HR-DNEVNI PREGLED DNEVNI PREGLED BR. 68 - 9. TRAVNJA 1999. BRITANSKI RADIO - BBC8. IV. 1999.Pregled tiskaNakon što je 15 dana bio usmjeren protiv srpskoga režima Slobodana Miloševića, bijes novinara britanskih dnevnih listova danas je
usmjeren prema Srbiji susjednoj Makedoniji zbog načina na koji tamošnje vlasti postupaju prema stotinama tisuća traumatiziranih izbjeglica s Kosova. Uz fotografije preko noći ispražnjenog izbjegličkog logora Blace, uz makedonsko-kosovsku granicu, naslovnim stranicama dominiraju naslovi poput onog u 'The Independentu' - 'Gdje je nestalo 30 tisuća ljudi - svijet želi znati', ili onog preko cijele stranice londonskog 'The Timesa'. 'Makedoncima je uspjelo nadmašiti čak i Srbe u brzini istjerivanja ovih ljudi iz zemlje'. Taj list izvještava kako su Ujedinjeni narodi među prvima osudili ponoćnu raciju makedonskih snaga sigurnosti na izbjeglički logor u Blacima kako bi se s te lokacije nasilno uklonile izbjeglice. Navode se izjave humanitarnih djelatnika koji govore o kaosu i panici koji su nastali u logoru nakon upada makedonske policije, a u kojima su roditelji odvajani od djece, a mnogima je onemogućeno da sa sobom ponesu i ono malo osobne imovine što su uspjeli spasiti s
BRITANSKI RADIO - BBC
8. IV. 1999.
Pregled tiska
Nakon što je 15 dana bio usmjeren protiv srpskoga režima Slobodana
Miloševića, bijes novinara britanskih dnevnih listova danas je
usmjeren prema Srbiji susjednoj Makedoniji zbog načina na koji
tamošnje vlasti postupaju prema stotinama tisuća traumatiziranih
izbjeglica s Kosova.
Uz fotografije preko noći ispražnjenog izbjegličkog logora Blace,
uz makedonsko-kosovsku granicu, naslovnim stranicama dominiraju
naslovi poput onog u 'The Independentu' - 'Gdje je nestalo 30 tisuća
ljudi - svijet želi znati', ili onog preko cijele stranice
londonskog 'The Timesa'. 'Makedoncima je uspjelo nadmašiti čak i
Srbe u brzini istjerivanja ovih ljudi iz zemlje'.
Taj list izvještava kako su Ujedinjeni narodi među prvima osudili
ponoćnu raciju makedonskih snaga sigurnosti na izbjeglički logor u
Blacima kako bi se s te lokacije nasilno uklonile izbjeglice.
Navode se izjave humanitarnih djelatnika koji govore o kaosu i
panici koji su nastali u logoru nakon upada makedonske policije, a u
kojima su roditelji odvajani od djece, a mnogima je onemogućeno da
sa sobom ponesu i ono malo osobne imovine što su uspjeli spasiti s
Kosova. Kada je policija obavila svoj dio posla, u logor Blace su
krenuli buldožeri koji su rušili privremene šatore i bezobzirno
gnječili dječje lutke, obiteljske albume, osobne dokumente i sve
što su kosovski nesretnici bili prisiljeni ostaviti iza sebe.
'The Guardianov' izvjestitelj iz Skopja John Hooper javlja kako
operacija makedonske policije oslikava užasnutost koju je u toj
zemlji izazvala dotad nezamisliva navala izbjeglica. Problem je
još osjetljiviji ako se stavi u kontekst osjetljivog etničkog
sastava te zemlje u kojoj živi čak 27 priznatih nacionalnih
zajednica. Makedonci čine 65 posto stanovništva, dok su drugi po
veličini Albanci koji čine 23 posto. Dolazak golemog vala
izbjeglica s Kosova mogao bi stoga u toj zemlji s tek nešto više od 2
milijuna stanovnika Albance iznenada učiniti većinskim narodom.
Mnogi Makedonci vjeruju da ne zaslužuju taj problem. Otkako je ta
zemlja proglasila samostalnost, 1991. godine, njezino je vodstvo,
suprotno očekivanju najvećeg broja političkih analitičara,
uspjelo očuvati mir i stabilnost u eksplozivnoj regiji, a prošle
godine došlo je i do mirne promjene vlasti, još jedne također sasvim
netipične pojave među balkanskim zemljama, ističe 'The Guardian'.
(BBC)
NJEMAČKI RADIO - RDW
8. IV. 1999.
Pregled tiska
Stotine tisuća prognanika s Kosova izazivaju sažaljenje ljudi
diljem svijeta i potiču na davanje pomoći za njihovo zbrinjavanje.
Neke članice Europske unije nisu međutim prihvatile njemački
prijedlog da Unija prihvati stotinu tisuća tih unesrećenih ljudi.
'Frankfurter Allgemeine Zeitung' raščlanjuje kako se sukob s
Jugoslavijom odrazio na Sjevernoatlantski savez: NATO nije zbog
izostanka brzog uspjeha upao u političku krizu. Naprotiv, njegova
solidarnost i složnost isto tako su porasli kao i načelno
odobravanje intervencije među pučanstvom zapadnih demokracija.
Suglasje koje tvore demonstracija vojne moći, humanitarna pomoć i
političko-diplomatska aktivnost, koja se ponovno pokreće uz
uključivanje Rusije, umanjuje problem legitimnosti ovog rata na
Zapadu. Možda je dosegnuta točka kad bi pojam 'zajednica
vrijednosti' trebao prijeći iz carstva retorike u područje
praktične politike.
U vezi s Miloševićevom ponudom primirja 'Berliner Zeitung'
zaključuje: Povlačenje NATO-a u ovoj situaciji bilo bi
kapitulacija. Milošević bi ponovno bio gospodar Kosova. Susjednim
zemljama i Europskoj uniji bilo bi prepušteno da iziđe na kraj s
izbjegličkim problemom. Samo cinici sada mogu Albancima
preporučiti da se vrate i da se time izruče srpskoj soldatesci.
Intervencija NATO-a još nije postigla svoj cilj - ponovnu uspostavu
pravnog poretka.
'Berliner Kurier' također upozorava da prekid napada NATO-a nije
moguć, iako svi čeznu za mirom: Mir na Kosovu, naravno da to svi
žele, najradije danas. Za prognanike - da se mogu vratiti, za pilote
NATO-a - da ne moraju svoj život izlagati opasnosti. To je upravo
ono što je NATO htio postići. Ali Milošević želi mir isto toliko
koliko je đavao spreman ići moliti se u crkvi. On mora nestati s
političke pozornice. S njime mir u Jugoslaviji više nije ni
zamisliv, to bi bila samo predigra za novo krvoproliće. 'Sadam
Husein' u Beogradu ne smije biti rezultat NATO-ve bitke za
ljudskost.
Za razliku od ovog lista koji kaže kako ne smije izgledati krajnji
rezultat, hamburški tjednik 'Die Zeit' iznosi prijedlog kako bi
trebalo doći do sveobuhvatnog mirovnog rješenja: Prvi korak bi
morala biti konferencija zapadnih predsjednika država i vlada uz
sudjelovanje Jeljcina i Primakova, na kojoj bi bili razmotreni
daljnji koraci. Zatim bi morala uslijediti međunarodna
konferencija o Balkanu, kao ona koja se pod Bismarkovim
predsjedanjem održala u Berlinu 1878. Ona bi morala utvrditi buduće
uređenje regije, regulirati međusobni odnos balkanskih zemalja i
njihove odnose prema Europi. Opsežna pomoć u obnovi za opustošena
područja i neka vrsta Marshalova plana za čitavu jugoistočnu Europu
morali bi upotpuniti takvo političko rješenje. Diplomatska snaga
samog NATO-a teško da će biti sama dovoljna. Možda bi neki posrednik
poput Nelsona Mandele takvom pothvatu mogao dati potrebnu moralnu
snagu.
(RDW)
INOZEMNI TISAK
FRANCUSKA
LE MONDE
9. IV. 1999.
Kremljgate i Kosovo
"Zapad bi, uključen u prvi rat 'poslije hladnoga rata', mogao u
sljedećih nekoliko dana ili tjedana zatrebati jednu jaku Rusiju. A
njegov veliki istočni susjed je, vlastitom ili tuđom krivicom, u
tko zna kojoj po redu krizi vlasti, a u njoj se miješaju politika,
novac i seks. Oslabljena Rusija rado glumi ponižene i uvrijeđene u
sukobu na Balkanu, iako joj nije stalo da u njemu zauzme nekakvu
konstruktivnu i važnu ulogu. Previše ruskih vođa radije se utječu
nekoj vrsti općenite solidarnosti prema Slavenima i režimu
Slobodana Miloševića, posljednjem komunističkom režimu koji se još
nije modernizirao. O tome dobro svjedoči i općeniti ton moskovskog
tiska koji, s rijetkim izuzecima, u drami kosovskih izbjeglica vidi
samo zapadnu promidžbu.
Kremlj je danas, čini se, više zabrinut zbog 'afere Skuratov', nego
zbog destabiliziranja Balkana, a riječ je o državnom tužitelju koji
je smijenjen zato što se previše zainteresirao za financijsko
carstvo Jeljcinove obitelji. A provodio je istragu o slučaju
Mabetex, švicarske tvrtke za koju se sumnjalo da je u samome
središtu suradnje nekih najviših ruskih dužnosnika s organiziranim
kriminalom. Ako čitamo između redaka, lako ćemo shvatiti da tu opet
postoje sukobi oko vlasti. Boris Berezovski, jedan od dvojice
najvećih poslovnih ljudi, upravo se našao na policijskoj
potjernici. A sigurno je prikupio dokaze o onome kojega smatra
odgovornim za svoje isključivanje iz igre, a radi se o ruskom
premijeru Evgeniju Primakovu. Primakov je veteran 'špijunskih
služba' i sumnjiče ga da je dopustio državnom tužitelju da
istražuje spletke Jeljcinovih financijera i da ima mnogo veza s
komunistima, i to ne samo povijesnih.
Rado bismo vidjeli rusku financijsko-političku elitu kako nastoji
iskorijeniti korupciju. Ali sumnja se da te pravno-političke
spletke zapravo samo prikrivaju borbu za vlast različitih klanova.
Zapadni političari koji sve nade polažu u Primakova, u vezi s
traženjem rješenja u pregovorima sa Slobodanom Miloševićem,
trebali bi biti oprezni zbog tih okolnosti. Oni koji sadašnjem
ruskom premijeru žele 'pomoći', u strahu da Rusiju opet ne zgrabe
'crveno-smeđi' vragovi, ne bi smjeli ispustiti iz vida opasnosti od
previše javne zapadne potpore Primakovu.
