WASHINGTON, 8. svibnja (Hina) - Amerikanci u pravilu osjećaju neku nelagodu kad je riječ o kazalištu. Kažu da je to posljedica kulturnih različitosti. Drugi će to pripisati nedostatku tradicije. A možda je nelagoda i razumljiva ako se
samo sjetimo ubojstva predsjednika Abrahama Lincolna u Fordovu kazalištu u Washingtonu. Zlobni Europljani znaju primijetiti da je zato na zapadnoj strani Atlantika izmišljen mjuzikl - teatar s pucanjem i pjevanjem. Za razliku od atentata na Lincolna, u povijesti kazališta pa i američkoj povijesti uopće, malo je poznato da je podjela uloga u Shakespearovu "Macbethu" prije 150 godina dovela do pobune i pokolja na newyorškim ulicama. Bilo je to vrijeme prvog procvata tog velegrada. Vrijeme protubritanskih čuvstava zbog spora oko Oregona i masovnog doseljavanja Iraca koji su, usput, "uvezli" svoju odbojnost prema Englezima. U to je vrijeme, točnije 1847. godine na uglu Broadwaya i Boweryja otvoreno novo kazalište "Operna kuća Astor Place". Bila je stjecište bogatih njujorčana koji su 1800 mjesta u gledalištu, uz ulaznice po cijeni od tada nevjerojatnog jednog dolara, koristili kao izložbeni prostor za nakit svojih gospođa i drugih dama ili vlastitih cilindara i frakova kupljenih u Parizu.
WASHINGTON, 8. svibnja (Hina) - Amerikanci u pravilu osjećaju neku
nelagodu kad je riječ o kazalištu. Kažu da je to posljedica
kulturnih različitosti. Drugi će to pripisati nedostatku
tradicije. A možda je nelagoda i razumljiva ako se samo sjetimo
ubojstva predsjednika Abrahama Lincolna u Fordovu kazalištu u
Washingtonu. Zlobni Europljani znaju primijetiti da je zato na
zapadnoj strani Atlantika izmišljen mjuzikl - teatar s pucanjem i
pjevanjem.
Za razliku od atentata na Lincolna, u povijesti kazališta pa i
američkoj povijesti uopće, malo je poznato da je podjela uloga u
Shakespearovu "Macbethu" prije 150 godina dovela do pobune i
pokolja na newyorškim ulicama.
Bilo je to vrijeme prvog procvata tog velegrada. Vrijeme
protubritanskih čuvstava zbog spora oko Oregona i masovnog
doseljavanja Iraca koji su, usput, "uvezli" svoju odbojnost prema
Englezima. U to je vrijeme, točnije 1847. godine na uglu Broadwaya i
Boweryja otvoreno novo kazalište "Operna kuća Astor Place". Bila je
stjecište bogatih njujorčana koji su 1800 mjesta u gledalištu, uz
ulaznice po cijeni od tada nevjerojatnog jednog dolara, koristili
kao izložbeni prostor za nakit svojih gospođa i drugih dama ili
vlastitih cilindara i frakova kupljenih u Parizu.
Onovremeni zapis kaže da su gospoda morala biti obrijana i nositi
svilene rukavice, a u podrugljivoj pjesmici iz 1849. o "Astor
Operi" jedan je stih:
"Ideš li tamo operi lice,
sredi se lijepo i budi šik,
jer to je mjesto za fine ptice,
a ne da budeš kao bik."
Intendantu Astora u nekom je trenutku pala na pamet, pokazalo se
nedugo zatim - kobna zamisao da na svojoj pozornici upriliči
glumački dvoboj tadašnjih vodećih šekspirijanaca, Engleza
Williama Macreadyja i Amerikanca Edwina Forresta. Bitka se trebala
voditi u ulozi zlosretnoga škotskog kralja Macbetha, u jednoj od
najkrvavijih Shakespeareovih tragedija.
