ZAGREB, 13. srpnja (Hina) - Ukidanjem slobodnih carinskih prodavaonica (Duty Free Shop) u zračnim lukama Hrvatska bi bila prva država u Europi koja bi se olako odrekla ubiranja značajnih prihoda koji se tim putem ostvaruju, rečeno je
danas na sastanku Grupacije slobodnih carinskih prodavaonica u Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK).
ZAGREB, 13. srpnja (Hina) - Ukidanjem slobodnih carinskih
prodavaonica (Duty Free Shop) u zračnim lukama Hrvatska bi bila
prva država u Europi koja bi se olako odrekla ubiranja značajnih
prihoda koji se tim putem ostvaruju, rečeno je danas na sastanku
Grupacije slobodnih carinskih prodavaonica u Hrvatskoj
gospodarskoj komori (HGK).#L#
U ukupnim prihodima zračnih luka slobodne carinske prodavaonice
sudjeluju sa 15 do 20 posto. U prijedlogu novog carinskog zakona
Republike Hrvatske, mišljenja su članovi Grupacije, nedovoljno je
jasno hoće li slobodne carinske prodavaonice u idućoj godini, kada
bi zakon trebao stupiti na snagu, nastaviti s radom ili ne. U
predloženoj zakonskoj točki 171. spominju se kao dopušteni oblici
carinskog postupanja tek slobodne zone i slobodna skladišta.
Upravo to članovima Grupacije povećava bojazan da će se dosadašnja
investiranja u modernizaciju njihovih Duty Free prodavaonica
pretvoriti u bačen novac.
"Ne bih želio prejudicirati stvar ili kritizirati bilo koga", rekao
je predsjednik Grupacije slobodnih carinskih prodavaonica Nikša
Milanović, napominjući kako je nužno što prije od Carinske uprave
Ministarstva financija jasno doznati kakva je budućnost slobodnih
prodavaonica predviđena novim carinskim zakonom. Pri tome je
izrazio žaljenje što se na današnjem skupu uprkos pozivu nije
pojavio nitko iz rečenog ministarstva.
Carinskim zakonom koji je na snazi u točki 222. određeno je kako se u
zračnim lukama mogu otvarati slobodne carinske prodavaonice za
prodaju robe putnicima koji odlaze u inozemstvo, a za njihovo
djelovanje predviđeno je dobivanje koncesija za prodaju čiji
godišnji iznos premašuje 500 tisuća njemačkih maraka.
Kako su trenutačno hrvatske zračne luke u većinskom vlasništvu
države, eventualnim ukidanjem slobodnih carinskih prodavaonica,
rečeno je na sastanku, sredstva prihodovana po zakonskoj točki 222.
trebat će se namiriti nekim drugim putem. To će onda značiti ili
viša proračunska izdvajanja, ili pak povećanje cijena pristojbi u
zračnim lukama kako za strane tako i za domaće letove. Ovo drugo,
smatraju pojedini članovi Grupacije, moglo bi se odraziti i na
cijene nacionalnog zračnog prijevoznika Croatia Airlinesa i
smanjiti hrvatski zračni promet putnika.
S obzirom da hrvatski zakoni podliježu stanovitoj europizaciji
članovi Grupacije ne vjeruju da će se slobodne carinske
prodavaonice novim carinskim zakonom ukinuti, jer bi to bilo mimo
svega onoga što se na tom području odvija u samoj Europskoj uniji.
Ipak, putem saborskih zastupnika te nadležnih ministarstava
Grupacija će pokušati utjecati na konačan izgled carinskog zakona
koji bi u pogledu slobodnih carinskih prodavaonica izražavao jasan
stav, a to je nastavak njihova rada.
U Hrvatskoj trenutačno ima šest Duty Free Shopova u zračnim lukama
Dubrovnik, Rijeka, Zadar, Split, Zagreb i Pula, a jedan sezonski
djeluje u zračnoj luci na otoku Braču. U prošloj godini potrošnja u
slobodnim carinskim prodavaonicama iznosila je 18 njemačkih maraka
po putniku, a zabilježeno ih je 74 tisuće. U prvih ovogodišnjih pet
mjeseci ta je potrošnja po putniku, rekao je Milanović, porasla na
23 marke.
U susjednoj Slovenije, primjerice, promet ostvaren u Duty Free
Shopovima i Border Shopovima, po podacima Grupacije, prošle je
godine iznosio 250 milijuna američkih dolara.
(Hina) dju ds
(Hina) dju ds