Kao i njegovi suparnici, Primakov je sigurno kompetentniji i
pošteniji od ostalih vođa koji bi u Rusiji mogli doći na vlast. Ali i
to je tako, a moramo to naglasiti, samo zato što nema prave
alternative. Sve dok ne dokaže suprotno, za Primakova se može reći
da još nije ni rekao ni učinio ništa što bi označilo raskid s ruskom
protuzapadnom retorikom, gotovo mehanički ponavljanom, zbog koje
je u vezi s rješavanjem kosovskog problema do sada postignut samo
najgori rezultat: novo stvaranje crta podjele iz vremena hladnoga
rata", piše u uvodniku lista.
LIBERATION
8. IV. 1999.
Dijagonala luđaka
"Možda je Slobodan Milošević na putu da prizna udarac, kao što se
nadaju u Francuskoj. Možda najavljuje povratak razumu, na što
napućuju Vatikan i Moskva. Možda. Ali samo možda.
Nepovjerenje se nameće jer čovjek, dosljedan svojoj upornosti, ima
načina i mašte da pitanje Kosova riješi na svoj način. Čelnici
Saveza znaju o tomu ponešto: budući da su znatno podcijenili
odlučnost osobe, morali su promijeniti svoje vojne planove, a zbog
poplave izbjeglica danas su sučeljeni s opasnosti od eksplozije u
Makedoniji, dok Albanija postaje zemlja beskućnika. Umjesto da se
zanose nadama, bolje bi bilo da izvuku pouku iz svojih zabuna.
Milošević je jamačno samoubojica, ali mu to nimalo ne smeta da bude
opasan šahist. Iako je dobio batine od NATO-a, on ipak vodi igru na
mnogim bojištima. Njegovo jednostrano primirje koje je trebalo
pružiti dokaze pristašama neslavne nagodbe, još nije izazvalo
uočljive pukotine kod saveznika, ali to mu je bila svrha. Ista je
stvar sa skorim oslobađanjem, preko grčko-ciparskog lanca, trojice
američkih vojnika uhvaćenih u Makedoniji. Kada je riječ o
zatvaranju granica izbjeglicama koje zlostavljaju srpske
paravojne postrojbe, možemo sa sigurnošću ustvrditi da je taj potez
više uzimanje talaca, nego grižnja savjesti, i da bi nesretnici
trebali biti štit od NATO-vih bombardiranja i možebitnih kopnenih
napada. Druge 'karte' kojima još raspolaže Milošević čija vojska
jamačno nije tako 'uništena' kako se to misli: Crna Gora, lak plijen
nasilja ako Beograd poželi otjerati u Albaniju izbjeglice koje se
tu nalaze, ponajprije albansku manjinu u toj republici; Makedonija
koju Milošević svakog časa može pretvoriti u neprijateljsku zemlju
za saveznike; i, svakako, Albanija, koja može uvijek još dublje
potonuti u ponor.
Još samo treba vidjeti ima li se o čemu pregovarati, osim o predaji,
u toj dijagonali luđaka. Razum nam govori da je to nemoguće", kaže u
uvodniku lista Jacques Amalric.
AUSTRIJA
KLEINE ZEITUNG
9. IV. 1999.
'Primjena kopnenih postrojba slijedi vojnu logiku'
"Muenchenski stručnjak za Balkan Jens Reuter vjeruje da NATO u
pozadini ima jasan cilj: kapitulaciju Miloševićeve vojske.
- Složna prosudba promatrača jest da NATO svojim zračnim napadima
na Kosovu nije postigao svoj cilj. Slažete li se i Vi s tom ocjenom?
= NATO je taj cilj najavio i zračnim je napadima želio navesti
Miloševića na potpisivanje mirovnog sporazuma iz Rambouilleta. On
to nije učinio i NATO je promijenio svoj cilj. Rekao je da zbog ljudi
na Kosovu mora intervenirati i bombardirati. Tragika te akcije
NATO-a sastoji se u tomu što savez uvijek kasni za jedan korak. To
znači da nije mogao utjecati na etnička čišćenja na Kosovu i na sve
strahote povezane s tim. Nije mogao spriječiti ni rijeke
izbjeglica.
- Stalno se kritizira informacijska politika NATO-a.
= NATO ništa ne govori o svojim pravim ciljevima, što uistinu želi
postići tim akcijama. Politika informiranja mu je dakle vrlo loša,
a glede izbora tih ciljeva već je napravio teške pogrješke. Tako je
postao nedobrovoljni Miloševićev saveznik. Ako bombardiram
civilne ciljeve, ako dakle bombe udare 30 metara od najveće dječje
bolnice na Balkanu, jasno je da ću navući na sebe najveći bijes i
opravdanu ljutnju stanovništva i da ću samoga sebe posve
diskreditirati. Tako nešto ne smije se dogoditi.
- Vidite li mogućnost za uspjeh primjene kopnenih postrojba?
= Vidim. Nastalo je strašno stanje, NATO se tu umiješao, a zapravo
nema više ni jedne prave opcije. Sada mora nastaviti taj rat. A
uvijek je loše kad postoji samo jedna ratna opcija. Vojna logika
nalaže da se poslije zračnih napada u određenom trenutku primijene
kopnene postrojbe, poduprte helikopterima Apache i topništvom.
NATO ne može prestati na pola puta, jer u budućim sukobima više ne bi
mogao nastupiti. Sve upućuje na to da se - unatoč svim
opovrgavanjima iz Washingtona i Bruxellesa - primjena kopnenih
postrojba ipak priprema, da bi se na Kosovu postigao protektorat
NATO-a. A daljnji cilj, koji za sada još nije izgovoren, vjerojatno
će se sastojati u tomu da se jugoslavensku vojsku prisili na
kapitulaciju i time iznudi i Miloševićevo odstupanje. To su ciljevi
koji logično proizlaze iz analize. Ako NATO ne slijedi te ciljeve,
ako se izgubi u slučaju, doživjet će još veću nesreću.
- Je li realno vjerovati da se Kosovo može osvojiti u stosatnom
ratu, kako je svojedobno Kuvajt oslobođen od iračkih postrojba, ili
prijeti drugi Vijetnam?
= To je vrlo, vrlo teško procijeniti. Posve je jasno da ništa nije
gore i razornije od preuranjene primjene kopnenih postrojba, ako se
vjeruje da je protivnik potučen i manje ili više bez obrane, a to se
kasnije pokaže kao pogrešna procjena. No vrlo poštujem NATO-va
vrhovnog zapovjednika Wesleya Clarka i njegove vojne sposobnosti i
rekao bih da, ako taj čovjek dade znak, prema ljudskim bi mjerilima
stvar morala funkcionirati.
- Stalno slušamo o stotinama akcija bombardera svake noći, ali
stječe se dojam da zapravo nije puno toga pogođeno.
= Tu se ne radi samo o pogađanju i razaranju. Treba izazvati
psihološki šok. Vrhovni zapovjednik NATO-a Wesley Clark među
ostalim je studirao i psihologiju i vjerujem da tu treba tražiti
objašnjenje. Jer toliko ciljeva koji bi se takvim bombarderima
isplatili, uopće nema.
- Potresno je proturječje između pomnog planiranja vojnog udara i
posve diletantskog planiranja posljedica, dakle postupka s rijekom
izbjeglica. Navodno se radilo o zaštiti upravo tih ljudi.
= Navodno je jako točno. Na ratnoj se akademiji uči da su rijeke
izbjeglica vojni čimbenik, jer treba računati s rijekama
izbjeglica i zakrčenim cestama. Ako se kaže da se radi o tim
ljudima, mora se dakako spoznati i humanitarni aspekt, a ne samo
vojni. To je jednostavno bilo katastrofalno planiranje.
Razgovor je vodio Michael Fleischhacker.
DIE PRESSE
8. IV. 1999.
Zajedno protiv američkih bombardera - Bagdadska veza
"Jugoslavija i Irak navodno su početkom ožujka sklopili vojni
savez. Njegov je cilj ponajprije razmjena iskustava i podataka za
obranu od NATO-vih zračnih napada. Da su pojedinosti dogovorene za
posjeta jugoslavenskoga zamjenika ministra obrane Jovana Đukovića
Iraku. Tako izvješćuje ruski gospodarski list 'Kommersant',
pozivajući se na pouzdane izvore u moskovskom glavnom stožeru.
Obje 'države - parije' u posljednjih su pola godine znatno pojačale
svoje vojne veze. Beograd, kaže listu anonimni član glavnoga
stožera, još je 1998. bio uvjeren da su zračni napadi NATO-a
neizbježni, pa se stoga zanimao ponajprije i neposredno za taktiku
Bagdada u obrani od raketa tijekom operacije 'Dessert Fox'.
Po njegovu se mišljenju iznenađujuća pasivnost jugoslavenske
obrane može izravno objasniti razmjenom iskustava. Budući da je
aktivna uporaba iračkih raketnih sustava tijekom Zaljevskoga rata
1991. na posljetku izazvala njihovo uništavanje bombardiranjem
savezničkih oružanih snaga, Bagdad je za vrijeme najnovijeg sraza u
jesen prošle godine ispaljivao svoje rakete samo u slučaju
neposredne opasnosti.
Rezultate koje je Beograd postigao oponašanjem te taktike, čovjek
iz glavnog stožera ocijenio je 'začuđujuće dobrima': prema
podacima ruske obrane, Jugoslavija je do sada srušila devet
neprijateljskih zrakoplova.
Kao protuuslugu, nastavlja list, Beograd je Iraku obećao pomoć u
obnovi njegovih sustava protuzračne obrane kao i dostavu pokretnih
raketnih sustava tipa 'Strela' 2M. Oni se proizvode u Rusiji a
sastavni su dio sporazuma između Moskve i Beograda o vojno-
tehničkoj suradnji, čija je realizacija prekinuta poslije UN-ova
embarga. Šef vanjskih poslova Ivanov izjavio je da nastavak dostave
ovisi o razvitku u Jugoslaviji.
'Kommersant' je navodno iz glavnoga stožera doznao da Milošević već
sada dobiva veliku potporu iz Moskve. Prije svakog napada saveza,
kaže listu čovjek iz glavnog stožera, ruska obrana GRU daje
Beogradu aktualne podatke o sastavu NATO-vih jedinica, broju
zrakoplova koji sudjeluju u operaciji i njihove ciljeve. Podatke
koji potječu s promatračkih položaja strategijskih raketnih
postrojba i pomorske flote, prenose špijunskim satelitima. Za
Uskrs ruski je izviđački brod 'Liman', kao prethodnica manje flote,
krenuo prema Jadranu.
