US-YU-S-ZLOČINI - DOGOVORI-Sudovi-Vlada-Ratovi US 13. VI. LAT MEĐ SUDOVI SJEDINJENE DRŽAVELOS ANGELES TIMES13. VI. 1999.Slabašni mir"Činjenica da je jugoslavenski predsjednik Slobodan Milošević optužen za ratne zločine ne znači nužno
da će biti uhićen. Nad njim visi Damoklov mač, ali još nije pao", piše M. Cherif Bassiouni, profesor prava, predsjednik Zavoda za međunarodno pravo sveučilišta Depaul i bivši predsjednik UN-ovog istražnog odbora za ratne zločine u bivšoj Jugoslaviji od 1993. do 1994."Ipak, optužnica koju je međunarodni sud za ratne zločine prošloga mjeseca podigao protiv Miloševića predstavlja prekretnicu u međunarodnom pravu. To je prvi put od osnivanja nuernberškog suda da je čelnik države pozvan na odgovornost zbog navodnih zločina. S obzirom na malen vremenski razmak otkad je Španjolska optužila bivšeg čileanskog čelnika države Augusta Pinocheta, to pokazuje koliko je duboko međunarodno građansko društvo pogodilo nekažnjavanje koje politički vođe odgovorni za počinjene zločine uživaju od Prvoga svjetskog rata.Iako ni pred Miloševićem ni Pinochetom nije skoro suđenje, činjenica da su protiv njih podignute optužnice velik je korak
SJEDINJENE DRŽAVE
LOS ANGELES TIMES
13. VI. 1999.
Slabašni mir
"Činjenica da je jugoslavenski predsjednik Slobodan Milošević
optužen za ratne zločine ne znači nužno da će biti uhićen. Nad njim
visi Damoklov mač, ali još nije pao", piše M. Cherif Bassiouni,
profesor prava, predsjednik Zavoda za međunarodno pravo
sveučilišta Depaul i bivši predsjednik UN-ovog istražnog odbora za
ratne zločine u bivšoj Jugoslaviji od 1993. do 1994.
"Ipak, optužnica koju je međunarodni sud za ratne zločine prošloga
mjeseca podigao protiv Miloševića predstavlja prekretnicu u
međunarodnom pravu. To je prvi put od osnivanja nuernberškog suda
da je čelnik države pozvan na odgovornost zbog navodnih zločina. S
obzirom na malen vremenski razmak otkad je Španjolska optužila
bivšeg čileanskog čelnika države Augusta Pinocheta, to pokazuje
koliko je duboko međunarodno građansko društvo pogodilo
nekažnjavanje koje politički vođe odgovorni za počinjene zločine
uživaju od Prvoga svjetskog rata.
Iako ni pred Miloševićem ni Pinochetom nije skoro suđenje,
činjenica da su protiv njih podignute optužnice velik je korak
prema ograničavanju nekažnjivosti vođa čija je politika izazvala
kršenja međunarodnog krivičnog zakona.
Poruka sličnim zločincima jest da se više ne mogu oslanjati na svoj
položaj u izbjegavanju odgovornosti. Povijesna dominacija
realpolitike nad pravom dugo je predstavljala zapreku
uspostavljanju neovisnog i djelotvornog međunarodnog sustava
krivičnog prava. Zagovornici realpolitike i dalje vjeruju u
Machiavellijevo učenje da ciljevi opravdavaju sredstva, a politika
je vještina postizanja mogućeg kompromisa. Oni pravo gledaju kao
još jedno oruđe za postizanje političkih ciljeva. Zagovornici
prava, međutim, to odbacuju i oslanjaju se na koncept koji najbolje
izražava Talmud: nema mira bez pravde, ni pravde bez istine, a na
kraju su te su tri stvari jedno.
Suprotno nekim uvjerenjima, postizanje političkih rješenja za
dokončanje oružanih sukoba i želja za ostvarivanjem pravde nisu
nespojivi. Prvo je nužno, no mora biti dopunjeno drugim da bi
rješenje preraslo u pomirbu.
