HR-dnevni pregled DNEVNI PREGLED BR. 23 - 4. VELJAČE 1999. GLAS AMERIKE - VOA3. II. 1999.Državni odvjetnik u Zagrebu, Radovan Šantek, demantira da je Centar Simon Wiesenthal hrvatskim vlastima dostavio izjave svjedoka koji su vidjeli
Nadu Šakić kako ubija logoraše. Za Glas Amerike gospodin Šantek tvrdi da iz Beograda u Zagreb nisu stigli nikakvi materijali o slučaju Nade Šakić. Prilog Linde Miliše. "Osim o nepovjerenju u hrvatsko pravosuđe, tvrdnje gospodina Ephraima Zuroffa iz Centra Simon Wiesenthal govore i o njegovu nepoznavanju pravne procedure i stanja predmeta, izjavio je u telefonskom razgovoru za Glas Amerike državni odvjetnik u Zagrebu Radovan Šantek. Gospodin Zuroff nije dostavio dokazni materijal. Dostavio je materijal iz kojeg proizlaze sumnje da je Nada Šakić počinila zločin protiv civilnog stanovništva. Na temelju toga i materijala koje je prikupilo Državno odvjetništvo pokrenut je istražni postupak koji je, potom, rješenjem Županijskog suda i otvoren. To je ujedno bio temelj za traženo izručenje Nade Šakić, komentira gospodin Šantek izjavu Ephraima Zuroffa da je Centar Simon Wiesenthal hrvatskim vlastima dostavio 'dokazni materijal, koji je bez ikakve sumnje bio dovoljan za dokazivanje krivnje Nade Šakić'. Županijski državni odvjetnik podsjeća kako ni jedan od 26
GLAS AMERIKE - VOA
3. II. 1999.
Državni odvjetnik u Zagrebu, Radovan Šantek, demantira da je Centar
Simon Wiesenthal hrvatskim vlastima dostavio izjave svjedoka koji
su vidjeli Nadu Šakić kako ubija logoraše. Za Glas Amerike gospodin
Šantek tvrdi da iz Beograda u Zagreb nisu stigli nikakvi materijali
o slučaju Nade Šakić. Prilog Linde Miliše.
"Osim o nepovjerenju u hrvatsko pravosuđe, tvrdnje gospodina
Ephraima Zuroffa iz Centra Simon Wiesenthal govore i o njegovu
nepoznavanju pravne procedure i stanja predmeta, izjavio je u
telefonskom razgovoru za Glas Amerike državni odvjetnik u Zagrebu
Radovan Šantek. Gospodin Zuroff nije dostavio dokazni materijal.
Dostavio je materijal iz kojeg proizlaze sumnje da je Nada Šakić
počinila zločin protiv civilnog stanovništva. Na temelju toga i
materijala koje je prikupilo Državno odvjetništvo pokrenut je
istražni postupak koji je, potom, rješenjem Županijskog suda i
otvoren. To je ujedno bio temelj za traženo izručenje Nade Šakić,
komentira gospodin Šantek izjavu Ephraima Zuroffa da je Centar
Simon Wiesenthal hrvatskim vlastima dostavio 'dokazni materijal,
koji je bez ikakve sumnje bio dovoljan za dokazivanje krivnje Nade
Šakić'. Županijski državni odvjetnik podsjeća kako ni jedan od 26
svjedoka, koliko ih je ispitano u istražnom postupku, svojim
izjavama nije teretio gospođu Šakić.
= Isto tako, kaže Radovan Šantek, gospodin Zuroff ne govori istinu
kada tvrdi da je dostavio 'izjave svjedoka koji tvrde da su Nadu
Šakić vidjeli kako ubija logoraše'. To nije točno, takve izjave u
materijalima koje je dostavio Centar Simon Wiesenthal ne postoje.
Možda je gospodin Zuroff zamijenio materijale koji se odnose na
Maju Buždon, jer se i u materijalima koje je Zuroff dostavio, govori
o Maji Luburić, a ne o Nadi Luburić. Dakle, da bi se zaista moglo
zaključiti o njezinoj odgovornosti potrebno je u potpunosti
poznavati predmet, pozitivne zakonske propise, pa smo zbog toga,
kao jedino nadležno državno tijelo, zaključili da više nema osnova
za daljnje terećenje Nade Šakić, objašnjava Radovan Šantek.
Gospodin Šantek demantira izjavu Milana Bulajića koji tvrdi da je
Hrvatskoj diplomatskim putem dostavljen dokazni materijal u
slučaju Nade Šakić.
= Milan Bulajić dostavio je pismene izjave svjedoka koje su u
beogradskom okružnom sudu dali o Dinku Šakiću. Nikakav materijal o
Nadi Šakić nismo primili iz Beograda, tvrdi gospodin Šantek.
Državni odvjetnik u Zagrebu dodaje kako se u slučaju Dinka Šakića ni
jedan od svjedoka iz SRJ nije odazvao pozivu za saslušanje od
istražnog suca Županijskog suda u Zagrebu, iako im je bila
zajamčena puna sigurnost. Odluku o odustajanju od kaznenog progona
bivše pripadnice ustaškog pokreta osuđuje Savez antifašističkih
boraca Hrvatske.
= Uloga Šakića unutar jasenovačkih logora, poznata je. Ne dokazuju
se djela pomoću ljudi, koji su u poodmaklim godinama i koji su
tijekom pozivanja na svjedočenje zastrašivani, već postojećim
dokazima o ulozi ustaškog režima i izvršiteljima ratnih zakona,
koji su ubijali ljude u Jasenovcu, izjavio je za Glas Amerike Ivan
Fumić, predsjednik SAB Hrvatske. Puštanje Nade Šakić samo još više
pogoršava ugled Hrvatske u svijetu, koji ionako nije nimalo
ružičast, kazao je Ivan Fumić.
Bivši logoraš, Dragan Roller prvi je saslušani svjedok u slučaju
Dinka Šakića. Nade Šakić sjeća se iz srpnja 1943. iz ambulante
logora u Gradiški:
= Razgovarao sam s drugim logorašima i nitko od njih nije ništa znao
reći za Nadu Luburić. Nada Luburić je 1943. popravljala zube u istoj
ambulanti kao i ja. Zapamtio sam je jer je bila zgodna cura, ali ona
nije uopće nikakve funkcije imala. Ona je s Majom Bužon često šetala
u poslijepodnevnim satima po našem logorskom dvorištu. Maja Bužon
je bila zapovjednica ženskog logora, ona je počinila zločine.
Međutim, Nada Šakić nije nikada, smatram, kao i ovi moji ostali
prijatelji logoraši, da je njezino puštanje potpuno opravdano,
komentira gospodin Roller.
Bivši logoraš drži da se Nadi Šakić 'danas ne može suditi samo zbog
njezina ideološkog opredjeljenja ili stoga što je nosila ustašku
uniformu'.
= Ona je samo bila u ustaškoj uniformi, a takvih sam cura u ustaškim
uniformama ja vidio stotine u Zagrebu. Poslije su bile u Partiji,
danas su HDZ-u, kako to već ide... Ne možemo gledati ideološki na tu
cijelu stvar. Izručena je zbog zločina, zločine nije radila...,
izjavio je Glasu Amerike bivši logoraš Dragan Roller."
***
Vukovarska se bolnica najčešće povezivala s Ovčarom i ubojstvom 200
ranjenika. Još prije početka mirne integracije počela je njezina
obnova kako bi stanovništvo imalo kvalitetnu zdravstvenu zaštitu.
Kadrovska i materijalna obnova trajat će i cijelu ovu godinu.
Izvješće Vlade Banića.
"Doktorica Vesna Bosanac, legendarna ratna direktorica bolnice
Vukovar, od 24. srpnja 1997., kad je došla raditi na procesu mirne
reintegracije i reorganizacije zdravstva u Hrvatskom Podunavlju,
ravnateljica je opće bolnice Vukovar. Formalno je 1. studenoga
1997. završen prvi dio posla. Od tada je prošlo više od godinu dana,
ali proces još nije završen jer treba obnoviti i opremiti bolnicu
kako bi mogla u cijelosti zadovoljiti sve standarde. Još nedostaju
neki uređaji za dijagnostiku i terapiju. Doktorica Bosanac kaže:
= Kroz ovih godinu dana mi smo puno toga nabavili i instalirali i
približno zaista sva akutna stanju, sve što je bitno, može se
rješavati kod nas, a što ne brzim sanitetskim prijevozom se upućuje
u Vinkovce odnosno Osijek. Većina stvari se može kod nas napraviti u
nekim djelatnostima, pa čak i bolje nego u drugim bolnicama u
Hrvatskoj.
U tijeku je i kadrovska reorganizacija?
= U tom zdravstvenom centru u to vrijeme smo zatekli 750 djelatnika
zaposlenih u zdravstvu. Među njima je bilo puno nestručnog kadra
koje je tu radilo. Mi smo tada postavili kriterije na koji način
ćemo raditi. Prvo, tko će biti primljen na neodređeno vrijeme, to su
zdravstveni radnici koji su prije rata radili u bolnici u bivšem
Medicinskom centru Vukovar. Sada imamo 439 zaposlenika u bolnici.
Od toga imamo 120 i zatečenih zaposlenika na neodređeno vrijeme.
Imamo još jedan broj na određeno, mi im produžujemo ugovor o radu
jer iz objektivnih razloga nisu položili ispite. I imamo dosta
novih uposlenika koje smo primili iz Vinkovaca, Osijeka, iz drugih
krajeva Republike Hrvatske, koji su nam trebali zbog toga da možemo
organizirati adekvatnu službu, da bi imali dovoljan broj
primjerice anesteziologa, kirurških ekipa, transfuzijskih
tehničara itd. To su specifične grane medicine.
Sve je više i djelatnika vukovarske bolnice koji se vraćaju.
= Kažem, prošle godine u ovo vrijeme nas je bilo 50 povratnika i
novozaposlenih, a sad nas je 288. Ali još imamo 75 povratnika u
progonstvu i liječnika, medicinskih sestara i spremačica itd. koje
jednostavno još nismo vratili jer su im kuće i stanovi srušeni ili
zaposjednuti.
U ovoj će se godini završiti kadrovska reorganizacija koju bi
trebalo pratiti i odgovarajuća obnova i opremanje?
= Najveću količinu opreme smo dobili iz Zavoda za zdravstveno
osiguranje za prošlu godinu ... 30. svibnja smo dobili opreme u
vrijednosti milijun maraka. A dobili smo i vrijedne donacije, i to
naročito od Hrvata iz iseljeništva. Pa smo tako iz Australije
dobili 50 tisuća dolara za aparate na kirurgiji koje smo montirali.
Dobili smo od hrvatskoga humanitarnog foruma Švicarske vrijednu
donaciju, pa iz Sant Luisa iz Amerike.
(VOA)
BRITANSKI RADIO - BBC
3. II. 1999.
Odluka županijskog državnog odvjetnika u Zagrebu Radovana Šanteka
da odustane od kaznenog progona Nade Šakić, optužene za zločin
protiv čovječnosti, i dalje izaziva pozornost javnosti u Hrvatskoj
i izvan nje. Nakon prosvjeda iz Ureda hrvatskog Predsjednika,
britanska izvještajna agencija Reuters danas je ispravila svoje
jučerašnje izvješće u kojem je među ostalim navedena izjava
direktora izraelskog centra Simon Wiesenthal Efraima Zuroffa, da
je hrvatski predsjednik Tuđman spominjući slučaj Nade i Dinka
Šakića u nedavnom govoru o stanju države i nacije, stavio politički
pritisak na pravosudne vlasti koji je rezultirao oslobađanjem Nade
Šakić. U svom je ispravku agencija Reuters pojasnila kako
predsjednik Tuđman u svom govoru nije izričito spomenuo slučaj
Šakić. No direktor Centra Simon Wiesenthal, najutjecajnije
međunarodne organizacije koja traga za počiniteljima ratnih
zločina protiv Židova u II. svjetskom ratu, Ephraim Zuroff, u
intervjuu za hrvatsko uredništvo BBC-a pojašnjava kako je riječ
samo o semantičkoj razlici te da je, po njegovu mišljenju, govor
predsjednika Tuđmana imao izravan utjecaj na tok istrage o
optužbama protiv Nade Šakić.