Kako je javila jugoslavenska izvještajna agencija Tanjug,
Milošević je ruskom premijeru Jevgeniju Primakovu za njegova
zadnjeg posjeta Beogradu kao protuuslugu za vojnu pomoć ponudio
olupinu prošlog tjedna srušenog lovca F-117 (stealth), nevidljivog
za protivničke radare. Ovdašnji mediji u svakom slučaju polaze od
toga da su dijelovi olupine već predani šefu GRU-a Valenitnu
Korobeljnikovu, koji je u Beogradu pratio Primakova. 'Na ta bih
pitanja želio odgovoriti šutnjom', izjavio je Leonid Ivašov,
voditelj odjela za međunarodnu vojnu suradnju u ruskom
ministarstvu obrane, upitan kakvo je stvarno stanje. U američkom su
ministarstvu obrane na mogući transfer tehnologije reagirali
ravnodušno. Da je tehnika srušenog bombardera stealth zastarjela,
potječe iz 1977. godine, rekao je glasnogovornik Pentagona Ken
Bacon" - piše Elke Windisch.
DER STANDARD
8. IV. 1999.
Privremeno iseljeni
"Kakav odnos izgraditi prema izbjeglicama s Kosova? U vezi s tim
pitanjem francuska je vlada proteklih dana istupila sa stajalištem
koje je izazvalo prodoran falš-ton u međunarodnom koncertu. Dok su
gotovo sve članice NATO-a - uz iznimku Italije koja zbog svoje
zemljopisne blizine u odnosu na Balkan vodi općenito restriktivnu
imigracijsku politiku - izjavile da su spremne 'iznimno i
privremeno' smjestiti izbjeglice s Kosova, Pariz je iznio načelne
političke dvojbe glede takvih akcija smještaja izbjeglica. Tko
primi izbjeglice s Kosova, riskira čak i izlaženje u susret
okrutnoj istrebljivačkoj politici jugoslavenske savezne vlade,
kazali su unisono francuski premijer Jospin i francuski
predsjednik Jacques Chirac.
Kritičari u Francuskoj - poput zelenog kandidata za skupštinu EU
Daniela Cohna-Bendita - spočitnuli su čak vladi licemjerje,
ustvrdivši da si zapravo ne želi na vrat natovariti još jedan
izbjeglički problem, nastojeći potajno umiriti neprijatelje
stranaca u redovima ekstremne desne stranke Front National (...)
Pritom valja napomenuti da mnogi pokazatelji zapravo upućuju na
zaključak da stajalište francuske vlade ne proizlazi samo iz sitnih
unutarnjopolitičkih interesa već da u sebi skriva dublje spoznaje.
Uistinu je stvaranje svršenih činjenica oduvijek bilo Miloševićeva
specijalnost, baš kao i nada da će se njegovi protivnici posvađati
oko ocjene odnosa prema tim činjenicama. Kako ne bi potkopali
jedinstvo NATO-ve politike, ni Jospin ni Chirac nisu izravno
pokazali gdje leži veliki paradoks trenutne politike prema Kosovu.
Naime, ako je točna tvrdnja da bi iseljavanje kosovskih Albanaca
trebalo biti vremenski ograničeno, treba prethodno stvoriti uvjete
koji bi njihov povrat na matična područja trebali učiniti što
neopasnijim. Drugim riječima: ofenziva na terenu trebala bi
zauvijek spriječiti napade i protjerivačke akcije jugoslavenske
vojske i policijskih snaga. Sve dok ne postoji politička volja za
ostvarivanje tih ciljeva, tvrdnja o navodnom privremenom
iseljavanju kosovskih Albanaca stoji na jako klimavim nogama. U
svakom slučaju, Milošević se ovaj put ne smije nadati da je razdor
oko izbjegličkog pitanja tako dubok da će se okrenuti u njegovu
korist", naglašava Christoph Winder.
SALZBURGER NACHRICHTEN
8. IV. 1999.
NATO tek čeka bitka za troškove
"Po računskim procjenama 'Centra za strateške i proračunske
procjene' ('Center for Strategic and Budgetary Assessments' - op.
prev.) prvih devet dana zračnog rata nad Balkanom stajalo je NATO
između 4,4 i 6,3 milijarde šilinga. 1,9 milijarda šilinga otpalo je
samo na angažirane krstareće projektile ('cruise missiles'), kojih
je do uskršnjeg vikenda ispaljeno oko 100 komada. Jedan jedini
projektil ispaljen s mora stoji 12,6 milijuna šilinga dok njegova
zračna verzija stoji dvostruko više.
Bombarder tipa B-52 može tijekom jednog leta ispaliti high-tech
streljivo u vrijednosti od 100 milijuna šilinga. Tome valja dodati
troškove održavanja, angažmana i troškove goriva. Bombarder B-2
troši za svoga 30-satnog leta preko Atlantika gorivo u vrijednosti
794 tisuće šilinga. Ukupna cijena jedne misije zrakoplova B-2 stoji
6,3 milijuna šilinga - bez streljiva. Slično su visoki i troškovi
angažmana nevidljivog bombardera F-117, koji može ispaljivati i
'konvencionalne' rakete na lasersko navođenje (jedna takva raketa
stoji 756 tisuća šilinga).
Rječitija od zbrajanja troškova streljiva jest usporedba
operativnih troškova u ranijim sukobima. Po navodima Pentagona
'rat, vođen četiri noći' protiv Iraka u prosincu prošle godine
(riječ je o 'operaciji Pustinjska lisica') stajao je američke
porezne obveznike 4,4 milijarde šilinga. Neovisni stručnjaci
polaze od procjene o minimalno 6,3 milijarde šilinga.
Svi su ti izdaci zapravo ekstra troškovi, koji nisu uključeni u
uobičajeni proračun za obranu. Predsjednik Clinton najavio je da će
u dati trenutak od Kongresa zatražiti dodatni iznos. Dakle,
američkoj skupštini tek predstoji proračunska bitka za rat na
Kosovu. Pokrivanje troškova političko je pitanje. Načelno gledano,
svaka članica NATO-a sama snosi troškove svojih vojnika i
angažirane ratne opreme. Tko na Kosovo pošalje puno zrakoplova i
bomba, platit će više a ostali će platiti manje (Luksemburg) ili
ništa (Island).
Kod dužih misija NATO-a moguća je odluka o zajedničkom podmirivanju
izdataka, u okviru koje troškovi nakon rebalansa mogu biti
prebačeni na sve članice saveza. Čimbenici, uzeti u obzir pri
izračunavanju financijskog opterećenja pojedinačnih članica,
visina su nacionalnog proračuna za obranu i njegov odgovarajući
udjel u domaćem brutto proizvodu.
Nominalno najviši proračun za obranu dokumentiraju SAD (3402
milijarde šilinga), zatim Francuska (601 milijardu šilinga),
Njemačka (529 milijarda šilinga) i Velika Britanija (442 milijarde
šilinga). Mjereno po domaćem brutto proizvodu, Turska vodi pred
Sjedinjenim Državama i Velikom Britanijom. Po mišljenju Charlesa
Kupchana iz 'Vijeća za odnose s inozemstvom' ('Council of Foreign
Relations'), europske članice NATO-a trebale bi isplatiti
Sjedinjenim Državama odštetu za skupe zračne napade. Nakon rata
popriličnu gomilu novca stajat će i stacioniranje zaštitne
postrojbe na Kosovu. Pentagon računa s 12,6 do 25 milijarda dolara
godišnje samo za predviđenih 4000 američkih vojnika. Mirovna
postrojba za Bosnu stajala je dosad Sjedinjene Države 126 milijarda
šilinga", podsjeća na kraju članka Peter Schibli, dopisnik lista iz
Washingtona.
ITALIJA
LA REPUBBLICA
8. IV. 1999.
Diktator s televizijom kao oružjem
"Mostovi, vojarne, rafinerije; a odašiljači ništa. Među tajnama
ovog bombardiranja, koje možda i jest 'inteligentno', ali ubrzava
etničko čišćenje, jača jastrebove u Beogradu i uništava
demokratsku oporbu u Srbiji, tajnovito je i to da se nedirnutim
ostavilo upravo srce Miloševićeve vlasti: informacija. U osam
godina rata čini se da generali NATO-a još nisu shvatili da njegovo
najjače oružje nije skriveno u protuzračnoj obrani ili tenkovima
nego u jeziku i palimpsestima radio-Beograda. U jednoj
nematerijalnoj i potpunoj vlasti. Dok bombe ruše, srpska TV gradi
mitove. To je stoljećima nacionalni specijalitet: zanijekati
stvarnost, poraze pretvoriti u pobjede, nebeske glorifikacije.
Dogodilo se to s porazom od Turaka, prije šest stoljeća. Dogodilo se
1995. s masovnim bijegom Srba iz Hrvatske. Događa se i danas.
Cjelokupni beogradski promidžbeni stroj, svi režimski
intelektualci, novinari, tajne službe i skriveni uvjerivači,
mobilizirani su u ovoj izvanrednoj mitološkoj operaciji.(...)
To izgleda poput posljednjih dana Causescua u Rumunjskoj. No,
međutim, bombardiranje kojemu su ovih dana putem medija podvrgnuti
Srbi djeluje mnogo djelotvornije od onoga atlantskih
saveznika.(...)
Cenzura je potpuna. Nema nikakvih slobodnih komentara, ponajprije
nema nikakvih aluzija na međunarodnu izolaciju zemlje.
No najvažnija je stvar da ljudi napade osjete kao napade na Srbe, a
ne na režim. Zbog toga je zabranjeno obznaniti što taj režim čini na
Kosovu. Tako najstrašnije etničko čišćenje poslijeratnog
razdoblja nestaje iz vijesti. Ljudi znaju samo to da mnogi Albanci
bježe 'zbog bomba NATO-a'. Što se tiče ostalog, ostaje mrak,
zatvoreno je pod plaštem dezinformacije koja hrani kozmički
viktimizam. Potpuno zamračenje, kao i tijekom pokolja u Bosni ili
razaranja Vukovara. Sve je daleko, apstraktno,
neshvatljivo.(...)
'U povijesti manipulacije i suvremenog fašizma', piše engleski
novinar Mark Thompson, 'kampanja na Kosovu ima egzemplarnu ulogu'.
Osjećaj za trenutak je dojmljiv. Prvo se izazivaju etnički
stereotipi. U jednom orkestriranom pregledu pisama u dnevnom listu
'Politika', srpski narod postaje 'nebeski narod', blagoslovljen od
Boga, ali lišen vodstva koje mu pripada, ponižavan od drugih
naroda. Na prvom mjestu Muslimana, nazvanih 'parazitima' koji sišu
krv nacije. Krivnja za stečaj samo je njihova, a ne i od partije.
To je znak kojim započinje druga faza, izazivanje sumnje. G. 1988.
beogradske TV-ekipe u dogovoru s policijom u najpoznatijem
nacionalnom 'magazinu' organiziraju duge reportaže s Kosova i iz
Bosne o privilegijama Muslimana u usporedbi sa Srbima: bolje ceste
i škole, prije priključeni telefoni. Sve je laž, i sarajevska
televizija će to brzo dokazati. Međutim, u Srbiji to ostavlja golem
dojam.
