FR-SUKOBI-RATOVI FR 18.II.COURRIER INT-MILOŠEVIĆ-BALKAN FRANCUSKACOURRIER INTERNATIONAL18. II. 1999.Od Miloševića dolazi sve ono najgore"Srbi stižu, s konferencijom o Kosovu u Rambouilletu, poslije duge epopeje nesreća, započete prije
dvanaest godina poslije dolaska Slobodana Miloševića na čelo onoga što se tada zvalo Komunistička partija jugoslavenske republike Srbije, do nacionalističkoga programa koji će, iako u politici jedna lasta ne čini proljeće, njegov autor do kraja primjenjivati bez obzira na njegove sve katastrofalnije posljedice. Zaista, u srpskoj samoubilačkoj tvrdoglavosti ima nečega iznenađujuće patološkog: svaki put kad se dođe do nekog izbora, možemo biti sigurni da će srpska vlada izabrati najgore moguće rješenje: svaki put kad vlada oklijeva, kako ne bi napravila neku glupost, možemo biti sigurni da će je oporba navesti na tu glupost.Zamislimo na trenutak što bi se sve dogodilo da je 1988. drugačije srpsko vodstvo moglo odlučivati, ono u kojemu bi bili Nikezić, posljednji pravi beogradski komunist, sklon demokraciji kao i Gorbačov u Rusiji, i Koča Popović, preživjeli junak međunarodnih brigada koji se i sam, poslije Đilasa, sukobio s Titom. On bi bio
FRANCUSKA
COURRIER INTERNATIONAL
18. II. 1999.
Od Miloševića dolazi sve ono najgore
"Srbi stižu, s konferencijom o Kosovu u Rambouilletu, poslije duge
epopeje nesreća, započete prije dvanaest godina poslije dolaska
Slobodana Miloševića na čelo onoga što se tada zvalo Komunistička
partija jugoslavenske republike Srbije, do nacionalističkoga
programa koji će, iako u politici jedna lasta ne čini proljeće,
njegov autor do kraja primjenjivati bez obzira na njegove sve
katastrofalnije posljedice. Zaista, u srpskoj samoubilačkoj
tvrdoglavosti ima nečega iznenađujuće patološkog: svaki put kad se
dođe do nekog izbora, možemo biti sigurni da će srpska vlada
izabrati najgore moguće rješenje: svaki put kad vlada oklijeva,
kako ne bi napravila neku glupost, možemo biti sigurni da će je
oporba navesti na tu glupost.
Zamislimo na trenutak što bi se sve dogodilo da je 1988. drugačije
srpsko vodstvo moglo odlučivati, ono u kojemu bi bili Nikezić,
posljednji pravi beogradski komunist, sklon demokraciji kao i
Gorbačov u Rusiji, i Koča Popović, preživjeli junak međunarodnih
brigada koji se i sam, poslije Đilasa, sukobio s Titom. On bi bio
dobar otac domovine, a u toj zemlji tada nije nedostajalo
intelektualaca koji bi postali njegovi saveznici. Tada je trebalo
pregovarati o stvaranju jugoslavenske konfederacije, mnogo
labavije, zbog želje Hrvata i Slovenaca da se približe Zapadu, a to
bi pridonijelo i jačanju jedinstvenoga državnog tržišta koje
osamdesetih godina više nije funkcioniralo. Odmah bi se stvorila
fronta siromašnih republika, Bosne i Hercegovine, Srbije i
Makedonije, koja bi ojačala političku solidarnost, a time bi se
omogućilo i stvaranje pravoslavno-muslimanske koalicije u Bosni
koja bi isključila Hrvate, ekstremiste. Poslije rušenja
sovjetskoga carstva, umjesto crne rupe koja je postala,
jugoslavenska bi konfederacija privukla Mađare, Rumunje i Bugare,
čak i Albance, na isti način na koji oni danas teže prema tržišnom
gospodarstvu i Europskoj uniji. Tada bi bilo lako prekrajati Kosovo
kako bi se Albancima omogućilo da dobiju status republike u zamjenu
za ustupanje teritorija Srbiji i apsorbiranje makedonskih
teritorija s albanskom većinom, uz pristanak Tirane i Sofije.
