FR-VA-papa-Vjerovanja-Vjerske zajednice-Društvo-Sudovi FR-L'EXPRESS 28.1.IVAN PAVAO II. FRANCUSKAL'EXPRESS28. I. 1999.Ivan Pavao II.: oružje kanonizacije"Ivan Pavao II. obožava svece: posvećuje ih nemilice. Samo je on proglasio
svetima i blaženima deset puta više zaslužnih kršćana nego njegovih sedam predšasnika zajedno. Nedavno proglašenje blaženim hrvatskoga kardinala Stepinca i proglašenje svetom karmelićanke židovskog podrijetla Edith Stein koja je umrla u Auschwitzu, koja su jako politički obilježena, pokrenuli su prepirke. Uskoro će dvojica Francuza biti uzdignuti na čast oltara, jamačno uz manje nesuglasice nego u prijašnjim slučajevima: početkom siječnja, Ivan Pavao II. odlučio je proglasiti svetim Marcela Champagnata koji je umro 1840., utemeljitelja reda Marijanske braće, a 7. III. proglasit će blaženim Nicolasa Harrea, svećenika rođenog 1621., koji je osnovao pokret 'male narodne škole'. Kako se postaje svet? I čemu to služi?Kanonizacija daje pravo da se sjedne zdesna Bogu i da se bude predmetom dubokog štovanja svih vjernika. Ne tako zanosna, beatifikacija - prvi korak k svetosti - daje vjerskoj zajednici povlasticu da može posebno štovati blaženika. U počecima
FRANCUSKA
L'EXPRESS
28. I. 1999.
Ivan Pavao II.: oružje kanonizacije
"Ivan Pavao II. obožava svece: posvećuje ih nemilice. Samo je on
proglasio svetima i blaženima deset puta više zaslužnih kršćana
nego njegovih sedam predšasnika zajedno. Nedavno proglašenje
blaženim hrvatskoga kardinala Stepinca i proglašenje svetom
karmelićanke židovskog podrijetla Edith Stein koja je umrla u
Auschwitzu, koja su jako politički obilježena, pokrenuli su
prepirke. Uskoro će dvojica Francuza biti uzdignuti na čast oltara,
jamačno uz manje nesuglasice nego u prijašnjim slučajevima:
početkom siječnja, Ivan Pavao II. odlučio je proglasiti svetim
Marcela Champagnata koji je umro 1840., utemeljitelja reda
Marijanske braće, a 7. III. proglasit će blaženim Nicolasa Harrea,
svećenika rođenog 1621., koji je osnovao pokret 'male narodne
škole'. Kako se postaje svet? I čemu to služi?
Kanonizacija daje pravo da se sjedne zdesna Bogu i da se bude
predmetom dubokog štovanja svih vjernika. Ne tako zanosna,
beatifikacija - prvi korak k svetosti - daje vjerskoj zajednici
povlasticu da može posebno štovati blaženika. U počecima
kršćanstva, sveci su ponajprije bili mučenici. Prvi među njima je
Stjepan, kamenovan 37. godine. Tijekom stoljeća, novačenje se
proširilo na redovnike, pustinjake, misionare, biskupe i
utemeljitelje vjerskih redova. Svetac se tada cijeni zbog
čudotvornih relikvija koje privlače velik broj hodočasnika. Izbor
kandidata za proglašenje svetim ili blaženim obavlja se na temelju
njihova ugleda i moći da čine čuda. U XIV. stoljeću postupak
kanonizacije dobiva svoj današnji izgled sudskog postupka:
pokretač kauze i 'đavolov odvjetnik' kojega ovlašćuje Vatikan,
suočavaju se oko kandidatovih vrlina.
1983. Ivan Pavao II. traži promjenu postupka koji se zapravo nije
mijenjao od XVII. stoljeća. Nekoliko desetaka godina nakon smrti
zaslužne osobe, pokretači kauze sastavljaju spis koji predaju
svome biskupu. Ako ovaj misli da je stvar obranjiva, osniva sud koji
raspravlja o svetosti dotične osobe, a zatim predaje spis
Kongregaciji za kauze svetaca u Rimu. Ponovno sudska rasprava, u
nazočnosti pape koji nakon brojnih rasprava, proučavanja i
traženja dokaza o nepobitnom čudu, odlučuje o kanonizaciji
kandidata. Stvar može trajati manje od deset godina ili... nekoliko
stoljeća. Ivan Pavao II. unio je promjene u vrlo dug postupak,
ponajprije ukidanjem proturječnih rasprava. Njegove preinake
zamućuju postupak koji, drže njegovi kritičari, omogućuje da se
beatificira i kanonizira prema papinoj volji.
Svrha svega ovoga: svetac može biti političko oruđe. Tako papa
'donosi' jednog ili dvojicu domaćih svetaca kada dolazi u stranu
zemlju i kroz proglašenje blaženim bodri potlačenu domaću Crkvu.
Isto tako postupa da bi posvjedočio svoju naklonost nekom vjerskom
pravcu, kao što je bilo 1992. u prigodi munjevitog proglašenja
blaženim mgr-a Balaguera (samo sedamnaest godina nakon smrti),
utemeljitelja Opus Dei, koji neki smatraju potporom 'petoj koloni'
u Crkvi", piše Marion Festraets.