Sljedeće godine red je na izgradnji sudbine. Radio i televizije
preplavljene su srednjovjekovnom poviješću, domoljubnim
pjesmama. U tom se ozračju Milošević vraća na Kosovo, na mjesto
poraza kojega su Srbi pretrpjeli prije šest stotina godina na
Kosovom polju. Na dan obljetnice bitke, pred milijun osoba i
stotinama novinara, u izravnom televizijskom prijenosu izjavljuje
da se 'sukob ne može isključiti'. Srbi ga proglašavaju novim
'voždom'. Put prema povijesnom izravnanju računa već je zacrtan,
već je neizbježan i fatalan.
Sad smo na epilogu, na mobilizaciji mrtvih kako bi se stvorila
panika i, posljedično, agresivnost. G. 1990. ponovno su otvorene
fojbe u koje su Hrvati, u Drugom svjetskom ratu, bacili tisuće Srba.
Ekshumacije su bile pomno snimane u najjezivijim pojedinostima,
praćene razgovorima sa svjedocima iz tog doba i vjerskim pjesmama,
uvrštavane pored TV-dnevnika koji su odašiljali znakove za uzbunu
iz Hrvatske, koja je zbog Tuđmanova dolaska na vlast postala
'ponovno fašistička'. Stare kosti upozoravaju srpski narod da se
povijest može ponoviti. Slama se posljednji tabu, prekida se duga
amnezija Države o etničkim sukobima, proizvodi se val kolektivnog
osjećaja koji će odnijeti svako opiranje ratu", piše Paolo Rumiz.
Rat koji nitko ne može dobiti
"Ako se napravi korak izvan polemika između 'pacifista' i
'intervencionista', često zastarjelih i nasilnih, a možda i
nekorisnih, kao i događaj koji ih je izazvao, treba priznati da je
rat dosad imao mnoge poražene, od izbjeglica do NATO-a, od Europe do
srpskog naroda, i samo jednog pobjednika, Slobodana Miloševića.
Možda je prerano to kazati. Uvijek postoji nada da će u sljedećem
'humanitarnom' bombardiranju Beograda diktator popustiti,
etnička čišćenja prestati i da će zauvijek s Balkana biti
iskorijenjeno čudovište nacionalizma koje već jedno stoljeće
okrvavljuje Europu. No danas postoji ova opasnost; dobiva li rat
Milošević, te ga dakle gube drugi, mi?
Milošević je htio rat, izazvao ga je, kao što to čine diktatori da bi
se održali na vlasti, a to što ga je postigao već je jedan uspjeh.
Ostali ciljevi srpskog diktatora bili su etničko čišćenje Kosova, s
protjerivanjem 90 posto Albanaca u regiji. Zatim suzbijanje
unutarnje oporbe. I na kraju, vanjsko priznanje 'junačkog'
karaktera srpskoga nacionalističkog ludila, poglavito među drugim
slavenskim narodima. I sve se, dosad, razvijalo prema planovima
Beograda.(...)
Ništa na Kosovu ne može biti ponovno kao prije. Ako je Zapad želio
zaštiti Kosovare od pokolja, ne samo da u tome nije uspio, već im je
i pogoršao uvjete.(...)
Postignut je i unutarnji cilj, učvršćivanje diktature i zatiranje
oporbe. To je učinak nemilosrdne promidžbe i cenzure koja srpskom
narodu niječe sramotnu stvarnost genocida na Kosovu. No
predvidljiva je i reakcija naroda na embargo i bombardiranja,
oružja koja služe da nanesu patnju narodu, no ne i da ga oslobode od
diktatora, kao što pokazuje povijest dvadesetoga stoljeća, od
Mussolinija do Castra, od Sadama do Miloševića.
No još je teže to što je beogradski diktator postigao treći cilj,
odnosno legitimizaciju junaštva srpskog nacionalizma. A ne samo u
očima Rusa, slavenske braće. Zapadnjačko javno mišljenje je
podijeljeno, zbunjeno. Bili argumenti pacifista ispravni ili
pogrešni, to je stvarnost.(...)
Potrebno je da Zapad prouči druge načine za borbu s diktatorskim
režimima, treba ponovno razmotriti sam koncept 'etičkog' rata.
Povijesna pouka uči da neinterveniranje vodi u propast. No već je
opravdano zapitati se, pred iskustvom Iraka i Srbije, i to mogu li
se naći djelotvorniji postupci od embarga i bombardiranja, koji su
nedjelotvorni, da ne kažemo kontraproduktivni. Suvremeniji i
politički instrumenti kao što je totalan gospodarski rat i medijski
rat, bombardiranje informacijama koje je već, mnogo više od
izrazito skupih nuklearnih arsenala, pridonijelo padu istočnih
režima(...)", piše Curzio Maltese.
IL MANIFESTO
8. IV. 1999.
Kopnene postrojbe ili više bomba? Nesigurni koraci Saveza
"(...)Pravo pitanje ostaje budući tijek rata i ozbiljna, ne
promidžbena, procjena stanja. Jučer je zapovjednik operacija
general Wesley Clark jasno kazao da Savez 'razmatra' slanje novih
zrakoplova svih tipova prema poprištu operacije (što je elegantan
način da se prizna kako stvari idu na mnogo drukčiji način no što se
predviđalo, inače ne bi bilo potrebno 'razmatrati' to pitanje tek
sada). Clark je također kazao da će novi zrakoplovi biti
razmješteni 'u drugim bazama, u drugim zemljama' s obzirom na one
dosad upotrebljavane: to se prilično jasno odnosi na Albaniju, na
Hrvatsku (koja je jučer NATO-u na raspolaganje stavila svoju zračnu
bazu u Osijeku) i vjerojatno na Mađarsku. General, čovjek koji je do
sada bio prilično izravan, zapravo je dao sliku rata koji se širi
mnogo izvan previđenog, zato što onaj tko ga vodi ne postiže
rezultate.
Nije slučajno što je jučer kao velik uspjeh prikazan napad na srpski
vojni konvoj na Kosovu (prvi u petnaest dana!). Mimo uobičajenog
rječnika (jedan je francuski časnik kazao da je zadovoljan što
'sada počinjemo udarati na sočan dio srpskih snaga'), i okolnosti
'trijumfa' ostavljaju mnoge nedoumice: kaže se da su konvoj uočili
sateliti, radarski zrakoplovi i drugi 'intelligence', no neobično
je da nije ustanovljen broj vozila ('bilo ih je između 7 i 12'), a
niti njihova vrsta (oklopna kola, tenkovi ili obični kamioni?)
(...). Osim toga, s obzirom na tri dana lijepog vremena i da NATO
objavljuje kako njegovi izviđački zrakoplovi zapravo stalno
nadgledaju teritorij, postavlja se pitanje kako to da je bio moguć
samo jedan napad. Da li se niti jedno srpsko vozilo danima i danima
ne miče? Ili se možda nije htjelo priznati da je NATO-va sposobnost
nadgledanja, presretanja i uništavanja uvelike manja od one koja je
bila veličana.
Jednostavnim riječima: ako je izvanredna djelotvornost zračnih
napada jedan pogođeni konvoj, s neodređenim brojem vozila, u
petnaest dana, onda je potrebno nešto drugo za 'uništavanje vojnog
potencijala' Miloševića", piše Astrit Dakli.
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
8. IV. 1999.
Povijest obilježena progonima
"Jesu li zapadne vlade svjesno prihvatile rizik protjerivanja
kosovskih Albanaca kad su izdale zapovijed o zračnim napadima na
ostatak Jugoslavije? Teško je vjerovati da su NATO-vi stratezi
previdjeli tu moguću posljedicu svojih planova. Umjesto da
spriječe ljudsku tragediju, bombardiranja su postigla upravo
suprotan učinak. Kosovo je već napustilo više od pola milijuna
izbjeglica. I kao i uvijek kad izdvojeni nastupi moćnih država
krenu po zlu, javnost se prisjeća dobre stare svjetske organizacije
koja bi trebala zakrpati rupe. Visokom povjerenstvu UN-a za
izbjeglice povjerena je zadaća koordinacije humanitarne pomoći.
Predstavnici 56 država, koji su ovog tjedna održali konzultacije u
Ženevi, nisu utvrdili zajedničko stajalište. Neke su države
očitovale spremnost da zrakoplovima izvedu između 1000 i 20 tisuća
ljudi i odobre im privremeni azil. No, taj gest ne može riješiti
problem. Visoka povjerenica UN-a za izbjeglice Sadako Ogata zalaže
se za 'zaštitu i opskrbu izbjeglica u samoj regiji' - izazivajući
time otpor kosovskih susjeda poput Makedonije, koja strahuje od
narušavanja vlastite krhke demografske ravnoteže.
Stanje je dramatično, ali nije novo za Balkan. Zaboravljeno je 600
tisuća Srba, koji su od 1991. pobjegli iz Hrvatske i Bosne i
Hercegovine. Uz logističku pomoć NATO-a hrvatska je vojska 1995.
protjerala 200 tisuća Srba iz krajine, gdje su ti ljudi živjeli 250
godina. Mnogi od njih smješteni su danas u vojnim barakama, gdje bi
mogli postati nenamjernim ciljem NATO-vih bombardera. Jedna
nepravda ne smije biti nadoknađena drugom, ali svjetska je javnost
dosad bila ravnodušna prema srpskim izbjeglicama.
Otkad je na Balkanu počelo njezino bilježenje, povijest te regije
obilježena je progonima i masovnim ubijanjem. Riječ
'balkanizacija' potječe iz prošlog stoljeća i označava komadanje
zemalja na najmanje moguće entitete po etničkim kriterijima i
sukladno volji određenih vladara. Kao i u prošlosti, i aktualni
sukob programira ubojstva, palež i progone.
Načelo po kojemu na Balkanu nije dopušteno prihvaćati 'etnička
čišćenja' kao svršene činjenice govori u prilog pomoći na licu
mjesta. Rat neće trajati vječno. Nakon njegova završetka
prognanici moraju imati mogućnost brzog povratka svojim domovima.
Ako vojni udari NATO-a uopće imaju smisla, tada je to upravo
povratak tih ljudi.
I u pitanju izbjeglica i pri rješavanju političkog problema Zapad
sada mora ponuditi logična rješenja. Srbima treba objasniti da je
priznavanje stvarne autonomije, možda čak i neovisnosti Kosova
zapravo i u njihovu interesu. Možda će čak biti potrebno iznova
utvrđivati neke granice, iako bi taj potez bio dodatan korak u
smjeru balkanizacije. Samo je na taj način moguće stvoriti uvjete
koji će omogućiti povratak prognanika i obnovu Kosova.
U međuvremenu države koje je rat poštedio ne bi trebale štediti
sredstva za čovjeka dostojan smještaj kosovskih izbjeglica u
blizini granice. Radi sprječavanja destabilizacije čitave regije,
troškovi sukoba ne smiju biti natovareni na leđa ionako jako
siromašnih susjednih država. Vjerojatno ne bi bilo pogrešno i
Srbiji ponuditi pomoć za izbjeglice koje se nalaze na njezinu
teritoriju. Napokon, trebalo bi usmjeriti pritisak na Hrvatsku da
omogući povratak krajiških Srba njihovim domovima u statusu
ravnopravnih građana. Time bi kod Srba mogao biti suzbijen duboki
osjećaj da su uvijek žrtve povijesti.