Počinitelji zločina velikih razmjera često su one iste osobe s
kojima se moraju postizati politička rješenja. Ako nisu vojno
poraženi, oni obično mogu prekinuti ubojstava i razaranja koja
potiču. Oni su i izravno zainteresirani da se osiguraju kako ne bi
bili kažnjeni. Stoga se njihovi kolege u pregovorima, bez obzira na
to koliko oni bili dobronamjerni, osjećaju prisiljenima mijenjati
pravdu za primirje ili neko privremeno političko rješenje koje će
zaustaviti sukob i zločine. Tako oni ugrožavaju zadovoljavanje
pravde.
Što političkim vođama daje pravo da ugrožavaju pravo žrtava i
društva na istinu? Tko može zanemariti preventivne učinke koje
uspješna pravosudna gonjenja mogu imati na moguće zločince?
Politički vođe koji dogovaraju rješenja nemaju pravo ponuditi
zločincima nekažnjavanje za takva zla kao što su to genocid,
mučenje i ropstvo.
Takvi zločini ne nestaju s političkim rješenjem. Oni nastavljaju
živjeti u sjećanju žrtava i budućih naraštaja, što vodi pozivima na
osvetu radi nepravdi počinjenih u prošlosti. To je jedan razlog
zbog kojeg su politička rješenja bez pravde i istine tako krhka, a
mir koji navješćuju tako nesiguran.
Glavni cilj međunarodnoga prava jest da omogući razmjernu pravdu i
donese neki oblik prevencije. Nekažnjavanje je antiteza oba cilja.
Stoga se oprost za počinitelje takvih zločina mora odbaciti iz
moralnih i političkih razloga. Odgovornost je bitna.
Ciljevi su mir, pravda i istina, s pretpostavkom da će prikladna
ravnoteža između osvetničke, diobene i kompenzacijske pravde
postići sve troje. To se može postići: 1) međunarodnim krivičnim
gonjenjem glavnih počinitelja; 2) državnim krivičnim gonjenjem
počinitelja; 3) selektivnim, simboličnim gonjenjima na
međunarodnoj ili državnoj razini; 4) osnivanjem povjerenstava za
istinu; 5) pružanjem zadovoljštine žrtvama, uključujući
kompenzaciju, rehabilitaciju i javnu ispriku; 6) čišćenjem
(uklanjanjem s vlasti, sprječavanjem dolaska na vlast); 7)
preventivnim mjerama poput obrazovanja i osvješćivanja javnosti te
prihvaćanja primjerenih zakona itd.
Različiti sukobi zahtijevaju različite pristupe odgovornosti. U
mnogim slučajevima, bit će potreban spoj više od jednog mehanizma.
Kako bilo da bilo, uvijek će biti vođa koji su najodgovorniji za
zločine i za njih je primjerena samo osvetnička pravda. Hoće li se
ona postići kroz državne ili međunarodne krivične postupke ovisi o
situaciji, iako je međunarodni sud najprikladniji za najveće
zločine, uključujući genocid, zločine protv čovječnosti i ratne
zločine, zbog svojih širokih simboličnih, obrazovnih i
preventivnih učinaka.
Svjetska je zajednica nakon Prvog svjetskog rata započela svoje
pokušaje u tom smislu, ali sa žalosnim rezultatima. (...) Zatim je
1992. UN-ovo Vijeće sigurnosti osnovalo istražni odbor za ratne
zločine u bivšoj Jugoslaviji, dajući mu najšire istražne ovlasti od
Nuernberga. Odbor je, usprkos nedostatku sredstava, prikupio
mnoštvo podataka o zločinima. Njegovo je izvješće poslužilo kao
temelj za odluku Vijeća da 1993. osnuje međunarodni sud za ratne
zločine u bivšoj Jugoslaviji. Godine 1994., Vijeće je učinilo isto
s međunarodnim sudom za zločine u Ruandi. Od tada, oba su suda
postala važni presedani u međunarodnom pravosuđu.
