HR-DNEVNI PREGKLED +DNEVNI PREGLED BR. 1 - 4. SIJEČNJA 1999. ++GLAS AMERIKE - VOA+3. I. 1999.+Oporbu povezuju jedna jedina rečenica: 'Svim sredstvima protiv +HDZ-a' - rekao je među ostalim Ivić Pašalić s kojim je razgovarala+Linda
Miliša.+"Dr. Ivić Pašalić, Predsjednikov savjetnik za unutarnju politiku i +potpredsjednik HDZ od veljače '98. i 4. općeg Sabora HDZ-a, u +javnosti slovi kao 'drugi čovjek Hrvatske', 'čelnik HDZ-ove desne +frakcije', 'osoba od najvećeg Predsjednikova povjerenja' koje nije +poljuljao ni najveći bankarski skandal u Hrvatskoj, afera +'Dubrovačka banka' uz koju se vezivalo njegovo ime. Predsjednikovo +povjerenje u Ivića Pašalića nije poljuljano ni aferama s +obavještajnim službama gdje mu se također pripisivala glavna +negativna uloga. +Iznijete ocjene Ivić Pašalić naziva paušalnim i politikantskim +koje su 'neprestanim ponavljanjem u pojedinim tiskovinama +zaživjele kao stvarnost, makar sa stvarnošću nemaju veze'. Nije, +kaže, drugi čovjek u državi. S aferom 'Dubrovačka banka', kaže, +'nema veze'. 'Taj će se slučaj riješiti na sudu', kaže Ivić Pašalić +koji je tužio predsjednika uprave 'Dubrovačke banke' Nevena Barača +nakon što je ovaj javno ustvrdio da petorica ortaka, vođeni Ivićem
GLAS AMERIKE - VOA
3. I. 1999.
Oporbu povezuju jedna jedina rečenica: 'Svim sredstvima protiv
HDZ-a' - rekao je među ostalim Ivić Pašalić s kojim je razgovarala
Linda Miliša.
"Dr. Ivić Pašalić, Predsjednikov savjetnik za unutarnju politiku i
potpredsjednik HDZ od veljače '98. i 4. općeg Sabora HDZ-a, u
javnosti slovi kao 'drugi čovjek Hrvatske', 'čelnik HDZ-ove desne
frakcije', 'osoba od najvećeg Predsjednikova povjerenja' koje nije
poljuljao ni najveći bankarski skandal u Hrvatskoj, afera
'Dubrovačka banka' uz koju se vezivalo njegovo ime. Predsjednikovo
povjerenje u Ivića Pašalića nije poljuljano ni aferama s
obavještajnim službama gdje mu se također pripisivala glavna
negativna uloga.
Iznijete ocjene Ivić Pašalić naziva paušalnim i politikantskim
koje su 'neprestanim ponavljanjem u pojedinim tiskovinama
zaživjele kao stvarnost, makar sa stvarnošću nemaju veze'. Nije,
kaže, drugi čovjek u državi. S aferom 'Dubrovačka banka', kaže,
'nema veze'. 'Taj će se slučaj riješiti na sudu', kaže Ivić Pašalić
koji je tužio predsjednika uprave 'Dubrovačke banke' Nevena Barača
nakon što je ovaj javno ustvrdio da petorica ortaka, vođeni Ivićem
Pašalićem i Miroslavom Kutlom, banku namjeravaju preuzeti bez
ijedne vlastite kune. Za rujansku aferu SIS-a koju su javnim
istupima otvorili HDZ-ovci Franjo Gregurić i Hrvoje Šarinić, Ivić
Pašalić tvrdi da je riječ o 'političkoj konstrukciji iza koje ne
stoji ni jedan argument, samo želja jednog moćnog kruga ljudi iz
redova HDZ-a'. 'Ti su se ljudi htjeli obračunati sa mnom', tvrdi
Ivić Pašalić, dodajući kako će i afera SIS imati sudski epilog.
Predsjednikov savjetnik za unutarnju politiku vjeruje u ponovnu
izbornu pobjedu HDZ-a. Ne vjeruje istraživanjima javnog mišljenja
po kojima njegova stranka gubi na popularnosti i uvjerljivosti.
Prema istraživanjima koja objavljuju hrvatski tjednici, Ivić
Pašalić druga je najnepopularnija osoba u Hrvatskoj. 'To su
političke ankete koje se slažu po političkim ukusima, narudžbama i
prijateljstvima', komentira Ivić Pašalić.
Ocjenjujući '98., kazat će kako je bila 'ekonomski mnogo uspješnija
nego što to žele prikazati mnogi katastrofičari'. 'Sve što smo
prošli dio je hrvatskoga gospodarskog puta, ukupne gospodarske i
demokratske tranzicije koju, nažalost, nismo mogli izbjeći', rekao
je gospodin Pašalić. Zna li Predsjednikov savjetnik kako teško živi
prosječna hrvatska obitelj? Vjeruje da zna jer je, kazat će, i sam
potekao upravo iz takve obitelji. 'I vjerujte da znam kako običan
hrvatski čovjek živi... i iako je vaše pitanje u dobroj mjeri na
mjestu, jer rad u kabinetima ljude odvaja od realnog, stvarnog
života, ja sam se iskreno i istinski trudio, ne samo ne izgubiti tu
vezu nego živjeti onim životom kako sam živio prije ulaska u
politiku'.
'Kad je riječ o mojoj imovini ona je bez ikakvih bitnih promjena od
dana kad sam ušao u politiku', rekao je Ivić Pašalić, napominjući
kako stvari nisu katastrofične niti ih treba gledati u crno-bijeloj
tehnici. 'Da, ljudi teško žive, to je točno. Postoji ne tako uski
krug ljudi, kako se priča, sto-dvjesto obitelji koje žive dobro,
naprosto to nije točno. Postoji jedan krug ljudi koji žive dobro.
