DE-MEDIJI NJ 25.V SPIEGEL. - DIKTATURA BRZINE NJEMAČKASPIEGEL25. V. 1999.Nježna diktatura brzine"Oko tjedan dana prije svršetka takozvanog procesa stoljeća protiv američkoga predsjednika Billa Clintona, gledao sam televizijskog
voditelja Billa O'Reillyja iz Fox News Channel u tko zna kojem po redu razgovoru o toj temi. Opet je bilo uključeno pola tuceta senatora i zastupnika u kongresu, koji su strpljivo čekali u redu da Bill O'Reilly jednom ili drugom da riječ. 'Senatore', rekao je Bill O'Reilly odvažno dostojanstvenom sjedokosom gospodinu, 'objasnite nam, molim vas...imate 20 sekunda!'Neki nepristrani gledatelj ovog ili nekog drugog talkshowa, upitan tko u toj igri ima moć, ne bi oklijevao ni trenutka. Pogled na govor gestama, uz to i ton, udio sudionika u razgovoru - sve to zapravo dopušta samo jedan odgovor: voditelji, tobože oni koji pitaju i služe, suvereni su gospodari igre i uz to se kraljevski zabavljaju.Ne djeluju li pitani u usporedbi s voditeljem, poput likova u kazalištu lutaka, poput u svako doba zamjenjivih promatrača za stolom prave moći? Poslušno progutaju svoju rečenicu kad ih
NJEMAČKA
SPIEGEL
25. V. 1999.
Nježna diktatura brzine
"Oko tjedan dana prije svršetka takozvanog procesa stoljeća protiv
američkoga predsjednika Billa Clintona, gledao sam televizijskog
voditelja Billa O'Reillyja iz Fox News Channel u tko zna kojem po
redu razgovoru o toj temi. Opet je bilo uključeno pola tuceta
senatora i zastupnika u kongresu, koji su strpljivo čekali u redu da
Bill O'Reilly jednom ili drugom da riječ. 'Senatore', rekao je Bill
O'Reilly odvažno dostojanstvenom sjedokosom gospodinu,
'objasnite nam, molim vas...imate 20 sekunda!'
Neki nepristrani gledatelj ovog ili nekog drugog talkshowa, upitan
tko u toj igri ima moć, ne bi oklijevao ni trenutka. Pogled na govor
gestama, uz to i ton, udio sudionika u razgovoru - sve to zapravo
dopušta samo jedan odgovor: voditelji, tobože oni koji pitaju i
služe, suvereni su gospodari igre i uz to se kraljevski
zabavljaju.
Ne djeluju li pitani u usporedbi s voditeljem, poput likova u
kazalištu lutaka, poput u svako doba zamjenjivih promatrača za
stolom prave moći? Poslušno progutaju svoju rečenicu kad ih
voditelj prekine, uljudno se smješkaju kad čuju da nisu odgovorili
na njegovo pitanje. Na licu mjesta mijenjaju tijek svojih misli kad
se voditelj rečenicom 'I must take a break!' vrati na pravi razlog
uglednog skupa: prekid za promidžbenu poruku. 'Thank you, Senator,
for hanging into that break!' čuje se još prije nego što su mogli do
kraja izgovoriti svoju rečenicu, kako bi odmah potom bili energično
otpušteni.
'Članovi društva profesionalnih novinara drže', rečeno je u 'Code
of Ethics' američkog Society of Professional Journalists, 'da je
javno prosvjećivanje pretpostavka za pravednost i temelj
demokracije. Stoga je zadaća novinara da govore istinu i da jamče
pošteno i potpuno izvještavanje o događajima i temama.'
Mediji kao jamci živuće demokracije, kao psi čuvari protiv
zloporabe i korupcije, kao glasnogovornici nijemih, kao četvrta
sila koja tri ostale sile - vladu, zakonodavce i pravosuđe -
svakodnevno podvrgava ispitu: za to su bili određeni. Baš je
američka povijest bogata dojmljivim, često junačkim primjerima
djelotvornosti te zadaće. Ona je - od početaka abolicijskog pokreta
sve do vijetnamskoga rata, Watergatea i rata u bivšoj Jugoslaviji -
stalno stvarala pojedine mitske borce koji jamče taj novinarski
etos.
No postoji opasnost da ta velika tradicija opstane još samo u
zakucima. Nigdje u svijetu sloboda izvještavanja nije toliko pod
pritiskom kao u zemlji koja je zajedno s Velikom Britanijom
proizvela najdulju i štovanja dostojnu tradiciju te demokratske
strasti.
