US-KOSOVO US 11. II. IHT PRERAZUMAN SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE11. II. 1999.Kosovo: Rambouilletski plan može se pokazati previše razumnim"Plan za Kosovo koji je na konferenciji u Rambouilletu stavljen pred srpske
i kosovske delegate je najbolji plan kojeg bi razuman čovjek mogao sastaviti. Međutim, razum nije dovoljan za određivanje onoga što će se izroditi iz ove mirovne konferencije, sazvane u raskošnoj ljetnoj rezidenciji francuskih predsjednika. Emocije i moć su ono što će izobličiti rezultate", za International Herald Tribune piše William Pfaff.Komentira polarizirane interese Srba, koji polažu prava na "svetu srpsku pokrajinu Kosovo", s jedne, i interese većinskog albanskog stanovništva koje teži pripajanju Kosova "velikoj" albanskoj naciji koja tek treba nastati s druge strane. "Srbima i kosovskim Albancima se za dolazeće tri godine predlaže slijedeće:- Kosovo će ostati dio Srbije, koja će kontrolirati kosovsko gospodarstvo, novac, obranu i vanjsku politiku.- Srbija će smanjiti prisutnost svoje policije na Kosovu na broj od 2,575 zaposlenih u određenim područjima, uključujući granični
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
11. II. 1999.
Kosovo: Rambouilletski plan može se pokazati previše razumnim
"Plan za Kosovo koji je na konferenciji u Rambouilletu stavljen
pred srpske i kosovske delegate je najbolji plan kojeg bi razuman
čovjek mogao sastaviti. Međutim, razum nije dovoljan za
određivanje onoga što će se izroditi iz ove mirovne konferencije,
sazvane u raskošnoj ljetnoj rezidenciji francuskih predsjednika.
Emocije i moć su ono što će izobličiti rezultate", za International
Herald Tribune piše William Pfaff.
Komentira polarizirane interese Srba, koji polažu prava na "svetu
srpsku pokrajinu Kosovo", s jedne, i interese većinskog albanskog
stanovništva koje teži pripajanju Kosova "velikoj" albanskoj
naciji koja tek treba nastati s druge strane.
"Srbima i kosovskim Albancima se za dolazeće tri godine predlaže
slijedeće:
- Kosovo će ostati dio Srbije, koja će kontrolirati kosovsko
gospodarstvo, novac, obranu i vanjsku politiku.
- Srbija će smanjiti prisutnost svoje policije na Kosovu na broj od
2,575 zaposlenih u određenim područjima, uključujući granični
nadzor; te će smanjiti svoju vojsku na 1,500 ljudi, smještenih u pet
kilometara dugu zonu uz kosovsku granicu s Makedonijom i Albanijom.
Inače će pokrajina biti pod zaštitom lokalne policije.
- Parlament će izabrati predsjednika, koji će imenovati
predsjednika vlade, dok će Kosovo imati vlastito sudstvo.
- Oko 30,000 vojnika NATO-a biti će prisutno da bi nadgledali
provođenje toga.
- Čitav dogovor će se revidirati za tri godine.
Plan se svodi na pretvaranje Kosova u dobrovoljni međunarodni
protektorat. Njihovo prihvaćanje ovisi o tome hoće li NATO Srbima
uperiti pištolj u glavu. Proradit će ako ni jedna strana neće
izvoditi nagle pokrete.
Ova metoda, kao i rezultat, vjerojatno će biti neugodna Srbiji,
čiji će vođa, Slobodan Milošević (koji je sve ovo i započeo), možda
htjeti da se, ako mu se već oduzima Kosovo, to dogodi na nasilan
način. Tada bi imao ispriku pred svojim sunarodnjacima, koje već
jedno desetljeće šalje u rat, koja bi bila poraz i rastavljanje
države. Mogao bi reći da je NATO oduzeo Kosovo Srbiji.
Postoji nekoliko nasilnih alternativa mirovnom rješenju
predloženom u Rambouilletu. Jedna bi bila NATO-vo proglašenje
statusa protektorata za Kosovo. NATO-ve zračne snage mogle bi
zabraniti srpske operacije unutar pokrajine. Kako ni jedna
zapadnjačka sila nema ni najmanjeg interesa podvrgavati vojnike
ratu na strani (ili protiv) Kosovara, njihova 'oslobodilačka
vojska' bila bi prepuštena tome da sama izbori neovisnost. NATO bi
postao 'zračne snage OVK-a'.
To bi se suprotstavljalo primarnom međunarodnom interesu:
zadržavanje posljedica iredentizma etničkih Albanaca na ostatku
Balkana.(...)
Druga bi mogućnost kumovala zamjeni kosovske neovisnosti za
ujedinjenje Srbije s Republikom Srpskom (sada dijelom Republike
Bosne i Hercegovine). Ovo bi moglo imati fatalne posljedice za
međunarodne napore u ostvarivanju liberalnog političkog sistema u
Bosni. Bila bi to politika cinizma, ali možda i realizma.
Treća zamisliva alternativa mogla bi se nazvati 'daleka zemlja o
kojoj malo znamo'. Zapadnjačke sile i kontaktna skupina napustile
bi Kosovljane i Srbe da nastave sa svojim ratom, radeći što mogu,
što možda nije puno, da ne bi u to dalje mješale kosovske balkanske
susjede.
Neprihvatljivost liberalnom mišljenju potnjih dviju solucija je
razlog zbog kojeg su Kosovljani i Srbi danas u Rambouilletu.
Optimizam u vezi ishoda mora se oslanjati na vjerovanje u to da se
ljude može prisiliti na razumnost. Možda se pokaže točnim.
Rambouilletski plan je rješenje međunarodnog diktata. 'Želimo mir
na svom kontinentu!' izjavio je Jacques Chirac opominjući kosovske
i srpske izaslanike u subotu u Rambouilletu. Izjavio je da
Kontaktna skupina 'posjeduje potreban autoritet da bi omogućila
pravednosti i miru da pobijede.'
Ako se Rambouilletski plan prihvati, Europa i Sjedinjene Države
spremne su podržati i pružiti vojnu prisutnost. Ako se ne prihvati,
a Srbi ignoriraju pištolj uperen u njih, NATO će bombardirati
srpske snage i ciljeve. Onda ćemo biti suočeni s problemom, već
poznatim iz bombardiranja u toplijim krajevima, koji glasi 'Što
sada?' Državna tajnica Madeleine Albright u nedjelju je izjavila
da, ako se nastavi ili obnovi ratovanje na Kosovu, 'više nećemo biti
ondje', što znači da u slučaju propadanja Rambouilleta kopnene
snage SAD-a više neće biti Kosovu na raspolaganju. Što će tada biti
odgovor na pitanje 'Što sada?'"