SL-SUSJEDI SL DELO-POGODBE KAO KEKSI-13.III. SLOVENIJADELO13. III. 1999.Pogodbe kao keksi"Dr. Hrvoje Kačić, glavni hrvatski pregovarač za određivanje granice između Slovenije i Hrvatske, uglađen je i pronicljiv sugovornik.
Slovensko-hrvatsku granicu ima u malom prstu, a u velikim metalnim ormarima razmještenim po njegovu uredu u Zagrebu, ima na dohvat detaljne zemljovide i na stotine dokumenata. Cijela je slovensko-hrvatska granica u njegovu uredu lijepo posložena u mape i podijeljena na sektore. Žuta boja na njima označava dvojnu evidenciju, crvena sporno područje, a posebna su priča granične crte savijene poput 'pereca' koje Kačić od milja naziva 'hobotnicama'.Kad smo na jednom od zadnjih susreta u Zagrebu raspravljali o diobi Piranskoga zaljeva i neposrednom pristupu Slovenije međunarodnim vodama, razgovor je polako skrenuo na dvojbu koja u sadašnjim zapletima u Piranskom zaljevu - ako ostavimo po strani ciple i slične banalnosti svakidašnjih prepirka s južnom susjedom - najzornije pojašnjava prirodu graničnih sporova između Slovenije i Hrvatske. Baš u trenutku kad je glavni hrvatski pregovarač za
SLOVENIJA
DELO
13. III. 1999.
Pogodbe kao keksi
"Dr. Hrvoje Kačić, glavni hrvatski pregovarač za određivanje
granice između Slovenije i Hrvatske, uglađen je i pronicljiv
sugovornik. Slovensko-hrvatsku granicu ima u malom prstu, a u
velikim metalnim ormarima razmještenim po njegovu uredu u Zagrebu,
ima na dohvat detaljne zemljovide i na stotine dokumenata. Cijela
je slovensko-hrvatska granica u njegovu uredu lijepo posložena u
mape i podijeljena na sektore. Žuta boja na njima označava dvojnu
evidenciju, crvena sporno područje, a posebna su priča granične
crte savijene poput 'pereca' koje Kačić od milja naziva
'hobotnicama'.
Kad smo na jednom od zadnjih susreta u Zagrebu raspravljali o diobi
Piranskoga zaljeva i neposrednom pristupu Slovenije međunarodnim
vodama, razgovor je polako skrenuo na dvojbu koja u sadašnjim
zapletima u Piranskom zaljevu - ako ostavimo po strani ciple i
slične banalnosti svakidašnjih prepirka s južnom susjedom -
najzornije pojašnjava prirodu graničnih sporova između Slovenije i
Hrvatske. Baš u trenutku kad je glavni hrvatski pregovarač za
granicu obrazlagao kako povoljan tranzitni sporazum Hrvatska nudi
Sloveniji, njegov je prst polako skliznuo preko suhoparnih članaka
Konvencije o teritorijalnom moru te mirno zaobišao članak koji mi
se činio spornim. 'A što je s tim člankom? Ne određuje li da se u
određenim slučajevima ipak može suspendirati režim neštetnog
prijelaza kroz teritorijalne vode?', upitao sam ga. Kačić se
munjevito snašao. 'I taj ćemo članak poništiti. U sporazumu ćemo
napisati da ne vrijedi', diplomatski je odgovorio. Na tom je
objašnjenju ustrajao i nakon što sam posumnjao da će neki sporazum
suspendirati važeću konvenciju, što više, da bi bilo vrlo
nevjerojatno da ćemo poslije takve akrobacije biti uvjereni kako će
buduće hrvatske vlade poštovati takav sporazum. Suverena država se
naime u skladu s pravilima međunarodnoga prava unaprijed i za
uvijek ne može odreći toga da u novim okolnostima iznova procijeni
svoje pogodbene obveze. Osobito u slučaju ako bi takva pogodba
Hrvatskoj davala manje prava nego što ih omogućuje međunarodni
poredak.
Baš na toj točki je sasma jasno razvidno gdje se zapravo krije prava
bit teritorijalnog spora s Hrvatskom. Ne radi se samo o postocima,
hektarima i morskim miljama, kako nas kratkovidno uvjeravaju
mediji. Trdinov bi vrh već davno bio hrvatski, granica na kopnu
određena a Piranski zaljev podijeljen, da je Hrvatska pristala na
neposredan pristup Slovenije međunarodnim vodama. To je temeljni
zahtjev Slovenije iz memoranduma o Piranskom zaljevu na koji
Hrvatska ne želi pristati. Bit problema je dakle u samom središtu
realpolitike.
Jednostavno rečeno, stvar je u sljedećem: Hrvatska želi da
Slovenija u međunarodne vode i dalje plovi preko njezina dvorišta.
Sloveniji je zato spremna dati brojne i na prvi pogled važne
ustupke, ali pod uvjetom da Slovenija ne dobije neposredan izlaz u
međunarodne vode. Zašto je to loše za Sloveniju? Problem je u tomu
što bi na taj način slovenski izlaz na more bio vezan na međunarodni
ugovor. A kako stoji s međunarodnim ugovorima, nekoć je vrlo lijepo
rekao još Vladimir Iljič Lenjin. 'Međunarodni ugovori su kao keksi.