Recimo, ove je godine u Hrvatskoj, po mojim podacima, prodano oko 60
tisuća automobila od čega velik dio novih automobila. To pokazuje
da nije taj broj ljudi koji si mogu priuštiti nekakvu imovinu tako
malen, ili preko 100 tisuća ljudi odlazi ovih dana na skijanje... ne
želim reći da svi žive dobro, ima ljudi koji žive loše,
najugroženiji su umirovljenici i nezaposleni'.
'HDZ pažnju mora posvetiti upravo malim ljudima', kaže gospodin
Pašalić. Na pitanje kako to misle napraviti, odgovara - 'Radit ćemo
na rješavanju temeljnjih gospodarskih pitanja, u prvom redu
smanjenju nezaposlenosti'. Ne misli da vlast uljepšava situciju u
kojoj se nalazi država. 'Ne radi se o tome da se ljude vara, da im se
stvari farbaju, radi se o tome da nema dovoljno spoznaje o potrebi
kvalitetnijeg javnog komuniciranja', kaže Ivić Pašalić.
Objašnjava kako kod vladajuće stranke ne postoji dovoljno znanja o
važnosti komunikacije, a s druge strane, kaže, 'postoji fronta
medija koja zrači agresijom prema vladajućoj stranci'.
Upravo stoga Ivić Pašalić drži da ne stoje kritike kako u Hrvatskoj
nema slobode medija. 'Ima je', kaže, 'više nego u mnogim takozvanim
razvijenim demokracijama'. Govoreći o tiskanim medijima, kazat će
kako 'smo tu na rubu nečega što nije demokracija već agresivna
propaganda, ponekad i plaćena da radi protiv vlasti'.
Kada je riječ o elektronskim medijima, kao član vijeća za
telekomunikacije, istaknut će da u Hrvatskoj na lokalnoj i
nacionalnoj razini postoji 115 radiostanica. 'Nemate primjera gdje
postoji takvo bogatstvo lokalnih radiopostaja kao što je to u
Hrvatskoj. Sam je gospodin Matković na jednom okruglom stolu kojega
je organizirala Zaklada hrvatskog državnog zavjeta rekao da daleko
više demokraciji pridonose lokalne radijske postaje nego
televizija, na lokalnoj razini. Ako je to točno, a vjerujem da u
jednom dijelu jest točno, onda je ova hrvatska vlast silno
pridonijela demokratizaciji i elektronskih medija. Kad je riječ o
televizijama, emitira negdje oko 15 lokalnih televizija, kad je
riječ o Mreži, Mrežu nije ugasila vlast nego vlasnici zbog
financijskih problema'.
'Govoreći kao član HDZ-a, imam temeljite rezerve prema sadašnjoj
programskoj usmjerenosti HRT-a, temeljitih rezervi imam u odnosu
na politički sadržaj i politički utjecaj poruka koje dolaze s HTV-
a. Osim demokratizacije medijskog prostora, promjena izbornog
zakona drugi je važni zahtjev kojim međunarodna zajednica uvjetuje
hrvatski ulazak u europsko društvo'. Prema riječima Ivića
Pašalića, vladajuća stranka spremna je 's oporbom razgovarati o
zakonu u cjelini i tražiti najbolja rješenja, ali je HDZ protiv
ukidanja liste za dijasporu'.
Za odnos Hrvatske prema Federaciji BiH i Hrvatima u Bosni ključnim
drži sporazum o posebnim odnosima. Očekuje da se aneksi na sporazum
donesu u definiranom roku. Ističe sporazumom definirano rješavanje
svih spornih pitanja konsenzusom. 'Federacija kao entitet u kojem
su Hrvati i Bošnjaci konstitutivni narod može funkcionirati jedino
temeljem konsenzusa'.
Govoreći o odnosima sa SAD neće se složiti s dijagnozom pogoršanja.
'Ne bih rekao da su se odnosi pogoršali, postoje problemi, postoji
par incidenata, ali kada je riječ o ukupnim odnosima, ne bih rekao
da je to na ukupne odnose imalo utjecaja, moja je procjena da će
idućih mjeseci doći do poboljšanja odnosa Hrvatske i SAD'. Ivić
Pašalić kaže da su učinjeni bitni i ohrabrujući koraci i misli da su
poboljšani odnosi i u hrvatskom i u američkom interesu.
Upitan na kraju da prokomentira aferu s prisluškivanjem novinara,
rekao je da je ministar unutarnjih poslova priopćio kako 'nitko
nije prisluškivan samo zato što je iz neke profesije, nego je
prisluškivan u slučajevima kada se procijenilo da predstavlja dio
sigurnosnog problema'. 'Nitko ne može biti zaštićen svojom
profesijom ako iz bilo kojeg razloga postane dio sigurnosnog
problema, bili to novinari, pravnici, doktori ili bilo tko drugi'.
U razgovoru za Glas Amerike gospodin Pašalić je potvrdio kako će
vlast razmotriti suradnju s Haaškim tribunalom u slučaju podizanja
optužnica protiv hrvatskih generala. 'U protekle dvije-tri godine
haaški sud neravnopravno tretira događanja na ovim prostorima,
politički se usmjerava, i ne pokazuje želju ni volju da se kazne
agresori na Hrvatsku niti zločini počinjeni nad Hrvatima u
Hrvatskoj i BiH', kaže gospodin Pašalić, ističući potrebu da to
pitanje razmotri i Hrvatski državni sabor.
'Nakon svega što se dogodilo u Hrvatskoj, nakon zločina, agresije,
okupacije, a sukladno Ženevskim konvencijama, gdje stoji da je
pravo zemlje da uspostavi svoj suverenitet i teritorijalni
integritet sredstvima koja stoje na raspolaganju. U tome vidim
ključne argumente koji priječe haaškom sudu da hrvatske generale,
koji su bili ključni čimbenici u oslobađanju Hrvatske, zove u Den
Haag'.
