SL-EURO +DELO-EURO SADA-6. I. ++SLOVENIJA+DELO+6. I. 1999.+Euro sada+Na gospodarskoj stranici, s nadnaslovom 'Pišite svom zastupniku', +Blaž Vodopivec iz tvrtke Cap-Invest predlaže uvođenje eura u +Sloveniji.+"Jedanaest država
Eurodržave već su uvele euro, jer su zaključile +da od svojih valuta imaju više poteškoća nego koristi. I Njemačka sa +svojom posvud poštovanom markom. Slovenija sa svojom valutom nema +previše poteškoća, dakako stoga što nadzire i ograničava sav protok +novca preko svoje granice. Filozofija naših financijskih vlasti +kaže da je naš novčarski prostor tako malen da moramo imati rigidan +sustav ako želimo očuvati stabilnost. Na svijetu postoji sto +različitih teorija organizacije i upravljanja, ali sve se slažu da +malo može biti uspješno samo ako je fleksibilno koliko je moguće.+Zato kao posljedica rigidnosti, naš gospodarski razvitak nije tako +brz kako bi mogao biti. Kapital iz inozemstva ne može dotjecati, +domaćih je ušteda premalo. Kapital se ne raspoređuje djelotvorno, +jer je u rigidnom financijskom sustavu tržište kapitala samo +privjesak koji je nastao silom prilika zbog privatizacije. U
SLOVENIJA
DELO
6. I. 1999.
Euro sada
Na gospodarskoj stranici, s nadnaslovom 'Pišite svom zastupniku',
Blaž Vodopivec iz tvrtke Cap-Invest predlaže uvođenje eura u
Sloveniji.
"Jedanaest država Eurodržave već su uvele euro, jer su zaključile
da od svojih valuta imaju više poteškoća nego koristi. I Njemačka sa
svojom posvud poštovanom markom. Slovenija sa svojom valutom nema
previše poteškoća, dakako stoga što nadzire i ograničava sav protok
novca preko svoje granice. Filozofija naših financijskih vlasti
kaže da je naš novčarski prostor tako malen da moramo imati rigidan
sustav ako želimo očuvati stabilnost. Na svijetu postoji sto
različitih teorija organizacije i upravljanja, ali sve se slažu da
malo može biti uspješno samo ako je fleksibilno koliko je moguće.
Zato kao posljedica rigidnosti, naš gospodarski razvitak nije tako
brz kako bi mogao biti. Kapital iz inozemstva ne može dotjecati,
domaćih je ušteda premalo. Kapital se ne raspoređuje djelotvorno,
jer je u rigidnom financijskom sustavu tržište kapitala samo
privjesak koji je nastao silom prilika zbog privatizacije. U
Sloveniji se ne mogu ostvarivati poslovne zamisli iz cijeloga
svijeta, nego samo zamisli ograničenih pričuva domaćega
poduzetničkog i poslovnog talenta. Zato se gospodarstvo,
naslijeđeno iz nekog drugog doba i sustava, poslije prvog
tranzicijskog šoka strukturno gotovo više ne prilagođava i ne može
si osigurati ulaz u grane s visokom razvojnom komponentom i dodanom
vrijednosti.
S druge strane, u zadnje dvije godine događaji su u svjetskim
financijama pokazali da su opasnosti kojih se boji naša financijska
vlast, ozbiljne. Još više u svjetlu činjenice da nas pridružbeni
sporazum s Europskom unijom obvezuje da za jedva mjesec dana
uklonimo sve zapreke kreditnim poslovima s inozemstvom. Ne smijemo
zaboraviti da su baš kreditni poslovi oni koji su 1997. izazvali
valutne krize na financijskim tržištima u razvitku. Na prvi pogled
nepovezani financijski krediti koje su u inozemstvu dobili razni
nevladini zajmoprimci, u trenutku panike pokazali su se kao silovit
suovisan rizik. Uzrok suovisnosti i agregatnog rizika je činjenica
da su krediti uzeti u inozemstvu a potrošeni u domaćoj valuti. Kad
padne povjerenje zajmodavaca, sudbine zajmoprimaca se povežu, jer
svi prodaju istu valutu da bi došli do stranog novca.
Rješenja dvojbe kako očuvati otvorenost gospodarstva i
financijskog sustava i ujedno otkloniti opasnost od valutnih
kolebanja su različita. Jedno od njih je da malo gospodarstvo
primjenjuje valutu većega gospodarstva. Prednost toga rješenja
pred manje obvezujućim povezivanjima na tuđ novac - primjerice
fiksnim tečajem ili valutnim odborom - jest da se protiv njega ne
može špekulirati. Sloveniji se kao logičan izbor nudila njemačka
marka koja zbog povijesnih i političkih razloga nije bila najbolje
rješenje. Kod eura nema takvih primisli. Slovenija s trenutačnim
uvođenjem eura za razmjerno nisku cijenu može riješiti većinu
poteškoća koje danas ima sa svojim financijskim sustavom.
