FR-YU-US-sigurnost-Oružani sukobi-Organizacije/savezi-Izbjeglice/prognanici-Obrana FR-LE MONDE 2.5.RAT U SRJ FRANCUSKALE MONDE2. V. 1999.Pitanja o ratu"Šest tjedana nakon početka operacije 'Saveznička snaga', s razlogom se možemo
zapitati o uzrocima koji su doveli do sadašnjega dvostrukog škripca. Ne zavaravajmo se: iako je Slobodan Milošević u jednom škripcu, on je postigao svoje ciljeve na Kosovu, dok NATO, za sada, nije ispunio svoje političke i humanitarne zadaće. Neka su od ovdje postavljenih pitanja retrospektivna, više zbog brige da se ubuduće ne bi opetovale pogrješke iz prošlosti nego zbog sklonosti naknadnom kritiziranju. 1. Kako protumačiti nepostojanje alternativne strategije u slučaju da Milošević nakon nekoliko dana bombardiranja ne pristane na sporazum iz Rambouilleta, što se brzo potvrdilo? Izjave na temu 'to je pitanje dana, a ne tjedana' u početku nisu nedostajale. Isto tako, način na koji se raspravljalo o pitanjima kao što je naftni embargo, vrlo dobro pokazuje da sukob nije trebao trajati dugo. Da prilike nisu ozbiljne, bilo bi gotovo smiješno utvrditi da se tek sada govori o zabrani sudjelovanja srpskih momčadi na međunarodnim športskim natjecanjima.
FRANCUSKA
LE MONDE
2. V. 1999.
Pitanja o ratu
"Šest tjedana nakon početka operacije 'Saveznička snaga', s
razlogom se možemo zapitati o uzrocima koji su doveli do sadašnjega
dvostrukog škripca. Ne zavaravajmo se: iako je Slobodan Milošević u
jednom škripcu, on je postigao svoje ciljeve na Kosovu, dok NATO, za
sada, nije ispunio svoje političke i humanitarne zadaće. Neka su od
ovdje postavljenih pitanja retrospektivna, više zbog brige da se
ubuduće ne bi opetovale pogrješke iz prošlosti nego zbog sklonosti
naknadnom kritiziranju.
1. Kako protumačiti nepostojanje alternativne strategije u slučaju
da Milošević nakon nekoliko dana bombardiranja ne pristane na
sporazum iz Rambouilleta, što se brzo potvrdilo? Izjave na temu 'to
je pitanje dana, a ne tjedana' u početku nisu nedostajale. Isto
tako, način na koji se raspravljalo o pitanjima kao što je naftni
embargo, vrlo dobro pokazuje da sukob nije trebao trajati dugo. Da
prilike nisu ozbiljne, bilo bi gotovo smiješno utvrditi da se tek
sada govori o zabrani sudjelovanja srpskih momčadi na međunarodnim
športskim natjecanjima.
Zapravo, nije bilo 'plana B' u slučaju nepotpisivanja. Neki bi
mogli posumnjati u legitimnost pitanja koje polazi od načela da je
opasnost od neuspjeha trebalo uključiti u naše planove, što bi bilo
defetistički. No nada da će Milošević brzo potpisati bila je samo
nada i bilo bi nepromišljeno na njoj temeljiti čitavu našu
strategiju. Drugim riječima, pitanje traži odgovor, to više što je
još aktualno: htjeli bismo biti sigurni da su naše države dobro
razmislile o 'planu B' koji će biti politički prihvatljiv ako
zračni napadi ne izazovu željene političke posljedice u vremenu
koje se podudara s promjenom humanitarnih prilika na Kosovu.
2. Je li bilo predviđeno etničko čišćenje velikih razmjera u
početku bombardiranja?
Ako je odgovor potvrdan, kako opravdati sporost NATO-vih operacija
u usporedbi s ritmom koji im je dan nakon mjesec dana, poslije
washingtonskog susreta na vrhu? Kako također opravdati odlučno
odbijanje naših zemalja da, dok je to još moglo imati utjecaja,
zaprijete Miloševiću priznanjem Kosova i dopremom oružja?
Jačanje etničkog čišćenja moglo se predvidjeti nakon višegodišnjeg
srpskog nasilja na tome području. Iako je protjerivanje pučanstva
na Kosovu bilo veće nego u Bosni, razlika je više u razmjerima nego u
načinu. Napokon, budući da sada znamo za plan 'Potkovu' i njegovu
provedbu (recimo usput da je bio predviđen neovisno o zračnim
napadima), kakve zaključke možemo iz njega izvući kada je riječ o
sudbini osamsto tisuća ljudi bez doma koji tjednima lutaju Kosovom,
a možda i mjesecima, kako se sada predviđa?
3. Zašto tolika sramežljivost u pogledu naoružavanja i pomoći OVK-
u? OVK nije dječji zbor. No iskustvo iz Bosne naučilo nas je da,
želimo li da se stvori odnos snaga, gdjekad s vragom moramo
večerati: bi li bez potajnog naoružavanja, uglavnom iz Amerike,
hrvatske vojske, s jedne strane, i muslimanskih snaga u Bosni, s
druge, NATO-vo posredovanje u ljeto 1995. bilo dovoljno da dovede
Srbe za pregovarački stol u Daytonu?
Pitanje nije isključivo retrospektivno: čak i oslabljen progonom
pučanstva, dobro naoružan OVK mogao bi zagorčiti život srpskim
snagama koje su uz to izložene zračnim napadima.
4. U kojim su uvjetima utvrđena pravila sigurnosti koja na najmanju
moguću mjeru smanjuju opasnost za savezničke letače? Sasvim je
normalno da se vojnici Saveza ne trebaju izlagati nepotrebnim i
prevelikim opasnostima. No pravilo koje kaže da se NATO-vi
zrakoplovi ne smiju približiti cilju više od 15.000 stopa, neobično
je. Zbog tako smanjene mogućnosti identifikacije ciljeva, raste
rizik od 'sporednih gubitaka', tj. nedužnih žrtava. Iz istoga
razloga, zrakoplovi se često prazne torbe vraćaju u svoje baze: to
bolje za civile; to gore za uspjeh pothvata. Napokon, zbog toga
jugoslavenski bojni helikopteri i zrakoplovi 'Jastreb' mogu
djelovati na malim visinama. (...)
5. Na koncu, kako opravdati izuzetnu suzdržanost Saveza kada je
riječ o pripremi kopnene operacije? Izbor riječi ovdje ja jako
važan, budući da se postavljeno pitanje ne podudara s pitanjem o
uputnosti kopnene operacije. Unatoč naporima g. Blaira, moramo
ustvrditi da Savez odustaje od kopnenoga djelovanja iz različitih
razloga: slabosti nekih savezničkih vlada (Njemačka, Francuska,
Italija); straha da ne izgubi potporu javnosti koju imaju sadašnje
operacije; nepostojanja odobrenja Vijeća sigurnosti UN-a; straha
od vojnih i civilnih gubitaka; posljedica za odnose s Rusijom itd.
(...)", kaže Francois Heisbourg, predsjednik Centra za sigurnosnu
politiku iz Ženeve.