Samo globalno rješenje može podariti trajan mir tom šarenilu naroda
koji su jedni drugima slični, ali se ipak međusobno mrze. Ionako
nije ostalo puno od velikosrpskih ambicija. Ozloglašeni memorandum
Srpske akademije znanosti tvrdio je da je Srbija svuda gdje Srbi
žive odnosno gdje su pokopani. Danas su te ambicije smežurane na
krnju Jugoslaviju čiji je pokrajina Kosovo sastavni dio po
međunarodnom pravu.
Smještaj izbjeglica na granicama Kosova održava pritisak, usmjeren
na pronalaženje političkog rješenja. Odu li, izbjeglice će brzo
potonuti u zaborav. No, istodobno treba spriječiti nicanje nove
Palestine i njezinih vječnih izbjegličkih logora na Balkanu. Sada
je potrebna inovativna politika, koja se neće ograničiti na
ultimatume. Nadalje, treba se pojačano oslanjati na instrument
Ujedinjenih naroda, stvoren 1945. radi sprječavanja reprize
strahota Drugoga svjetskog rata", zaključuje Pierre Simonitsch.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
8. IV. 1999.
Dužnost zaštitnika
"NATO donosi bombe i kruh. Uništava vojarne i podiže šatorska
naselja, razara riječne i gradi zračne mostove. Četrnaest dana
nakon početka napada na Jugoslaviju skori kraj bitke za Kosovo nije
na pomolu. Naprotiv, NATO se iznenada suočava s drugom bojišnicom
koju nije očekivao. Došle su stotine tisuća izbjeglica i trebaju
pomoć jer srpski vladar Slobodan Milošević deportira čitav jedan
narod.
Time je nastupila upravo ona katastrofa koju je Zapad želio
spriječiti. Zračni napadi nisu, doduše, prouzročili taj progon,
koji je Beograd već odavno planirao izvesti, ali su ga ubrzali, a
NATO se našao u krizi legitimiteta. No, kritičarima može uzvratiti
da sada, u kontekstu izbjegličke tragedije, nije pravo vrijeme za
donošenje sudova o mogućim grješkama iz prošlosti. Jadikovke nisu
dopuštene, treba nešto učiniti - na Kosovu i izvan njega.
Naime, Zapad je svojom intervencijom preuzeo ulogu zaštitnika
kosovskih Albanaca. Kazneni zakon naziva 'zaštitnim jamcem' onoga
tko dragovoljno preuzima pokroviteljstvo nad drugim osobama i
odgovornost za njihovu sudbinu. NATO se u odnosu prema Kosovarima
našao upravo u toj ulozi. Iz te činjenice slijedi da zapadni savez
mora učiniti sve kako bi pomogao prognanima i prihvatiti naizgled
shizofrenu dvostruku ulogu ratne koalicije i humanitarne
organizacije.
Aktualne su dvije strategije ublažavanja izbjegličkih stradanja.
Jedan blok - Francuska, Velika Britanija, Italija - žele gotovo sve
prognanike smjestiti 'blizu domovine', dakle u Makedoniji,
Albaniji, a možda i u Crnoj Gori. Drugi blok - koji obuhvaća
nekoliko humanitarnih organizacija - zalaže se za odvođenje mnogih
Kosovara zrakoplovom iz same regije i raspodjelu izbjeglica u
zapadnim državama.
U prilog smještaju blizu domovine govori argument da bi ljudi tako
ostali u svom kulturnom krugu. No, spomenuta strategija ponajprije
odražava zahtjev za što skorijim povratkom izbjeglica u domovinu.
Prijam izbjeglica u Makedoniji i Albaniji mora stoga biti primarnom
strategijom međunarodne zajednice. No, time je na leđa navedenih
osiromašenih i kronično nestabilnih zemalja natovaren beznadno
prevelik teret. Nije dovoljno pomagati im samo novcem i
humanitarnom pomoći. Štoviše, Zapad mora preuzeti potpunu
odgovornost za izbjeglice. Pogodba mora glasiti ovako: Albanija i
Makedonija stavit će na raspolaganje svoj državni teritorij, a
članice NATO-a brinut će za prijam, smještaj i opskrbu izbjeglica.
Čak i pod tom pretpostavkom svi prognanici neće moći biti smješteni
u susjednim zemljama. Makedonija već danas odbija primiti dodatne
kosovske Albance. Vlada strahuje od otvorenog izbijanja latentnog
sukoba između Albanaca i Slavena u vlastitoj zemlji. Albanija je
spremna smjestiti sve izbjeglice, ali precjenjuje svoje snage.
Gospodarsko stanje u toj je zemlji katastrofalno - Albanija već
godinama tetura na rubu građanskoga rata. Već je primila 250 tisuća
izbjeglica - kada se omjer primljenih izbjeglica i stanovnika
analogno usporedi s brojem stanovnika Njemačke, računica pokazuje
brojku od osam milijuna primljenih izbjeglica. UN pak očekuju da će
broj izbjeglih porasti za dodatnih nekoliko stotina tisuća ljudi.
Unatoč pomoći izvana Albanija ne može sama zbrinuti sve te ljude.
Stoga će mnogi od njih morati zrakoplovima biti prevezeni na
Zapad.
Kontraargument glasi da smještaj izbjeglica daleko od domovine
dodatno ohrabruje Miloševićevu nečovječnu politiku te da takoreći
potvrđuje progon. Tu opasnost ne treba odbaciti. NATO joj može
doskočiti postojanim ustrajanjem na cilju povratka ljudi na Kosovo
i posljedičnim nastavkom svog rata na dvije bojišnice: bombama
protiv agresora i kruhom protiv gladi.
No, rat na Kosovu ne obvezuje samo vojni savez već i Europsku uniju
koja će nakon stupanja na snagu Amsterdamskog sporazuma 1. svibnja
ionako postati mjerodavna za politiku prema izbjeglicama. Zbog
ograničenih kapaciteta u Makedoniji i Albaniji, Europa se mora
pripremiti za dolazak desetaka tisuća izbjeglica, koji ne mogu biti
smješteni blizu domovine. Prvi među njima već su stigli u Njemačku.
Istodobni koordinatorski sastanak ministara pravosuđa i
unutarnjih poslova EU u Luxemburgu trebao je biti održan već odavno
jer svaki izgubljeni dan odnosi nove ljudske žrtve.
EU sada mora dokazati da je izvukla nekakvu pouku iz rata u Bosni te
da je sposobna pokazati veću dozu solidarnosti. Tijekom rata u
Bosni Njemačka je prihvatila najveći broj prognanih ljudi, držeći
stoga da su je partneri u tom pogledu ostavili na cjedilu. Njemačka
vlada danas opravdano inzistira na pravednijoj raspodjeli
izbjeglica s Kosova. Prigovor Pariza da Bonn reagira panično
pokazuje da Francuska ne uviđa dramatičnost zbivanja. Francuska,
kolijevka ljudskih prava, ne smije ovaj put izbjeći primjereno
sudjelovanje u prijamu izbjeglica. Za čitavu EU vrijedi pak
sljedeće: EU je na Balkanu već zakazala u vanjskoj i sigurnosnoj
politici te bi sada trebala pokazati kompetentnost bar u politici
prema izbjeglicama", smatra Stefan Ulrich.
Podmetač požara potreban za gašenje
"Za američku ministricu vanjskih poslova Madeleine Albright
'okrutan je i zao', za američkog potpredsjednika Ala Gorea
'drugorazredni Hitler'. Savezni ministar obrane Rudolf Scharping
drži da 'zapravo pripada pred sud za ratne zločince u Den Haagu'. A
ministar vanjskih poslova Joschka Fischer u njemu vidi 'mesara' u
'klaonici Kosovo'. Prosudba o jugoslavenskom predsjedniku
Slobodanu Miloševiću na Zapadu je jednodušna i jednoznačna. On je
čovjek koji je skrivio ovaj rat. No nitko se do sada nije usudio
odgovoriti na pitanje kako bez njega taj rat završiti.
Uhititi ili pregovarati - Zapad je vjerojatno pred tom dvojbom kad
se radi o političkom rješenju za Kosovo poslije bitaka. Čini se
isključenim da bi Milošević, kojega stalno osobno optužuju za
nasilje i progone, doista i sam mogao doći na nišan napadača. Prije
početka bombardiranja u bruxelleskom je stožeru NATO-a kategorički
rečeno da Milošević, za razliku od Sadama Huseina u Iraku, 'nije
cilj rata'. Dok dakle NATO u prah i pepeo razara mostove i tvornice
ili čak i ministarstvo unutarnjih poslova, Milošević u svojoj
rezidenciji, Bijelom dvoru, neometano održava ratno vijeće.
Beogradski despot ima iskustva s time da ga najprije proklinju kao
podmetača požara, a da ga zatim zovu kao vatrogasca. Tako je
dopustio da mu Zapad poslije ratova u Hrvatskoj i Bosni udvara kao
jamcu daytonskoga mira. I ovoga se puta dakle nada da će se
realpolitičke nužde na vrijeme nametnuti iznad sada vladajućeg
moralnog zanosa zapadnih političara. Jer ni u Bonnu ni u
Washingtonu ne znaju imenovati alternativu za Miloševića.
Ugledna oporba na koju bi Zapad mogao računati, u Srbiji više ne
postoji. Kako za razliku od oporbenjaka govori samo Zoran Đinđić,
nije postala žrtvom NATO-ve intervencije zbog koje su se Srbi
okupili oko Miloševića. Još je ranije sama sebe uništila. Savez
'Zajedno' s čelnim likovima Đinđićem, Vukom Draškovićem i Vesnom
Pešić još je prije dvije godine desetke tisuća prosvjednika protiv
režima doveo na ulice, i slomio se zbog težnje nekih protagonista za
profiliranjem. Na zadnjim parlamentarnim izborima bezizgledna
oporba 'zbog prosvjeda' nije uopće nastupila. Lijevi blok kojega
tvore Miloševićevi socijalisti s komunistima njegove žene Mire,
dobio je 110 od 250 mjesta.
Poslije tih izbora Milošević je uspio bivše neprijatelje dovesti u
vladu Jugoslavije i republike Srbije. Time ih istodobno i
ograničava i kompromitira. Ultranacionalist i bivši četnički vođa
Vojislav Šešelj obnaša dužnost vicepremijera Srbije. Od siječnja
nekadašnji je narodni tribun i ogorčeni Miloševićev protivnik
Drašković vicepremijer Jugoslavije.