Na kraju razgovora ističe kako će se u idućoj godini zalagati za
bolji dijalog na hrvatskoj političkoj sceni. 'Kad je riječ o
opoziciji, držim da je problem što se povezuju na jednoj jedinoj
rečenici - 'svim sredstvima protiv HDZ-a' - a to vodi u
konfrontaciju, bipolarizaciju i u konačnici i u dvostranačje
hrvatske političke scene što za razvoj demokracije u Hrvatskoj nije
dobro'. Ivić Pašalić nada se da će iduća godina biti bolja. Osobno
će se, kaže, zalagati za bolji dijalog. 'Budućnost je u
koalicijama, a da bi one bile moguće potrebno je prevladati sindrom
neprijateljstva koji postoji u hrvatskom političkom životu', kaže
savjetnik hrvatskog Predsjednika za unutarnja pitanja Ivić
Pašalić".
(VOA)
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
3. I. 1999.
Sa Slobodanom Šnajderom, dramskim piscem, kolumnistom Novoga lista
i odbijenim intendantom Hrvatskoga narodnog kazališta Ivana pl.
Zajca razgovarao je Frano Cetinić
- "Gospodine Šnajder, u Njemačkoj prije mjesec dana postavljena je
na scenu praizvedba Vašeg najnovijeg teksta 'Nevjesta od vjetra'.
Trenutačno se Vaš komad 'Zmijin svlak' igra u Kopenhagenu, Varšavi,
M?ellheimu, a sprema se idućeg mjeseca i u Krakovu. Isti je već
igran u Norveškoj, Italiji, Irskoj i Austriji. U Francuskoj bio je
komad 'Ines i Denis'. Unatoč ovim nesumnjivim međunarodnom
uspjesima, hrvatski ministar kulture nije potvrdio Vaše imenovanje
za intendanta HNK 'Ivan Zajc' u Rijeci, i to, kako je rečeno, iz
profesionalnih razloga. Gospodine Šnajder, ima li hrvatska vlast
neke vrlo visoke kulturne standarde koje, eto, ne zadovoljavate ili
je riječ, u 'aferi Šnajder', o nečemu što s kulturom nema ni dalekih
asocijativnih veza?
= Ovo drugo je, naravno, istina. Znate, meni osporavaju u
odbijenici gospodina Biškupića profesionalne vrline, iskustvo. U
toj jednoj zemlji koja ima, na primjer, ministra vanjskih poslova
koji je liječnik...
- Za dijabetes.
= On je sigurno dobar liječnik za dijabetes, ali je sasvim izvjesno
da zna nerazmjerno manje o vanjskih poslovima što se, uostalom, i
vidi iz stanja vanjskih poslova moje domovine, no što ja znam o
teatru. A eto, čini se da je teatar nerazmjerno važniji od vanjskih
poslova, pa se onda, da bi se postalo intendant u Hrvatskoj, mora
donijeti neko zlatno runo ili izvesti neki od Heraklovih podviga.
Nitko ne kaže, doduše, koji su to podvizi i gdje je to zlatno runo, a
kad bi mi oni to rekli, ja bih ga možda i donio. Dakle, bit će da je
istina ovo drugo, da se radi o jednoj političkoj igri moći preko
mojih leđa. Da se obračunavaju politika, ona od danas - koja je, kao
što znate, da bi bila politika od danas zakupila i cijelu prošlost,
kolonizirala - s ovom politikom koja će ipak doći sutra, u dvije
riječi, to je spor. Kultura je tu, a i ja, moram reći, u drugom planu
i, dakle, 'slučaj Šnajder', ima naravno neke svoje konotacije. I ja
se, dapače, borim za te vlastite konotacije, pa se u tom smislu
borim da 'slučaj Šnajder' bude 'slučaj Šnajder', a ne 'slučaj
Linić' ili 'slučaj Tuđman'. Radi se, dakle, o relaciji dviju
sučeljenih politika, o tome ne treba sumnjati. Radi se, u dvije
riječi, o kažnjavanju oporbene situacije, kako to veli naš vlasnik,
koja je u Rijeci.
- Međutim, od Tuđmanova dolaska na vlast, to pamtimo i dugo ćemo
pamtiti, ni jedan Vaš komad nije izveden na sceni. Ipak je riječ o
nekom dubljem bojkotu, razlozima koji mi nisu posve jasni.
= Meni su oni posve jasni. Nas je, da tako kažem, na izborima dobila
jedna vlast koja ne razlikuje neprijatelje i protivnike. Bez
sumnje, ja jesam jedan prononsirani protivnik Tuđmanova režima, i
to od prvoga časa. Ja sam shvatio da nemam što tu tražiti i da Tuđman
nije moj predsjednik. Da to što on govori, na to se ja ne palim i da
gotovo o svemu mislim susprotno ili barem drugačije. No, ali ja
nisam neprijatelj. Imamo jednu mladu ratničku demokraturu, kako bi
rekao Matvejević, na vlasti. Doduše, sa starcem na čelu. Dakle, ona
je u svim svojim manifestacijama starački mrzovoljna. Jasno je
onda, da netko tko biva označen neprijateljem, ne može dobiti
teatar. Ne može biti igran u teatrima koje financira država.
Premda, nota bene, riječki teatar financira grad, pa ima neke
perverzije u tome da me odbija država a ne grad. Grad, dapače, me je
jako htio. No, ali ako je netko već neprijatelj kao što sam to ja,
punih osam godina - lijep staž - pa ajmo onda, ako već nije
interniran, bit će.
- Recite mi na kakvu podršku nailazite, naročito Vaših kolega,
imate li podršku...
= Ono što u Hrvatskoj, pa ide to i šire od profesionalne javnosti
(podrška je ovaj puta šira od struke), ono što u Hrvatskoj danas
postoji kao javnost - to se diglo na zadnje noge. To je činjenica. To
ne može, međutim, promijeniti odluku, jednu blesavu odluku jedne
tvrdoglave, starački mrzovoljne vlasti, ali na neki način ipak
signalizira i upućuje na neke sutrašnje promjene.
- Očigledno još niste okajali grijehe za 'Hrvatskog Fausta'...