= Mi smo bili osobito uznemireni izjavom predsjednika Tuđmana da
Zapad manipulira informacijama o ustaškim zločinima počinjenim
tokom II. svjetskog rata. Takva izjava u političkom sustavu kakav
vlada u Hrvatskoj, nesumnjivo ostavlja izravne posljedice na
napore da se ustaške zločince izvede pred lice pravde, a mi smo u tim
naporima tijekom mnogo godina bili vrlo aktivni te ukoliko
predsjednik Tuđman kao šef hrvatske države daje takve izjave, možda
ne treba čuditi da je samo nekoliko dana kasnije gospođa Šakić
oslobođena, rekao je Ephraim Zuroff iz Centra Simon Wiesenthal u
Jeruzalemu.
Gospodin Zuroff je pojasnio kako je njegov centar hrvatskom
ministru pravosuđa dostavio niz informacija i dokaza na temelju
kojih je Hrvatska od Argentine zatražila izručenje Nade Šakić i
koje su argentinske vlasti prihvatile te tvrdi kako mu nije jasno
što se s tim dokumentima dogodilo poslije. Tvrdnju županijskog
državnog odvjetnika u Zagrebu da u istražnom postupku protiv Nade
Šakić nisu pronađeni dokazi da je ona uopće bila na službi u Staroj
Gradiški, gospodin Zuroff je nazvao smiješnom. On je najavio da će
Centar Simon Wiesenthal nastaviti prikupljati informacije o
djelovanju Nade Šakić tijekom II. svjetskog rata te je rekao kako je
do prekjučer suradnja Centra i hrvatskih vlasti bila primjerna, ali
da je situacija sada promijenjena.
Pregled tiska
"'The Times' donosi komentar u kojem se osvrće na najave o mogućem
slanju NATO-ovih kopnenih snaga na Kosovo. Te snage bi, ako
jugoslavensko izaslanstvo i izaslanstvo etničkih Albanaca stave
svoje potpise na mirovni sporazum, trebale nadzirati njegovu
primjenu. List pozorno razmatra ulogu Britanije u tom procesu,
ističući kako će glavnu riječ ovoga vikenda u Parizu voditi upravo
britanski ministar vanjskih poslova Robin Cook. Te da će, po svemu
sudeći, u tom mirovnom kontingentu kopnenih snaga zemalja članica
NATO-a britanski vojnici biti najbrojniji. Za zapadne diplomate
odlučujuća je spoznaja da je primirje koje je u listopadu dogovorio
Richard Holbrooke na rubu propasti te da sukobi svakoga trenutka
mogu biti nastavljeni u još većem opsegu. A ti sukobi ne bi samo
doveli do nove izbjegličke krize nego su i veliki strateški rizik.
Naime, zaraza rata bi se mogla proširiti na Makedoniju u kojoj
također živi veliki broj etničkih Albanaca. A to bi, pak, moglo
značiti opasnost za širenje sukoba na Bugarsku i Grčku, dodatno
potičući dugogodišnje grčko-turske tenzije, piše 'The Times'".
(BBC)
NJEMAČKI RADIO - RDW
2. II. 1999.
Kosovska kriza - Zapad ovoga puta ozbiljan u prijetnjama?
Autor: Bernd Johann
"Stvarno se čini kao da se međunarodna zajednica ovoga puta uspjela
dogovoriti o zajedničkom diplomatskom smjeru za rješenje krize na
Kosovu. Konačno se može prepoznati neki konkretni vozni red za
pokretanje mirovnih pregovora. Time se već puno dobilo. Jer dosad
su vojne prijetnje NATO-a u određenoj mjeri lebdjele u zrakopraznom
prostoru. Valja samo podsjetiti na to da su već sredinom siječnja
dvojica NATO-ovih generala visokoga ranga poslana u Beograd bez
političkog koncepta - kod jugoslavenske su vlade naišli na
hladnokrvno odbijanje. Nemoć međunarodne zajednice nije mogla
jasnije doći do izražaja nego u formulaciji koju je ona ponavljala
poput litanija: Zapad pojačava pritisak. I sada Zapad pojačava
pritisak na sukobljene strane na Kosovu. Ali ovaj put ostavlja
dojam odlučnosti. I čini se kao da su svi relevantni sudionici
složni. Međunarodna kontaktna skupina za Balkan, NATO i Ujedinjeni
narodi s glavnim tajnikom Kofijem Annanom na čelu bacili su svoju
zajedničku težinu na vagu kako bi Srbe i Albance doveli za
pregovarački stol. Također se čini kao da je u istom čamcu i Rusija,
koja je u prošlosti stalno u korist Beograda sprječavala odlučniji
način ponašanja u balkanskoj politici - iako moskovski ministar
vanjskih poslova upozorava kako nije postavljen nikakav
ultimatum.
Naravno da je sumnja opravdana: koncept koji bi mješavinom
političkog i vojnog pritiska trebao dovesti do rješenja sukoba nije
ništa novo. I ni u kojem se slučaju ne smije isključiti mogućnost da
ovi predviđeni mirovni pregovori propadnu ili da možda do njih čak
uopće i ne dođe. Ali u usporedbi s onim prijašnjim, jedna odlučujuća
razlika bode u oči: Prvi put međunarodna zajednica u odnosu prema
sukobljenim stranama nastupa s konkretno utvrđenim rokovima.
Unutar tjedan dana Srbi i Albanci bi se trebali sastati i početi
pregovarati, a zatim u dva daljnja tjedna moraju doći do
prijelaznog rješenja za autonomiju na Kosovu. Postavljen je strogi
terminski plan po uzoru na Daytonske pregovore za Bosnu, a time i
mehanizam na kraju kojega bi morao stajati neki politički uspjeh. U
suprotnom ostaje samo opcija vojnog iznuđivanja mira, kako bi se
spriječila humanitarna katastrofa koja bi mogla uslijediti kad se
počne topiti snijeg. Zbog toga je ispravno što je NATO izgovorio
jasnu prijetnju Beogradu i kosovskim Albancima. Sve sada ovisi o
tomu hoće li britanskom ministru vanjskih poslova Robinu Cooku u
njegovoj misiji u kriznom području ovoga tjedna uspjeti da
sukobljene strane obveže na prihvaćanje zaključaka kontaktne
skupine. Ako se pretpostavi da bi sukobljene strane mogle djelovati
racionalno, sve konačno govori u prilog sljedećem: ni jedna od
dviju strana ne može dobiti ovaj rat. Vojska kosovskih Albanaca
nije dorasla nadmoćnijim srpskim jedinicama. Srbi pak neće moći
spriječiti terorističke akcije i provokacije albanskih boraca.
Obje strane precjenjuju svoje pozicije: Albanci, koji se još možda
nadaju da bi se NATO mogao uvući u neki 'oslobodilački rat' sa
Srbima; vodstvo u Beogradu koje se oslanja na to da se
Sjevernoatlantski vojni savez na kraju ipak boji vojnog angažmana.
Obje strane, i Albanci i Srbi, mogli bi se kobno prevariti. S
obzirom na predstojeće svečanosti u povodu 50. obljetnice, NATO si
jedva može priuštiti gubljenje vjerodostojnosti. Ali zajedničkim
nastupom NATO-a, glavnog tajnika Ujedinjenih naroda i kontaktne
skupine pritisak na sukobljene strane dobio je novu dimenziju.
Napori za pronalazak političkog rješenja i dalje će ostati posao
koji će odmicati puževim korakom. Političarima na Kosovu sklonim
nasilju sada se ne smiju više otvoriti nikakva vratašca za uzmak.
Mir u Bosni, iznuđen pregovorima u Daytonu nedvojbeno stoji na
klimavim nogama. Ali tamo se bar više ne gine. Kad se to uzme u
obzir, ipak bi Bosna mogla biti primjerom za Kosovo.
(BBC)
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
3. II. 1999.
Tema dana: Rambouillet - mjesto održavanja Konferencije o Kosovu
"Mjesto potpisivanja sporazuma kojim je završen rat u Bosni -
Dayton - iznenada je postalo poznato svim stanovnicima bivše
Jugoslavije, pa i šire. Slična bi sudbina mogla zadesiti i
Rambouillet, gradić udaljen 50-ak kilometara od Pariza, kojega su
zapadne velesile izabrale kao mjesto održavanja konferencije o
Kosovu. Kažemo, mogla bi u prvom redu zato što zasad još nije sasvim
sigurno da će se konferencija održati budući da vlasti u Beogradu
još nisu odgovorile potvrdno na poziv međunarodne zajednice. Ne
želimo govoriti kakve su šanse međunarodnih čimbenika da u
Rambouilletu protagoniste kosovske krize, kao svojedobno u Daytonu
protagoniste bosanske, prisile potpisati sporazum koji bi označio
kraj oružanih sukoba, nego jednostavno osvrnuti se na samo mjesto
koje je već bilo poprište važnih događaja.
Rambouillet, točnije dvorac u Rambouilletu, poznat po tome što je u
njemu 1547. izdahnuo francuski kralj Francois I., još je za vrijeme
kraljeva bio važno mjesto, ali tek se zadnjih nekoliko desetljeća
istaknuo kao lokalitet pogodan za diplomatske susrete. Dvorac je
još od 19 st. u vlasništvu države, ali običaj da se u njemu održavaju
važni diplomatski susreti uveo je predsjednik De Gaulle 1959. kada
je u Rambouilletu primio njemačkog kancelara Konrada Adenauera. U
istom mjestu De Gaulle je primio još niz drugih ličnosti. Spomenimo
samo glavnog tajnika KP Sovjetskoga Saveza Nikitu Hruščova te
britanskog premijera Harolda Macmillana. Ovu tradiciju nastavili
su i ostali francuski predsjednici, pa su tako Rambouillet pohodili
nasljednik Hruščova, Leonid Brežnjev, njemački kancelar Helmut
Schmidt i mnogi drugi.
Što se tiče konferencije o Kosovu, događaja po kojem bi ovo mjesto
moglo postati poznato velikom broju stanovnika Jugoslavije - može
se reći da tradicija diplomatskih susreta vjerojatno za
organizatore i nije bila odsudna pri izboru Rambouilleta kao mjesta
održavanja susreta predstavnika sukobljenih strana na Kosovu.
Zasigurno, mnogo je važnije to što je dvorac u Rambouilletu, uz
komfor koji nudi, dovoljno izoliran da se mogu voditi dugi
pregovori bez vanjskih utjecaja.
Dossier: Politički zahtjevi sudionika konferencije o Kosovu
Prilog Stanko Cerović
"Komentatori i diplomati su optimisti u pogledu održavanja
pregovora u Rambouilletu, iako još ne u pogledu njihova uspjeha.
Iako je pristanak predstavnika OVK da sudjeluju na pregovorima
stigao u dosta smušenom obliku, smatra se da je sigurno da će OVK na
neki način biti zastupljen, dok se Miloševićev pristanak očekuje na
osnovi nekih labavih procjena o pisanju državnih medija u Beogradu.
'The International Herald Tribune' piše da je u Washingtonu
prilično rašireno očekivanje da će Milošević odgovoriti pozitivno.
Očekivanja se temelje i na racionalnoj procjeni situacije da bi za
Beograd jednostavno bilo previše loše da odbije pregovore budući da
sve sile koje se računaju u međunarodnim odnosima, uključujući i
Rusiju, to od njega traže. Jedino ne bi trebalo isključiti da
Milošević odugovlači, ne dajući jasan odgovor, postavljajući neke
uvjete, podižući napetost do maksimuma - tako je uvijek radio u
sličnim situacijama. Za to je kriva zapadna diplomacija koja tako
planira pregovore da je u njima Milošević ključni čovjek - kao što
je i u ratu.