Lako ih je lomiti.'(...)
Vratimo se problemu određivanja južne granice. Iz ruku gospodina
Hrvoja Kačića na posljednjem sam susretu kao svojevrsnu poputbinu
među ostalim dobio i zanimljiv elaborat o 'Mjerama za sigurnu
plovidbu Jadranom' koji su prije puno godina napisali najugledniji
hrvatski pravnici s Jurjem Andrassyem na čelu. U samo nekoliko
stavaka najbolje je opisana dubina dvojbe pred kojom su ponajprije
slovenski pregovarači. Kako piše u spomenutom elaboratu, pod
pojmom 'neštetnog, neofenzivnog prolaza' kroz teritorijalne vode
neke države, podrazumijeva se takav prolaz koji ne 'remeti mir, red
ili sigurnost obalne države'. Obalna država u svojem
teritorijalnom moru može istodobno 'poduzeti potrebne mjere za
sprječavanje svih prolaza koji nisu neštetni'. Pri tomu 'svako
djelovanje broda kao cjeline, njezinog tereta ili osoba na brodu
koje bi bilo kako štetilo sigurnosti, za posljedicu ima ukidanje
prava na neštetan prolaz' i tada 'obalna država ima pravo na akciju
zbog zaštite od ugrožavanja svojih interesa'.(...)
Odluka o tomu što napraviti, dakako nije posve jednostavna.
Postavlja se svakako pitanje da li je sa stajališta Slovenije
korisno samo zbog slovenskog dodira s međunarodnim vodama
zaoštriti spor s Hrvatskom. Kakve bi to imalo posljedice na
slovensko približavanje Europi? Kritičari 'realpolitike' mogli bi
mirno tvrditi da se u konačnoj fazi sve, pa tako i pogodba o granici
može jednostrano kršiti, samo ako si dovoljno snažan za tako nešto.
I da će dakle, ako naši odnosi s Hrvatskom budu dobri, i običan
tranzitni sporazum za Sloveniju biti dovoljno dobar, inače nam
ionako ne preostaje drugo doli uzdati se u mjere osvete vlastite
države. Da uopće ne govorimo o tomu da će granice u Europi ionako
biti prevladane i da se zato ne treba zalijetati u otvorena vrata.
Takva je argumentacija uvjerljiva, ali unatoč svemu ima ozbiljnih
nedostataka. Granice se naime postavljaju ne za najbolje, nego za
najlošije uvjete. U tomu je zapravo njihov jedini smisao. I zbog
toga je do prevladavanja granica u Europi došlo tek kad su granice
već bile određene. Logiku kritičara 'realpolitike' može se i
obrnuti. Budu li naši odnosi s Hrvatskom dobri, južnu susjedu
nikako ne bi mogao smetati neposredan dodir slovenskih i
međunarodnih voda. Budu li u nekom razdoblju loši, bit će dakako
velika razlika u tomu da li će ih u budućim potezima čuvati
međunarodno valjana granica ili samo sporazum podvrgnut
suspenziji. A to bi Hrvatska morala razumjeti, već i zato što je do
sada u sklapanju pogodba sa Slovenijom puno puta i sama otkazala već
gotovo sklopljene pogodbe. Zaključak je dakle jasan - sasma je
očito da će i nespretno povučena granica na moru daleko bolje čuvati
sadašnje i buduće slovenske interese nego izvrsno napisana
'tranzitna' pogodba. I baš zato se treba suglasiti s jednim od
bivših slovenskih ministara i onim slovenskim stručnjacima koji
naglašavaju da je čak i posve neodređena granica s Hrvatskom -
objektivno vjerojatno čak bolja od ma kako povoljnog 'tranzitnog
sporazuma'.
To je dakako samo jedna strana medalje. Istina je naravno i nešto
drugo - naime da sadašnji zapleti u Piranskom zaljevu zorno
pokazuju koliko je slovensko zadržavanje ratifikacije sporazuma o
malograničnom prometu štetno i za Sloveniju. Za tim potezom, pod
krinkom brige za državu, krije se naime ponajprije prizemna želja
da se diskreditira LDS koji je na čelu s Thalerom podupirao
potpisivanje toga sporazuma. Rješenje je dakako na dohvat ruke.
Umjesto da otkažu cjelovit i za obje strane koristan sporazum,
slovenski bi zastupnici morali iskorititi prigodu koju im daje
Bečka konvencija o pravu sporazuma, te pri ratifikaciji
malograničnog sporazuma na sličan način kao pri prihvaćanju
'španjolskog kompromisa' prihvatiti posebnu 'interpretativnu'
izjavu. Samo bi tako slovenska politika mogla uvjerljivo izbjeći
svoj dio odgovornosti za sadašnje opasne zaplete u Piranskom
zaljevu i pomoći u ostvarenju uvjeta za dugoročno rješenje
nepotrebnih sporova s Hrvatskom" - piše među ostalim Igor Mekina.