= To je taj tamni predmet žudnje. Naravno, to se dakle drži
grijehom. Ja sam se, na neki način, milijun puta javio za riječ i kad
su me zvali i kad me nisu zvali, u temi koja se zove 'Hrvatski
Faust'. Naravno da se ne mogu odreći... Odricati se svojih drama to
bi bilo kao odreći se svoje djece. Odreći se kolumne ili političkih
stavova to je kao kad bi netko tražio, evo, dat ću lijevu ruku. To
jest po šerijatskom pravu za zločin, ali nije demokratski.
- Evo, gospodinu predsjedniku Tuđmanu se bilo mnogo lakše odreći
nekih svojih rukopisa.
= Naravno, ali je zato ukrao rukopise nekih drugih ljudi koji baš
možda nisu bili time jako sretni.
- 'Afera Šnajder' poklapa se s krizom u Matici hrvatskoj - primjer
časopisa 'Vijenac'. Što se kroz nju, zapravo, promalja kroz cijeli
ovaj kulturni blok.
= Pa, promalja da je nervoza vlasti sve veća. Vidite, kad gledate
globalnu orijentaciju 'Vijenca', ona spada u neki fingirani
konzervativizam. Dakle, orijentacija 'Vijenca' nije radikalna ni u
kom smislu. Ona je, da tako kažemo, fingirani konzervativizam, i to
je nešto što bi zapravo morala njegovati institucija kao što je
Matica. Dakle, ako Matica hrvatska drži da je to radikalizam koji ne
može podnijeti, to znači da je ta institucija stvarno besmislena.
Kao što kažem, cijela kultura je samo transmisija represije.
Kultura u Hrvatskoj ima sistem kao kod kibernetskog uključivanja i
isključivanja, na gumb, kažnjavanja nepoćudnih. Kultura ne služi
više ničem u Hrvatskoj, nego da označi i kazni nepoćudne ili
nepodobne.
- Da je Hrvatska u agoniji jednog režima, takva dijagnoza trebala bi
u sebi uključivati i ekonomske i političke, ne samo kulturne
determinante. Možemo li ući u tu malo širu frontu i govoriti i što se
danas, s političkog stajališta, događa u Hrvatskoj?
= Događa se, naravno, ipak, dakle ja sam u osnovi optimist. Može se
govoriti o izgubljenoj bitci, ali ne i o ratu. Događa se ta
promjena, rađa se javnost koja se rađa preko demokratskih punktova,
dakle uistinu nezavisnog privatnog tiska. To, naravno, traje to ne
ide preko noći, ali na neki način se Hrvatska, građanska Hrvatska
budi. E sad, naravno, pitanje je koliko još posla ima. Ako radimo
demokratski preobražaj Hrvatske, mi moramo doći do neke određene
nulte pozicije. Ako ima nekih elemenata u javnom životu oko nas koji
upućuju da bi nam trebala ona nulta, ona 'Stundenul', dakle sat nula
- koji je u Njemačkoj nastupio 1945.
- Dakle, u mnogo čemu smo u negativnim vrijednostima.
= Apsolutno, mi smo ekonomski izgubili svaki priključak i ako vam
netko kaže da se u Hratskoj sve promijeni ovaj čas, ovaj čas da se
promijeni sustav i da se on zaista okrene tržišnoj ekonomiji i da se
dogodi ono što se dogoditi neće, Hrvatskoj bi trebalo nekih deset
godina da dođe do točke na kojoj je već bila. To je sumanuto, pa ja
tih deset godina nemam, a i većina onih koji danas sa mnom žive u
ovoj zemlji, pitanje je imaju li ovo vrijeme koje si Tuđman uzima,
koje je uzeo, naravno. Dakle, treba jedno strahovito ubrzanje da se
preskoči taj zaostatak.
- Je li po Vama, gospodine Šnajder, ova hrvatska opozicija, kao
opozicija kadra artikulirati te šire demokratske aspiracije?
= Ja u to vjerujem. Ja vjerujem, zvalo se to oporbena šestorka ili
nekako drugačije, da je moguće osmisliti jednu cjelovitu,
transparentnu, socijaldemokratsku alternativu koja onda koalira
sa srodnim strankama, sa svima , zapravo, koji nisu još desniji od
HDZ-a. Dakle, ono čime se koalirati ne može, jer su to klonirane
strančice koje služe tome da se vidi kako izgleda neprovjetrena
podsvijest vladajuće stranke. Ljudi poput, crnokošuljaši, poput
Đapića i sličnih, Gabelice, iznose ono što Tuđman ipak ne smije zbog
međunarodne javnosti. Ali, oni svakako izriču ono što si Tuđman
misli i što sanja. Dakle, s njima naravno ne, ali sa svima drugima
socijaldemokrati moraju naći neku formulu koja će ih dovesti na
vlast. Jako je smiješno kad se vladajući danas žeste što oporba
govori o tome da želi osvojiti vlast. A što bi oporba trebala
raditi, molim vas lijepo, pa ne radi se o mrkvi na tržnici. Pa,
dakako, da se radi o vlasti, pa hvala Bogu. Pa i ja, naravno, radim
to što radim da bih pomogao oporbi ili onom dijelu oporbe kojem
vjerujem, da dođe na vlast, a nego što drugo".
Iz tiska
"Europa još nema ni svojih vojnika, ni svojih pjesnika, ni svojih
domoljuba, no ona bi željela dovršiti s nacionalizmom koji je u dva
posljednja stoljeća prouzročio 150 oružanih sukoba koji su
odnijeli 80 milijuna života. Spomenute ocjene nalazimo u magazinu
'Nouvele Observateur' koji je, kao i svi mediji ovih dana, posvetio
veliku pozornost Europi. Povod je, naravno, bilo uvođenje
jedinstvene europske valute. U prilogu pod naslovom 'Jedinstvena
valuta, godina 1., rađanje kontinenta', kaže se da je osnivanje EU
pobjeda razuma. Prije osnivanja EU države su bile zasnovane na
dominaciji, bile su osnovane upotrebom sile. Zapadna Europa je
postupila na sasvim suprotan način - ona je pošla od sloboda,
odnosno, zajedničke političke spremnosti.