Ne radi se o tomu da je iznenada ponestalo novinarske sposobnosti.
Američki novinari i dalje su među najboljima u svijetu.
Stari se Code of Ethics u opijenosti ubrzanjem, kojoj su podređeni
ponajprije vizualni mediji, jedva može održati. Vlada etika
brzine. Tko prvi iziđe sa senzacionalnom pričom, u prednosti je i
prisiljava sporije i temeljitije na reagiranje. Nisu sati i minute,
nego sekunde presudne za pobjedu u utrci potiskivanja u stranu.
Jedna je bivša urednica vijesti u CBS-u nedavno priznala da je bila
ukorena jer je sa svojom pričom izišla za 2,7 sekunda kasnije od
konkurencije. Zakon brzine izvrće ustaljene prioritete. Mišljenje
i nagovještaji brži su od dokaza, prodavanost neke vijesti važnija
je od njezine informacijske vrijednosti, skandalozna priča
nadmašuje istraženo izvješće. Riječ je o nastanku nježne i vrlo
zabavne diktature - u na izgled najboljoj slozi s općinstvom.
Pobjeda turbo-novinarstva dakako nije, kako rado tvrde njegovi
gurui, iznuđena tehnološkim napretkom. Ubrzani ritam kruženja
vijesti nipošto ne mora značiti automatski gubitak kakvoće. Novi
trend u prvom redu iz ne baš tako mladih vlasničkih odnosa, točnije,
iz otkrića vlasnika medija, iskazuje da se s emisijama vijesti može
zaraditi jako puno novca: samo ih treba prikladno drukčije
opremiti.
Skoro sve američke emisije vijesti - uz iznimku male i junačke
Public TV - u vlasti su pet privatnih konkurencija koje operiraju
širom svijeta: Time Warner, Disney/Cap Cities, Rupert Murdochs
News Corporation i General Electric. Njihovi analitičari tržišta
odavno su rekli da su emisije vijesti i magazini vijesti pored
popratnih talkshowova, naročito prikladni kao okvir za promidžbu.
Nisu samo jeftinije od puno skupljih igranih filmova ili često
veselih sapunica. Začudno su se bez otpora, čini se, Amerikanci
pomirili s time da njihove emisije vijesti predstavljaju još samo
okvir velikim pripovijestima o McDonald'su, Kelogg'su, Visi,
Audiju, Fordu, AT&T-u ili MCI-u.
Sve veće korištenje emisija vijesti kao nositelja promidžbenih
poruka, odavno je rezultat povratnog djelovanja na same vijesti.
Sve više slijede zakone industrije zabave.
Ne značenje neke vijesti nego gledanost odlučuje o izboru a i o
prezentaciji. Odavno je već običaj da postaje umeću kratke ulomke
vijesti kao promidžbeno sredstvo za glavnu emisiju u 'udarnom
terminu' ili 'posebnu emisiju'. Za to su osobito prikladni šokantni
spotovi od pet ili deset sekunda: kamerom uživo uhvaćen smrtonosni
skok s 20. kata, iz helikoptera snimljena potjera za bjesomučnim
vozačem, uživo snimljeno ubojstvo civila u nekoj afričkoj zemlji i
bacanje njihovih tijela preko ograde mosta, smrtna nesreća na
skijaškom takmičenju.
Takvi spotovi često prolaze zaslonom do dvadeset puta dnevno,
popraćeni glasom najave: 'More at six o'clock news.' Da emisije
vijesti posljednje sekunde i samrtne muke ljudi rabe kao sredstvo
primamljivanja i promidžbe, odavno je prihvaćeno.
No mjerilo prođe ne utječe samo na izbor i radijus vijesti, nego i na
dramaturgiju njihove prezentacije. Osobito se uspješnim pokazao
onaj način pripovijedanja, koji veliku priču predstavlja kao
osobnu dramu. Sadam Husein i američki predsjednik Bill Clinton, ta
priča ispunjava sve uvjete velikog zapleta i obećava beskonačne
nastavke. U nuždi se mogu prodati i potresi, katastrofalne poplave,
pokolji, pod pretpostavkom da iz toga iskoči neka 'human-interest-
story'. Događaji koji se ne mogu uskladiti s tom dramaturgijom,
imaju loše karte. Što je prikladnije od priče o seksu i lažima u koju
je upleten najmoćniji čovjek na svijetu?
