ZAGREB, 22. ožujka (Hina) - Mogućnosti domaće proizvodnje za automobilsku industriju bile su tema rasprave u sklopu projekta "Proizvodi i proizvodnja u Hrvatskoj", koju su danas u suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom (HGK) u
Zagrebu organizirali Akademija tehničkih znanosti Hrvatske (HATZ) i Hrvatsko društvo za sustave.
ZAGREB, 22. ožujka (Hina) - Mogućnosti domaće proizvodnje za
automobilsku industriju bile su tema rasprave u sklopu projekta
"Proizvodi i proizvodnja u Hrvatskoj", koju su danas u suradnji s
Hrvatskom gospodarskom komorom (HGK) u Zagrebu organizirali
Akademija tehničkih znanosti Hrvatske (HATZ) i Hrvatsko društvo za
sustave.#L#
Ciljevi hrvatskog gospodarstva su rast ukupnog društvenog
proizvoda i priključenje gospodarski visokorazvijenim zemljama,
te bi tome trebalo prilagoditi i strategiju gospodarskog razvoja.
Kako Hrvatska ne može bitno utjecati na uvjete koji su na svjetskom
tržištu, treba im se prilagoditi služeći se vlastitim
potencijalima i prednostima, pa tako i uvjetima u inozemnoj
automobilskoj industriji.
"Interesi uvoznika vozila i domaćih proizvođača dijelova za
automobilsku industriju su kompatibilni", rekao je Ivan
Poljičanin, viši savjetnik u Upravi za brodogradnju i industriju
pri Ministarstvu gospodarstva RH. Kao primjer udovoljenja njihovih
zajedničkih interesa je i 50-postotno smanjenje carinske stope za
automobile u koje su ugrađeni domaći dijelovi. Poljičanin je naveo
i mogućnost ukidanja tih carinskih stopa, jer bi se na taj način
inozemna automobilska industrija još više zainteresirala za
suradnju s domaćim proizvođačima automobilskih dijelova i
komponenti.
Direktor AD Plastike iz Solina Josip Boban rekao je da je ukupna
godišnja vrijednost hrvatske proizvodnje za auto industriju sa 450
milijuna njemačkih maraka prije Domovinskog rata pala na sadašnjih
150 milijuna maraka. "Problem koji ima većina domaćih proizvođača,
osim Ad Plastike, Cimosa i Elcona, u tome je što nisu dovoljno
eksponirani, tako da u inozemstvu ne znaju za njih, nemaju ni
potrebne certifikate te od države ne dobivaju nikakve prioritete",
rekao je on.
Boban je istaknuo da je vrijednost godišnje proizvodnje solinske AD
Plastike 75 milijuna maraka, od čega je većina namijenjena izvozu,
među kojem je značajni kupac francuski Renault. Interes
automobilskih koncerna je i lokalizacija proizvodnje te osnivanje
joint venture tvrtki s tvornicama u pojedinim zemljama kako bi i na
taj način povećali prodaju na pojedinom tržištu.
Na današnjoj je raspravi istaknuto i da je lani na hrvatsko tržište
uvezeno vozila u vrijednosti od 542 milijuna američkih dolara, od
čega je na nova vozila otpalo približno 450 milijuna dolara.
Vrijednost ukupnog uvoza vozila u Hrvatsku, uključujući
gospodarska te vozila specijalne namjene, lani je iznosila 714
milijuna dolara.
U proizvodnji auto dijelova u Hrvatskoj je trenutačno uposleno 3500
djelatnika, a sustavnim promišljanjem i razvojem proizvodnje
moguće je njihov broj povećati. Dobre izglede domaća proizvodnja
ima za izradu specijalnih automobila i vozila (vatrogasna,
blindirana, policijska, ambulantna), koja se u svijetu rade u malim
serijama i uglavnom ručno, istaknuto je u raspravi.
Inače, u sklopu projekta Proizvodi i proizvodnja u Hrvatskoj ove će
godine biti održano ukupno deset rasprava, a jedan od krajnjih
ciljeva projekta je odgovoriti na pitanje: "Od čega će Hrvatska
živjeti, što će proizvoditi?".
(Hina) ggr sbo
(Hina) ggr sbo