US-INTERVENCIJE-Organizacije/savezi US WT 1. III. AMER.VANJSKA POL. SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES1. III. 1999.Pritisak Kosova "Misli li još netko da je prilično čudno što je ograničavanje štete u raspadajućoj Jugoslaviji
pitanje koje određuje američku vanjsku politiku na pragu 21. stoljeća? Taj balkanski etnički metež, kako god tragičan bio, središnja je preokupacija Clintonove vlade i divan primjer nedostatka strateške dosljednosti u američkoj vanjskoj politici. Još jedan balkanski nered, na Kosovu, opteretit će Sjedinjene Države i njezine saveznice. U međuvremenu, napetosti se usijavaju na Korejskom poluotoku i u Tajvanskom tjesnacu. Naravno, naš je stari prijatelj Sadam još tu. A da ne spominjemo gospodarski razorenu Rusiju", piše Robert Manning."Osim prevelike količine velikih sigurnosnih problema, koji pogađaju vitalne nacionalne interese, u mnogim dijelovima svijeta postoji mnoštvo nasilnih nereda i klonulih država. Tu se nameću neka temeljna pitanja. Ako građanski sukob i humanitarna katastrofa opravdavaju intervenciju tog mitskog bića poznatog kao 'međunarodna zajednica', zašto su uvijek Sjedinjene Države te koje nose teret?
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
1. III. 1999.
Pritisak Kosova
"Misli li još netko da je prilično čudno što je ograničavanje štete
u raspadajućoj Jugoslaviji pitanje koje određuje američku vanjsku
politiku na pragu 21. stoljeća? Taj balkanski etnički metež, kako
god tragičan bio, središnja je preokupacija Clintonove vlade i
divan primjer nedostatka strateške dosljednosti u američkoj
vanjskoj politici. Još jedan balkanski nered, na Kosovu, opteretit
će Sjedinjene Države i njezine saveznice. U međuvremenu, napetosti
se usijavaju na Korejskom poluotoku i u Tajvanskom tjesnacu.
Naravno, naš je stari prijatelj Sadam još tu. A da ne spominjemo
gospodarski razorenu Rusiju", piše Robert Manning.
"Osim prevelike količine velikih sigurnosnih problema, koji
pogađaju vitalne nacionalne interese, u mnogim dijelovima svijeta
postoji mnoštvo nasilnih nereda i klonulih država. Tu se nameću
neka temeljna pitanja. Ako građanski sukob i humanitarna
katastrofa opravdavaju intervenciju tog mitskog bića poznatog kao
'međunarodna zajednica', zašto su uvijek Sjedinjene Države te koje
nose teret?
Zatim je tu šire pitanje suočavanja s činjenicom da mi jednostavno
ne možemo popraviti sve; da u svijetu ograničenih resursa, mi
moramo birati. Nema sumnje u to da Amerikanci moraju voditi.
No znači li to unipolarni svijet u kojem naši saveznici i prijatelji
imaju minimum odgovornosti, ako ne i vožnju na tuđi račun? Ako je
tako, teško da će američka javnost pružiti potporu onoj vrsti
internacionalističke vanjske politike nužne za unaprjeđivanje
američkih nacionalnih interesa.
Pa zašto smo onda na Balkanu? Razlozi su sad poznati, i ne treba ih
olako odbacivati: zaustavljanje pokolja; sprječavanje da se opasan
sukob proširi u širi rat u jugoistočnoj Europi te, naravno,
vjerodostojnost NATO-a. Pa ipak se čovjek mora zapitati nalazi se
iza našeg selektivnog uključenja čimbenik CNN-a. Na posljetku,
koliko je desetaka tisuća ljudi umrlo u građanskom ratu u Sudanu,
gdje je ropstvo još prisutno. I što je sa Sjevernom Korejom, gdje je
možda više od milijun ljudi umrlo od gladi a čitav je naraštaj
neishranjen.
Jedna od bolje čuvanih tajna o američkoj intervenciji na Balkanu
jest da smo već potrošili nekih 20 milijarda dolara u Bosni, i sad
preuzimamo još jednu (slično skupu) vojnu i političku obvezu na
Kosovu, također bez strategije izlaza. Uzmimo predah. Udahnimo
duboko i razmislimo o tom škripcu.
Sjedinjene Države i njezine saveznice preuzimaju ulogu skrbnika u
područjima bivše Jugoslavije, pretvarajući ih, jedan po jedan, u
protektorate. Je li itko promislio o logici tog uključenja? (...)
Bosna i Kosovo mogli bi biti tek početak.