Jedini ozbiljan protivnik je Milo Đukanović, predsjednik
jugoslavenske republike Crne Gore. Nekada je bio Miloševićev
miljenik, ali se okrenuo od njegove politike. Danas traži potporu
Zapada. No kao predsjednik republike sa 600 tisuća stanovnika, ne
može sloviti kao 'jaki čovjek'. Dvojba Zapada je dakle u tomu što
nitko ne zna kako bi moglo biti bolje bez Miloševića. Zna se samo
jedno: gore nego s njim, ne može biti" - zaključuje Peter Muench.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
8. IV. 1999.
Diplomatska načela za Kosovo
"Dok srpske snage i dalje napreduju, u svojoj okrutnoj kampanji
etničkog čišćenja na Kosovu, možda se čini preuranjeno govoriti o
uvjetima političke nagodbe. No budući da se diplomatske aktivnosti
pokreću, a zračni napadi NATO-a počinju uništavati Miloševićevu
vojnu bazu, nije prerano da Clintonova vlada počne misliti o općem
obliku prihvatljiva mirovnog dogovora. Predsjednik Clinton ovaj je
tjedan iznio neka bitna načela koja će vjerojatno biti u središtu
rasprava između Sjedinjenih Država, Rusije i drugih zemalja.
Miloševićeva zamisao o razumnom rješenju izobličena je ali lukava.
Posljednjih dana Beograd pokušava stvoriti iluziju da se sukob
smiruje, govoreći da se izbjeglice mogu sigurno vratiti svojim
domovima, da Srbija može surađivati s albanskim vođama na razvoju
plana političke autonomije na Kosovu i da bi tri zatočena američka
vojnika mogla uskoro biti oslobođena.
NATO ne može Srbima vjerovati na riječ. Savez mora, kao što je
Clinton rekao, težiti ishodu koji jamči sigurnost Kosova, štiti
povratak stotina tisuća izgnanih Albanaca i jamči visok stupanj
autonomije za Kosovo. Trebalo bi također osigurati da autonomija i
demokratska vlada Crne Gore, drugog dijela Jugoslavije, ne postanu
sljedećom metom srpske agresije.
Odgovor na pitanje kako se točno ti ciljevi mogu postići, ovisit će
uvelike o tome koliko štete NATO može nanijeti srpskoj vojsci prije
prestanka paljbe. Što je šteta veća, to će NATO imati više moći u
pregovorima. S obzirom na neizvjesnosti na bojišnici, za
Washington i saveznice bilo bi nerazumno da prije pregovora otkriju
podroban mirovni plan. Želimo li da Rusija igra produktivnu ulogu u
završavanju sukoba, što Bijela kuća sad mudro ohrabruje, Clinton će
trebati uvjeriti Moskvu da prihvati savezničke uvjete ili nešto
blisko tome.
Sa svojim ubojitim napadom na Kosovo, Milošević je pokazao da u
budućnosti Kosovo treba biti demokratsko i slobodno od srpskog
zastrašivanja te imati samoupravu. No ono ne bi smjelo biti
neovisna zemlja. Iako su mnogi kosovski Albanci skloniji potpunoj
neovisnosti, stvaranje suverene države na Kosovu produbilo bi
sukob ponižavanjem Srba. Također bi stvorilo nerealan i možda
opasan model za rješavanje etničkih razmirica u drugim
područjima.
Ostaje neizvjesno hoće li autonomija biti postignuta podjelom,
stvaranjem protektorata pod nadzorom NATO-a ili UN-a, ili nekim
drugim dogovorom. No jasno je da će biti potrebna veća međunarodna
mirovna sila da bi se autonomija sačuvala, a srpske snage više ne bi
bile u mogućnosti terorizirati kosovski narod. Da bi takva sila
bila prihvatljivija u Srbiji, trebala bi sadržavati ruske
vojnike.
Srpske političke i vojne vođe treba smatrati odgovornima za
ubojstva koja su odobrili na Kosovu. Ako međunarodni istražitelji
potvrde izbjegličke priče da su srpske snage smaknule tisuće
Albanaca, sud za ratne zločine u Haagu treba optužiti ljude
odgovorne za te zločine. Srpska bi vlada trebala pomoći u
financiranju obnove sela koje su Miloševićeve snage spalile. Ovaj
rat možda neće završiti uskoro, no kad završi, Srbija mora odbaciti
svoju pogubnu ulogu na Balkanu", zaključuje uvodničar.
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
8. IV. 1999.
Supersila ne može nametnuti mir sama
"Jedna je od žešćih - i možda opasnih - dinamika u modernom svijetu
način na koji slabe etničke skupine počinju vjerovati da ih
supersila može spasiti od regionalnog nasilnika", piše David
Ignatius.
"Sad pratimo kako se taj eksplozivni proces razvija na Balkanu.
Sada, jasno, nemamo drugog izbora do li boriti se na strani slabih
Kosovara koji ovise o našoj zaštiti. No trebali bi shvatiti koje tu
snage djeluju kako bi u budućnosti izbjegli potencijalno opasne
pogrješke.
Problem je, u biti, ono što bih nazvao 'zakonom nerazmjernih
interesa'. On kaže da će regionalna sila poput Jugoslavije, čiji su
interesi uključeni nagonski, gotovo uvijek imati veću strpljivost
i odlučnost od udaljene supersile, koja intervenira iz razloga koji
su moralno ispravni ali pragmatično slabi.
Gledao sam tu dinamiku na djelu u Libanonu, gdje su kršćani maroniti
sanjali da će ih velika sila spasiti od njihove zemljopisne
sudbine, života pored okrutne Sirije pod muslimanskim vodstvom.
Libanonski su kršćani u više navrata zamišljali da bi ih mogli
spasiti Francuzi, ili Sjedinjene Države, ili Izrael, ili Vatikan.
Dva potencijalna spasioca - Izrael i Sjedinjene Države - zaista su
otišle u rat u njihovu korist. No regionalni nasilnik, Sirija,
imala je snagu da ostane, koja je nama Amerikancima nedostajala.
Libanon je ponovno osvojio stabilnost dogovorom iz Taifa 1989.,
koji je neizravno priznao sirijsku hegemoniju.
Balkan devedesetih daje dobar primjer moći slaboga, upravo zbog
njegove patnje i nemoći, da osvoji međunarodnu potporu. Bosanski su
Muslimani svoje žrtve u Sarajevu pretvorili u vrstu oružja -
zapravo njihovo jedino oružje - protiv regionalnog nasilnika,
Srba. Velike su sile na kraju poslale vojnike da nametnu krhki
mirovni sporazum. No ostaje činjenica da stabilna Bosna može
dugoročno postojati samo ako postigne nagodbu s Jugoslavijom, koja
će ostati dominantna sila na Balkanu.
Sad je na Kosovu NATO pokrenuo ono što bi se moglo pokazati
najopasnijim testom ove regionalne dinamike moći. Sa zapadnom
potporom, kosovski su Albanci počeli vjerovati da su uvjerljiva
sila - do te mjere da su zapravo odbili potpisivanje mirovnog
sporazuma iz Rambouilleta, koji smo dogovarali u njihovu korist.
Ovoga su tjedna slike očajnih kosovskih izbjeglica koji bježe iz
svojih domova podsjetnik na moralne obveze koje velike sile
preuzimaju kad prijete i obećaju u korist slabijih skupina.
Sad nemamo izbora već pokrenuti rat da zaštitimo ljude kojima su
životi u opasnosti - djelomično zbog naše prenagljene diplomatske i
vojne strategije. Ostaviti ih da umru, nakon što su se oslonili na
nas, bilo bi neoprostivo.
No kako počinjemo misliti o budućnosti Balkana, trebali bismo imati
na umu lekciju koja je naučena, uz veliki trošak, od naraštaja
budućih mirotvoraca na Bliskom istoku: velike sile ne mogu
nametnuti mir kad sukobljene strane nisu same spremne na mir. Ne
možemo svojom dobrom voljom prevladati nepomirljivost. Povijest
nas također uči da se kad brzopleto obećamo vojnu intervenciju,
izlažemo riziku da najviše naškodimo upravo onim ljudima kojima
želimo pomoći."
NEWSDAY
8. IV. 1999.
Pouke povijesti imaju na Kosovu svoje granice
"To je baš kao Vijetnam, još jedan škripac. Ne, podsjeća na Drugi
svjetski rat kad je svijet dopustio Hitleru da uđe u Čehoslovačku.
Radi se o Balkanu, na kojemu je počeo Prvi svjetski rat. Nismo li
izvukli pouku iz Bosne? Kad smo na posljetku uzvratili Miloševiću i
njegovim snagama, bili smo kadri završiti borbe. Ne, ne, to je
upravo kao u Vijetnamu.
Dok raspravljamo o mudrosti dubljeg ulaska u građanski rat u
Srbiji, postoji razumljiva težnja da se pronađu prikladne
analogije.
S obzirom da većina nas još prije nekoliko tjedana nije znala čak ni
da Kosovo postoji, treba usporediti ovaj događaj s prošlima. To je
pokušaj da se shvati i procijeni. Nije li to razlog zbog kojega
proučavamo povijest - da ne bismo ponavljali pogrješke? No postoji
granica u primjeni povijesnih analogija. Dvije situacije nikad
nisu potpuno iste. A razlike su često važnije od sličnosti. Također
često imamo nepotpuno razumijevanje prošlih događaja. A svoja smo
stajališta skloni oblikovati na temelju osobnih iskustava.
Primjerice, iskustvo koje je oblikovalo mog oca, kojem su 82
godine, bio je Drugi svjetski rat i zapadna nevoljkost da se
suprotstavi Adolfu Hitleru. On vjeruje da se Slobodanu Miloševiću
treba suprotstaviti sada. Vjerujem da isto vrijedi za ministricu
vanjskih poslova Madeleine Albright, koja je s obitelji morala
pobjeći od nacista. Mnoge pripadnike moga naraštaja oblikovalo je
iskustvo Vijetnama. (...)
No sukob na Kosovu je jedinstven, a odluke o intervenciji moraju se
donijeti na temelju činjenica. Analogije mogu pomoći, ali ne mogu
biti odlučujuće. Pogledajte samo koliko mogu izvrnuti stvari: ovo
je poput Prvoga svjetskog rata kad je razmirica na Balkanu započela
krvav svjetski sukob.
Većina povjesničara slaže se da je uzrok Prvoga svjetskog rata bilo
suparništvo velikih sila, koje su odabrale surogate na Balkanu da
predstavljaju njihove interese. Da se velike sile nisu uključile,
balkanska bi razmirica bila samo grozna mala odijeljena stvar koja
se ne bi raširila do krvavih dimenzija globalnog sukoba. Danas
postoji samo jedna velika sila, Sjedinjene Države, i nijedna sila
poput Njemačke iz onog vremena: rađajuće, agresivne nacije koja je
željela svoje mjesto pod suncem.
To je poput Drugoga svjetskog rata kad je Zapad odlučio umiriti
Hitlera, umjesto da ga zaustavi.
