
socijalne pravde, već bi uvelike mogla pridonijeti razvoju
mirnijeg globalnog poretka.
Zastupnici iz različitih zemalja i civilizacija sastajali bi se u
uljudnom ozračju radi unaprjeđivanja zajedničkih interesa i
rasprava o razlikama. Interesne skupine koje bi pokušavale
utjecati na skupštinu sjedinile bi se duž nacionalnih crta.
Uobičajeni parlamentarni poslovi zastupnika koji pokušavaju
stvoriti socijalni konsenzus o pitanjima ohrabrio bi razvoj
univerzalnih vrijednosti nad uskogrudnijim brigama i
uvjerenjima.
Demokratskiji svijet, u kojem je manje vjerojatno da pojedinci i
skupine smatraju da su im prava ugrožena, svijet je u kojem je mir
vjerojatniji.
Uspon globalnoga civilnog društva s obećavajućim dolaskom novog
tisućljeća daje nam priliku da sudjelujemo u stvaranju
demokratskog sustava u kojem vladina moć, domaća i međunarodna,
proizlaze izravno iz pristanaka onih kojima se vlada. (...)"