Zapadna Europa je, kako poručuje magazin 'Le Point' stvorila
događaj koji će u čitavom svijetu promijeniti financijske,
monetarne, ekonomske, političke, a možda čak i diplomatske
parametre. Magazin zatim iznosi ocjene da je za uvođenje
jedinstvene europske valute u određenoj mjeri zaslužno i njemačko
ujedinjenje. Tadašnji njemački kancelar Helmut Kohl napravio je
ustupak Francoisu Mitterrandu tijekom pregovora o sporazumu iz
Maastrichta. Kohl je, zapravo, želio pokazati francuskom
predsjedniku da Njemačka neće dovesti u pitanje svoju europsku
orijentaciju. Magazin objašnjava i praktičnu stranu uvođenja
jedinstvene europske valute. Što se tiče pojedinaca i poduzeća, za
njih će važiti pravilo ni-ni. Niti obveza da se koriste
jedinstvenom europskom valutom, niti zabrana. Dakle, sami će
odlučiti hoće li se koristiti eurom u svakodnevnoj upotrebi. Veliki
broj državnih ustanova je odlučio da već od ove godine prihvati
euro. Francuzi će, na primjer, već od 1. siječnja, moći plaćati
porez i određeni broj usluga novom valutom. To je slučaj s računima
za potrošenu električnu energiju i telefonske usluge. Pojedinci
će, također, moći plaćati i račune u samoposluživanjima, ali pod
uvjetom da posjeduju specijalnu čekovnu knjižicu. Što se tiče
cijena, one će biti izražene u francuskim francima, s tim što će se
prodavači moći odlučiti za dvostruko računanje cijena, što je već
odavno slučaj".
(RFI)
NJEMAČKI RADIO - RDW
2. I. 1999.
Iz tiska
"Najistaknutija tema današnjega tiska je uspostavljanje Europske
monetarne unije i uvođenje zajedničke valute eura. 'Frankfurter
Allgemeine Zeitung' to komentira na ovaj način: 'Nova zajednička
valuta je korak integracije s najvećim posljedicama otkako je
osnovana Europska gospodarska zajednica u 1958. godini. Države
eura odrekle su se jednoga dijela svog suvereniteta i
centralizirale novčanu i monetarnu politiku. Međutim, zajednička
valuta je samo na prvi pogled gospodarska mjera; euro je zapravo
politički projekt kojim se Njemačku neopozivo vezuje uz Europu i
kojim se neopozivo ekonomskom zajednicom nastavlja integracijski
proces. Europa se uputila na put bez povratka na kojemu mora
uspjeti', zaključuje 'FAZ'.
Berlinski 'Die Welt' primjećuje da je euro pravilan odgovor Staroga
Kontinenta na brze promjene u svijetu, na globalizaciju iz koje se
zajedničkim snagama može izvući više koristi nego na državnoj
razini: 'Unatoč svim sumnjama, start eura je uspio. Ali euro ujedno
postavlja na nov način stara pitanja: da li će iz zajedničke valute
na kraju proizići i zajednička država Europljana? Očito je da euro
sve članice stavlja pod pritisak da usuglase svoju gospodarsku i
financijsku politiku. A da se gospodarskom suradnjom iznudi i
politička, bila je strateška ideja utemeljitelja. Proširenjem
Unije prema istoku predstoji još jedan projekt stoljeća. O
njemačkoj vladi će ovisiti da li će se razmišljati i o cilju Europe.
Euro je samo početak', zaključuje 'Die Welt'.
(RDW)
BRITANSKI RADIO - BBC
1. I. 1999.
Iz tiska
"Na prvim stranicama je je početak novog doba - uvođenja zajedničke
europske valute. Tako 'The Daily Telegraph' pod naslovom 'Želje za
sretan novi euro' obilježava rođenje nove valute koja bi trebala
donijeti političko ujedinjenje. Sličan naslov donosi i 'The
Independent' - 'Euro je rođen kao nastojanje ministara da stvore i
političku zajednicu'. 'The Timews' hladno ustvrđuje - 'San o euru'
postaje stvarnost', dok 'The Guardian' jednostavno kaže
'Dobrodošli u Eurozemsku'.
'The Guardian' na prvoj stranici navodi uz fotografiju i riječi
njemačkog kancelara Schroedera: 'Naša budućnost počinje 1999.
godine. Euro je ključ 21. stoljeća. Završeno je doba državne
fiskalne i ekonomske politike'. Budući da se Britanija ne nalazi
među jedanaestoricom, predsjednik Europskog povjerenstva Jacques
Santer je izjavio da razumije britansku vladu i njezina ministra
financija, ali da se ne radi o pitanju da li će Britanija pristupiti
zajedničkoj europskoj valuti već samo kada će to biti.
'The Independent' navodi da postoje dobri razlozi za uvođenje eura.
Euro je već samim uvođenjem Europu sačuvao od azijske ekonomske
gripe. Zemlje koje su uvele euro imaju minimalnu inflaciju i niske
kamatne stope. Gospodarski stručnjaci stoga prognoziraju da će EU
1999. biti najdinamičnija regija na svijetu, naglašava list, ali
postavlja pitanje što je činiti Britaniji koja nije član
jedanaestorice. Postoje možda dobri ekonomski razlozi zašto i
Britanija nikada nije željela euro, ali sada kada euro postoji,
nama Britancima postavljat će se drugo pitanje - možemo li
dozvoliti da budemo izvan svega toga, pita se 'The Independent".
(BBC)
INOZEMNI TISAK
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
3. I. 1999.
Nova podjela rada za novi svjetski poredak
"Poput braka, savez će trajati ako partneri zajedno rastu u
iskustvima koja dijele. Tako je nedavna odluka NATO-a o traženju
nove strateške zamisli mudra, želimo li da partnerstvo ostane
čvrsto. Na svoju pedesetu obljetnicu - i s Europom koja je mnogo
drukčija nego 1949. - krajnje je vrijeme da se savez ponovno
osmisli", piše senatorica Kay Bailey Hutchison, republikanka iz
Texasa.