Državni bi zbor morao što prije donijeti zakon koji bi uveo euro kao
jedino zakonito platežno sredstvo na području Republike Slovenije.
Datum uvođenja i konverzije mogao bi biti negdje na početku ili
sredinom iduće godine, kako bismo imali dovoljno vremena za
prilagodbu informacijskih sustava. Tada bismo bez velikih potresa
mogli fiksirati tečaj na 200 tolara za euro, što bi nam dalo barem
jednu prednost pred izvornim članicama monetarne unije koje svoje
valute preračunavaju na šest decimala. Do uvođenja eurske gotovine
2002., kao nacionalna denominacija eura u Sloveniji rabi se tolar.
Banka Slovenije više nema emisijsku funkciju, osim do neke mjere u
gotovini, s elementima valutnog odbora, ali sa zakonskim jamstvom
da će svi izdani tolari biti promijenjeni u euro. Kad budu izdane
euro novčanice i kovanice, Banka Slovenije tolarsku gotovinu
povlači iz optjecaja i zamijeni za euro.
Koliko nas stoji takvo rješenje? Odrecimo se - za razdoblje od
uvođenja papirnatog eura do trenutka kad će nas primiti u Europsku
monetarnu uniju - emisijskog prihoda središnje banke (seniorage).
S obzirom na sadašnju količinu gotovine u optjecaju i predviđene
kamate u Europi, radi se o oportunitetnom trošku reda veličine od 15
do 20 milijuna eura (od 3 do 4 milijarde tolara, odnosno 30 do 40
milijuna njemačkih maraka) godišnje. To je približno promil od
domaćeg bruto proizvoda Slovenije u tom razdoblju. Budući da je
malo vjerojatno da će Europska središnja banka u razdoblju do
uključivanja novih članica svoje viškove usmjeravati u proračune
članica, zapravo se ne odričemo ničega. Osim toga Slovenci već sada
imaju u vlasništvu barem toliko strane gotovine, i to nikoga ne
boli. Možemo očekivati da bi se s uvođenjem eura kod nas količina
deviza u čarapama i ladicama osjetno smanjila.
S druge strane, koristi višestruko nadoknađuju troškove.
Ponajprije naši zajmoprimci kao agregat izbjegavaju rizik valutne
krize, jer im jeftino financiranje omogućuje bitno veću
fleksibilnost i prodornost u financiranju rasta. Bit će nepotrebno
40 stranica obrazaca i naputaka o evidentiranju kreditnih poslova s
inozemstvom. Financijsko poslovanje s inozemstvom možemo sasma
pojednostavniti jer nema više opasnosti od aprecijacije ili
deprecijacije tolara. Banka Slovenije nema više troškova
sterilizacije deviznih viškova. Bankama i poduzećima se bitno
smanjuju troškovi platnog prometa s inozemstvom. Naša financijska
tržišta postaju manje rizična i preglednija stranim ulagačima, što
povećava njihovu djelotvornost u raspodjeli kapitala.
Kakvi su rizici? Razlika u kamatama glede europske razine nestala
bi, odnosno snizila bi se na onu razinu koja bi odražavala veću
prosječnu rizičnost slovenskih poduzeća i banaka. S obzirom na to
da ćemo do iduće godine trgovanje proizvodima i uslugama s državama
Europske unije skoro sasma pojednostavniti, i inflacija u
mjenjačkim sektorima bit će usidrena u europskoj inflaciji. U
nemjenjačkim sektorima mogla bi doduše biti i viša, ali neće
utjecati na financijske tokove s inozemstvom. Viškove slovenskog
dijela Eurodržave u financijskim transakcijama s njezinim
preostalim dijelom, više neće sterilizirati Banka Slovenije, nego
će se zatvarati na drugi način. Europljani će u Sloveniju po prirodi
stvari još dosta vrmena usmjeravati više kredita i ulaganja
kapitala nego obratno. Za taj višak će se, opet po prirodi stvari,
otvoriti tekući dio platne bilance. Stvar drugih reforma (porezne,
mirovinske...) je što će manjak nastati pri uvozu investicijske
opreme a ne kod široke potrošnje.
Hoćemo li vidjeti taj film? Zbog slovenske krutosti i oklijevanja,
to se čini prilično nevjerojatnim. Ipak je to, za razliku od neke
mirovinske ili zdravstvene reforme, stvar koja nikoga posebno ne
boli, a na dobitku su svi. To samo treba napraviti. Pišite svom
zastupniku" - piše Blaž Vodopivec.