No, probudimo se, svijet ni izdaleka nije toliko lijep. Najveće
etničko čišćenje, etničko čišćenje Jugoslavena (da, Jugoslavena,
bez navodnika) sa sveučilišnom naobrazbom, već se dogodilo.
Milijun mladih otišlo je s tih nesretnih područja, najvjerojatnije
zauvijek. Na drugome kraju lanca, krajinske Srbe, koji su na svojoj
zemlji živjeli u posljednja tri stoljeća, otjerala je hrvatska
ofenziva nakon što su ovi ostali bez ikakvih simpatija javnosti
zbog prethodno počinjenih zločina. Nema više nijednoga Srbina u
Sarajevu, a srpska republika u Bosni propada i puna je raznih oblika
krijumčarenja. Sada autonomija Kosova, koju uspostavlja
međunarodna zajednica, otvara put za novi egzodus Srba koji je
Malraux predvidio šezdesetih godina, prigodom svoga službenog
posjeta Jugoslaviji, kad je u njemu vidio sudbinu Alžira
pridruženoga metropolitanskoj Francuskoj.
Mogli bismo čak, sa samo još malo loše sreće, doživjeti i
ponavljanje bosanske tragedije te stvaranje, vatrom i mačem, male
srpske utvrde na sjeveru i zapadu Kosova, a to bi cijeloj Srbiji za
dugo zatvorilo pristup najvažnijim manastirima iz njihove
povijesti (posebno Đakovici), prepuštenima Albancima kao što se
dogodilo s Carigradom, sjedištem patrijarha, koji je prepušten
Turcima.
Kako zaustaviti taj barbarski proces srpskog sakaćenja vlastite
države? Nažalost, dovoljno je opet pročitati pisma koja su
izmijenili hrvatski biskup Strossmayer i veliki ruski filozof
Vladimir Solovjev u prošlome stoljeću pa da shvatimo da se plan
stvaranja Jugoslavije, s kojim se poistovjećivala sudbina Srba,
temeljio na dvostrukoj političkoj i kulturalnoj računici. Na
računici hrvatske Katoličke Crkve, koja je željela pomiriti Rusiju
s Rimom i otvoriti put kršćanstvu prema Carigradu, i na računici
ruske kršćanske inteligencije koja je željela stvoriti uvjete za
provođenje sveslavenskoga plana i otvoriti se prema Zapadu, a to bi
se izvelo potpunom pomirbom s Poljskom. Kako da se, u takvim
okolnostima, ne pokuša igrati na kartu staroga hrvatsko-srpskoga
prijateljstva-identiteta i stvoriti model slavenskoga svijeta u
izgradnji, sintezu Rima i Bizanta, okrenutu prema vjeri
budućnosti? Iako je uspjela u duhu, slavenska je ideja propala u
tijelu, u proteklih stotinu godina. Nakon što je uspjela odoljeti
(i to na kakav način!) Staljinu, eto sada siromašne Srbije kako se,
u svojoj nesreći, okreće prema Moskvi, prema onome najgoremu,
Zjuganovim nacional-komunistima. A jedina budućnost balkanskoga
pravoslavlja nalazi se u pomirbi s Rimom i stvaranju mosta prema
Rusiji, ali ne kao naoružana i neprijateljski raspoložena utvrda
Rusije u ideološkome ratu protiv Europe. Sada nedostaje samo još
taj zaokret pa da Srbi ostanu odsječeni od svojih najbližih rođaka,
Rumunja, Bugara, Makedonaca i Grka. Tko će napokon u Srbiji podići
glas kako bi se spriječila ta krajnja ludost?" - pita se Alexandre
Adler.