"Clintonovu vladu treba pohvaliti za početak toga procesa. A s
obzirom na nedavne američke zračne napade u Iraku i mlitavo
ohrabrenje naših europskih saveznica, sad je vrijeme za raspravu o
novoj podjeli rada za novi svjetski poredak.
Osim odanog i dragocjenog doprinosa Velike Britanije, operacija
Pustinjska lisica bila je zapravo američka operacija za postizanje
prekooceanskih ciljeva: onemogućavanja Sadama Huseina da rabi
kemijska i biološka oružja za destabilizaciju područja Perzijskog
zaljeva. Naše saveznice tvrde da ih to brine jednako kao i nas.
Zapravo, početkom ovog mjeseca ministrica vanjskih poslova
Madeleine Albright predložila je NATO-u da jedna od novih misija
saveza bude zaustavljanje širenja oružja masovnog uništenja; naše
su saveznice taj prijedlog pozdravile.
No kad se ukazala prilika da tu potporu dokažu djelima, one su
žalosno podbacile. Očito je da su naše saveznice nespremne ili
nesposobne pokrenuti vojnu operaciju potrebnu za obuzdavanje te
prijetnje, u nedostatku jasne provokacije kakvu smo doživjeli u
napadu na Kuvajt 1990.
To je razlog zbog kojeg je tako važno da s našim saveznicama počnemo
raspravljati, u prijateljskom okružju NATO-a, o tome što
Sjedinjene Države mogu a što ne mogu učiniti za održavanje europske
sigurnosti dok mi snosimo veći dio odgovornosti za očuvanje
globalne stabilnosti. Primjerice, kako naši europski prijatelji od
nas mogu očekivati da održavamo nerazmjerno velik broj vojnika na
Balkanu (gotovo 10.000 Amerikanaca sad se tamo nalazi uz milijarde
dolara troškova godišnje) kad također nagomilavamo velike snage u
Perzijskom zaljevu, kao odgovor na prijetnje koje ugrožavaju sve
nas?
Sjedinjene Države potrošile su više od od 12 milijarda dolara za
održavanje mira u Bosni. Od kraja operacije Pustinjska oluja u
Perzijskom smo zaljevu potrošili polovicu tog iznosa na
naoružavanja i povlačenja.
Ispitivanje podjele rada u Europi i drugdje između Sjedinjenih
Država i njezinih saveznica, vrijedna je rasprava nakon 50 godina
uspjeha NATO-a kao uzajamnog obrambenog pakta. Savez smo osnovali
da bi postigli sinergiju snage i diplomacije u postizanju
zajedničkih strateških ciljeva, i to bi trebao biti temelj na kojem
će savez nastaviti živjeti u sljedećem stoljeću. Na nesreću,
međutim, naše su saveznice izgleda zapele u prekomjernoj ovisnosti
o Sjedinjenim Državama. Nigdje to nije bilo očitije nego u Bosni,
gdje se ubijanje nastavilo dok nisu stigle američke snage.
Jedina sinergija koja danas postoji odnosi se na američki obrambeni
proračun: američkoj potrošnji na obranu Europe od regionalnih
prijetnja priključuje se američka potrošnja na rješavanje drugih
globalnih prijetnja. U vrijeme kad imamo proračunska ograničenja,
a naša vlastita vojska gubi svoje najiskusnije osoblje jer je
preopterećena dužnostima i potplaćena, mi jednostavno ne možemo i
dalje biti izloženi naletu troškova europske sigurnosti - posebno
kad isti posao vršimo na globalnoj pozornici.
Do travanjskog summita NATO-a 1999., zajednička europska valuta
spojit će većinu naših saveznica u moćan blok zemalja sa združenim
bruto domaćim proizvodom koji konkurira našem te s brojem
stanovništva koje nadmašuje naš. Dok se summit približava,
američki bi pregovarači trebali ohrabriti naše saveznice na
razmatranje nove strateške zamisli koja europske članice čini
prvenstveno odgovornim za sigurnost na kontinentu. Teško da se
trebamo bojati neovisnog europskog obrambenog položaja tako dugo
dok dijelimo ciljeve stabilnosti, demokracije i obuzdavanja
diktatora poput Slobodana Miloševića.
Amerika bi trebala pozdraviti Europu koja je potpuno sposobna
braniti vlastite granice i vrijednosti. To bi omogućilo
Sjedinjenim Državama da podnesu teret strateški vitalnih dužnosti
poput održavanja odnosa snaga na Bliskom istoku i u Aziji. Iako su
te regije u interesu naših saveznika, one su u prvom redu američki
državni sigurnosni interes. Održavanje mira u Bosni, koliko god
bilo vitalno europskim susjedima, za nas nema isti strateški
prioritet.
Ukratko, na europskom kontinentu vodi Europa sa Sjedinjenim
Državama kao pojačanjem; u ostatku svijeta, vode Sjedinjene Države
s europskim i drugim saveznicama kao pojačanjem.
Koliko god zakašnjeli bili, vojni napadi na Irak zaslužili su i
dobili potporu američkog naroda i Kongresa. Ostaje da vidimo jesmo
li postigli cilj smanjenja Sadamovih oružanih mogućnosti.
Svejedno, istinski uspješna politika prema Iraku i čitavom
Perzijskom zaljevu zahtijevat će trajnu predanost; tu ćemo možda
trebati uglavnom sami djelovati. To će međutim biti sve teže bez
veće preorganizacije naših dužnosti drugdje, posebno u Europi.
Osnivači NATO-a vjerojatno bi bili šokirani kad bi pola stoljeća
kasnije vidjeli snažne, demokratske europske zemlje koje nisu
sposobne vojno djelovati, dok je 100.000 američkih vojnika još
uvijek potrebno za održavanje saveza. Američka sposobnost da
ostane uključena u Europi sljedećih pola stoljeća mogla bi uvelike
ovisiti o ponovnom razmatranju podjele tereta između nas i naših
saveznica."
