IT-sukobi, diplomati, intervencije AVVENIRE 20. I.- O INTERVENCIJI NA KOSOVU ITALIJAAVVENIRE20. I. 1999.Zaštita civila apsolutni je prioritet"Nedvojbeno bi bilo pojednostavljujuće i površno (uz to neproduktivno i opasno) odgovornost
za kosovski sukob pripisati samo jugoslavenskoj vladi. Albanski separatisti, a ponajprije njihovo oružano krilo OVK i sama vlada u Tirani, nisu izuzeti od krivnje za to što se u autonomnoj pokrajini koja pripada republici Srbiji nije iskreno nastojalo postići mir. Činjenica je, međutim, da Miloševićeva vlada u potpunosti snosi mučan teret niza pokolja nenaoružanih civila, koji uistinu (...) svijetu želi objaviti da će, budu li se Miloševiću dale slobodne ruke, ovaj kosovski prizor koji ćemo morati gledati biti mnogo gori čak i od bosanskog ubijanja.Bilo kakvo promišljanje o potrebi vojne intervencije NATO-a treba stoga početi od toga, od svijesti da posredovati ne znači dati konačne presude o krivnji samo Jugoslavije, ni prešutno zajamčiti odcjepljenje Kosova. Intervenirati, što je brže moguće, znači jednostavno zaustaviti pokolj civila, žena i djece, kojega beogradske policijske snage sustavno provode nad velikom većinom
ITALIJA
AVVENIRE
20. I. 1999.
Zaštita civila apsolutni je prioritet
"Nedvojbeno bi bilo pojednostavljujuće i površno (uz to
neproduktivno i opasno) odgovornost za kosovski sukob pripisati
samo jugoslavenskoj vladi. Albanski separatisti, a ponajprije
njihovo oružano krilo OVK i sama vlada u Tirani, nisu izuzeti od
krivnje za to što se u autonomnoj pokrajini koja pripada republici
Srbiji nije iskreno nastojalo postići mir. Činjenica je, međutim,
da Miloševićeva vlada u potpunosti snosi mučan teret niza pokolja
nenaoružanih civila, koji uistinu (...) svijetu želi objaviti da
će, budu li se Miloševiću dale slobodne ruke, ovaj kosovski prizor
koji ćemo morati gledati biti mnogo gori čak i od bosanskog
ubijanja.
Bilo kakvo promišljanje o potrebi vojne intervencije NATO-a treba
stoga početi od toga, od svijesti da posredovati ne znači dati
konačne presude o krivnji samo Jugoslavije, ni prešutno zajamčiti
odcjepljenje Kosova. Intervenirati, što je brže moguće, znači
jednostavno zaustaviti pokolj civila, žena i djece, kojega
beogradske policijske snage sustavno provode nad velikom većinom
kosovoskog stanovništva, 'krivoj' za to što pripada albanskom
narodu. Zaustaviti istrjebljenje i zaštiti nenaoružane, to je
kriterij u čijem svjetlu treba procjenjivati moguću intervenciju o
kojoj se raspravlja u ovim trenucima. Sve što ne ide u ovom
jednostavnom smjeru riskira da objektivno postane sudionik u
akcijama ljudi srpskih specijalnih snaga.
Jasno, ostvarivanje jedne kopnene vojne akcije, koja ne bi bila
toliko usmjerena na raspoređivanje snaga između dviju bojišnica
(koje zapravo ne postoje), već na zaštitu civilnog stanovništva
(srpskog il albanskog, kojeg bilo) podrazumijeva da smo spremni
preuzeti mnogo veću gospodarsku, vojnu i političku obvezu od one
koju bi tražilo bombardiranje srpskih vojnih ciljeva na Kosovu i
drugdje. Jedne tako sastavljene snage riskirale bi da si put moraju
prokrčiti borbom ili da se moraju uteći korištenju oružja u
postizanju svojih ciljeva. One bi stoga morale biti kvalititivno i
kvantitativno vjerodostojno odvraćajuće, čak i u većoj mjeri nego
pri prvom razmještaju IFOR-a u Bosni. To zasigurno traži određeno
vrijeme za njihovo organiziranje, no istina je i to da bi kontingent
razmješten u Makedoniji za zaštitu promatrača OESS-a, mogao u
međuvremenu zauzeti položaje, uz pomoć primjerene zračne potpore.
Sigurno bi akcija jednih takvih 'zaštitnih snaga' mogla postaviti
više problema glede međunarodnog prava, i, konačno, pošto bi morala
krenuti iz Albanije ili Makedonije, opasnost od proširenja sukoba
ne može biti prešućena. No barem njezini ciljevi ne bi mogli biti
krivo protumačeni, a to nije malo. S druge je strane istina i to da
bi 'najjednostavnije' kirurško bombardiranje pravno bilo kršenje
srpskog suvereniteta, i uključivalo bi rizik eskalacije, a i vrlo
vjerojatno ne bi ostvarilo cilj zaustavljanja etničkog čišćenja na
Kosovu.
Suočen s bombardiranjem Milošević bi mogao pokušati reagirati sa
svojim obrambenim snagama (nastavljajući stalno podizanje
napetosti u regiji, što se čini da je njegov prozirni plan), ili još
jednom se pretvarati da igra ulogu stabilizatora na Balkanu,
zaustavljajući pokolje na neko vrijeme. Treba kazati da Washington
nije izuzet od poneke krivnje utoliko što je Miloševiću priznao
takvu ulogu, katkad i s pretjeranim optimizmom (pokazujući jako loš
osjećaj za realizam). No čini se da se u Washingtonu vjetar
promijenio i da nastupa jedan oštriji odnos spram beogradskog
despota, čiji se profil, ne slučajno, sve češće izjednačuje s onim
Sadama Huseina, koji je Clintonovoj vladi prava mjera 'apsolutne
političke izopačenosti'.
Miloševiću treba vrlo jasno obznaniti da se ne treba zannositi kako
je on neizbježan sugovornik, što god da činio (odnosno, kada
sustavno krši potpisane sporazume), jer se mogu naći i drugi
sugovornici (i pomoći im da ojačaju), upravo stoga što Srbija nije
Irak, unutar srpskog društva i među mnogim protivnicima ovog malog
ilirskog diktatora.
Sigurno je da je Beograd upravo u ovim dramatičnim trenucima našao
neočekivanu pomoć u izjavama Fischera (njemačkog 'zelenog'
ministra vanjskih poslova), koji, izgleda, smatra da nisu
iscrpljene sve mogućnosti za mirotvorno posredništvo. Stajalište
koje je zauzeo Bonn toliko je iznenađujuća, koliko i potpora koju je
'crveno-zelena' Njemačka dala angloameričkim napadima na Bagdad,
prije tek nekoliko tjedana. Bilo da se o radi Europskoj uniji, NATO-
u, ili Balkanu, čini se da novi upravitelji Bonna (a budući Berlina)
ne žele propustiti niti jednu priliku da požalimo za Kohlom i
njegovim saveznicima liberalima. Kao i obično, Europa djeluje
nesposobna naći onaj minimum usklađenosti u vanjskim politikama i
obrani kojega svi prizivaju (općenito kako bi 'opravdali' svoje
ograđivanje od akcija u koje su sa Sjedinjenim Državama uključene
ostale europske zemlje), no koja se ne pojavljuje na vidiku.", piše
Vittorio E. Parsi