Izgleda da se još jedna žrtva raspada Otomanskog Carstva, Kurdi,
nadahnula zamišlju koju Sjedinjene Države izgleda zagovaraju:
etničko samoodređenje istiskuje suverenitet. Što je s Kašmirom? A
Kina bi se mogl pitati što to znači za Tibet, Xinjtang i najviše od
svega, Tajvan.
Nisu svi nemiri jednaki. Postoji razlog zbog kojih američka vojska
biva uvučena u te nove mirovne poduhvate uz vrisku i otimanje.
Vjerujemo li da je rat zastario te da su nametanje mira i
mirotvorstvo središnje misije naših oružanih snaga, tad je u redu
poslati marinaca da se igraju mirotvoraca. Na nesreću, to nije
slučaj, i trošak nije beznačajan.
To je razlog zbog kojeg ozbiljna strategija nacionalne sigurnosti
mora imati svoju hijerarhiju prioriteta. Osam godina nakon pada
Sovjetskog Saveza, što su američki prioriteti? Oni nisu odmah
uočljivi, osim ako vjerujete 'strategiji uključenja i proširenja'
Bijele kuće.
Ako je povijest ikakav vodič, odnosi među velikim silama teže
određivati značaj i stabilnost međunarodnih sustava. Oni su skloni
biti onoliko stabilni koliko su velike sile u njih uložile. Pa ipak
američki odnosi s Rusijom, Kinom, Japanom, Indijom i Europom mnogo
prepuštaju željama te bi u nekim slučajevima mogli postati
neprijateljski. Gurnuti smo u ulogu jedine supersile. Po svim
mjerama nacionalne moći - ekonomskoj, tehnološkoj, vojnoj -
Sjedinjene se Države ističu. No nije vjerojatno da će to biti trajna
okolnost. Koristimo li mi taj prozor nadmoći da gradimo arhitekturu
globalne stabilnosti, koja će unaprijediti naše interese kad
unipolarni moment počne blijediti?
Počnimo s Europom, budući da je proširenje NATO-a najvažnije
pitanje Clintonove vanjske politike. Sad kad Europa izgleda
potpuno odrasla, dovršena s eurom, možda bi mogla preuzeti malo
više odgovornosti za globalni mir i red. Ne samo da američka zračna
sila podupire balkansku diplomaciju, već smo također i nadglednici
Perzijskog zaljeva i Bliskog istoka.
Prethodni pokušaji naših saveznica da upravljaju mjesnim problemom
u svom susjedstvu, na Balkanu, pokazali su se katastrofom. Još
jednom, Sjedinjene su Države vadile njihovo kestenje iz vatre, prvo
u Bosni, sad na Kosovu. Želimo li prekooceansko partnerstvo učiniti
sastavnim dijelom svijeta u 21. stoljeću, mora postojati
ravnopravnija podjela dužnosti.
Tvrdnja da će vječni adolescenti Europljani, ne vode li Sjedinjene
Države igru, posrnuti u katastrofu, djelomično je prijevara koja
Europljanima donosi besplatnu vožnju.
Često spominjano pitanje vjerodostojnosti NATO-a prilično je
egzistencijalno. Dok se NATO priprema proslaviti svoju pedesetu
obljetnicu, je li on još savez za zajedničku samoobranu? Ili se
pretvara u mini UN? Kad bi izvršni dužnosnik neke velike kompanije
odlučio proširiti posao i otvoriti tri nova ureda bez ikakve
zamisli o njihovoj svrsi, upravni bi ga odbor prilično brzo
otpustio. Pa ipak se NATO širi te će ovog proljeća ekstravagantno
proslaviti svoju pedesetu obljetnicu, iako je njegova svrha
poslije hladnoga rata još prilično zagonetna.
Dva ključna strateška pitanja koja pomućuju mirno i prosperitetno
21. stoljeće jesu olakšavanje ruskog prijelaza i upravljanje
pojavljivanjem Kine. Što se tiče Rusije, malo je dokaza da su
Sjedinjene Države pažljivo promislile o utjecaju proširenja NATO-
a. (...)
Naša balkanska intervencija simbol je vanjske politike u kojoj ono
trenutno (posebno ako je preplavilo naše televizijske ekrane)
zamućuje svaki osjećaj da postoji dugoročna strategija. Zapravo,
čak bih pristao na razumne prioritete. No to nije nešto što bi moglo
proizaći iz ispitivanja javnog mnijenja i fokusnih skupina", piše
Robert A. Manning, voditelj Azijskih studija u Vijeću za inozemne
odnose.