PARIZ, 25. srpnja (Hina/AFP) - Do godine 2010. mnogi proizvođači namjeravaju razviti nove, ekološki prihvatljive modele automobila.
PARIZ, 25. srpnja (Hina/AFP) - Do godine 2010. mnogi proizvođači
namjeravaju razviti nove, ekološki prihvatljive modele
automobila. #L#
Recite zbogom prljavome fosilnom gorivu iz prošlosti! Gorivo 21.
stoljeća mora biti ekološki prihvatljivo ili ga neće biti. Naime,
svi proizvođači automobila, znanstvenici, inženjeri i rafinerije
teže istome - pronaći gorivo koje neće zagađivati okoliš u novom
tisućljeću.
Vozila su glavni zagađivači zraka u gradovima. Zato će se od
sljedeće godine početi primjenjivati vrlo stroga pravila za
pogonska goriva. Svrha je smanjiti količinu sumpornih oksida,
sitnih čestica, dušičnih oksida, ugljičnog dioksida, čađe i
"uličnih" ugljikovodika u atmosferi.
Istraživači, uz ostalo, nastoje razviti automobile koji će manje
trošiti i manje zagađivati okoliš.
Na promet u Europi danas se troši 20 posto svih energetskih izvora,
a cestovni promet zauzima 83 posto.
Proizvođači automobila već sada troše milijarde kako bi se mogli
prilagoditi sve strožim novim propisima: u Europi je na snazi Euro
3, u Kaliforniji "zagađenje 0", a u Francuskoj posebne odredbe o
zagađenju.
I proizvođači goriva nastoje proizvesti dizelsko gorivo pomiješano
s vodom, poput francuske tvrtke "Elf Aquitaine", koje bi rabili
teški kamioni i autobusi. Ta vrsta goriva, pod nazivom "Aquazole",
znatno smanjuje ispuštanje štetnih tvari uz vrlo mali gubitak
snage.
Kako bi se prilagodila novim propisima, koji traže uklanjanje
sumpora iz goriva, i naftna industrija mora uložiti milijardu
franaka.
Osim novih vrsta dizelskoga goriva i pokušaja razvoja električnog
vozila, u Italiji, Nizozemskoj i Japanu već je prilično raširena
uporaba tekućega plina kao pogonskoga goriva (obvezatno za sve
taksije u Tokiju), a ima i "hibridnih" vozila, s kombinacijom
električnog i benzinskog motora ili onoga na plinski pogon.
Mnogi proizvođači automobila u Americi, Europi i Japanu vode
nemilosrdnu utrku kako bi prvi proizveli "automobilski generator
električne energije".
Takav se generator već upotrebljava u raketama, a sastoji se od
proizvodnje električne energije bez izgaranja uz pomoć elektro-
kemijske reakcije između kisika i vodika, a sporedni proizvod bila
bi samo vodena para. Iako se za tu mogućnost zna još od 19. stoljeća,
njezin je glavni nedostatak visoka cijena proizvodnje i punjenja
jer se vodik u tekućem stanju mora skladištiti u velikim
rashlađenim spremnicima.
Generatori koji se rabe za svemirske letove moraju imati mnogo
zlata i platine, koji služe kao katalizatori, a proizvođači sve to
"začine" fosforom kako bi smanjili potrebnu količinu tih metala.
Američko-njemačka tvrtka "Daimler-Chrysler" namjerava pokusno
organizirati javni prijevoz na Islandu, "Nissan" će od 2003.
prodavati svoje malo vozilo s generatorom, proizvedeno u
ograničenoj količini, a "Renault" je nedavno predstavio pokusno
vozilo s električnim pogonom, opremljeno generatorom, i nada se da
će ga početi prodavati oko 2010.
Kanadski "Ballard" radi na modelu vozila s drugom vrstom
generatora, na metanol, kojemu bi se uz pomoć katalizatora
odstranio vodik. Loša mu je strana to što proizvodi ugljični
dioksid, iako je njegova količina u tom slučaju dva puta manja nego
u slučaju motora s unutarnjim izgaranjem. Prednost bi mu bila
mogućnost opskrbe metanolom na posebnim crpkama.
(Hina) rug dgk
(Hina) rug dgk