Kako piše također 'The International Herald Tribune', Milošević
drži adute u balkanskim pregovorima, pa citira jednog anonimnog
zapadnog diplomatu koji kaže: 'Koliko god Washington javno napadao
Miloševića i smatrao ga najvećim problemom na Balkanu, on je
također i rješenje. Zapadu treba Milošević da riješi problem
Kosova, a Miloševiću treba zapadni pritisak da bi to mogao učiniti -
sve ostalo je hipokrizija'. Samo održavanje pregovora, ukoliko ih
bude, daleko je od toga da jamči uspjeh. U brzini kojom se oni
organiziraju ima nešto očajničko - svuda se govori da je ovo
posljednji diplomatski pokušaj i ulažu se veliki napori da se
zaglade razlike i nametne mirno rješenje za koje, na osnovi
realnosti na Kosovu, nema danas više izgleda nego ranije, ako ne i
manje. Nagomilani su svi argumenti koje su diplomati u ovom
trenutku u stanju naći da bi se zagladile mnoge slabosti koje
vrebaju ove pregovore. Angažirana je cijela međunarodna
diplomacija i NATO-savez, a pritisak je istovremeno usmjeren i na
Miloševića i na razne albanske lidere. Kritičari primjećuju da to
nije dovoljno usklađeno i da takav pritisak nije dovoljan. Američki
tisak podsjeća da ni u Bosni nisu bili mogući pregovori bez
prethodnog vojnog angažiranja Zapada - bombardiranja, a na Kosovu
su stvari još teže nego u Bosni. Paradoksalno, kao sve s
Miloševićem, bombardiranje srpskih snaga ne treba nikome osim
njemu samom. U tome se vidi u kakvim je pandžama Srbija - da bi mogao
diplomatski izgubiti na Kosovu, Miloševiću je neophodno da pokaže
Srbima da ga je branio, iako je unaprijed odustao od takve obrane.
Jer, ako izazove bombardiranje, to je samo s ciljem da bude poražen,
da kažemo herojski, pa da se onda onako unesrećeni Srbi okupe oko
svoga vođe. Tako da za Miloševića još nisu sazreli uvjeti da počne
popuštati oko Kosova - potrebna mu je veća drama.
S albanskim pregovaračima stvari su još zamršenije - njih je moguće
natjerati da dođu na pregovore, ali Zapad nema sredstva tolikog
pritiska da bi ih natjerao da odustanu od zahtjeva za neovisnošću.
Ako je za Miloševića još rano, za Albance je vjerojatno prekasno.
Oni su već u jeku pravoga rata za neovisnost - to se teško
zaustavlja. Po svim analizama, OVK je postao dominantna snaga i
vojnički jača. Londonski časopis 'Jane's', najupućeniji na svijetu
u vojna pitanja, procjenjuje da bi do proljeća OVK mogao okupiti
između 50 i 70 tisuća dobro uvježbanih i iskusnih boraca. Na tome se
temelje američke prognoze da će na proljeće doći do velikog rata ako
ne uspiju diplomatski napori. Zato se međunarodna diplomacija
ovako očajnički napregla da izbriše slabosti i razlike za ove
pregovore u Rambouilletu, a slabosti su nažalost velike. Pregovore
organiziraju Europljani, Washington ih podupire, ali nekako krajem
usana i na pregovore će poslati delegaciju 'srednje razine', kako
je rečeno, što ne teži mnogo. Washington jedino obećava da će zaista
bombardirati srpske položaje ako ovi odbiju pregovore, ali u samim
pregovorima nije angažiran punom snagom. Čak nimalo nije jasno kako
bi se Amerikanci ponašali ako bi dogovor bio postignut i ako bi išle
NATO-trupe na teren da jamče njegovu primjenu: da li bi slali
američke vojnike, koliko bi ih bilo i naročito tko bi zapovijedao
tim trupama. Tu odmah počinju važne razlike i sumnjičenja među
saveznicima. Rusija opet podupire pregovore i zapadne planove, za
razliku od onoga što tvrdi propaganda u Beogradu, ali je protiv
prijetnji bombardiranjem ili NATO-intervencije bez dopuštenja
Vijeća sigurnosti. A opet, te prijetnje su jedini argument koji ima
kontaktna skupina u pritisku na Miloševića. Zapad je puno postigao
ovim angažiranjem Rusije oko pregovora, ali možda ne dovoljno da bi
se stavio pod kontrolu toliko neuračunljiv režim kao što je
Miloševićev.
Rusija ne podupire politiku Beograda, prihvaća pritisak i planove
Zapada, ali dok se odupire prijetnjama o bombardiranju može još
podupirati neke Miloševićeve nade o izazivanju međunarodnih sukoba
većih razmjera. Te nade su čiste fantazije, ali ih nacionalisti u
Srbiji - od Miloševića, preko njegove žene, do Šešelja - oduvijek
potiču. Međutim, najslabija točka u organizaciji pregovora jest
sam plan za rješenje kosovskog pitanja. To je plan o velikoj
autonomiji, ali ipak samo o autonomiji. Čini se da bi zapadni
diplomati prihvatili da se ne zabrani izričito mogućnost
neovisnosti, ali bi se ta perspektiva vrlo udaljila za Albance i
poslije smirivanja regije ne bi bilo lako opet početi oružanu borbu
za nekoliko godina. To je za Albance, dakle, nedovoljno, a za
Beograd je previše. Kosovo bi formalno ostalo dio Srbije, ali bi
svakome u Beogradu bilo jasno da se borba za neovisnost samo odgađa
i da će se sve vratiti u još težim uvjetima. Onda bi za Srbiju bilo
bolje da se odmah oslobodi Kosova nego da ga drži kao kamen oko vrata
još nekoliko godina i zajedno s njim tone, da bi se suočila ponovno s
istim ili težim problemima. Tako ne valja čak i ako se prihvati plan
zapadne diplomacije. Odnosi u regiji bi ostali neriješeni i
nemogući za život, a jedini bi rezultat bio stabilizacija
Miloševićeve vlasti u Srbiji i, možda, Rugovine na Kosovu. Ovo je za
Srbiju gore od svega - ona bi izgubila Kosovo i još bi bila kažnjena
da živi pod najgorim režimom koji je upoznala u povijesti, a Rugova
bi na Kosovu organizirao vlast uz pomoć Zapada ali bez prave potpore
Albanaca. Rješenje je odveć polovično, još gore od onoga u Bosni.
Moralo bi se ići dalje u zahtjevima za promjenama u Srbiji, ali ti
zahtjevi isključuju onda suradnju s Miloševićem u pregovorima.
Američka i europska diplomacija nisu na visini svoje vojne sile.
Ono što su spremni nametnuti vojno, nisu spremni nametnuti i
politički, tj. promjenu režima krivih za rat koja bi trebalo da
prati zaustavljanje rata. Primjenjuje se shema koja nije dobra ni u
Bosni - uspostavljanje mira s ratnim i nacionalističkim vlastima.
To blokira Bosnu, to bi blokiralo i ostatak Balkana - čak i ako se
mir silom nametne".
(RFI)
INOZEMNI TISAK
NJEMAČKA
DIE WELT
3. II. 1999.
Sto dana kazališta
"Bonnska pozornica sto dana prikazuje crveno-zeleno kazalište.
Općinstvo od desnog do lijevog dijela gledališta rijetko je složno:
predstava je u stanovitoj mjeri grozna. Čak ni s crvenih samtastih
sjedala u ložama hamburških medijskih kritičara ne dolazi
pljesak.
Komedija oko porezne reformice, drama oko dvostruke putovnice,
farsa oko rada za niske plaće, tragedija oko napuštanja nuklearne
energije i ljubavna tragedija oko PDS-a - u previše se komada
Schroederova glumačka družina kreće poput glasnih klaunova na
krabuljnom plesu.
Ponajprije iznenađuje razmjer nesnalažljive spontanosti kojom je
postavljena crveno-zelena premijera. Pjeva se naokolo o porezima,
državljanstvima i atomskim centralama, europskim susjedima i
saveznicima u NATO-u, kao da se radi o zrikavcima u Shakespearovu
'Snu ljetne noći'.
Gerhard Schroeder doduše milostivom gestom suverenoga redatelja
priznaje da u njegovu ansamblu ima mnogo šeprtlja. Smjer je u grubo,
dakako - tako glasi kancelarova kazališna pouka - u redu.
No baš on nije u redu: gospodarska politika oslanja se na stari
etatizam birokracije, financijska politika teži povećanju poreza i
nevješto postavlja klopku dugova, vanjska politika pokazuje
arogantnu samouvjerenost, a unutarnja politika u multikulturalnoj
spontanoj sceni traži nepotrebne eksperimentalne zamisli.
Diletantski se ponašati između kaosa i karizme samo je pronalaženje
postave za uvertiru na otvorenoj sceni. Veću težinu ima to što su
scenariji pogrešno napisani" - zaključuje Wolfram Weimer.
FRANKFURTER RUNDSCHAU
3. II. 1999.
Uz mirovni diktat
"Slobodan Milošević parlamentu prepušta odluku o sudjelovanju u
mirovnom diktatu, a zapovjednici kosovsko-albanskih pobunjenika
još autoritativno raspravljaju o svojem pojavljivanju ispred
pariških vrata. Odugovlačenje ustupaka na Balkanu napokon spada u
kvazi-ratni zanat. U subotu bi jugoslavenski Predsjednik mogao u
Rambouillet poslati trećerazredno izaslanstvo, a ni pobunjenici
OVK neće biti tako ludi da otkažu svoj dugo željeni nastup na
međunarodnoj pozornici. A zatim?
Zatim će sukobljenim stranama biti predočen papir o 'načelima i
glavnim elementima' prijelaznoga statusa pokrajine Kosovo s kojim
bi zapravo obje strane mogle živjeti. Milošević će upozoriti da je
svoju zemlja opet spasio od napada izvana, jer formalno gledano,
plan kontaktne skupine ne zadire u teritorijalni integritet
Savezne Republike Jugoslavije. Kosovari će naprotiv u svojoj
pokrajini odlučivati o policiji, pravosuđu, zdravstvu,
obrazovanju i financijama te pod nadzorom OESS-a izabrati
parlament. Ta prijelazna faza u kojoj će pitanje statusa Kosova
ostati otvoreno, trebala bi trajati tri godine - a trajat će puno
dulje.
Već po tome se može primijetiti tko treba stvari na Kosovu držati u
rukama: međunarodna zajednica sa svojim nadglednicima i vojnicima.
Realna je politika mukotrpan posao sve dok se vodi bez dobrih
zamisli" - drži Rolf Paasch.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
3. II. 1999.
'Apartheid' na Kosovu mora prestati
"Pozivi su izrečeni, pregovarački je stol spreman, a koncept
rješenja je već na njemu. U kosovskom sukobu međunarodna zajednica
ciljano povećava pritisak na Srbe i Albance kako bi se u subotu
pojavili na mirovnim pregovorima u Parizu. U strategiju očito ide i
to što su pojedinosti mirovnoga plana već unaprijed lansirane.
Obznanjeni temeljni potezi kosovskog koncepta mogli bi izazvati
otpor, ponajprije na srpskoj strani. Jer plan smjera na smanjivanje
srpske vlasti nad južnosrpskom pokrajinom.
Papir oko kojega se složila međunarodna kontaktna skupina za
Balkan, uključujući Ruse, predviđa niz 'glavnih elemenata' o
kojima više ne treba pregovarati. 'Progutaj ili umri', tako po
podacima jednog zapadnog diplomata glasi ponuda. Među načela o
kojima se neće pregovarati spadaju proglašenje primirja i
izgradnja demokratskih struktura. Pod nadzorom OESS-a treba
održati izbore. Za političke zatvorenike predviđena je amnestija,
iznimka su ratni zločinci.
