US-YU-RU-OBNOVA-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada-Izbjeglice/prognanici US 8. VI. WP OBNOVA BALKANA SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON POST8. VI. 1999.Dan poslije"Poslije Drugog svjetskog rata, obnavljanje ratom razorene Europe
oslanjalo se gotovo isključivo na Sjedinjene Države. Sad u obnavljanju Balkana mogu sudjelovati i Sjedinjene Države i Europska unija - demokratske i prosperitetne zemlje koje su istodobno i izvor tehnoloških inovacija", piše D. G. Kousoulas."U međuvremenu, bit će nužno ponovno nedvosmisleno potvrditi da su postojeće nacionalne granice nepovredive te da se ne mogu mijenjati uporabom sile ili prijetnjama. (...) Ne možemo promicati stabilnost ohrabrivanjem separatističkih pokreta među manjinama. Ohrabrivanje ili toleriranje separatističkih pokreta poput OVK-a moglo bi pripremiti pozornicu za novi balkanski rat. Ono što trebamo jest utemeljiti novu, djelotvorniju međunarodnu povelju koja propisuje prava etničkih, vjerskih ili kulturnih manjina. Kršenja bi bila predmet gonjenja međunarodnog suda za ratne zločine. (Mogućnost da krivci budu uhićeni čim iziđu iz svojih zemalja mogla bi biti snažan poticaj za dobro ponašanje.) Manjine koje neizazvane započinju nasilna djela prokockale bi svoju
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
8. VI. 1999.
Dan poslije
"Poslije Drugog svjetskog rata, obnavljanje ratom razorene Europe
oslanjalo se gotovo isključivo na Sjedinjene Države. Sad u
obnavljanju Balkana mogu sudjelovati i Sjedinjene Države i
Europska unija - demokratske i prosperitetne zemlje koje su
istodobno i izvor tehnoloških inovacija", piše D. G. Kousoulas.
"U međuvremenu, bit će nužno ponovno nedvosmisleno potvrditi da su
postojeće nacionalne granice nepovredive te da se ne mogu mijenjati
uporabom sile ili prijetnjama. (...) Ne možemo promicati
stabilnost ohrabrivanjem separatističkih pokreta među manjinama.
Ohrabrivanje ili toleriranje separatističkih pokreta poput OVK-a
moglo bi pripremiti pozornicu za novi balkanski rat. Ono što
trebamo jest utemeljiti novu, djelotvorniju međunarodnu povelju
koja propisuje prava etničkih, vjerskih ili kulturnih manjina.
Kršenja bi bila predmet gonjenja međunarodnog suda za ratne
zločine. (Mogućnost da krivci budu uhićeni čim iziđu iz svojih
zemalja mogla bi biti snažan poticaj za dobro ponašanje.) Manjine
koje neizazvane započinju nasilna djela prokockale bi svoju
međunarodnu zaštitu prema posebnoj povelji.
U slučaju Kosova, glavni će izazov biti 'razvojačenje' OVK-a, a
čini se da nije spreman predati oružje i raspustiti svoje snage.
Budući da je njihov objavljeni cilj neovisnost Kosova, njihovi su
ciljevi u sukobu s utvrđenim stajalištem NATO-a. Nikakav trajni mir
u području nije moguć ne bude li OVK uništen. Također je potrebno
da, nakon povratka većine izbjeglica, na autonomnom Kosovu u sklopu
Srbije bude stvorena demokratska i umjerena vlast. Mržnje koje su
tragični događaji od prošlih nekoliko mjeseci donijeli otežat će
takav dogovor, no njegova će provedba bit ispit.
Bez obzira na to iz kojih je motiva NATO pokrenuo zračne napade, ta
je intervencija, tehnički gledano, napad na suverenu zemlju koja
nije napala nijednu članicu NATO-a. U očima mnogih bilo je to
kršenje međunarodnog zakona. Mnogi su to smatrali i kršenjem petog
člana Povelje NATO-a, koji predviđa samo obranu članica u slučaju
vanjske agresije.
NATO i Sjedinjene Države moraju ponovno stvoriti svoj image
branitelja zakona i pravde. Politika koja bi mogla dosta postići
bilo bi razmatranje 'malog Marshallovog plana' kojim bi se pomoglo
svim balkanskim zemljama. Takav plan gospodarske obnove bio bi
mnogo manje zastrašujuć i skup od originalnoga Marshallova plana.
Prosperitetna bi Europa ovaj put trebala osigurati najveći dio
pomoći.
Smije li Slobodan Milošević ostati na vlasti i provoditi plan?
Možda ćemo uvidjeti da je razboritije i djelotvornije staviti
njegovu sudbinu u ruke srpskoga naroda. Izravni pritisak za njegovo
uklanjanje mogao bi mnoge Srbe otjerati na njegovu stranu ili u
redove Šešeljeve ultranacionalističke Radikalne stranke.
Međutim, suptilnim ohrabrenjem mi bismo mogli potaknuti održavanje
izbora u sljedećih šest ili deset mjeseci (izbori su sada zakazani
za 2001.) pod uvjetom da budu slobodni i pošteni.
Trenutno 105 mjesta u parlamentu, od njih 250, pripada
Miloševićevoj Socijalističkoj stranci i Jugoslavenskoj
ujedinjenoj ljevici koju vodi njegova žena Mirjana Marković.
Izazov je osigurati da većina njihovih sljedbenika svoju potporu ne
prebaci Šešeljevoj stranci, nego radije Srpskom pokretu obnove pod
vodstvom Vuka Draškovića, čija je prozapadna usmjerenost
potvrđena. Zauzmemo li pomirbeno i prijateljsko stajalište prema
Srbima, možda ćemo biti kadri izazvati željeni ishod - pogotovo kad
većina Srba počinje shvaćati da njihov oporavak ovisi o zapadnoj
pomoći i da mogu poduprijeti prozapadni rezultat na izborima, a da
istodobno ne budu izdajnici svoje povijesti i nacionalnoga
ponosa.
Konstruktivna politika poput te također će nam pomoći da obnovimo
svoje odnose s ruskim narodom. Rusi trebaju našu pomoć kako bi opet
oživjeli svoje potreseno gospodarstvo, ali i mi trebamo rusku
suradnju pri postavljanju temelja za trajni mir u Europi.
Stabilnost u Europi nemoguće je osigurati s nezadovoljnom,
neprijateljskom ili nestabilnom Rusijom. Na sreću, kakve se god
razlike mogu pojaviti s vremena na vrijeme, Rusi su također
zainteresirani za nepovredivost svojih granica i sprječavanje
nasilnih pobuna među svojim manjinama, a imaju ih mnogo.
Vojna nazočnost NATO-a na Kosovu može biti element moći potreban da
se riješe složena pitanja koja proizlaze iz davne povijesti jednako
kao i iz jučerašnjih događaja. Ako pristupimo njihovom rješavanju
bez euforične arogancije koja povremeno karakterizira pobjednike,
naši izgledi da ostavimo trajnu i pozitivnu ostavštinu bit će mnogo
veći."