YU-DRAMA-Film-Religija/vjerovanje-Ratovi US 20. VII. NYT FILMSKI HIT U YU - NOŽ SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES20. VII. 1999.Film koji uzburkava srpske osjećaje"Najpopularniji film ovoga ljeta u Srbiji povijesna je drama o ratu,
ljubavi i osveti pod naslovom 'Nož'", piše Chris Hedges."Počinje na poznato jezovit balkanski način. Uglađena obitelj večera, a oružani muškarci upadaju u kuću, siluju mladu majku i zatim nožem bodu i ubijaju nemoćne žene i muškarce. Selo je opljačkano, gotovo svi stanovnici masakrirani, kuće spaljene.Taj film ne govori ništa - pa ipak govori sve - o Kosovu. To je film koji prikazuje ubojstva stotine tisuća Srba tijekom Drugoga svjetskog rata od hrvatskih fašista i njihovih muslimanskih saveznika.Čini se da film opravdava suvremenu osvetu i ovjekovječuje zamisao da Srbi, čak i poslije Hrvatske, Bosne i Kosova, ostaju žrtve u području.Vuk Drašković, vodeći oporbeni političar, napisao je 1982. roman po kojemu je film napravljen. Drašković je izjavio da nema ništa s proizvodnjom filma, koji se počeo prikazivati prije rata na Kosovu, zatim je, za sukoba, bio skinut s repertoara, a sada opet igra. No za
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
20. VII. 1999.
Film koji uzburkava srpske osjećaje
"Najpopularniji film ovoga ljeta u Srbiji povijesna je drama o
ratu, ljubavi i osveti pod naslovom 'Nož'", piše Chris Hedges.
"Počinje na poznato jezovit balkanski način. Uglađena obitelj
večera, a oružani muškarci upadaju u kuću, siluju mladu majku i
zatim nožem bodu i ubijaju nemoćne žene i muškarce. Selo je
opljačkano, gotovo svi stanovnici masakrirani, kuće spaljene.
Taj film ne govori ništa - pa ipak govori sve - o Kosovu. To je film
koji prikazuje ubojstva stotine tisuća Srba tijekom Drugoga
svjetskog rata od hrvatskih fašista i njihovih muslimanskih
saveznika.
Čini se da film opravdava suvremenu osvetu i ovjekovječuje zamisao
da Srbi, čak i poslije Hrvatske, Bosne i Kosova, ostaju žrtve u
području.
Vuk Drašković, vodeći oporbeni političar, napisao je 1982. roman po
kojemu je film napravljen. Drašković je izjavio da nema ništa s
proizvodnjom filma, koji se počeo prikazivati prije rata na Kosovu,
zatim je, za sukoba, bio skinut s repertoara, a sada opet igra. No za
dnevnik 'Blic' on je izjavio da mu je drago vidjeti film, i da bi
želio da je napravljen prije nego što su ratovi u Jugoslaviji
započeli 1991.
'Taj bi film pomogao outsiderima da shvate korijene tih ratova',
izjavio je Drašković, misleći na masakre iz Drugoga svjetskog rata
za koje su mnogi Srbi smatrali da im komunistička Jugoslavija nije
odala prikladno priznanje. Dok se federacija raspadala, osjećaji
prema masakrima hranili su srpski nacionalizam, a kod nekih Srba i
želju za osvetom.
'Zločini koji se ne kazne ponavljaju se', izjavio je Drašković.
Zločini koje su počinili hrvatski fašisti, poznati kao ustaše, bili
su 'izbrisani', izjavio je Drašković.
'Da su Srbi djelovali, kao što su trebali', izjavio je on, 'oni ne bi
opteretili Muslimane i Hrvate kolektivnom krivnjom za genocid
protiv Srba počinjen u Drugom svjetskom ratu. No to se nije
dogodilo, i sve je opet eksplodiralo. Sve se ponovilo.'
Kritičari autora i takvog opravdavanja nedavnih srpskih zločina
kažu da film podupire uvjerenje da povijesne nepravde počinjene
prije više od 50 godina daju dozvolu da se izravnaju računi s
novijim naraštajima.
'Drašković se smatra umjerenim nacionalistom', izjavio je Stojan
Cerović, kolumnist neovisnog časopisa Vreme, 'no on stavlja u
pitanje pravo onih stanovnika bivše Jugoslavije koji prakticiraju
muslimansku vjeru. On tvrdi da su Muslimani zapravo Srbi koji su se
preobratili na islam, pa ipak prikazuje Muslimane kao krvožedne i
okrutne Turke. Njegovo poricanje muslimanskog identiteta samo je
po sebi čin agresije.'
Roman se, kao i film, događa u Hercegovini, planinskom području
zapadne Bosne kojim na istoku povijesno dominiraju pravoslavni
Srbi, a na zapadu rimokatolički Hrvati. Vrijeme radnje: godina
1941. Rojalistička vlada u Beogradu kapitulirala je pred
Nijemcima, a razvojačeni srpski vojnik vraća se kući. (...)
Pobožna obitelj, sa srpskim pravoslavnim svećenikom na čelu stola,
sjeda za božićnu većeru. Upadaju muslimanski susjedi; pozdravljeni
su kao gosti, no ipak vezuju Srbe za stolce. Muslimani siluju mladu
majku, u sceni za koju se čini da nikad neće završiti, prije nego što
zakolju svoje žrtve i pucaju po njima.
Sablasne slike na ekranu uključuju kapanje krvi na Kristovu sliku
dok iz zvučnika probija liturgijska glazba. Otac Nikifor,
pravoslavni svećenik, viče dok ga živog spaljuju u njegovoj crkvi:
'Bog sve vidi. Pravda će pobijediti.' Njegovi muslimanski ubojice
cere se i hihoću dok svećenika guta vatra. A pravda, ako pravda
znači osvetu, postaje tema filma. (...)
Srpski su vojnici prikazani kao časni i pobožni - poput onih
ubijenih u uvodnim trenucima filma. (...) Film Srbe prikazuje kao
obrazovane, kulturne i urbane. Muslimani su prikazani u prljavim
kamenim kolibama, odjeveni u tradicionalnu vrećastu odjeću i
okruženi pilićima i ovcama. U filmu su samo dva simpatična
Muslimana.
Prvi, koji je ukrao vlasništvo svog srpskog susjeda kao ustaški
vojnik, okajava svoju krivnju i izvršava samoubojstvo. Drugi,
muslimanski svećenik kojeg tumači Dragan Nikolić, obavještava
drugi lik u filmu da su svi Muslimani potomci Srba i da su počinjali
zločine nad srpskim narodom.
Jedan od zaključnih prizora prikazuje svećenika kako kleči u
ostacima razorenoga srpskog doma, križajući se i moleći za oprost.
Čini se da gledatelji u Beogradu kući idu s porukom da su nedavni
ratovi dio borbe za identitet, koja već stoljećima muči Balkan.
(...)"