Budući status Kosova svjesno se općenito definira kao 'velika mjera
samouprave'. Planiran je trogodišnji prijelazni rok nakon čega
treba potražiti konačna rješenja. Sukob dakle treba zamrznuti.
Prema planu je pritom teritorijalni integritet Jugoslavije očuvan.
No u praksi će drastično biti srezana prava Beograda koji je na
Kosovu ustrojio jednu vrstu režima apartheida. U policiji,
pravosuđu, zdravstvu i školstvu, Albanci bi u buduće u skladu s
udjelom u stanovništvu trebali imati 90 posto prava na riječ.
Njihova prava trebaju biti utvrđena ustavima Republike Srbije i
Savezne Republike Jugoslavije. To bi se približilo položaju
samostalne republike.
Papir je slab u odnosu na budući međunarodni utjecaj i nadzor.
Govori se samo o u tu svrhu stvorenom 'mješovitom povjerenstvu'
čiji oblik i ovlasti još nisu utvrđeni. Osim toga, pripreme na
Zapadu daju naslutiti da bi kao i u angažmanu u Bosni, kopnene
postrojbe NATO-a trebale jamčiti provedbu mirovnoga plana. To će
biti točke o kojima će se pregovarati u Rambouilletu - pod
pretpostavkom da obje strane uistinu pošalju svoje izaslanike" -
piše Peter Muench.
DIE TAGESZEITUNG
3. II. 1999.
'Za nas je OVK sveta vojska'
Karl Gersuny razgovarao je s Fadilom Sulejmanijem, voditeljem
sveučilišta u Tetovu, o kosovskom sukobu i stanju u Makedoniji.
- Na Kosovu se vode borbe, u albanskim naseljima Makedonije je mirno
- koliko još?
= Našem je narodu teško pod makedonskom vlašću, naša se prava gaze.
Razumljivo je što mnogi Albanci u Makedoniji otvoreno govore: za
nas je OVK sveta vojska.
- Je li samo pitanje vremena kad će se Albanci ujediniti pod
zastavom OVK?
= Kao direktor albansko-makedonskog sveučilišta borim se za
kulturne interese. Jedno znam: albansko pitanje na Balkanu može se
riješiti samo ako se albanski narod u svojoj egzistenciji neće
osjećati ugroženim i ako dobije ista prava kao i ostali balkanski
narodi.
- Što tražite?
= Makedonija neće biti bačva baruta samo ako političari iz krvavog
kosovskog sukoba izvuku pouku. Tamo nikada ne bi došlo do oružane
samoobrane da srpski režim nije tako okrutno tlačio Albance. To
mora spoznati i makedonska vlada: iako realno činimo gotovo 40
posto od dva milijuna stanovnika u zemlji, kao narod nemamo
nikakvih prava. Albance tretiraju kao Turke, Rome ili Rumunje. Kako
te etnije po dvopostotnoj klauzuli mogu dobivati mjesta u uredima
državnih služba, tako možemo i mi Albanci.
- Pod Titom su Albanci bili proporcionalno više zastupljeni u
državnim ustanovama.
= Tada je 30 općina bilo dvojezično, u uredima se govorilo albanski,
postojale su albanske gimnazije i kulturne ustanove. Od
neovisnosti 1991., geslo vlade glasi: Makedonija je zemlja jednoga
naroda s jednim jezikom, jednom kulturom i nekoliko manjina. To
vodi prema eksploziji.
- Biste li rado sudjelovali na konferenciji o Kosovu?
= Prvenstveno je rješenje kosovskoga pitanja. Ako uspije, i
albansko pitanje u Makedoniji bit će skoro riješeno.
- A ako izostane mirovna pogodba?
= Tada će na Balkanu biti mračno.
NORDWEST ZEITUNG
1. II. 1999.
Hrvatska poslije rata
"Dne 15. siječnja 1998. bio je sretan dan za Hrvatsku. Mandat UN-ove
prijelazne uprave u istočnoj Slavoniji konačno je istekao.
Vraćanjem dunavske regije, Zagreb je ponovno zadobio punu
suverenost nad svojim državnim područjem. Unatoč tome, Hrvatska je
i dalje zarobljenik nestabilnog stanja na području bivše
Jugoslavije. Ponajprije još trpi posljedice srpske agresije u
jesen 1991. Tada je grad Vukovar postao simbolom želje za slobodom.
I više od sedam godina kasnije, ratna razaranja su neprevidljiva,
život se polako vraća među ruševine. Ova vas stranica informira o
teškom procesu normalizacije u istočnoj Slavoniji i o problemima
Hrvatske na putu u Europu."
List cijelu stranicu posvećuje Hrvatskoj. U reportaži pod naslovom
'Nepovjerenje je još strahovito duboko', Rutger H. Kindermann piše
o stanju i životu ljudi u Vukovaru. Objavljena je i fotografija
oštećenog vukovarskog vodotornja te zemljovid Hrvatske.
U manjem članku pod naslovom 'OESS promatra pokus', autor navodi da
je Vukovar danas pokusni program suživota Hrvata i Srba. OESS će
zadaću praćenja i promatranja obavljati do kraja ove godine sa
svojih 250 ljudi razmještenih u istočnoj Slavoniji.
U kratkom agencijskom izvješću spominje se opasnost od mina koje u
istočnoj Slavoniji onemogućavaju obnovu poljoprivrede, nekada
najvažnije grane u regiji. Ratari ipak odlaze u polja i pogibaju.
Također je objavljen i interview sa zamjenikom ministra vanjskih
poslova dr. Ivom Sanaderom:
- Profesore, doktore Ivo Sanader, EU želi politički stabilizirati i
gospodarski oživjeti regiju između donjeg Dunava i Jadrana. Kakvu
ulogu u tome može imati Hrvatska?
= Hrvatska je svjesna svoje odgovornosti u politički i kulturno
heterogenoj regiji. Pri tome je osobito važno dobro susjedstvo s
Bosnom i Hercegovinom i Saveznom Republikom Jugoslavijom. Što više
potpore dobijemo od EU-a, to prije ćemo moći odigrati
stabilizacijsku ulogu.
- Odnosi između Hrvatske i EU-a sporo napreduju. Zašto?
= Osnovni je problem u takozvanom regionalnom početku EU-a koji bi
trebao odrediti procedure za daljnje kandidate za prijam. EU
svrstava Hrvatsku u okvir predviđen za jugoistočnu Europu koji
obuhvaća zemlje bivše Jugoslavije - bez Slovenije, ali s Albanijom.
Naša zemlja ima pravo individualno urediti odnose s EU-om, a ne u
paketu država koje EU odredi.
- Kako vidite odnose sa svojim jugoslavenskim susjedima u
budućnosti?
= Moraju se razvijati slično kao njemačko-francuski odnosi poslije
Drugog svjetskog rata. Takav bi nam normalitet morao biti uzor.
- Hrvatska sebe shvaća kao europski orijentiranu jadransku državu.
Što iz toga proizlazi?
= Hrvatska je uvijek pripadala srednjoeuropskom kulturnom krugu.
Sigurnosno-politička, politička i gospodarska integracija u
europske strukture i dalje je jedan od naših najvažnijih ciljeva.
Stoga težimo punom članstvu u NATO i EU. U vezi s time, naše je
zanimanje usmjereno i na program 'Partnerstvo za mir'.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
3. II. 1999.
Američka unilateralnost uznemiruje Francusku
"Francuska pokreće aktivnu kampanju za jačanje multilateralnih
ustanova, i to u sklopu pokušaja da američku sposobnost za
unilateralnu akciju odredi kao jedan od najvećih svjetskih
problema. To je, zapravo, pokušaj da se američka moć ograniči, a
druge zemlje uvjere da bi trebale zajedno raditi na njezinu
obuzdavanju", piše John Vinocur.
"Francuska je inicijativa došla u žarište tijekom posljednja tri
mjeseca u izjavama predsjednika Jacquesa Chiraca, premijera
Lionela Jospina i ministra vanjskih poslova Huberta Vedrinea.
Netko od njih ustvrdio je da je nastao novi američki
unilateralizam, da je on neprihvatljiv te da će Francuska glavnoj
skupštini UN-a ponuditi niz načela za izgradnju novoga
međunarodnog poretka 'koji isključuje unilateralna iskušenja i
vodi zajedničkom upravljanju globalnim rizicima i prijetnjama'.
U odnosu na desetljeća francuskog kritiziranja američke primjene
moći, i gotovo institucionalizirane odlike bockanja među
stoljećima starim saveznicama, nova se inicijativa razlikuje na
dva načina.
Ona Sjedinjene Države navodi kao glavni međunarodni problem,
hegemonijsku silu koja sprječava podjelu moći u novom stoljeću. Ona
također predlaže reformu, preustroj ili pojačanje broja
međunarodnih ustanova, među njima UN-ova Vijeća sigurnosti ili
MMF-a, kao sredstvo obuzdavanja ili neutraliziranja američke
moći.
S američkog se stajališta francuski pristup smatra nedobrodošlim i
razdražujućim. Smatra se da njegovi sustavni, gotovo kodificirani
aspekti (Francuska je izložila listu 'načela' za reagiranje na
američku moć u širokim područjima aktivnosti) dovode novu,
nelagodnu dimenziju u globalna pitanja.
Amerikanci drže da u francuskom određenju američke svjetske uloge
prevladava francusko koristoljublje. Oni inzistiraju da Francuska
zanemaruje stvari poput vlastitog unilateralnog nastavka
testiranja nuklearnog oružja ili sadašnjeg europskog vodećeg
položaja u međunarodnom pokušaju rješavanja sukoba na Kosovu. S
gledišta Francuske, Sjedinjene Države čini se nisu u stanju
prihvatiti multipolarni svijet, a američki je unilateralizam očit
element u pitanju Iraka te razgovorima o trgovini, okolišu i
međunarodnom sudstvu.
Značaj francuske inicijative vidjet će se u odgovoru koji izazove u
Europi i šire. Kao što je prije dva tjedna obrazložio Alain
Peyrefitte, bivši vladin ministar za vrijeme De Gaullea, a sada
čuvar gaullističke baštine, problem sa svim francuskim pothvatima
koji izazivaju američki utjecaj jest da je većina svijeta prilično
zadovoljna onim što je on nazvao američkom prevlašću.
No Francusku bi mogle ohrabriti nedavni prigovori japanskih
dužnosnika koji su se potužili na 'američku dominaciju' u
financijama i trgovini te japanska stajališta, koji su sklona
svrstati se u isti red s francuskima u pogledu reforme međunarodnih
financijskih institucija. U slučaju Njemačke, međutim,
Frankfurter Allgemeine Zeitung izvijestio je kako je ministar
vanjskih poslova Joschka Fischer odbio osuditi navodni američki
unilateralizam kad su pred Povjerenstvom za vanjske poslove
francuskog parlamenta tražili da ga osudi. On je umjesto toga
izjavio da su unilateralne akcije bile prvenstveno rezultat
europske neodlučnosti.
Francuska analiza očito upućuje na drugi smjer. Prošli je mjesec g.
Jospin rekao: 'Suočeni smo s novim problemom na međunarodnoj
sceni.. Sjedinjene se Države često ponašaju na unilateralan način i
imaju teškoća u preuzimanju uloge kojoj teže kao organizator
međunarodne zajednice.' (...)" Novinar navodi da je ministar
vanjskih poslova g. Vedrine u intervjuu s francuskim dnevnikom
Liberation naveo vladina gledišta o američkoj prevlasti u
današnjem globalnom svijetu.
"Da se uspije protiv 'svakodnevnih očitovanja' američke moći,
potrebno je imati metodu. Ministar Vedrine izložio ju je u pet
koraka:
1) Imati čvrste živce; 2) Ustrajati; 3) Metodično proširiti temelje
europskog dogovora; 4) Surađivati u svakoj fazi sa Sjedinjenim
Državama, kombinirajući prijateljstvo i spremnost na poštovanje, a
u svim okolnostima braniti organizirani multilateralizam i prava
Vijeća sigurnosti; 5) Politički, institucijski i mentalno
pripremati trenutak kad će Europa imati hrabrosti da ide dalje.'
