IT-krize-intervencija IT-13.IX.-CORRIERE-INTERVENCIJA I INTERESI ITALIJACORRIERE DELLA SERA13. IX. 1999.Interesi i licemjerja"I u timorskoj tragediji ponovno se postavlja vječno pitanje o 'tajni' demokracije. Kako to da demokracije, u
međunarodnoj politici, iako čine mnoge pogrješke, čine ih manje nego bi se očekivalo? Barem ako se ima na umu emotivni, diletantski, ideološki stil kojim masovni mediji prikazuju probleme javnosti, oblikujući tako njezino mišljenje.Vjerojatno se najgori način na koji mediji, a posebno televizije, 'pokrivaju' političke događaje sastoji u tome što se prema 'interesima' (talijanskim, europskim, zapadnim), sve u svemu našim interesima, koji su u igri u raznim međunarodnim krizama, odnose kao prema nečemu čega se treba sramiti, što treba sakrivati, praveći se da oni nemaju ništa s, primjerice, odlukom o slanju ili ne slanju vojnika u borbu. Tako se, iz nesposobnosti da se otvoreno prizna, ako se ide u rat, da se to čini jer postoji neki (legitiman) interes kojega treba braniti, rađaju legende o postojanju takozvanih 'etičkih ratova', ratova koji se ne vode iz interesa nego samo zbog nekog apstraktnog moralnog načela. No vlastitih
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
13. IX. 1999.
Interesi i licemjerja
"I u timorskoj tragediji ponovno se postavlja vječno pitanje o
'tajni' demokracije. Kako to da demokracije, u međunarodnoj
politici, iako čine mnoge pogrješke, čine ih manje nego bi se
očekivalo? Barem ako se ima na umu emotivni, diletantski, ideološki
stil kojim masovni mediji prikazuju probleme javnosti, oblikujući
tako njezino mišljenje.
Vjerojatno se najgori način na koji mediji, a posebno televizije,
'pokrivaju' političke događaje sastoji u tome što se prema
'interesima' (talijanskim, europskim, zapadnim), sve u svemu našim
interesima, koji su u igri u raznim međunarodnim krizama, odnose
kao prema nečemu čega se treba sramiti, što treba sakrivati,
praveći se da oni nemaju ništa s, primjerice, odlukom o slanju ili
ne slanju vojnika u borbu. Tako se, iz nesposobnosti da se otvoreno
prizna, ako se ide u rat, da se to čini jer postoji neki (legitiman)
interes kojega treba braniti, rađaju legende o postojanju
takozvanih 'etičkih ratova', ratova koji se ne vode iz interesa
nego samo zbog nekog apstraktnog moralnog načela. No vlastitih
legitimnih interesa (političkih, gospodarskih, ili bilo kakvih
drugih) uopće se ne treba sramiti. Štoviše, treba javnost
obrazovati da ih uvijek uzima u obzir.(...)
Uzmimo primjere, premda međusobno izrazito različite, Zaljeva i
Kosova. Zaljevski rat 1991., unatoč invaziji Iraka na Kuvajt,
nikada se ne bi poveo da Sadam Husein nije dvostruko zaprijetio;
energetskoj opskrbi Zapada i geopolitičkoj stabilnosti Srednjega
istoka. Rat se poveo jer je to bio interes Zapada. No i na Kosovu smo
intervenirali iz interesa. Imali smo 'interes' spriječiti
profesionalnog destabilizatora, Miloševića, da čini što ga je
volja u srcu Europe. Jasno, u biti smo intervenirali braneći
'ljudska prava' Kosovara (od tuda dolazi nesporazum oko 'etičkog
rata'). No u stvarnosti naš je interes bio pokazati Srbima, i onome
tko bi ih u budućnosti poželio oponašati, da si ovdje u Europi nitko
ne može nekažnjeno dopustiti da čini određene stvari. Naš je
interes bio obuzdati infekciju, sprječavajući tako da se njome
zarazimo. Naš je interes bio, i jest, držati niskom, da tako kažemo,
'stopu barbarstava' na našim prvim granicama.
Tako se objašnjava zašto na Kosovu da, a u Ruandi ne. U Ruandi niti
zapadne vlade, ni javna mišljenja nisu vidjeli ugroženim neki
vlastiti prepoznatljiv interes. Zbog toga nismo intervenirali.
Naravno da se onaj tko drži taj zaključak odveć izravnim i grubim
može nastaviti samozavaravati. A istina je i to da je demokraciji za
djelovanje potrebna određena mjera licemjerja. Kada je, međutim,
licemjerja previše, može samo štetiti. Možda na odluke međunarodne
politike najbolje pristaje glasovito geslo: 'Uvijek postoje dva
razloga zašto netko nešto čini: ispravan razlog i stvaran razlog'.
Pogledajte, primjerice, kako se i zašto u međunarodnim krizama
dijeli ova zemlja.
Svrstavanja se razvidno mijenjaju prema potrebama, ali nitko to
nije spreman priznati. Oni koji su bili 'pacifisti' glede Zaljeva
ili Kosova, sada žele oružanu intervenciju u Istočnom Timoru.
Zašto? Naprosto zato što je 'pacifizam' bio ideološko
prerušavanje. Oni koji su se pravili pacifisti, tada su se stvarno
htjeli samo suprotstaviti Sjedinjenim Državama, NATO-u i Zapadu.
Ovih dana, pošto se prestalo s prigodnim pacifizmom, zatražili su
intervenciju u Istočnom Timoru, misleći, krivo, da će naškoditi
Sjedinjenim Državama, sili koja je desetljećima podupirala
indonezijski režim (u biti je SAD, nakon prvog trenutka
neodlučnosti, zatražio intervenciju UN-a koja će sada početi, i uz
talijanski doprinos). Ili, pak, uzmimo primjer Vatikana. Bio je
protiv zapadne intervencije na Kosovu jer nije želio ugroziti svoj
dijalog s Pravoslavnom crkvom. A mnogo je aktivniji u obrani
stanovnika Istočnog Timora nego što je bio prema Kosovarima, jer su
ovi iz Timora katolici, a Kosovari nisu. Što je sasvim u redu, da se
razumijemo. Samo bi bilo dobrodošlo manje licemjerja.(...) Jasno,
upravo je kršćanski i liberalni Zapad 'izumio' doktrinu ljudskih
prava, a osjetljivost Zapada na ljudska prava je (gotovo uvijek)
iskrena. A to je stvar na koju mi zapadnjaci imamo pravo biti
ponosni. Pod uvjetom da se zadrži osjećaj za mjeru, pod uvjetom da
se ne zaboravi da si nitko, zapadnjak ili ne, ne može, u
međunarodnoj politici, dopustiti da odlučuje jedino na temelju
'vrijednosti', ne uzimajući u obzir obvezu koju znače interesi,
politički ili drugi, koji su uvijek u igri u međunarodnim
krizama.(...)
Samo od pomnog razmatranja, od slučaja do slučaja, uloga u igri i
posljedica koje će, vjerojatno, izazvati, može ovisiti odluka o
interveniranju (ili da se ne intervenira). Ni slučaj Timor ne može
biti iznimka", piše Angelo Panebianco.