FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

GORIVO U 21. STOLJEĆU - EKOLOŠKI PRIHVATLJIVO ILI GA NEĆE BITI

Autor: ;PRUG;DGER;SDJE;
PARIZ, 25. srpnja (Hina/AFP) - Do godine 2010. mnogi proizvođači namjeravaju razviti nove, ekološki prihvatljive modele automobila.
PARIZ, 25. srpnja (Hina/AFP) - Do godine 2010. mnogi proizvođači namjeravaju razviti nove, ekološki prihvatljive modele automobila. #L# Recite zbogom prljavome fosilnom gorivu iz prošlosti! Gorivo 21. stoljeća mora biti ekološki prihvatljivo ili ga neće biti. Naime, svi proizvođači automobila, znanstvenici, inženjeri i rafinerije teže istome - pronaći gorivo koje neće zagađivati okoliš u novom tisućljeću. Vozila su glavni zagađivači zraka u gradovima. Zato će se od sljedeće godine početi primjenjivati vrlo stroga pravila za pogonska goriva. Svrha je smanjiti količinu sumpornih oksida, sitnih čestica, dušičnih oksida, ugljičnog dioksida, čađe i "uličnih" ugljikovodika u atmosferi. Istraživači, uz ostalo, nastoje razviti automobile koji će manje trošiti i manje zagađivati okoliš. Na promet u Europi danas se troši 20 posto svih energetskih izvora, a cestovni promet zauzima 83 posto. Proizvođači automobila već sada troše milijarde kako bi se mogli prilagoditi sve strožim novim propisima: u Europi je na snazi Euro 3, u Kaliforniji "zagađenje 0", a u Francuskoj posebne odredbe o zagađenju. I proizvođači goriva nastoje proizvesti dizelsko gorivo pomiješano s vodom, poput francuske tvrtke "Elf Aquitaine", koje bi rabili teški kamioni i autobusi. Ta vrsta goriva, pod nazivom "Aquazole", znatno smanjuje ispuštanje štetnih tvari uz vrlo mali gubitak snage. Kako bi se prilagodila novim propisima, koji traže uklanjanje sumpora iz goriva, i naftna industrija mora uložiti milijardu franaka. Osim novih vrsta dizelskoga goriva i pokušaja razvoja električnog vozila, u Italiji, Nizozemskoj i Japanu već je prilično raširena uporaba tekućega plina kao pogonskoga goriva (obvezatno za sve taksije u Tokiju), a ima i "hibridnih" vozila, s kombinacijom električnog i benzinskog motora ili onoga na plinski pogon. Mnogi proizvođači automobila u Americi, Europi i Japanu vode nemilosrdnu utrku kako bi prvi proizveli "automobilski generator električne energije". Takav se generator već upotrebljava u raketama, a sastoji se od proizvodnje električne energije bez izgaranja uz pomoć elektro- kemijske reakcije između kisika i vodika, a sporedni proizvod bila bi samo vodena para. Iako se za tu mogućnost zna još od 19. stoljeća, njezin je glavni nedostatak visoka cijena proizvodnje i punjenja jer se vodik u tekućem stanju mora skladištiti u velikim rashlađenim spremnicima. Generatori koji se rabe za svemirske letove moraju imati mnogo zlata i platine, koji služe kao katalizatori, a proizvođači sve to "začine" fosforom kako bi smanjili potrebnu količinu tih metala. Američko-njemačka tvrtka "Daimler-Chrysler" namjerava pokusno organizirati javni prijevoz na Islandu, "Nissan" će od 2003. prodavati svoje malo vozilo s generatorom, proizvedeno u ograničenoj količini, a "Renault" je nedavno predstavio pokusno vozilo s električnim pogonom, opremljeno generatorom, i nada se da će ga početi prodavati oko 2010. Kanadski "Ballard" radi na modelu vozila s drugom vrstom generatora, na metanol, kojemu bi se uz pomoć katalizatora odstranio vodik. Loša mu je strana to što proizvodi ugljični dioksid, iako je njegova količina u tom slučaju dva puta manja nego u slučaju motora s unutarnjim izgaranjem. Prednost bi mu bila mogućnost opskrbe metanolom na posebnim crpkama. (Hina) rug dgk

(Hina) rug dgk

An unhandled error has occurred. Reload 🗙