G. Vedrine drži da sigurno postoji bolji način organiziranja
svijeta od njegova prepuštanja američkom unilateralizmu. (...)
Francuska je pozornost trenutačno usmjerena na reorganizaciju MMF-
a kako bi on izravnije stigao pod politički nadzor zemalja članica,
te da bi se na najmanju moguću mjeru svelo ono što se ovdje smatra
ulogom MMF-a kao instrumenta američkog utjecaja. Pravo glasa u MMF-
ovim vijećima temelji se na bogatstvu i gospodarskoj izvedbi
zemalja.
G. Chirac se na pitanje američkog unilateralizma osvrnuo nakon
primjedbi g. Jospina i g. Vedrina. Govoreći pred diplomatskim
zborom, on je izjavio da bi glavna skupština UN-a trebala
razmotriti niz načela za međunarodni poredak utemeljena na
'zajedničkom suverenitetu'.
Sa Chiracove liste od sedam načela, prvo (bez specifičnog pozivanja
na Sjedinjene Države) poziva na 'zajedničku odgovornost' u
međunarodnoj akciji. (...) Druga se načela vraćaju na istu opću
temu multilateralizma: jednakost, solidarnost i raznovrsnost među
zemljama.
G. Chirac 19. veljače putuje u Sjedinjene Države radi sastanka s
Billom Clintonom."
Što se deregulacije tiče, ortodoksnost blijedi, no što je
sljedeće?
"Svjetski gospodarski forum pruža pouzdan godišnji vodič kroz
predmete razmišljanja političkih i korporacijskih upravitelja
svijeta i istaknutijih gospodarskih mislioca i publicista. Ili je,
možda, vodič kroz pitanja za koja oni misle da bi o njima morali
misliti, što je samo po sebi zanimljivo", piše William Pfaff.
"Prije 1998. teme su općenito bile pobjedničke: slavljenje
blagonaklone gospodarske dinamike koja se širila globalno,
priključivanje svijeta u razvoju i obogaćivanje cjeline,
pojačavanje i učvršćivanje svega toga s godinama koje prolaze.
To se nastavljalo do prošle godine kad su se olujni oblaci koji su se
skupljali na istočnom nebu prolomili u oluju koja je pogodila
Aziju, a nebo se još nije rasčistilo - posebno ne nad Indonezijom,
gdje je nakon gospodarskog sloma uslijedila politička kriza.
Ove su se godine organizatori Davosa pripremili na raspravu o
reformi sustava, no iz toga nije proizašlo puno bitnog. Izabrani
odličnici radije su raspravljali o tom 'što će održavati rad
svjetskog gospodarskog stroja', da navedem naslov jednog
zasjedanja.
Svejedno, razgovor koji se odvijao o razornim učincima
deregulacije i slobodnih tržišta, mogućim novim regulacijskim
strukturama međunarodnog gospodarstva, povijesti 'financijskih
balona' (bubble, engl. - pogrdan izraz za ulaganja čija cijena
raste i raste te se zatim sruši; riječ je o burzovnom žargonu koji se
odnosi na prenapuhanu cijenu, op. prev.) i etičkoj odgovornosti
biznisa izražavali su zdravu promjenu u raspoloženju 'čovjeka s
Davosa'.
Korijeni promjene različiti su. Važno je da unatoč Clintonovu
pozivu na novu liberalizaciju trgovine i brzu pregovaračku ovlast u
njegovoj poruci naciji prošli mjesec, u Washingtonu nitko takvu
legislaciju ne očekuje. Globalizirana će trgovina biti tema
predsjedničke kampanje 2000.
Američko oduševljenje liberalizacijom trgovine opada. Sila iza tog
oduševljenja jesu korporacije, no javnost, poput one u zapadnoj
Europi, brine pitanje kamo to vodi zemlju. Američki radnički
sindikati, kritični prema globalizaciji, već 20 godina nisu bili
ovako utjecajni.
Novo washingtonsko Povjerenstvo za inozemni razvoj, čiji je
predsjednik bivši čelnik GATT-a (General Agreement on Tariffs and
Trade, Opći sporazum o pristojbama i trgovini, op. prev.) Peter
Sutherland, koji trenutno radi za Goldman Sachs, proizvodi
kritičke radove o globalizaciji a njihova se nova studija zalaže za
povećan utjecaj vlade u internacionalizaciji gospodarstva u
razvoju.
Autor studije, Dani Rodrik s Harvarda, tvrdi da zemlje u razvoju ne
bi smjele potpisivati globalizirajuće međunarodne dogovore bez
sudjelovanja i pristanka širokih društvenih skupina unutar svojih
zemalja i kaže da trebaju postojati čvrsti dokazi - ne ideološka
bajanja - koja će pokazati da će prihvaćanje vanjske gospodarske
discipline zaista biti dobro za zemlju. Prije nekoliko godina,
čovjek s Davosa to bi smatrao nazadnim, ako ne subverzivnim.
Važna promjena u prošloj godini bila je da su stranke lijevo od
centra došle na vlast u Njemačkoj i Italiji, priključujući se
socijalističkoj Francuskoj i Britaniji. Osim u Britaniji, te vlade
imaju kritičnije gledište prema društvenoj i institucijskoj
deregulaciji društva nego prije.
Europljani su zaustavili multilateralni dogovor o ulaganjima, koji
je prošle godine sastavila Organizacija za gospodarsku suradnju i
razvoj. Njime bi se korporacije ovlastile da tuže vlade za
nametanje ekoloških, kulturnih ili nacionalnih ograničenja na
strana ulaganja. Forum za budućnost u sklopu Organizacije za
gospodarsku suradnju i razvoj postavlja sad o postojećem sustavu
pitanja koja bi se prije godinu ili dvije smatrala
nepravovjernima.
Gospodarska i fiskalna politika 11 zemalja EU, koja se razvija,
obećaje da će u sljedećih nekoliko godina pružiti novi gospodarski
i trgovinski obrazac. Izazov američkom gospodarskom obrascu dobiva
svoj oblik.
Kriza izazvana nereguliranim ulagačkim i špekulativnim protocima,
nevolje u Rusiji, žrtvi neprikladnog zapadnog razvojnog obrasca, i
nedostaci MMF-ovih lijekova za oboje, presudno su oslabili
ortodoksnost, no važno je i to, da globalistički uzorak za
budućnost jednostavno više nije zanimljiv kao što je bio.
On je bio predstavljen kao lijek protiv svih bolesti svjetskog
gospodarstva. Sad su jasna njegova ograničenja i razorne
posljedice koje on može imati - i , u svakom slučaju, svijet se
promijenio. To je ono što je danas zaista zanimljivo. Možda većina
korporacijskih vođa još ne shvaća tu promjenu, no akademska i
politička elita iz Davosa ju primjećuje."
THE WASHINGTON POST
3. II. 1999.
Kosovska igra brojeva
"Sjedinjene Države i njezine europske saveznice raspravljaju o
obvezama svojih vojnika u mogućoj kosovskoj mirovnoj sili. To je
zanimljivo pitanje, koje uključuje pitanja američkog vodstva i
europske dužnosti. No to nije najvažniji broj. Najvažnije je koliko
će vojnika i policije (ako imalo) Srbiji biti dopušteno zadržati na
Kosovu. Ako je taj broj velik, snage NATO-a trebat će biti stvarno
brojne da se postigne uspjeh. Ustraje li NATO na povlačenju svih
srpskih snaga, tad doprinos svake saveznice NATO-a može biti manji.
(...)
NATO je napokon odlučio da masakri i drugi ratni zločini moraju
stati. Savez shvaća da nastavak građanskog rata prijeti
stabilnosti čitavog Balkana, a da savezničku vjerodostojnost i ne
spominjemo. Tako savez inzistira da Albanci i vlada g. Miloševića
brzo dogovore autonomiju Kosova. Mirotvorci NATO-a nadgledali bi
provedbu dogovora tri godine ili tako nešto, nakon čega bi se
donijela konačna odluka o statusu Kosova - bilo o neovisnosti ili
nečem manjem.
Iako vlada u Kongresu oprezno razmatra takvu silu, ona se
nadmudruje s europskim saveznicama o tome tko će snositi najveći
teret. Vojni planeri vjeruju da bi 28.000 ljudi moglo biti
dovoljno, a Britanci i Francuzi spremni su svaki osigurati oko
8.000 vojnika. Oni bi željeli da Amerikanci pridonesu otprilike
istim brojem; američka vojska zasad govori o doprinosu od 2.000
ljudi.
To bi bilo žalosno malo - zapravo kontraproduktivno malo. U redu je
od Europljana zahtijevati da učine više za europski mir, a Francuzi
i Britanci kažu da će razmjestiti snage bez obzira na američke
odluke. No američko je vodstvo ključno. G. Milošević će ozbiljnije
shvaćati silu sa značajnim američkim sudjelovanjem, a po svoj će
prilici i kosovski Albanci takvoj sili vjerovati te odložiti
oružje. Više je rizika u tome da se razmjesti premalo nego previše
vojnika; Sjedinjene bi Države trebale pokazati da namjeravaju
uspjeti u misiji i zaštititi svoje vojnike. A ako aktivna američka
vojska od pola milijuna muškaraca i žena ne može pronaći 6.000
vojnika za taj posao, Kongres bi generalima trebao postaviti neka
ozbiljna pitanja.
No sve je to teorija ako predsjednik Clinton i njegove saveznice u
NATO-u ne ustraju na povlačenju srpskih snaga. Tako dugo dok su
snage g. Miloševića na Kosovu, saveznički vojnici neće biti
sigurni, a Kosovari neće biti u mogućnosti obnoviti svoju zemlju,
niti osnovati demokratske ustanove, što NATO zahtijeva. Nula
srpskih vojnika: to je ključni broj za trajan mir", drži uvodničar
lista.
THE NEW YORK TIMES
3. II. 1999.
Holbrooke pristaje platiti 5.000 dolara nagodbe
"Richard Holbrooke, Clintonov odabir za položaj visokog američkog
izaslanika pri UN-u, složio se platiti 5.000 dolara ministarstvu
pravosuđa zbog navoda o kršenju saveznog zakona o lobiranju
povezivanjem s američkim veleposlanstvom u Južnoj Koreji, izjavili
su u utorak vladini dužnosnici i Holbrookeovi prijatelji.
Dužnosnici kažu da nagodba nije zahtijevala Holbrookeovo priznanje
prijestupa te da bi ovaj mjesec njegovo imenovanje na položaj pri
UN-u trebalo doći pred Senat radi potvrde. (...)
Demokratski dužnosnici Kongresa izjavili su da bi Holbrookeovo
imenovanje trebalo biti odobreno razmjerno bez problema, budući da
on nije optužen za kazneni prijestup te se čini da je povreda
lobiranjem bila neznatna. (...)
Senatsko Vijeće za vanjske odnose i njegov često nepredvidljiv
predsjednik, senator Jesse Helms, trebaju razmotriti imenovanje.
Kao vodeći kongresni kritičar UN-a, Helms je obećao da će pomno
ispitati istragu ministarstva pravosuđa da provjeri jesu li
tužitelji bili popustljivi prema Holbrookeu.
'Pregledat ćemo sve dokaze, svaki potez koji je ministarstvo
pravosuđa povuklo', izjavio je Marc Thiessen, Helmsov
glasnogovornik. 'Nećemo ministarstvu pravosuđa vjerovati na
riječ. Senator Helms donijet će svoj neovisan zaključak.'
On je izjavio da će Helms pomno ispitati Holbrookea o svojim
pozivima na značajne proračunske i birokratske promjene u UN-u i
percepciji da je Holbrooke preblizak s jugoslavenskim
predsjednikom Miloševićem.