Nema sumnje da su ti sudovi mogli biti djelotvorniji, no ne treba
svu krivicu baciti na njihov prag. Budući da su oba dio UN-a,
tegotna birokratska i financijska pravila tih ustanova oslabila su
njihovu djelotvornost. Osim toga, te su ustanove krenule od nule, a
nijedan pravosudni sustav u povijesti nije od početka postizao
maksimalne rezultate. U slučaju suda za bivšu Jugoslaviju,
nedostajalo je političke volje da se uhvate optuženi zločinci.
Propust snaga NATO-a da uhiti optuženike poput Radovana Karadžića i
generala Ratka Mladića očigledni su primjeri.
Međunarodno krivično pravo nikad nije bilo pošteđeno političkih
manipulacija. Realpolitičari međunarodno pravo koriste za trampu u
političkim pregovorima. Kad je Milošević surađivao u Daytonskim
pregovorima 1995., ništa mu se nije dogodilo - iako je bio odgovoran
za zločine protiv čovječnosti i ratne zločine u Hrvatskoj i Bosni
počinjene od 1991. do 1994. Je li mu bio obećan oprost ili mu je on de
facto dan, reći će povijest. Nakon što je postao recidivist na
Kosovu i tvrdoglavi sudionik u dokončanju toga sukoba, brzo je
optužen za zločine protiv čovječnosti i ratne zločine na Kosovu.
Mnoge čudi neuspjeh pokušaja da se njega i druge više vladine i
vojne dužnosnike u Jugoslaviji optuži za zločine počinjene od 1991.
do 1994. Isto se dogodilo haićanskom generalu Raoulu Cedrasu koji
je pristao nekažnjen napustiti otok u zamjenu za predaju svojih
snaga. Naprotiv, ponekad se događa i ono neočekivano, a tako je
uhićen i Pinochet.
Svijet je 17. srpnja 1998. bio svjedok velikoga događaja -
osnivanja međunarodnog kaznenog suda u Rimu. Čak i kad ga 60 država
odobri, on neće biti idealna ustanova, budući da neće imati
mogućnost izravnog djelovanja, već će se u provedbi svojih odluka
morati osloniti na države potpisnice i druge države suradnice.
Međunarodni zakon i dalje uvelike djeluje na temelju dogovora, ali
međunarodno građansko društvo i svjetsko javno mišljenje sve su
jači i vlade više ne mogu zanemarivati njihova opravdana
očekivanja. (...)
Vlade više ne mogu zanemarivati činjenicu da svjetska zajednica ne
prihvaća oprost. One mogu odgađati pravdu ili pokušavati njome
manipulirati, ali je ne mogu posve zaustaviti. Napredak prema
stvaranju međunarodnoga kaznenog pravosuđa neizbježan je, iako još
dugo dosta toga neće biti moguće postići. Tijekom toga razvoja,
ljudi će promatrati međunarodno krivično pravosuđe kao što gledaju
svoje državne pravosudne sustave, i pitati: je li čaša napola
prazna ili napola puna? Za mene, ona je napola puna i još se puni.
Ako dovoljan broj nas u to vjeruje i bude na tome radio, možemo prije
uspjeti. Trebat će nam upornosti i strpljivosti dok ne postignemo
djelotvornost, nepristranost i poštenje u njegovu djelovanju. Ne
uspijemo li u tome, bit ćemo osuđeni na ponavljanje grešaka iz
prošlosti. Svijet će tada trpjeti mnogo više istih zločina kojima
smo bili svjedoci u prošlosti, a to će pogoditi mir i sigurnost
ljudskoga roda.
Sjedinjene Države moraju povesti ostale u stvaranju politički
neovisnog, nepristranog i djelotvornog sustava međunarodnog
krivičnog prava. Čineći to, ne samo da će biti moćna sila, postat će
velika sila."