Godina eura
"Jedanaest zemalja Europe sutra se upušta u povijesni pothvat od
kojega zastaje dah. One pokreću zajedničku valutu kojom će
zamijeniti svoje nacionalne monete. Tako će te zemlje na kontinentu
stvoriti zajedničko gospodarstvo slično Sjedinjenim Državama",
piše C. Fred Bergsten, direktor Instituta za međunarodnu ekonomiju
i bivši pomoćnik američkog ministra financija (1977.- 1981.)
"Njihova inicijativa ima golemu važnost za Ameriku: euro će ojačati
naše najvažnije gospodarske i sigurnosne partnere te na posljetku
izazvati prevlast dolara kao glavne svjetske valute.
Gospodarska i monetarna unija Europe znači vrhunac kontinentalne
integracije duge 50 godina. Zemlje koje su u dvadesetom stoljeću
započele dva svjetska rata odlučile su predusresti svaku mogućnost
budućeg sukoba, nepovratno usklađujući svoja gospodarstva. One su
također zaključile da im njihova snažna gospodarska međuovisnost
nudi goleme moguće dobitke, uklone li zapreke trgovini i drugim
gospodarskim transakcijama. I političko i gospodarsko ujedinjenje
zahtijevali su institucionaliziranu suradnju radi sprječavanja
nacionalističke reakcije.
Europsko ujedinjenje najuspješniji je povijesni primjer trajne
međunarodne suradnje. Zajedničko tržište slobodne trgovine šest
zemalja krajem pedesetih stalno je raslo, da bi do devedesetih
postalo jedinstveno europsko tržište sa sadašnjih 15 članica.
Velika Britanija, Švedska, Danska i Grčka neće se priključiti euru
na početku, ali ostatak Europske unije prihvatit će zajedničku
valutu: Austrija, Belgija, Finska, Francuska, Njemačka, Irska,
Italija, Luksemburg, Nizozemska, Portugal i Španjolska.
Prihvaćanje zajedničke valute zasigurno je najsmionije poglavlje
europske integracije. Novac je tradicionalno sastavni element
državnog suvereniteta. A zemlje koje će prihvatiti euro odbacit će
pravo da određuju vlastite kamatne stope i tečaj, dvije najvažnije
vrijednosti svakog modernog gospodarstva, a također su oštro
ograničile svoju uporabu fiskalne politike. Njemačka odluka da
odbaci svoju dragu marku i francuska spremnost da ukloni svoj
povijesni franak najdramatičnije su dragovoljne predaje
suvereniteta u zabilježenoj povijesti.
Središnja europska banka, koja će upravljati eurom, istinski je
nadnacionalna ustanova. Ona će predstavljati prvu monetarnu vlast
bez vlade koja bi ju nadgledala. Taj 'eurofed' (kovanica nadahnuta
američkim nazivom za središnju banku Sjedinjenih Država, Federal
Reserves, op. prev.) bit će neovisna i moćna ustanova od sutra
nadalje.
Te su promjene toliko revolucionarne da je tijekom čitavog procesa
bilo mnogo sumnjičavosti, posebno u Sjedinjenim Državama, a neki
još očekuju propast eura. Izazovi su zaista golemi. Nezaposlenost
je u većem dijelu Europe visoka. Europa nema središnju vladu koja bi
preusmjeravala fondove u stagnirajuća područja, kao što imamo mi u
američkoj monetarnoj uniji. Rad u Europi nije previše pokretljiv,
djelomično zbog kulturnih i jezičnih razlika. Europljani će morati
uvelike poboljšati fleksibilnost svojih cijena i plaća kako bi
nadomjestili instrumente monetarne, fiskalne i tečajne politike
koje su pojedinačne zemlje prije koristile da bi se suoprotstavile
smetnjama svom gospodarskom rastu i stabilnosti cijena.
No euro je čak i prije svog službenog pokretanja spektakularan
uspjeh. Zbog snažne političke predanosti ispunjavanju uvjeta za
ulazak u zajednicu, Italija, Portugal i Španjolska uspjeli su
postići nekad nedostižna smanjenja svojih proračunskih manjkova,
inflacije i kamatnih stopa. Počevši nešto ranije, Francuska je
postigla nižu inflaciju i kamatne stope od Njemačke.
Međusobno gospodarsko približavanje u Europi besprimjerno je.
Sumnjičavci također zanemaruju iznimnu europsku političku
predanost procesu integracije. Nijedan političar neke europske
zemlje ne može se suprotstaviti euru ili pokrenuti korake koji bi ga
potkopali. Neuspjeh nove valute, sad kad je pokrenuta, bio bi
katastrofalan za budućnost čitavog kontinenta: stoga je vjerojatno
da će proces izmamiti korake potpore koji će biti potrebni za njegov
uspjeh.
Sve to važno je Amerikancima, jer će euro ojačati Europu kako
gospodarski tako i politički, što je dobra vijest za Sjedinjene
Države. Nadalje, euro će početi izazivati dolar kao vodeću svjetsku
valutu čim Europska središnja banka i nova valuta uspostave svoju
vjerodostojnost - što će vjerojatno biti prilično skoro.
Dolar premoćno vlada otkad je između dva svjetska rata istisnuo
britansku funtu. Tomu je djelomično razlog to što nijedna druga
valuta nije počivala na gospodarstvu ni približno toliko velikom.
No početni Euroland jedanaestorice bit će gotovo jednako velik kao
Sjedinjene Države, a konačno okupljanje petnaest (ili više)
zemalja znatno će proširiti to područje. Čak i početna europska
skupina obavlja više trgovine s ostatkom svijeta, ima veće devizne
pričuve i uživa mnogo snažniji vanjski financijski položaj od nas.
To znači da će euro odmah pokrivati jednako široku gospodarsku bazu
kao i dolar, što će smanjivati troškove transakcija te ga učiniti
privlačnim i strancima i Europljanima. Tvrtke Eurolanda provodit
će svoju veliku trgovinu u euru, potičući druge na isto. Rezultat će
biti veliki prijelaz tvrtki, ulagača i središnjih banaka širom
svijeta s dolara na euro. Količina o kojoj se radi mogla bi se
protezati od 500 milijardi do 1 bilijun dolara, što bi bila nadaleko
najveća diverzifikacija portfelja u povijesti.
