HR-DUŽNOSNICI NJ 13.VIII.-FAZ-OPERETA VLASTI NJEMAČKAFRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG13. VIII. 1999.Opereta vlasti"Ovih je dana Franjo Tuđman posvetio muzej posvećen samome sebi: malu seljačku kuću u kojoj je rođen prije gotovo
osamdeset godina. Tada nitko nije mogao slutiti da će postati predsjednik Hrvatske i otac domovine, zbog čega je kućica sada opremljena zahodom s vodom i drugim udobnostima o kojima njegovi roditelji u ono doba nisu ni sanjali. Zli jezici tvrde da to uopće nije prava kućica - da je sve Potemkinova kulisa. U blizini, u selu Kumrovcu, sličan je muzej. U njemu je rođen Josip Broz Tito. Kako to često biva, Tuđmana je nadahnuo Tito. No, budući da ponavljanje ne može dostići povijesno značenje i veličinu originala, Tuđmanov pokušaj 'pisanja povijesti' malo je smiješan.U nacionalističkoj Hrvatskoj ne zna se točno što bi se trebalo učiniti s Titovim nasljeđem - ne zna se ni u čemu bi se moglo sastojati. Budućnost muzejske kućice u Kumrovcu zato je nesigurna. Možda i Franjo Tuđman na to misli. Pothvat bi bio tek politička opereta, kad istodobno ne bi odavao nešto o političkoj kulturi u tom dijelu Europe. Iza Tuđmanovih leđa Hrvati se smiju svojem taštom
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
13. VIII. 1999.
Opereta vlasti
"Ovih je dana Franjo Tuđman posvetio muzej posvećen samome sebi:
malu seljačku kuću u kojoj je rođen prije gotovo osamdeset godina.
Tada nitko nije mogao slutiti da će postati predsjednik Hrvatske i
otac domovine, zbog čega je kućica sada opremljena zahodom s vodom i
drugim udobnostima o kojima njegovi roditelji u ono doba nisu ni
sanjali. Zli jezici tvrde da to uopće nije prava kućica - da je sve
Potemkinova kulisa. U blizini, u selu Kumrovcu, sličan je muzej. U
njemu je rođen Josip Broz Tito. Kako to često biva, Tuđmana je
nadahnuo Tito. No, budući da ponavljanje ne može dostići povijesno
značenje i veličinu originala, Tuđmanov pokušaj 'pisanja
povijesti' malo je smiješan.
U nacionalističkoj Hrvatskoj ne zna se točno što bi se trebalo
učiniti s Titovim nasljeđem - ne zna se ni u čemu bi se moglo
sastojati. Budućnost muzejske kućice u Kumrovcu zato je nesigurna.
Možda i Franjo Tuđman na to misli. Pothvat bi bio tek politička
opereta, kad istodobno ne bi odavao nešto o političkoj kulturi u tom
dijelu Europe. Iza Tuđmanovih leđa Hrvati se smiju svojem taštom
predsjedniku.
No, muzej je sada ipak tu. Posvećenje prenosi televizija, a Tuđman
posve ozbiljno izjavljuje da je hrvatska povijest postala
vidljivom. Na Balkanu bi, a Hrvatska i u pogledu političke kulture
tamo pripada, političar trebao nastupiti kao patrijarh, ako želi
biti shvaćen ozbiljno, a najbolje kao otac domovine. U tomu se
razlikuju Balkan i srednja Europa. Disidenti u komunističkim
državama srednje Europe vjerovali su u budućnost koja više ne bi
trebala biti politika u klasičnom smislu - 'protupolitika' da
uporabimo riječi Gyoergya Konrada, demokracija odozdo, koja se
temelji na razumu i moralu. Ta vizija nije izdržala sraz sa
stvarnošću, što nije bilo neočekivano. No, ona živi dalje,
primjerice u nepovjerenju Vaclava Havela prema profesionalnim
političarima i tradicionalnom stranaštvu.