Dogovor koji je u listopadu postignut između Holbrookea i
Miloševića, koji je trebao dokončati borbe na Kosovu, propao je
posljednjih tjedana, ostavivši Sjedinjene Države i njezine
saveznice na rubu novog kruga razgovora, a možda i zračnih napada na
Srbiju. (...)
Holbrookeovo se imenovanje već osam mjeseci odgađa zbog zajedničke
istrage ministarstva pravosuđa i ministarstva vanjskih poslova. On
je zanijekao svoju krivnju što se tiče veza s veleposlanstvom u
Seulu i veleposlanikom Jamesom Laneyem.
Holbrookeovi prijatelji kažu da su povezivanje, do kojeg je došlo
nekoliko tjedana nakon njegove ostavke u ministarstvu vanjskih
poslova u veljači 1996., odobrili viši dužnosnici ministarstva
vanjskih poslova. (...) Holbrooke, neplaćeni savjetnik
ministarstva vanjskih poslova, nakon što se priključio Credit
Suisseu, posjetio je južnu Koreju u proljeće 1996. radi
predavanja.
On se povezao s Laneyem da mu pomogne u dogovaranju sastanka s
predsjednikom Kim Young-samom. Laney, bivši predsjednik
sveučilišta Emory, kaže da je veza bila 'posve primjerena' te da bi
se veleposlanstvo našlo uvrijeđenim da Holbrooke nije tražio
njegovu pomoć u utanačivanju sastanka.
Istraga je započela krajem lipnja, kad je Holbrooke u anonimnom
pismu ministarstvu vanjskih poslova optužen za moguće kršenje
zakona o etici radi povezivanja s veleposlanstvom u Mađarskoj 1995.
u svrhu dobivanja ugovora o savjetovanju", završava Phillip
Shenon.
ITALIJA
AVVENIRE
3. II. 1999.
Manje složeni odnos sa SAD-om
"'Ich bin ein Berliner!' iskaz Kennedyjeve solidarnosti građanima
bivše njemačke prijestolnice, koje su Sovjeti držali kao taoce,
sabire najviše oblike odnosa Amerika-Europa tijekom pola stoljeća,
od Trumanova predsjedničkog mandata do onih Reagana i Busha. Odnos
koji je omogućio, prvo, brzu obnovu i učvršćivanje slobode na
zapadu Europe, a zatim pad komunizma i ponovno ujedinjene
Kontinenta u zajednicu. To se dogodilo zahvaljujući snažnom
poticaju na integraciju i postupnom građenju partnerstva među
jednakima u Atlantskom savezu.(...)
Uloga usamljenog vodstva na međunarodnoj pozornici koju Washington
obnaša nakon raspada sovjetskog bloka, otežana suđenjem
predsjedniku i izrazito oštrom borbom za vlast, može izgledati
zgodnom nepripremljenijem dijelu američkoga javnog mišljenja i
demagoškom dijelu u Kongresu, no tko ima osjećaj za odgovornost
vidi velike rizike i pribojava ih se.
Ako ćemo biti iskreni, moramo priznati da smo mi, na ovoj obali
Atlantika, koja uključuje i ljupke obale Sredozemlja, prvi koji
Ameriku ostavljamo samu u najtežim i najriskantnijim djelovanjima,
da oklijevamo držeći se u stanju smanjene odgovornosti. Za narode i
pojedince koji nisu baš skloni svemu što je neugodno, dakle prema
obvezama solidarnosti, ovakvo stanje stvari ima svoje prednosti, u
pogledu materijalnih i moralnih troškova.(...)
Europa se ne zanima za drame drugih kontinenata, osim kad se to ne
odnosi na burzovne i financijske odraze. Sjedinjene Države ne mogu
tako postupati. Europska unija ima veliki otpor suočiti se i s
temama kao što su pritisak na granicama mladih u potrazi za poslom,
terorizam, netolerancija i fundamentalizam, napetosti pred našim
vratima što se stalno vraćaju, poput onih na Bliskom i Srednjem
istoku.
Što se tiče Kosova, konačno se čini da stvari idu na drukčiji način,
i čini se da se ocrtava novo uspostavljanje ravnoteže između uloge
Sjedinjenih Država i one Europske unije (osim, očito, Rusije).
Potrebno je nastaviti u tom smjeru, pa i pripremajući javna
mišljenja na neke opore stvari, budući je branjenje mira skupo,
umjesto da ih se odvraća brbljanjima u koje više nitko ne vjeruje, i
koja ih udaljuju od sudjelovanja u politici, koje je neophodno u
živoj demokraciji.
Sa skupova na vrhu, s međunarodnih i europskih sastanaka sljedećih
mjeseci, može i mora izići jedno konkretno pokretanje europskog
preuzimanja odgovornosti na međunarodnoj sceni, na diplomatskom
polju i na polju sigurnosti i obrane, koje niti jedna komponenta
Europe nije više u stanju učinkovito obnašati. To podrazumijeva
intenzivan, iskren, dijalog, ako je potrebno i dijalektički sukob
sa Sjedinjenim Državama, za što je bilo mnogo primjera u već dugoj
povjesti Atlantskog saveza(...)", piše Bruno Bottai.
CORRIERE DELLA SERA
3. II. 1999.
Desnica i ljevica, oznake nostalgije
"Poznajete li Alainov paradoks? Evo ga: tko se pita imaju li pojmovi
'desnica' i 'ljevica' još smisla, sigurno nije s ljevice.
Razmišljanje, očito, može biti i izokrenuto: tko vjeruje u Alainov
paradoks, sigurno nije osoba s desnice. Tako se mogu sastavljati
dugi popisi ili zagonetke dostojni 'Alise u zemlji čudesa', a da se
ne dotakne srž problema. Koja bi bila: što se krije iza dvije oznake
'desnica' i 'ljevica', što propisuje pripadnost nekog karaktera,
ideologije, knjige, ili čak i načina oblačenja, jednoj ili drugoj
strani? Kao prvo, treba utvrditi vrijedi li muke gubiti vrijeme oko
tog pitanja. Upravo glede toga čini se da snažno dvoje autori
izdanja (skupina znanstvenika sa sveučilišta Guido Carli u Rimu,
koju su vodili Dario Alisteri i Lorenzo Infantino). Nije dovoljno
kazati, tvrde, da se ljevica podudara sa željom za jednakošću, a
desnica s ljubavlju prema razlikama. Jer postoje mnoge ljevice
naklonjene posebnostima i određenom etičkom relativizmu, dok na
desnici ima onih koji njeguju nacionalističke mitove i mitove o
jednakosti. Isto može vrijediti i za odnos spram tržišta; povijesno
su, i na desnici i na ljevici, bila snažna odbacivanja konkurencije
i antipatija prema kapitalu, dok danas, barem na riječima, i jedna i
druga strana veličaju 'liberalna' pravila sposobna jamčiti
ravnotežu mogućnosti. Da ne govorimo o 'centru', punom stranaka i
strančica koje se međusobno nadmeću; u čemu se one razlikuju, tvrde
autori, pošto po definiciji 'centra' centar može biti samo jedan?
Da li će u sljedećem tisućljeću onaj tko bude koristio pojmove
'desnica', 'ljevica' ili 'centar' biti prepoznat kao neizliječivi
nostalgičar starih ideologija? Možda, ali ne i sigurno, jer te
dvije etikete i dalje funkcioniraju, i, štoviše, čini se da
proživljavaju drugu mladost. No, ipak, predlažu Antiseri i
Infantino, bilo bi ih mnogo bolje zamijeniti s drugim parom
protivnih pojmova: liberali protiv zagovornika jake države,
individualisti protiv kolektivista. Tko zna hoće li sporne strane
prihvatiti da se prepoznaju u toj definiciji. Ili, da li će
'desnica' i 'ljevica' završiti nalik na slavnog junaka koji se
nastavljao boriti, ne uviđajući da je već mrtav", piše Dario
Fertilio.
LA REPUBBLICA
3. II. 1999.
Rebus Sadam
"U Iraku se nastavlja strijeljanje, i ne prođe ni jedan dan da
američki lovci-bombarderi ne pogode i ne unište poneku protuzračnu
bitnicu Sadama Huseina. Dogodilo se to i jučer, na sjeveru i jugu, u
dvije 'no fly zone' gdje stražari zrakoplovstvo Sjedinjenih Država
i njezina britanskog saveznika kako bi spriječili letove iračkih
zrakoplova. Poneki vojni strateg iznosi pretpostavku da ova vrsta
igre mačke s mišem nije slučajna, nego da ima precizno utvrđen
dugoročni cilj: uništiti jednu po jednu obranu Raisa, tako da
njegov režim ne bude u stanju pružiti ni najmanji otpor kada krene
slijedeća ofenziva, koja ne bi bilo isključivo, i ne toliko uperena
na uništavanje arsenala oružja za masovno uništavanje, sakrivenih
u Bagdadau, nego, prije svega, na uklanjanje diktatora i obaranje
njegova režima.
To nije scenarij bez logike, no proturiječi mu jedna sve očitija
politička stvarnost. Srednjoistočne arapske zemlje protive se
angloameričkom svetom ratu za obaranje Sadama. To su, proteklih
dana, jasno rekli saudijski prinčevi američkoj državnoj tajnici
Madeleine Albright, a ponavljaju to i zaljevski emiri. Islamski
radikali i umjerene vlade, uključujući i tradicionalne saveznike
Washingtona, kritiziraju iračkoga predsjednika, no ne ohrabruju
vanjski udar kako bi ga se srušilo. Boje se posljedice Iraka u
kaosu. Možda su i zabrinuti utvrđivanjem presedana kojim Amerika
regiji nameće silom svoju volju. Čak i Turska, članica NATO-a,
odakle uzlijeću američki Tomcatsi, no ipak muslimanska zemlja,
oklijeva, upozoravajući da njezina raspoloživost neće biti
neograničena i bezuvjetna.
Možda bi Bijela kuća dobro postupila da prouči drukčiji pristup
iračkom problemu, pošto čak i 'Economist', engleski tjednik, bedem
tvrde linije, sada Clintonu sugerira da pokuša s drugim putovima,
pa čak i da ukine sankcije. Osam godina embarga nije uspjelo baciti
Sadama na koljena, niti ga natjerati da se potpuno pokori
inspekcijama UN-a. Umjesto toga su poslužile za izgladnjivanje
iračkog naroda, i da tiraninu, koji njime vlada, daju odličan
argument za njegovu propagandu."
LA STAMPA
3. II. 1999.
Soros naređuje, Brazil sluša
"'Bravo Cardoso. Konačno jedan jasan signal; dosta s posrednicima,
pustimo lisicu da se izravno bavi kokošinjcem...'. Tako je u jednom
priopćenju CUT-a, najvećeg barzilskog sindikata, dočekan
preokret, drugi u mjesec dana, u Središnjoj banci zemlje zahvaćene
dramatičnom financijskom krizom. Lisica o kojoj je riječ je George
Soros, živi simbol vladavine financijskih tržišta u dobu
globalizacije, koji je u ponedjeljak poslao svoje upozorenje iz
Davosa, u Švicarskoj. 'Za Brazil', kazao je Soros, 'nema mnogo
vremena. A do sada je napravljeno sve što se moglo pogrešno
napraviti'.
U manje od dvadeset i četiri sata nakon ultimatuma, brazilska je
vlada, osma gospodarska sila prema opsegu industrijske
proizvodnje, popustila. Predsjednik Fernando Henrique Cardoso,
tek nekoliko sati nakon dolaska glavnog direktora Međunarodnog
monetarnog fonda Stanleya Fischera u San Paolo, otpustio je
Francisca Lopesa, nakon samo pet dana otkako je parlament potvrdio
njegovo imenovanje.
