DE-POVJERENSTVO NJ SZ-PRILIKA ZA EUROPU-17. III. NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG17. III. 1999.Nova prilika za Europu"Iako zvuči čudnovato, ostavka Europskoga povjerenstva dobra je vijest. Atribut 'moćan' već godinama prati tu ustanovu.
No oholosti koja obilježava moćne gremije, na posljetku očito nisu podlegli. Kao što se sada vidi, 20 povjerenika rade ne s krivim nego s blagotvornim osjećajem da se unutar svojih granica mogu kretati poput suverena. Povjerenstvo se ne prepušta iluziji da je oslobođeno svakog nadzora, jer više nitko - ni vlade ni Europski parlament - ne mogu sagledati što ono radi.Naprotiv: povjerenici doista ostaju izaslanici svojih vlada i žive u Bruxellesu u stalnom strahu da će kod kuće biti neugodno upadljivi ili da neće opravdati očekivanja. Iznimke poput Nijemca Martina Bangemanna, potvrđuju pravilo. Čak je i obožavani predsjednik povjerenstva Jacques Delors svakog petka na večer u Parizu preuzimao popis želja svoje vlade. Sada je pojedinim povjerenicima potvrđeno da vode nepravednu kadrovsku politiku. A cijeli je gremij pogođen prigovorom neovisnih ispitivača da je izgubio nadzor nad izdacima. Kakvo čudo!
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
17. III. 1999.
Nova prilika za Europu
"Iako zvuči čudnovato, ostavka Europskoga povjerenstva dobra je
vijest. Atribut 'moćan' već godinama prati tu ustanovu. No oholosti
koja obilježava moćne gremije, na posljetku očito nisu podlegli.
Kao što se sada vidi, 20 povjerenika rade ne s krivim nego s
blagotvornim osjećajem da se unutar svojih granica mogu kretati
poput suverena. Povjerenstvo se ne prepušta iluziji da je
oslobođeno svakog nadzora, jer više nitko - ni vlade ni Europski
parlament - ne mogu sagledati što ono radi.
Naprotiv: povjerenici doista ostaju izaslanici svojih vlada i žive
u Bruxellesu u stalnom strahu da će kod kuće biti neugodno upadljivi
ili da neće opravdati očekivanja. Iznimke poput Nijemca Martina
Bangemanna, potvrđuju pravilo. Čak je i obožavani predsjednik
povjerenstva Jacques Delors svakog petka na večer u Parizu
preuzimao popis želja svoje vlade.
Sada je pojedinim povjerenicima potvrđeno da vode nepravednu
kadrovsku politiku. A cijeli je gremij pogođen prigovorom
neovisnih ispitivača da je izgubio nadzor nad izdacima. Kakvo čudo!
Kao čuvari europskih sporazuma, povjerenici raspolažu s više novca
nego što mogu dati ljudima. Istraživačke i druge subvencije,
pripremljene za industriju, već su morali povremeno nuditi. To im
nije bilo teško. Uz to osjećaj vlastite vrijednosti prejako vrije
ako se upravlja proračunom većim od dvoznamenkastih milijarda. U
Bruxellesu su povjerenici očito s vremenom izgubili osjećaj za
vrijednost novca, ponajprije zato što ga nisu zaradili oni nego
porezni platiše. Ili je, usput, u redu ako bruxelleski visoki
službenik više ne razmišlja o tomu da samo za svojeg vrtlara može
mjesečno izdati četiri tisuće maraka?
Ipak: ostavka potvrđuje da se to povjerenstvo osjeća obveznim, ako
ne poreznim obveznicima, onda javnosti i time uviđa političku
odgovornost. Demokratski nadzor europske egzekutive zacijelo nije
ni iz daleka dostatan. No, kako se pokazalo, ipak nadilazi ono što
Europski parlament može pružiti svojim skromnim instrumentarijem.
To tu ostavku čini vrijednom i, ma kako to čudno zvučilo, sretnim
danom za europsko ujedinjenje. Ostavka bruxelleskog kolegija
pobjeda je europske demokracije, oduševljava se šef francuskih
socijalista Francois Hollande. Da je to prva demonstracija
političke Europe, zaključuje pariška ministrica pravosuđa
Elisabeth Gigou, koja je sudjelovala u stvaranju amsterdamskog
sporazuma.
Pozornosti su vrijedne fine, ali nada sve važne razlike u
shvaćanjima između ljevice i desnice. Posvuda u Europi socijalisti
slave demokratsku kvalitetu ostavke, dok konzervativci uglavnom
zaključuju da je bruxelleski aparat propao. Uistinu desetljećima
dugoj većini konzervativno-liberalnih vlada treba pripisati da se
zajednica ne razvila, nego prijetila da će se razviti u Europu
anonimnih aparata. Socijalistička bi Europa možda sasma drukčije
izgledala.
No ta opasnost je očito nestala i sada bi trebalo iskoristiti strah
koji je izazvala ostavka, za ubrzavanje političke Europe. Ta
ustanova, koje godišnje raspolaže sa 180 milijarda maraka, mora
napokon biti podređeno mjerodavnom parlamentu. Škandal u
povjerenstvu bio bi blagoslov za europski proces ujedinjenja kad bi
napokon uvjerio petnaest vlada EU-a da je nedostatak
parlamentarnog nadzora tog procesa ujedinjenja škandal.
Mnogo toga govori u prilog tomu da će birači Europskog parlamenta
13. lipnja izraziti svoje mišljenje o bruxelleskim lošim
poslovima. Šefovi država i vlada bi vjerojatno mogli promatrati
kako se Europljani okreću baš od one zajednice kojoj su tek prisilno
morali izručiti svoju valutu. To bi doista bila porazna svjedodžba
europske politike. U svim glavnim gradovima vlada grozničavost
zbog Agende 2000 i zloglasnih neto uplata. No ako je sada nešto
zbilja hitno, to je reforma europskih ustanova. A ta reforma može
imati samo jedan cilj: kao što Bundestag nadzire saveznu vladu,
tako Europski parlament mora vladati povjerenstvom. Imenovati ga,
nadzirati i ako treba, smjenjivati.
Sadašnji predsjednik EU-a zove se Gerhard Schroeder. No on se te
zadaće neće prihvatiti. Šteta, jer ta bi reforma dobro pristajala
jednom socijaldemokratskom kancelaru. No tako će možda osjetiti da
se s Agendom i neto plaćanjima naganja po sporednom ratnom
poprištu" - piše Winfried Muenster.