Slučajno sam stigao u SAD baš onoga dana kad je američka javnost
saznala o najnovijem Predsjednikovu pogrješnom koraku s najviše
posljedica. Razmjeri medijskog praćenja u Europi se uopće ne mogu
zamisliti. Bilo je to bombardiranje koje je jedva ostavljalo
prostora za druge vijesti. Pola tuceta postaja vijesti 24 je sata i
cijelu godinu živjelo od 'the Story'. Nakon nekoliko je tjedana
dakako došlo do tjesnaca u opskrbi sa svježim, još ne potrošenim
svjedocima, stručnjacima i komentatorima. Nakon što su majka,
odvjetnici, bliži i dalji srodnici Monike Levinsky pronađeni i
pošto je od njih zatraženo da javno zauzmu stajalište, preslušavani
su bliži i dalji stručnjaci - predstavnici crkve, školski kolege,
bivši ljubavnici, psihijatri, predstavnice feministkinja,
stručnjaci za seks.
Monica Levinsky je - poslije princeze Diane - postala najpoznatijom
ženom svijeta. Zbog najave dvosatnog interviewa na ABC-u 3. ožujka
1999., cijena reklamnog spota se upeterostručila: za 30 sekunda
plaćalo se do 800 tisuća dolara. Unatoč fantastičnim mjerama
sigurnosti na snimanju, jedan je dio snimke očito kopiran i izronio
je ranije u jednom newyorškom dnevniku. Čak se otmjeni 'Washington
Post' jednim objavljivanjem unaprijed, učinio zaslužnim za narod.
Takvi prodajni uspjesi vizualnih medija dojmili su se tiskovnih
medija - među njima i ozbiljnih. Tako se primjerice u tijeku
histerije Levinsky moglo doživjeti da američki Predsjednik i bivši
talijanski premijer Romano Prodi zajedno iziđu pred okupljeni
tisak i da moraju odgovoriti na jedno pitanje o temi njihova susreta
- bosanskoj krizi, Kosovu i euru. Pitanja novinara odnosila su se na
držanje Predsjednika u aferi Levinsky. Prodiju nije preostalo
drugo doli srdačno se smješkati cijeli sat. Puno drukčije nije
prošao ni posjetitelj Vaclav Havel kojim će se povjesničari još
baviti, kad nad Monikom Levinsky i njezinim lažnim vitezom
Lancelotom odavno izraste trava.
No ružna priča ima zapanjujuće dobar svršetak. Sada, nakon što je
'proces stoljeća' prošao bez bilo kakve presude, svi televizijski
voditelji i komentatori znaju: mediji su pravili račun bez krčmara.
Rezultate ispitivanja mišljenja tumačili su kobno jednostrano. Od
početka je naime u anketama bila vidljiva zagonentna velika
razlika. Nepoznato biće zvano američki građanin od početka svih
ispitivanja mišljenja pokazalo je neskladno držanje. Općinstvo,
koje je na početku svaku priču o donjem rublju iz Bijele kuće
nagrađivalo željenom gledanošću, istodobno je jasno pokazalo kako
ne želi da se njegovi legitimni voajeristički interesi pobrkaju s
njegovim političkim interesima. Kad je američka javnost upitana je
li zadovoljna Predsjednikovim radom, potvrdila je to pretežnom
većinom i priskrbila Clintonu bajoslovnu stopu odobravanja.
Tako u američkoj sagi o Nibelunzima uistinu postoji junak:
općinstvo. Kulturnim kritičarima daje novu temu za konferencije:
kako zapravo pojasniti da su američki građani medijski juriš na
svoj razum izdržali bez štete? Možda mediji na posljetku ipak nisu
tako važni kao što misle zajedno s kritičarima?
Ipak su to - udruženi s upornim Clintonovim protivnicima iz
kršćanske koalicije i desnog biračkog potencijala - doveli tako
daleko da se stotinu američkih časnih senatora tri tjedna nadvijalo
nad mrljom od sjemena na haljini Monike Levinsky.
Vrijeme je da se stara pitanja postave iznova: tko nadzire
nadziratelje? Političari se redovito moraju podvrći testu birača.
Kakvom se testu podvrgavaju mediji? Zašto se novinari ne bune
protiv rasprodaje njihovih načela? Nisu li među njima zadojeni 'psi
čuvari demokracije' na najboljem putu da političarima silom
nametnu teme koje bi se najbolje prodavale, kao javnu brigu? I nisu
li kod tog adresata postigli sjajan uspjeh?" - pita Peter
Schneider.