Nemojte u to sumnjati - Milošević je pokvarena osoba koja izaziva
grozne probleme. No on nije vođa nacije koja želi vladati svijetom.
Njegovi potezi na Kosovu, kako god užasni, ipak su još dio
građanskoga rata.
Kosovo je dio Jugoslavije. Milošević nije napao međunarodno
priznatu, suverenu zemlju, kao što je to Hitler učinio u
Čehoslovačkoj ili Sadam Husein u Kuvajtu. Milošević je srpski
nacionalist i nema ni vizije ni sredstava da pokuša zavladati
čitavom Europom ili područjem u kojemu Srbi ne žive. Hitler je
zaprijetio našoj egzistenciji.
Ovo je poput Bosne, gdje je trebalo bombardirati da bi se Miloševića
natjeralo da prekine svoj rat protiv bosanskih Muslimana.
Bosna je bila priznata država i Milošević je podupirao Srbe koji
žive u Bosni. I nije samo bombardiranje uvjerilo Srbe da stanu i
prihvate Daytonski dogovor. Srpske su snage počele gubiti dobar dio
osvojenog teritorija, zbog kopnenog napada hrvatskih snaga.
Milošević je uvjerio svoje srpske kolege u Bosni da prekinu rat jer
im je prijetio gubitak onoga što su osvojili u godinama borba. I dok
su borbe ondje stale, malo je postignuto u smislu političkog
rješenja.
Ovo je mogući škripac poput Vijetnama, u kojem ne možemo
pobijediti.
Vijetnam su opskrbljivali Sovjetski Savez i Kina i postojala je
velika vjerojatnost da će Kinezi, uđu li američke snage u sjeverni
Vijetnam, napasti, kao što su to učinili u Koreji. Saveznički
kopneni napad na Kosovo bio bi težak i krvav, no nema drugih sila
koje bi mogle ući. Ako NATO želi, on može pobijediti. Ima sposobnost
uvesti premoćnu silu, a nitko mu se neće suprotstaviti.
Na kraju, odluku o tome što učiniti na Kosovu moramo donijeti na
temelju vlastitih vrijednosti. To je strašna dilema. Milošević
okrutno pokušava protjerati čitav narod. To je pogrješno. No nije
nedvojbeno da Sjedinjene Države imaju vitalnih interesa koji bi
opravdavali uvođenje kopnenih snaga i mogućnost žrtava. Zapravo,
ako postoji vitalan interes, on ima veze s vjerodostojnošću NATO-a
kao saveza. No nije li to bio razlog kojim se opravdavao ostanak u
Vijetnamu koji je trajao godinama - održavanje američke
vjerodostojnosti? I onda, u sljedećem desetljeću, slomio se
Sovjetski Savez. No sad opet uvodim analogije," završava James
Klurfeld.
ŠPANJOLSKA
EL MUNDO
8. IV. 1999.
Miloševićeve smicalice i NATO-va neusklađenost
"Jugoslavenski predsjednik Slobodan Milošević ima dvije
specijalnosti koje se međusobno upotpunjuju. Prvo, on je stručnjak
za stvaranje diplomatske zbrke. Zna kako treba pregovarati a da
pregovorima ništa ne postigne i uvijek nekako izvede da se ne može
znati što on zapravo hoće. Nikada jasno ne izgovara čega se spreman
odreći, a čega nije...
Drugo, on je pravi majstor za iskorištavanje te političke i
diplomatske zbrke u trenutku kad treba započeti vojno rješavanje.
U posljednjih nekoliko sati opet se poslužio tim vještinama kako bi
pokušao odvući dojmljivu oluju koja se nadvila nad njim. Nakon što
je prekjučer proglasio nadrealističko 'jednostrano primirje' na
Kosovu, jučer je izjavio da je spreman povući vojsku koju ima na
Kosovu ako NATO učini isto i ako se povuče iz slavenske Makedonije i
iz Albanije. Istodobno je zapovijedio da prestane progon kosovskih
Albanaca - sada ne dopušta da odu ni oni koji bi željeli otići - a dao
je naslutiti da je spreman osloboditi trojicu američkih vojnika
koje drži u zarobljeništvu i oslobodio je, istina, poslije novih
mučenja, i dvojicu novinara španjolske televizije Tele 5 koje je
samovoljno uhitio.
Očito je da na taj način Slobodan Milošević želi zbuniti
međunarodnu javnost kako bi posijao sumnju o prikladnosti nastavka
NATO-vih napada, s namjerom povratka navodnim pregovorima. Ali
sada je toliko očito da on želi baš to da ovoga puta nikoga više neće
prevariti. Došao je kraj njegovim lažima.
Savezničke su mu snage odgovorile odrješito: mora povući sve svoje
snage s Kosova i prihvatiti međunarodne mirovne snage koje će
nadzirati povratak kosovskog stanovništva svojim kućama. Nema
polovičnoga rješenja. To je najmanje što se može prihvatiti.
Odgovor je ispravan, ali i ovaj put saveznici su ga dali na
neprikladan način, iz kojega se može vidjeti da postoje unutarnji
problemi u NATO-u. Nije prihvatljivo, za početak, a riječ je o
običnim formalnostima, da Predsjednik SAD-a javno odredi stav
saveznika prije nego je NATO-vo Stalno vijeće, koje se sastalo u
Bruxellesu, završilo svoja teoretska razmatranja. Jasno, svi mi
znamo da SAD ima vodeću ulogu u NATO-u, ali tu realnost ne bi trebao
tako strašno isticati. Jednako tako, ne čini se baš uzornim to što
vrhovni zapovjednik savezničkih snaga u Europi, general Wesley
Clark, pred svim medijima izjavi da bi morao imati više zrakoplova
'za izviđanje, napade na kopnene ciljeve i ostale zadatke', ako
ništa drugo, zato što to znači da NATO-vo zapovjedništvo nije
predvidjelo situaciju koju je izazvao njegov napad na
Jugoslaviju", piše u uvodniku lista.
Smrdi na poraz
"'Miriše na pobjedu', kaže jedan od prevarenih vojnika iz filma
'Apokalipsa sada'. Danas bi se moglo reći da smrdi na poraz u
Jugoslaviji, unatoč kiši bomba i promidžbe. Većina španjolskih
novinara kao žabe krekeću ponavljajući cijele rečenice koje su čuli
u vrhovnom stožeru u Bruxellesu. Ovdje kod nas poslušnost teče kao
krv u žilama. U Španjolskoj neki dvorski novinari služe moćnicima
na vlasti, bez obzira na to koja stranka ima većinu u vladi. Ako
pozorno pratite tisak, vidjet ćete da neki kolumnisti i pisci
komentara istodobno hvale Felipea, Pujola, Solanu, Clintona, La
Zarzuelu (kraljevska rezidencija, op. prev.) i La Monclou
(rezidencija španjolskog premijera, op. prev.). Čak i ako ih Solana
pozove k sebi i kontaminira svojim zagrljajima neće uspjeti u
namjeri da oni čitateljima novina i televizijskim gledateljima
prenesu poruku da, za sada, napad na Jugoslaviju nije propao. Pa zar
ti šminkeri s West Pointa i Harvarda nisu učili da vojna nadmoćnost
nije dovoljna za pobjedu nad neprijateljskom državom? Zar su tako
brzo zaboravili i Vijetnam i Irak, rat koji još nije završio? Čak i
kad bi smrvili Jugoslaviju i uništili njezine oružane snage, teško
bi im bilo zauzeti Beograd bez zauzimanja svake kuće pojedinačno, s
nožem na puški.
Ne znamo kakav će biti rasplet. Čini se da će Miloševića prije
smrviti nego iscrpiti. Nitko ne sumnja u NATO-vu nadmoć, ali
rijetki vjeruju da će NATO uspjeti. Koliko god Solana govorio o
nježnosti, ne može prikriti činjenicu da pravo nije na njegovoj
strani. U hladnim strateškim proračunima, u vrhovnome stožeru nije
bilo egzodusa kosovskih Albanaca zato što ratnički mozgovi (poput
Roberta McNamare) rade kao računala. Imaju sve podatke,
statistike, grafikone, izvješća tajnih služba, ali na kraju sve
pada u vodu kad treba predvidjeti ponašanje protivnika. Nikada ne
predviđaju podizanje cijeloga naroda, ni domoljublje
neprijatelja, ni to da uvijek u duši postoji nešto skriveno što se
ne može kupiti. Ni snagu straha, ni neugasivu mržnju naroda. I
zaboravljaju da narod može izdržati mnoge godine s koricom kruha i
par smokava, puhalicom za otrovne strjelice i bombom u ruci.
Napoleon nije uspio zauzeti istok, iako je slavensku granicu prešao
s gotovo 500 tisuća vojnika. Tisuće su njih ondje i ostale, a treba
reći da su se borili energično, disciplinirano i nemilosrdno
('vojnici se moraju više plašiti svojih časnika nego
neprijatelja'). Ratnički genij Napoleon znao je da se taj rat
dobiva čizmama. Delbrueck navodi njegove riječi: 'Znam samo za tri
mogućnosti u ratu: prijeći 50 kilometara, boriti se ili odmarati
se'. I sami Amerikanci kažu da se bitka može izgubiti i da će, ako i
postignu pobjedu, ona biti kratkotrajna i gorka. Clausewitz je
napisao da samo pobjeda u nekoj važnoj bitki može ostati vječna. 'Ne
može se zamisliti zaista veliki vojskovođa koji se ne bi našao u
iskušenju da, u nekoj vrsti strasti, izazove sudbinu'", piše Raul
del Pozo.
RUSIJA
IZVESTIJA
8. IV. 1999.
Zašto Zapad nije prihvatio znak dobre volje Beograda
"Jugoslavenski 'znak dobre volje' nije iznenadio zapadne
saveznike. Zadnjih su dana britanski premijer, State Department
SAD-a i ugledni stručnjaci upozoravali da Slobodan Milošević
priprema jaje za Kristov dan. Savez je već ranije rekao svoje
odlučno 'ne' i na inicijativu Beograda odgovorio jačim
bombardiranjem.
SAD, Velika Britanija, Njemačka i Francuska u jedan su glas
izjavile da lukave 'uskrsne inicijative' uopće ne odgovaraju biti
NATO-vih zahtjeva. Milošević je već pokazao kako ispunjava
obećanja o poštovanju primirja. Kako je samo srdačan poziv
izbjeglicama da se vrate 'zajedničkoj kući', odakle su ih
protjerali ili prisilili na bijeg u prilikama sveopćeg žestokog
obračuna. Siguran povratak Albanaca na Kosovo mogu osigurati samo
međunarodne postrojbe koje Milošević, kao i prije, ne želi pustiti
na područje Jugoslavije.