Na njegovo je mjesto Cardoso odmah postavio Arminia Fragu,
sadašnjeg profesora međunarodnih donosa na sveučilištu Columbia,
no, prije svega, tijekom pet godina jednog od najviših upravitelja
Quantum Funda, kraljevstva Georgea Sorosa. Tako je, nakon što je
1992. natjerao funtu da se povije (a djelomice i liru), i nakon što
je prošlog ljeta kratkim člankom u 'Financial Timesu' strmoglavio
stanje u Rusiji, George Soros pružio još jedan dokaz svoga velikog
utjecaja ne samo na kretanje tržišta, već i na samu politiku.
'To je pravi škandal', viče u ime oporbe Jose Dirceu, predsjednik
PT-a, najveće stranke na ljevici, 'Brazil svoju središnju banku
daje jednom od najvećih špekulanata svijeta'. 'Netočno', odgovara
Pedro Malan, ministar gospodarstva, 'Arminio Fraga je prekinuo
veze s svojom prethodnom profesionalnom djelatnošću. To je vrlo
kompetentan i poštovan čovjek na međunarodnom području'.
Glede toga, istini za volju, nema se što prigovoriti. Fraga, veliki
redatelj Sorosovih operacija na rastućim tržištima, stari je lisac
financija, dobro poznat na Wall Streetu. Nije slučajno što je,
nakon početnog iznenađenja, reakcija tržišta bila
pozitivna.(...)
Sada, nakon političkih signala, trebaju rješenja. Neće ih biti lako
naći jer bi se politika koju je MMF-a nametnuo Dalekom istoku
(visoki porezi, stroga monetarna politika) mogla pokazati fatalnom
za Brazil. Sigurno će biti potrebna financijska stega koju je
Cardoso najavio, ali je još nije predočio parlamentu da ju probavi.
'Važno je, međutim', sugerira Soros iz Švicarske, 'što prije
opskrbiti Brazil novcem. Potreban je zid likvidnosti koji će biti
brana zabrinutosti javnosti. Potom će se vratiti povjerenje i sve
će se vratiti na svoje mjesto. Brazil nije Rusija...'. Riječ
Goergea Sorosa, čovjeka koji otpušta guvernere", piše Ugo
Bertone.
FRANCUSKA
LIBERATION
3. II. 1999.
Stanje u svijetu kako ga vidi Davos
"Svake godine Davos ponovno riše kartu svijeta. Tektonika ploča
koju nameću kolebanja gospodarske moći pojedinih država, nedavne
krize i nedostatak novca. U nesigurnom ozračju jako obilježenom
nedavnim financijskim vrtlozima, Svjetski gospodarski forum koji
se jučer završio, omogućuje da se načini završni račun u zadnjoj
godini ovoga stoljeća.
Sve je naglašenija nazočnost američkog kompresorskog valjka koji
se oslanja na neprijepornu gospodarsku dinamiku - napose na
području informacijske tehnologije - i na nepobitnu diplomatsku i
vojnu moć koju ovdje malo tko dovodi u pitanje. Američki
potpredsjednik Al Gore - sa svojim prijekornim govorom - dužnosnici
Američke državne blagajne i MMF-a (Međunarodni monetarni fond) i
dobar broj direktora najvećih svjetskih tvrtka, prenijeli su
poruku 'američkog stoljeća' o kojemu govore s povjerenjem. Ted
Turner, vrlo bogati osnivač CNN-a, obilježio ga je na svoj način,
teatralnim govorom punim američkog juga i dobro raspoređene
filantropije (koju je dokazao kada je milijardu dolara dao UN-u za
razvojne planove). No Amerika ne uspijeva uvijek pribaviti
uvjerljivo vodstvo.
U ovoj godini uvođenja eura, Europa nije nikada bila bolje
zastupljena u Davosu. Svakako, ona se i dalje smatra lošom učenicom
koja 'još nije' do kraja provela 'strukturne reforme' (čitaj:
slobodnije tržište rada). Skupina 'poduzetnika' iz više zemalja
objavila je čak proglas pod nazivom 'Probudi se, Europo!' No euro
koji je do prošle godine izazivao stanovite sumnje u Davosu, sada se
shvaća ozbiljno u financijskim krugovima koje je umirilo novo
uporište u nemirnom svijetu. No to Starom Kontinentu još ne daje
vjerodostojnost koju opravdava njezin ugled. Tome nije pridonio ni
govor Gerharda Schroedera bez ideje, koji je održao u ponedjeljak
navečer: nije dovoljno u svakoj rečenici opetovati riječ
'suvremen'...
Kada je riječ o ostatku svijeta, on je otišao nekoliko koraka
unatrag. Rusija i dalje slabi, Japan je bolesno dijete u obitelji, a
Kina je div s nesigurnim koracima. Zemlje s 'tržištima u razvitku'
koje se godinama hvalilo, povijaju svoje rane. Ove godine one
pokazuju puno skromnije rezultate ili su gotovo nestale s
gospodarske karte svijeta (poput crne Afrike koja je prošle godine
bila velika 'nada'). 'Prije dvije godine, priredio sam veliko
primanje u Davosu, ove godine ne mogu si priuštiti ni zajutrak',
podruguje se indonezijski ministar financija.
Te su zemlje vjerovale i još vjeruju u globalizaciju - 'nemoguće je
ići natrag', istaknuo je poljski ministar - ali shvaćaju da je
carski put koji im je bio naznačen u Davosu, pun zapreka. Krize su
oslabile povjerenje njihovih naroda. 'Kako vozaču taksija u
Meksiku protumačiti da će mu iznos zajma za kuću četverostruko
porasti zbog odluke ruske Dume, za koju nikada nije čuo?', pitao se
meksički ministar.
Govornici nisu propustili da zaviču 'upomoć', počevši od glavnog
tajnika UN-a Kofija Annana: 'Podcijenili smo slabost
globalizacije. Otvaranje tržišta daleko premašuje sposobnost
pojedinih društava i njihovih političkih sustava da mu se prilagode
Š...Ć. Povijest nas uči da se takva neravnoteža između
gospodarskog, političkog i socijalnog područja ne može dugo
održati'. On je poslovnim krugovima predložio neku vrstu
'socijalnog ugovora' koji bi se ticao socijalnih prava i okoliša.
Inače, upozorio je, 'sveopće će vrijednosti biti tek lijepe riječi
Š...Ć koje će ograničeno djelovati na ljudski život. Sve će teže
biti braniti otvaranje tržišta.'
U istom tonu, južnoafrički je predsjednik Nelson Mandela uzviknuo:
'Neće li globalizacija koristiti moćnicima, financijašima,
spekulatorima i trgovcima? Što ona nudi muškarcima, ženama i djeci
koji trpe siromaštvo? Ako je odgovor 'ništa', onda se stvaraju
uvjeti za sukob i nestabilnost.' Danas je taj govor vrlo dobro
primljen u Davosu koji ubuduće želi utjeloviti globalizaciju s
ljudskim likom. No, dalek je put od riječi do djela", piše Pierre
Haski.
'Dati ostavku ne bi koristilo Europi'
Jacques Santer, predsjednik Europskog povjerenstva dao je
izvjestitelju lista Jeanu Quatremeru prvi intervju pošto je
Europski parlament nakon glasovanja 14. siječnja odbio prijedlog o
izricanju kazne Povjerenstvu zbog pronevjera:
" - Zašto Povjerenstvo nije dalo ostavku nakon glasovanja od 14.
siječnja?
= S priličnim sam zadovoljstvom utvrdio ne samo da je prijedlog o
kažnjavanju odbijen, što se moglo predvidjeti s obzirom na zahtjeve
izrazite većine (dvije trećine glasova predstavljale su barem
polovicu zastupnika), već i da se većina sa 61 glasom očitovala
sklona neprihvaćanju prijedloga. Kao političar, vodim računa o
većini. Uopće ne vidim u čemu je bio politički poraz Povjerenstva.
Ne znam koliko se premijera u državama članicama može pohvaliti
takvom većinom kao što je naša. Sada se moramo okrenuti budućnosti
kako bi povratili povjerenje. Pokušat ćemo popraviti stanje prije
europskih izbora u lipnju i spriječiti protivnike Europe da izvuku
korist iz ovog događaja.
- Svoj spas dugujete socijalistima koji su, međutim, glasovali
protiv Vašeg imenovanja u srpnju 1994. Vaša politička obitelj,
kršćanski demokrati, prilično je bila sklona prijedlogu o
izricanju kazne. U svakoj bi se zemlji takvo glasovanje završilo
odlaskom izvršnog tijela.
= Nismo u državi gdje vlada ovisi o većini. K tome, glasovanje u
Parlamentu nije bilo jedinstveno: mišljenja su bila podijeljena
unutar svake skupine, već prema stajalištu pojedinih država.
- Dakle, Povjerenstvo nije oslabljeno?
= Ako smo oslabljeni, kao što kažete, to će se odraziti na sve
zajedničke ustanove: naši građani ne razlikuju Povjerenstvo,
Parlament ili Ministarsko vijeće. No, ja ne mislim tako: mislim da
možemo nastaviti rad i privesti kraju Agendu 2000, tj. prihvatiti
financijski okvir za razdoblje od 2000. do 2006.
- Ne bi li novo Povjerenstvo lakše povratilo povjerenje?
= Ne vjerujem da bi. Da smo otišli, došlo bi do teške krize ustanova,
i to upravo u trenutku kada se uvodi euro. Ne vidim kako bi to
koristilo Europi. Naprotiv, mislim da bismo promašili zadaću u
trenutku koji je jako važan za budućnost Europe.
- Nakon afere oko kravljeg ludila, ovo je drugi put da je Vaše
Povjerenstvo dovedeno u pitanje?
= To su korisne krize. Afera oko kravljeg ludila prisilila nas je da
poduzmemo mjere i promijenimo način rada kako bismo bolje mogli
voditi računa o razvitku znanstvenih spoznaja. Kriza kroz koju
prolazimo posljedica je promjene naših zadaća nakon 1989.
Upravljanje je išlo pred koncepcijom. Možda nismo bili dovoljno
stručni za provedbu novih zadaća. Zato smo odmah nakon 1995.
započeli s reformama kako bismo bili jasniji i uspješniji u
obavljanju naših zadaća i vođenju osoblja. Napose smo utrostručili
broj osoba u UCLAF-u (odjel za borbu protiv prijevara) koji sada
radi na 950 slučajeva prijevara, od čega se samo 27 odnosi na
Povjerenstvo. Sada iz te krize moramo izvući pouku kako bismo
poboljšali naše ustroje. U tom smislu ćemo provesti sve preporuke
stručnog odbora.
- Ne mislite li da ispaštate zbog prošlih grijeha, budući da većina
afera potječe od prethodnog Povjerenstva?
= Prihvaćam institucionalnu odgovornost iz prošlog razdoblja. Ne
treba se bacati kamenom na naše predšasnike.
- Kako tumačite činjenicu da su ove afere poprimile takve razmjere?
Je li to bila, kako kažu neki Vaši povjerenici, 'urota', pače
'njemačka urota'?
= Nipošto ne bih govorio o uroti. Jednostavno, naši su građani
postali stroži kada je riječ o upotrebi njihova novca. Zato želim
uvesti reda u kući kako bi moj nasljednik zatekao Povjerenstvo u
savršenom stanju. No, naglašavam: malo je slučajeva prijevare u
zajedničkoj upravi. S obzirom na to, svaka me prijevara boli, jer
time najviše gubi Europa. Mislim da ne smijemo biti snošljivi prema
malverzacijama. Pomalo me žalosti kada se zbog nekoliko slučajeva
ocrnjuje sav naš rad. Mi nismo prevaranti. Ne treba skupa s vodom iz
kade bacati i dijete.
- Ne žalite li što niste pravi predsjednik koji može naređivati
povjerenicima i tražiti od njih da odu?
= Zahvaljujući ugovoru iz Amsterdama, uloga predsjednika bit će
veća: on više neće biti samo 'primus inter pares'. Imat će ovlasti
da odlučuje o političkim smjernicama, birat će ga povjerenici
država članica i moći će mijenjati resore tijekom mandata. Ja sam se
zauzimao za to. Odmah u početku sam osjetio da tadašnji uvjeti neće
omogućiti najbolje ravnanje Povjerenstvom.