Macready, odvjetnik po naobrazbi i tipični engleski snob, tvrdio je
kako nitko osim njega ne može ni proniknuti u Shakespeareove
dramske likove. Englez je uporno tekst izgovarao na
šekspirijanskom engleskom kojeg ni on sam a kamo li američka
publika nisu razumjeli.
Forrest je bio potpuna suprotnost. U naše doba možda bi bolje
pristajao Brešanovu Hamletu. Sjećanja suvremenika kazuju da je
osobito volio na probama u scenama mačevanja ili tučnjave pretući
svoje glumačke kolege. Netrpeljivost dvojice dramskih velikana
seže u 1844. godinu kad je Macready prvi put gostovao u Americi.
Tvrdi se da je Forrest potplatio gradske fakine u svojoj rodnoj
Philladelphiji a i sam je bučao i fućkao tijekom cijele predstave.
Pet godina kasnije, 7. svibnja 1949. u "Astoru" je Mcraedy trebao
odigrati svog prvog Macbetha. Kad se zastor podigao dočekala ga je
kiša jaja, jabuka, starih cipela, zvižduci, mijaukanje...
Uvrijeđeni glumac odlučio je prekinuti predstavu i "napustiti tu
barbarsku zemlju". Možda bi sve završilo na tome, da u ušima bogatih
njujorčana nije odjekivala europska 1848., uključujući i zveket
Jelačićeve sablje. Zaključili su oduprijeti se prostom puku.
Skupina od 47 najuglednijih intelektualaca, među njima i Herman
Melville autor "Moby Dicka", došla je k Mcreadyju s molbom da 10.
svibnja odigra predstavu do kraja. Novoizabranom gradonačelniku
Calebu Woodhullu poslan je zahtjev da osigura red.
Na suprotnoj strani, oko gostioničara Isaiaha Ryndera (mnogi kažu,
stvarnog utemeljitelja Demokratske stranke) okupljali su se sve
brojniji "čistokrvni Amerikanci". Grad je bio oblijepljen njihovim
plakatima na kojima je pisalo: "Došlo je vrijeme odluke - hoće li
engleski aristokrati vladati američkom metropolom".
Tog 10. svibnja oko 20.00 sati pred "Astorom" se okupilo 10 do 15
tisuća prosvjednika. Na pozornici, engleski je glumac, ako je
vjerovati britanskom tisku, odigrao neviđenu izvedbu Macbetha. Na
Broadwayu se u međuvremenu 325 policajaca neuspješno nosilo sa
šumom prosvjednika. Kad je zaprijetila opasnost da će masa
provaliti u kazalište i zapaliti ga, s obližnjega Washingtonova
trga došla je 7. pješačka pukovnija.
Tvrdi se da je pisac petparačkih romana Ned Buntline, kasnije
osuđen kao podstrekač pobune, duboko iz redova prosvjednika
povikao: "Radnici! Hoće li nam Englezi vladati?" i dobacio
vojnicima: "Pasji sinovi! Nećete pucati na narod!"
U sutrašnjim je novinama objavljeno da je vojska te noći ubila 23
njujorčana. Mcready je pod okriljem mraka pobjegao u Boston i odmah
odjedrio u Englesku. Nikad više nije gostovao s druge strane
oceana. Forrest je kao glumac sve više padao u zaborav. Rynder ga je
pokušao progurati u Kongres ali nije uspio. Glumci su u američku
politiku ušli mnogo kasnije. "Astor" je ubrzo zatvoren kao
kazalište ali je još 36 godina bio knjižnica. Srušen je 1890.
godine. Na tom je mjestu danas kafić.
Pokolj kod "Astora" nadmašen je u New Yorku 1863. godine kad je 119
ljudi ubijeno tijekom prosvjeda protiv zakona po kojem se za 300
dolara moglo izbjeći, odnosno otkupiti poziv za novačenje u jeku
američkog Građanskog rata.
Na Broadwayu su danas popularni mjuzikli. Jedino je u Gradskom
muzeju otvorena izložba koja podsjeća na 150 godina pobune zbog
"Macbetha".
(Hina) fp so
(Hina) fp so