Na Balkanu ne postoji ta kultura disidenata. Tu se osvaja politička
vlast jer nju žele trajno zadržati. Moć je tu kako bi se s njom
postupalo suvereno i svojevoljno (što sprječava nastanak pravne
države), ne trpi protuslovlje (koje isključuje društveni dijalog)
i udvara se samoj sebi time što se stalno prikazuje u svoj svojoj
divoti (što objašnjava blizinu opereti). Tu vlast najbolje shvaća
očinski lik, starca kojemu je vlast poput afrodizijaka pa djeluje
vitalnije od nekih mladića. Već godinama se tvrdi da će Tuđman
uskoro umrijeti od raka, no on odbija umrijeti i umjesto toga bavi
se svojim rođenjem kao da se ono dogodilo nedavno.
Zbog toga mu se dive čak i njegovi najoštriji kritičari.
Patrijarhalan postupak s vlasti nipošto ne bi bio moguć kad na
drugoj strani ne bi postojala infantilizacija. Koliko god se
podanici potajno smijali svojem predsjedniku, toliko ga poštuju
zbog njegove energije i njegovih velikih gesta. Jer i podanici se
zbog toga osjećaju polaskanima i njihova im se zajednica čini
važnijom nego što uistinu jest. Geste je Tuđman, razumljivo,
posudio od Tita, ali podanike ne smeta što se Jugoslavija smanjila
na malu Hrvatsku i što Tuđman ne može svijet držati svojom
političkom arenom. U svojstva političkog infantilizma spada to da
ne obraćaju pozornost na činjenice i proporcije, kako bi se posve
mogli usredotočiti na teatralne geste.
Patrijarh je svemoćan, svoju vlast ne mora dijeliti i to podanike
oslobađa svake odgovornosti. Ne smije se podcijeniti zavodnički
element u takvoj ponudi. U Zagrebu sporo napreduje sudski postupak
protiv Dinka Šakića. Šakić - još jedan zapanjujući starac - u Drugom
je svjetskom ratu bio zapovjednik koncentracijskog logora
Jasenovac u kojem je pomrlo na desetke tisuća Srba, Židova i
protivnika hrvatske vazalske države. Sudskog postupka ne bi bilo da
inozemstvo nije obavilo pritisak na Tuđmanov režim. Hrvatska se
javnost gotovo i ne zanima za taj slučaj: ni za ono što se dogodilo
prije pola stoljeća, ni za to u kojoj mjeri današnja Hrvatska
nastavlja tradiciju koja se ne može zamisliti bez stare fašističke
Hrvatske.
Više ne postoji prošlost. Politička kultura s kojom moramo živjeti
postoji samo u sadašnjosti, iako izdaje mjenice za budućnost.
Nedjela i njihove posljedice se ne uspoređuju, a ta neodgovornost
dopušta vlastodršcima da uz prešutni pristanak podanika i dalje
vladaju. U najboljem je slučaju prošlost ekran na koji se može
projicirati legende i krivotvorine, groteskne i čak odbojne
prizore svima koji takvu kulturu gledaju iz inozemstva. Ta je
politička kultura na Balkanu tako jaka da je njome obuzeta i oporba.
Njezina kritika ostaje na površini, ona ne govori o temeljima
vlasti. Što je Tuđman doista radio tijekom rata u Bosni? Odakle
potječe iznenadno bogatstvo njegove obitelji? Kako je velika
ovisnost o emigrantima dvojbene prošlosti? Nitko ne želi tražiti
odgovore na ta pitanja, i ne samo zato što ne žele kopati po
vlastitoj prošlosti.
Jer ni oporba se ne želi baviti reformama, ni ona ne želi političare
pretvoriti u obične smrtnike koji moraju biti odgovorni svojim
biračima. Ne želi argumentirati, kad može zapovijedati. Jedino što
usitinu želi, jest ukloniti današnju vlast kako bi sutra zauzela
njezino mjesto" - piše Richard Swartz.