DE-CRKVA RDW 16.V.PRAV.CRKVA KRITIZIRA MILOŠ. NJEMAČKI RADIO - RDW16. V. 1999.Episkopat Srpske Pravoslavne crkve sve snažnije kritizira Miloševića. "Postali su nekako tihi - oni vladike, kako u narodu nazivaju episkope srpske
Pravoslavne crkve koji su nekoć, početkom rata u Hrvatskoj, pozivali na obranu srpstva. 'Godina 1991. je isto što i 1941.', grmjeli su tada gotovo u isti glas. To je trebalo značiti: 'Ako danas Hrvati žele postati neovisni, to je samo zato kako bi uspostavili fašističku državu po uzoru na onu s ustaškim poglavnikom Antom Pavelićem. Srbi će opet biti ubijani u koncentracijskim logorima, stoga na oružje', pozivali su. Takve apokaliptične opomene srpskih crkvenih čelnika u međuvremenu su samo još iznimke. Suzdržanost vladika u sukobu oko Kosova je upadljiva, nacionalistički tonovi jedva se još čuju. Crnogorac Mirko Vuletić, subđakon srpsko-pravoslavnog episkopa budimpeštanskog, drži da je do te promjene u načinu razmišljanja došlo i previše kasno. 'Mislim da polako veliki dio svećenstva i episkopa počinje shvaćati, iako im je za tu spoznaju trebalo nevjerojatno dugo vremena da je politika režima u posljednjih deset ili jedanaest godina dovela do potpunog sloma, do rasula svega
NJEMAČKI RADIO - RDW
16. V. 1999.
Episkopat Srpske Pravoslavne crkve sve snažnije kritizira
Miloševića.
"Postali su nekako tihi - oni vladike, kako u narodu nazivaju
episkope srpske Pravoslavne crkve koji su nekoć, početkom rata u
Hrvatskoj, pozivali na obranu srpstva. 'Godina 1991. je isto što i
1941.', grmjeli su tada gotovo u isti glas. To je trebalo značiti:
'Ako danas Hrvati žele postati neovisni, to je samo zato kako bi
uspostavili fašističku državu po uzoru na onu s ustaškim
poglavnikom Antom Pavelićem. Srbi će opet biti ubijani u
koncentracijskim logorima, stoga na oružje', pozivali su.
Takve apokaliptične opomene srpskih crkvenih čelnika u međuvremenu
su samo još iznimke. Suzdržanost vladika u sukobu oko Kosova je
upadljiva, nacionalistički tonovi jedva se još čuju. Crnogorac
Mirko Vuletić, subđakon srpsko-pravoslavnog episkopa
budimpeštanskog, drži da je do te promjene u načinu razmišljanja
došlo i previše kasno. 'Mislim da polako veliki dio svećenstva i
episkopa počinje shvaćati, iako im je za tu spoznaju trebalo
nevjerojatno dugo vremena da je politika režima u posljednjih deset
ili jedanaest godina dovela do potpunog sloma, do rasula svega
onoga na što su Srbi mogli biti ponosni i zbog čega su od drugih
naroda možda mogli biti cijenjeni. Ali do toga je došlo tek kad je
katastrofa poprimila već takve razmjere da to mogu i slijepi
vidjeti,' smatra Vuletić.
U srpskoj Pravoslavnoj Crkvi u međuvremenu se pojačano javljaju za
riječ kritičari jugoslavenskog predsjednika Slobodana
Miloševića. Raško-prizrenski vladika Artemije u svom najnovijem
pastirskom pismu predbacuje vladi da preko medija širi neistine. On
usrdno apelira na Srbe u kriznoj pokrajini da se suzdrže od svakog
nasilja i nezakonitih postupaka. Istodobno, on oštro osuđuje i
zračne napada NATO-a na Jugoslaviju. Ti su napadi nerazumni i
zločinački, kaže on.
Još na početku jugoslavenske krize 1989./90. kad se već naziralo
rasulo tadašnje Jugoslavije, vladika Artemije digao je svoj
opominjući glas. Subđakon Mirko Vuletić se prisjeća: 'Episkop
Artemije, veliki duhovnik i intelektualac, već je rano shvatio kamo
vodi politika beogradskog režima. Zajedno s vladikom humskim
Atanasijem on je svim snagama svećenstvo i episkopat srpske
Pravoslavne crkve želio uvjeriti u to da je nužna promjena ako svome
narodu i vjernicima imalo žele dobro.'
Međutim u sveopćoj nacionalističkoj euforiji njega se tada nije
slušalo, naglašava Vuletić: 'Većina ostalih episkopa tada je u
Miloševiću vidjela doslovno novog 'spasitelja', reinkarnaciju
božanstva, tako reći srpskoga Boga na zemlji. I tako su se onda
prema njemu i odnosili.'
Mirko Vuletić žali što riječi episkopa Artemija nisu tada naišle ni
na kakav odjek ni na Zapadu. Prije svega vladiku Artemija se trebalo
pozvati kao savjetnika na pregovore o Kosovu u Rambouilletu, drži
Vuletić.
Potporu srpske Pravoslavne crkve u međuvremenu traži i oporbeni
političar Vuk Drašković. Kad je otpušten s položaja
potpredsjednika jugoslavenske vlade zamolio je za audijenciju kod
patrijarha Pavla. Nakon susreta Drašković je izjavio da ga je
vrhovni poglavar srpske Pravoslavne crkve ohrabrio u njegovim
aktivnostima. Oni su bili složni u mišljenju da se kosovska
tragedija mora najhitnije završiti, a svim se izbjeglicama mora
omogućiti povratak.
Ulogu i utjecaj patrijarha Pavla ipak ne treba precijeniti, smatra
Vuletić. Unatoč nazivu i položaju što ga ima patrijarh prema
crkvenom pravu srpske Pravoslavne crkve, njegov glas nije važniji
negoli onaj ukupno tridesetdvoje ostalih episkopa.
A što se Slobodana Miloševića tiče i njegova odnosa spram srpske
Pravoslavnoj crkvi, on ionako ignorira Crkvu otkad je 1989. došao
na vlast. Pa ipak, Mirko Vuletić moli i za spas njegove duše.
'Gospodin je rekao, moramo se moliti i za svoje neprijatelje. Ja
molim i za njega i nadam se od svega srca da će mu Bog jednog dana, ako
ne u ovome, a onda u onome životu, oprostiti jer milost Gospodnja je
neizmjerna i nadilazi sve ovozemaljske granice.'
(RDW)