Svakako, nitko na Zapadu nije ozbiljno shvatio spremnost Beograda
da zapčne pregovore o samoupravi s Ibrahimom Rugovom koji je 'pod
zaštitom srpske policije'. Politički su pregovori već održani i
sada se od Miloševića traži potpuna provedba 'plana iz
Rambouilleta', a o Rugovinu će se stajalištu raspravljati kada ga
iznese negdje izvan Jugoslavije.
NATO bi u Miloševićevu manevru htio vidjeti znak slabosti. U utorak
je zrakoplovstvo Saveza prvi put uspješno napalo povorke oklopnih
vozila na Kosovu. Pentagon tvrdi da je jugoslavenskoj vojnoj
infrastrukturi nanesena znatna šteta. Poboljšanje vremenskih
uvjeta omogućit će da se objekti još više i točnije bombardiraju. No
o uspjesima savezničkog pothvata u najmanju je ruku rano govoriti.
'Mirovne inicijative' Miloševića na Zapadu doživljavaju se više
kao klasičan manevar sa svrhom podjele zapadne koalicije. Za sada
je jedinstvo NATO-a pretrpjelo iskušenje, no pojedini članovi
Saveza, napose Grčka, mogu biti slaba točka. Grčki premijer Kostas
Simitis već je nazvao inicijativu Beograda 'prvim korakom' prema
rješenju, iako je zatražio jasna jamstva za povlačenje
jugoslavenskih postrojba i povratak izbjeglica pod nadzorom
međunarodne zajednice.
Moskva je oduševljeno odgovorila na 'uskrsne prijedloge', ali je i
predvidjela reakciju Zapada. Na skorom savjetovanju s NATO-m - i u
sklopu 'osmorice' - ruska će diplomacija sada još više zahtijevati
prekid bombardiranja. No Moskva je već toliko puta bila pomagačem u
jugoslavenskim obmanama da će joj Zapad teško dopustiti da odigra
novu kombinaciju. Dosljedna politika pomaganja Miloševiću i
nepriznavanje činjenice etničkog čišćenja u središtu Europe ne
dopuštaju Rusiji da polaže pravo na 'moralnu pravednost'.
Manevar Beograda opet prisiljava da razmislimo o konačnim
ciljevima Zapada kojemu je sve teže promatrati Miloševića kao
pregovarača, a ne kao ratnog zločinca. NATO od njega traži potpunu
kapitulaciju. U Pentagonu izjavljuju da Srbima neće dopustiti da se
učvrste na 'očišćenom' području. Tako scenarij podjele Kosova
ostaje tek u pričuvi", piše Julija Berezovska.
KOMMERSANT DAILY
8. IV. 1999.
Prvi uspjeh Rusije na jugoslavenskoj bojišnici
"Glavna je vijest stigla iz Bonna. Njemački je ministar vanjskih
poslova Joschka Fischer izjavio da se ministri vanjskih poslova
'osmorice' mogu susresti već u sljedeću nedjelju ili ponedjeljak
kako bi raspravljali o kosovskom problemu. To znači da je Zapad
prihvatio prijedlog ruskog Predsjednika. Na sve prijašnje
prijedloge Moskve iz zapadnih se prijestolnica obično čulo 'treba
razmisliti'. Zapad je operativno odgovorio na zaokret Moskve s
početka ovog tjedna u stranu diplomatskog djelovanja na prilike na
Balkanu. Rusiji se dalo na znanje da joj ta taktika može donijeti
više dividenda nego ratna retorika i zveckanje oružjem.
Prema podacima koje je dobio 'KD' iz zapadnih diplomatskih izvora
ako Moskva ostane na stajalištu nesukobljavanja, Zapad će poduzeti
nove korake ususret Moskvi, i to vrlo brzo. Sugovornik 'KD-a'
izravno je izjavio: 'Spremni smo pristati na razumno popuštanje
radi prekida bombardiranja. No Rusija nam mora pomoći da i
Milošević zauzme razumno stajalište.'
Jučer je Moskva pokušala povećati uspjeh. Najprije se predsjednik
Jeljcin obratio čelnicima država 'osmorice' s pozivom da se ne
odbacuju nove inicijative SRJ-a o prekidu bojnog djelovanja na
Kosovu i da se rješenje kosovskog problema iz vojnih preda u
diplomatske ruke. Iako prvi odgovori nisu davali previše nade, šef
ministarstva vanjskih poslova Igor Ivanov s razumijevanjem je
prihvatio činjenicu da Zapad 'ne može odjednom promijeniti vojni
način razmišljanja.'
K tome, Moskva je u biti poduprla želju zapadnih partnera da od
Beograda dobiju odgovore na ključna pitanja: je li Milošević
spreman povući s Kosova ne samo vojsku već i paravojne postrojbe i
policiju, osigurati siguran povratak izbjeglica na Kosovo i
dopremu humanitarne pomoći i, napokon, prihvaća li međunarodnu
nazočnost radi zaštite izbjeglica. Ivanov nije rekao što misli o
tim prijedlozima. No, prema podacima 'KD-a', Moskva ih je spremna
poduprijeti.
Beograd je pak jučer nastavio lagano povlačenje. Osim povlačenja
postrojba s Kosova u vojarne, jugoslavenske su vlasti pristale
pustiti trojicu zatočenih Amerikanaca. Zanimljivo je da je
Milošević odlučio predati zatočenike Cipru, a ne Rusiji koja je
zbog Beograda pokvarila svoje odnose sa Zapadom. Jugoslavenski se
Predsjednik također obraća svima s molbom za posredovanje - od
Nelsona Mandele do Shimona Pereza, ali ne Moskvi.
Ipak, Državna duma i dalje gura zemlju u sukob. Jučer su zastupnici
predložili Predsjedniku i vladi da ponovno razmotre pitanje o
dostavi oružja i vojne opreme Jugoslaviji i istodobno o slanju
vojnog izaslanstva u Beograd. Dumu ne zbunjuje što je dan prije toga
veleposlanik SRJ u Moskvi, brat jugoslavenskog Predsjednika,
Borislav Milošević, otvoreno rekao: oružje nismo tražili i ne
tražimo", izvješćuje Genadij Sisoev.
NEZAVISIMAJA GAZETA
8. IV. 1999.
Balkanska inicijativa
Boris Mihajlovič Ljvin, suradnik Instituta za gospodarsku analizu,
iznosi svoj prijedlog mirovnoga plana kojim bi se riješio sukob na
Balkanu i kojim bi se tom području jamčila buduća trajna
stabilnost: "Potrebno je otvoreno priznati sljedeće:
1. Najsigurnije rješenje etničkih sukoba je stvaranje istorodnih
nacionalnih država. Pokušaji da se nasilu sačuvaju višenacionalne
države koje nisu sposobne za život, unatoč jasno izraženoj želji
određenih, diskriminiranih, većih i kompaktnih manjina da sami
određuju svoju sudbinu, uzrokuju samo produljenje sukoba. Prema
tomu, sporazumi iz Daytona i Rambouilleta moraju se prepraviti.
2. Ako se ovakav pristup, utjelovljen u zamislima Daytona i
Rambouilleta nastavi, demografski i etnički pokazatelji u
Jugoslaviji i nizu drugih zemalja ići će u pravcu narušavanja
nutarnjeg mira s posljedicama za općeeuropsku sigurnost koje se
mogu predvidjeti.
3. Da bi se riješili tekući problemi i pronašao izlaz iz pogibeljne
vojne slijepe ulice, treba biti svjestan da se nijedna zemlja ne
smije promatrati kao jedini krivac za sukob. Sve otegotne i
olakotne okolnosti moraju se ravnomjerno podijeliti između
strana.
Predlaže se sljedeći paket mjera:
1. Žurni prekid vatre. Sve se NATO-ve operacije prekidaju,
jugoslavenske se oružane postrojbe vraćaju u mjesta razmještaja
izvan Kosova, a postrojbe OVK-a odlaze na svoje položaje u sela.
2. Kosovo (bivša pokrajina Kosovo i Metohija) dijeli se na srpski i
albanski dio.
Istočni dio ostaje u sastavu Savezne Republike Jugoslavije
(Srbije), a zapadnome se dijelu (s Prištinom) daje mogućnost
samoodređenja i/ili ujedinjenja s Albanijom.
Dragovoljnu razmjenu stanovništva između tih dijelova podupiru
međunarodni donatori, a provodi se pod njihovim nadzorom.
Pravoslavnim manastirima koji ostaju u zapadnom dijelu, daju se
posebna jamstva (možda poput onih koja uživaju Konstantinopoljska
patrijaršija u Turskoj i Sinajski manastir u Egiptu).
3. Srpski dio Bosne i Hercegovine (republika srpska) s Brčkom može
se pripojiti Jugoslaviji na dogovornim načelima (primjerice, kao
sastavni dio Srbije ili kao posebni član federacije).
4. Hrvatski dio BiH može se pripojiti Hrvatskoj prema istom
načelu.
5. Muslimanski dio BiH dobiva potpunu i neograničenu suverenost i
naziva se 'Bosnom'.
6. Srpska područja u istočnoj Slavoniji mogu se priključiti
Jugoslaviji.
7. Preporučuje se mali ispravak makedonskih granica, pri čemu bi se
domaće albansko pučanstvo moglo ujediniti s dijelom Kosova koje se
odvaja. Ostatku albanskog puka u Makedoniji treba ponuditi
potrebne uvjete za moguće preseljenje u albansku
tvorevinu/državu.
8. Sve zemlje koje su obuhvaćene inicijativom (Jugoslavija, Bosna,
Hrvatska, Makedonija i Albanija) priznaju nove granice kao
konačne; osiguravaju slobodno preseljenje onih koji to žele
tijekom tri godine; uspostavljaju zonu slobodne trgovine na tome
području; međusobno osiguravaju neograničen pristup prometnicama
i kapacitetima; uspostavljaju režim bez viza za svoje građane.
One pristaju da operativno započnu pregovore o vojnim odnosima na
Balkanu. Sve te zemlje moraju imati pravo da provode vojne
inspekcije.
Slovenija, Grčka, Bugarska i Mađarska trebale bi se priključiti tim
sporazumima. Europska bi unija osiguravala poseban status zemljama
Balkanske inicijative, uključujući mogućnost njihova ulaska u EU
za deset godina (uz standardne uvjete postojanja demokratskih
institucija).
SAD, Rusija, Francuska, Njemačka, Velika Britanija i Italija jamče
nepromjenjivost sporazuma o granicama. Privremeni nadzor
osiguravaju europske snage koje ne obuhvaćaju vojnike zemalja-
jamaca.
9. Međunarodna zajednica osniva posebnu zakladu za preustroj i
preseljenje (...). Taj se novac namjenjuje za provedbu programa
preseljenja, obnovu infrastrukture i sl. Zaklada također financira
povratak izbjeglica (među ostalim i iz inozemstva). Glavni su
donatori - EU, SAD, MMF i Svjetska banka.
Sve gospodarske sankcije koje vrijede za zemlje na ovome području
ukidaju se čim se prihvati i počne provoditi sporazum o promjeni
granica."