- Hoćete li utvrditi stroga moralna pravila kako biste spriječili
svaki oblik nepotizma?
= Imat ćemo tri norme ponašanja: jednu za povjerenike, drugu za
ministarsko vijeće, treću za dužnosnike. Mislim da ćemo ubuduće
morati osigurati veću jasnoću između političke i upravne razine.
- Bili ste kandidat za drugi mandat na ovoj dužnosti prije izbijanja
afera. Mislite li da još imate izgleda?
= Već ima dovoljno kandidata. Mora da je ovo mjesto jako
zanimljivo... Prepustimo šefovima država i vlada brigu oko
donošenja odluke. No, kako to moraju učiniti u dogovoru s Europskim
parlamentom, mislim da susret na vrhu u Koelnu 3. i 4. lipnja ne bi
trebao imenovati mog nasljednika, već bi trebao pričekati
rezultate europskih izbora."
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
3. II. 1999.
Čekajući Miloševića
"Oslobodilačka vojska Kosova doći će na sastanak kontaktne skupine
u Rambouillet. S vlastitim prijedlozima i velikim ogradama prema
planu međunarodne zajednice. Ali bit će tamo, i sigurno će biti
najjača snaga u albanskome izaslanstvu.
Sada samo još treba vidjeti što će odlučiti Slobodan Milošević. U
svakom slučaju, nije vjerojatno da će se usuditi otići tamo osobno,
budući da ima dobrih razloga za strahovanje od uhićenja, kao
optuženik međunarodnog suda u Haagu. Ali i odluku da tamo pošalje
nekoga kako bi o sudbini Kosova izravno pregovarao s onima koje
službeno naziva teroristima iz OVK-a, sigurno je teško donijeti, i
teško bi je mogao objasniti srpskome narodu kojega je toliko dugo
trovao mržnjom i odbacivanjem svega što bi moglo značiti poštovanje
prava albanske manjine.
Milošević je uništio Jugoslaviju svojom ofenzivom s ciljem
stvaranja srpske rasne hegemonije i podjarmljivanja ostalih
naroda. Uronio je u krv i ratovanje sve susjedne narode, zajedno s
vlastitim. A sada samo što nije izgubio i Kosovo. Milošević će,
sasvim sigurno, u povijest Srbije ući kao njezina najveća tragedija
od poraza koji je pretrpjela baš na Kosovu 1389. Svoj je narod uveo u
bijedu i crninu, a državu pretvorio u međunarodnu crnu ovcu od koje
bježe njezina najbolja djeca. Morat će se promijeniti nekoliko
naraštaja kako bi se srpski narod oporavio od prokletstva koje mu je
donio taj čovjek. A osim toga, izgubio je i Kosovo.
Jer međunarodni plan mora Srbiji oduzeti bilo kakvu moć na Kosovu
kako bi postojala minimalna mogućnost da taj plan bude uspješan.
Poslije tri godine njegova statusa protektorata pod mandatom OESS-
a, održat će se izbori i stvorit će se demokratske ustanove, nova
uprava i nove redarstvene snage. Sve će se to obaviti pod
međunarodnim nadzorom i uz stranu vojnu nazočnost kako bi se
zajamčila sigurnost većine stanovnika u slučaju da se Milošević na
Kosovo pokuša vratiti s tenkovima, ali i sigurnost srpske manjine.
Ne zna se kako će Milošević reagirati u sljedećih nekoliko dana,
suočen s tom perspektivom. On bi se mogao dodatno 'sadamizirati',
nadajući se da će se raspasti jedinstvo međunarodne zajednice. Ako
takav stav izazove savezničke napade, to će mu dobro doći kad bude
trebalo opravdavati gubitak Kosova, a da mu to previše ne naškodi
kod jedine stvari koja mu je važna, a to je ostanak na vlasti u
Beogradu. Mogao bi izvući iz rukava i nekakav plan o podjeli Kosova,
što bi bila stupica za cijelu regiju, ali i za Bosnu. On je uvijek
bio šampion preživljavanja poraza. Ali sve nas navodi na zaključak
da će mu to ovoga puta biti mnogo teže", piše Hermann Tertsch.
BELGIJA
LE SOIR
3. II. 1999.
Europa se spušta na zemlju
"Treba li razmjestiti kopnene snage na Kosovu kako bi se proveo
mogući mirovni sporazum? Nakon poziva srpskom i albanskom
izaslanstvu da dođu u Rambouillet, ove subote, ta dugo odbacivana
mogućnost postaje sve stvarnijom i uživa sve više kredibiliteta.
Jedino što je sigurno do sada jest da će se misija odvijati u okviru
NATO-a, a njegov glavni tajnik Javier Solana već je rekao da se čini
da je 30.000 vojnika najrealnija radna postavka.
U sjedištu Atlantskoga saveza pozvani su stručnjaci da, već od
početka ovoga tjedna, opet žurno aktualiziraju sve planove i
scenarije razmještanja tih snaga, a izrađeni su ljeti 1998.,
poslije prve eksplozije nasilja u toj jugoslavenskoj pokrajini.
Europa, koja je preuzela političku inicijativu, sada se nalazi u
prvim redovima. Francuski predsjednik Jacques Chirac i britanski
premijer Tony Blair dugo su raspravljali, a Njemačka i Italija brzo
su izjavile da su i one spremne pomoći kako bi upotpunile
'mobilizaciju' kontaktne skupine (SAD, Rusija, Francuska, Velika
Britanija, Italija i Njemačka).
'Polazište za razmišljanje bio je relativni neuspjeh nedavno
izvedenih zračnih udara protiv Iraka', kaže jedan europski
diplomat. Uočljivo umoran, britanski ministar vanjskih poslova
Robin Cook uzviknuo je: 'Danas bombardiramo, a što radimo sutra?
Hoćemo li istu pogrešku ponoviti i na Kosovu?'
Rezultat: uvjereni u nužnost stvaranja zajedničke strategije,
Pariz i London, koji se već nalaze među glavnim silama koje su
poslale svoje vojnike u SFOR, u Bosnu, sada su spremni biti uzor i
staviti na raspolaganje dodatne vojne snage.
A SAD? Arhitekt Daytonskog mirovnog sporazuma i stvaratelj prvog
prijelaznog plana pozorno prati velike pokrete svojih saveznika.
Predsjednik Clinton je u ponedjeljak okupio svoje najvažnije
savjetnike kako bi s njima raspravljao o mogućnosti razmještanja
kopnenih snaga, ali je ministar obrane William Cohen bio vrlo
jasan: 'Europa mora preuzeti glavni dio tereta takve operacije, a
američko sudjelovanje mora biti što je moguće manje'.
U Kongresu s republikanskom većinom imaju, istina, druge brige na
umu, a bosanski presedan, gdje su američki vojnici trebali ostati
samo godinu dana, dodatno komplicira zahtjev za dodavanjem snaga za
Kosovo.
U kuloarima Pentagona šapuće se da bi Washington čak i mogao biti
spreman staviti pod strano zapovjedništvo vojni kontingent koji bi
bio upućen u tu srpsku pokrajinu, ali pod uvjetom da cjelokupne
snage i dalje ostanu pod zapovjedništvom vrhovnog zapovjednika
savezničkih snaga u Europi, američkoga generala Wesleya Clarka.
Iako su požurivani zbog kalendara političkih događaja, razgovori u
NATO-u bit će dugi i naporni. Saveznici i dalje više pozornosti
posvećuju svojim povlasticama nego činjenici da treba uspostaviti
nekakvu ravnotežu snaga između Srba i Albanaca. No, ako pokus iz
Rambouilleta uspije, morat će se brzo raditi, ako konje ne želimo
zaustaviti usred blatne kaljuže.
'Dovođenjem zaraćenih strana pod maksimalni pritisak,
prisiljavajući ih na sudjelovanje na međunarodnoj konferenciji
koja se održava ovoga vikenda, europske su države spektakularno
preuzele diplomatsku incijativu', dijagnosticira jedan stručnjak
kontaktne skupine. 'Ali od sada moraju dokazati da se mogu
pozabaviti i vojnim dijelom problema. Radi se o njihovu identitetu
i o njihovu kredibilitetu.
Emancipiranje, makar djelomično, od američkoga tutorstva, i
potvrđivanje autonomije pri sastavljanju mirovnih snaga sigurno bi
bila velika europska premijera i zaokret u usporedbi s bolnim
iskustvima s početka sukoba na području Jugoslavije.
Hoće li i Rusija dati svoj doprinos? Javier Solana to žarko
priželjkuje. Kremlj je oprezan, i prednost daje svojim mrežama gdje
ima najjači utjecaj: u UN-u, u OESS-u, a svaki razgovor o tome
izbjegava govoreći da je 'još prerano za to'. Ali Zapad podsjeća na
to da je Jeljcin žurno prihvatio poziv da i on dade svoj doprinos u
Bosni. I da Moskva neće propustiti sličnu prigodu u nastojanju da
produlji svoju nazočnost na Balkanu"... - piše Edouard van
Velthem.
SRBIJA
NEDELJNI TELEGRAF
3. II. 1999.
Stožeri verifikatora postaju prihvatni centri KFOR-a
Miloš Antić piše: "Umirovljeni generali, časnici i obavještajci iz
više zapadnoeuropskih zemalja i Amerike, a ponajprije iz Engleske,
Francuske i Njemačke, koji su na Kosovu i Metohiji u okviru misije
OESS-a, već su odredili lokacije na Kosovu gdje se trebaju iskrcati
i stacionirati NATO trupe. Njihov dolazak moguć je na dva načina:
kao jamci provedbe eventualno postignutog sporazuma za rješavanje
privremenog statusa Kosova ili kao 'interventne snage' za
razdvajanje sukobljenih strana na Kosovu.
To za NT otkriva jedan visoki vojni časnik verifikacijske misije
OESS-a na Kosovu. Prema njegovim spoznajama, 'plan dolaska NATO
trupa na Kosovo' ima dvije varijante s puno podvarijanata. U
slučaju neuspjeha mirovne inicijative kontaktne skupine i
rasplamsavanja oružanog sukoba na Kosovu, prethodnica NATO snaga,
koja u obliku određenoga broja verifikatora već boravi na Kosovu,
predložila je planerima NATO da, poslije zračnih udara, računaju na
angažiranje oko sto tisuća vojnika. Broj bi se smanjivao s
vremenom, nakon što bi sukobljene strane bile razdvojene na sigurnu
udaljenost. U takvoj situaciji, tvrdi isti izvor, minimalni broj
NATO vojnika ne bi smio biti manji od 36 tisuća ljudi, a koji bi
cijelo vrijeme imali potporu iz zraka.
Druga varijanta, ona koja predviđa sporazum u Parizu o privremenom
trogodišnjem razdoblju, podrazumijeva ulazak 'najmanje 20 tisuća
NATO vojnika, ne računajući ruski kontingent, kao i one NATO snage
koje bi se morale rasporediti u Albaniji kako bi spriječile dotok
oružja i streljiva za OVK na Kosovu. NATO trupe za Kosovo zvale bi se
KFOR i njihovu okosnicu u oba slučaja činili bi američki vojnici.
(...) Mora vam biti jasno, bio je izravan u jednom trenutku naš
sugovornik, da je verifikacijska misija OESS-a na Kosovu praktički
na terenu već pripremila određenu infrastrukturu za prihvat NATO
vojnika. Podsjetio je kako pet regionalnih centara ove misije OESS
(Priština, Kosovska Mitrovica, Peć, Prizren i Gnjilane), s nekim
isturenim odjelima (Podujevo, Vučitrn, Glogovac, Srbica, Klina,
Đakovica, Uroševac, Mališevo) nisu ništa drugo do "prihvatni
centri" za dolazak NATO vojnika.(...)"