Prijelaz s hegemonije dolara na bipolarni monetarni svijet imat će
ozbiljne implikacije za Sjedinjene Države. U vrijeme prijelaznog
razdoblja, mijenjanje u euro moglo bi proizvesti oštar pad tečajne
vrijednosti dolara.(Golem američki trgovinski manjak, koji bi
mogao doseći 300 milijarda dolara 1999., pojačat će taj učinak.)
Smanjujući cijene naših izvoznih proizvoda, to će poboljšati našu
konkurentnost i smanjiti naš trgovinski manjak. No to će također
povećati cijene uvoznih proizvoda, stvarajući pritisak na rast
inflacije te možda kamatnih stopa, ostane li naše gospodarstvo
blizu pune zaposlenosti.
Dugoročno, postojanje stvarnog takmaca stvorit će u svjetskom
gospodarstvu zdravu konkurenciju Sjedinjenim Državama. Euro bi,
međutim, Sjedinjenim Državama mogao donijeti skuplje
uzajmljivanje velikih količina stranog kapitala potrebnog za
financiranje naših kroničnih vanjskih raskoraka. To bi čak moglo
izazvati dolarsku krizu, ne budemo li uspijevali održavati red u
kući.
Stvaranje eura znači da će se Europa konačno izjednačiti sa
Sjedinjenim Državama, barem u gospodarskom smislu. Dvije
gospodarske supersile morat će naučiti djelovati kao partneri, da
bi izbjegle međusobno razaranje i preuzele zajedničku odgovornost
za svjetsko gospodarstvo. Bit će potrebni novi mehanizmi za
održavanje stabilnosti valute, otvorenosti trgovine i ulaganja te
gospodarskog napretka.
Ako Sjedinjene Države i Europa budu u stanju ponoviti europska
dostignuća u gospodarskoj integraciji i političkoj suradnji,
prekooceanski odnosi mogli bi biti globalna priča o uspjehu za
sljedećih 50 godina."
THE NEW YORK TIMES
3. I. 1999.
Pomak na bolje u UN-u
"Otkad je prije dvije godine došao na mjesto glavnog tajnika UN-a,
Kofi Annan donio je novi idealizam i ojačao upravljanje u toj
ustanovi. On je također podigao odnose s Washingtonom sa žalosne
razine na koju su oni spali za vrijeme njegova prethodnika Boutrosa
Boutrosa Ghalija. No UN-ova diplomatska vjerodostojnost i dalje se
urušava, posebice što se tiče Iraka. Uglavnom je zato krivo Vijeće
sigurnosti, razjedinjeno Sadamovim beskrajnim provokacijama. No
Annanovi pokušaji ostvarivanja dijaloga s Bagdadom zamrsili su
stvari.
Dobar glavni tajnik mora združiti vještine prvorazrednog
diplomata, spretnog organizacijskog političara i bezosjećajnog
rušitelja proračuna. Taj posao donosi golemi ugled no ograničenu
moć. UN nema vojsku koja bi nametnula njegove odluke i svoje članice
mora salijetati da plate pristojbe. Posao g. Annana također je
otežan slomom širokog konsenzusa između Washingtona i Moskve, koji
je početkom devedesetih omogućio Vijeću sigurnosti glatko
djelovanje.
Snaga g. Annana u njegovu je sustavnom zagovaranju UN-ovih ideala
čovjekoljublja i internacionalizma. On zahtijeva nove programe za
obrazovanje siromašnih u svijetu i za ublažavanje duga zemalja
Trećega svijeta. On je mnogo uložio u stvaranje snažnog
međunarodnog suda, pa je bio razočaran kad se Clintonova vlada
pokorila neutemeljenim strahovima Pentagona i uskratila američku
potporu.
Iako je vlastitu karijeru ostvario kao dužnosnik UN-a, g. Annan je
izazvao elitističku i sobom zaokupljenu kulturu organizacije,
donijevši dobrodošao, svjež način razmišljanja humanitarnih
organizacija i poslovnih izvršnih dužnosnika. On je podigao
kakvoću visokog UN-ova osoblja, imenujući Mary Robinson na mjesto
visokog predstavnika za ljudska prava i Jayantha Dhanapala na
mjesto pomoćnika glavnog tajnika za razoružanje. No on svoje
kadrove nije dosljedno podupro protiv otpornih birokrata.
Presudan test petgodišnjeg mandata g. Annana bit će njegov doprinos
određenju novog, konstruktivnog odnosa između Sjedinjenih Država i
UN-a. Kao jedina svjetska vojna supersila, Washington je kadar
samostalno intervenirati u svjetskim krizama, bude li razočaran
slabošću UN-ove diplomacije.
Razumljivo, Washington bi želio da UN-ove odluke odražavaju
američke političke ciljeve. No ponekad je za Sjedinjene Države
bolje da žrtvuje neke neposredne ciljeve kako bi izgradile širi
međunarodni konsenzus i potvrdile međunarodnu vladavinu zakona. G.
Annan se ne može nadati da će bilo koju zemlju uvjeriti da djeluje
suprotno njezinim vlastitim interesima. No njegova je uloga da
ohrabri članove Vijeća sigurnosti i navede ih da se izdignu iznad
uskih državnih interesa i usredotoče na međunarodne prijetnje,
poput iračke tajne proizvodnje biološkog i kemijskog oružja. Čim to
bolje može činiti, to će Washington ozbiljnije shvaćati UN.
S dugim iskustvom u UN-u i dubokom sklonošću za Sjedinjene Države,
g. Annan ima podlogu da stvori snažno partnerstvo između
Washingtona i UN-a. No još nije jasno hoće li u tome uspjeti.
Neki njegovi pokušaji da izbjegne oružani sukob s Irakom
diplomatskim ustupcima s razlogom su razljutili Clintonovu vladu i
Kongres. G. Annan je prošle veljače odletio u Bagdad i dogovorio UN-
ove inspekcije oružja u predsjedničkim palačama. No zatim je
imenovao vlastite diplomatske predstavnike u Bagdadu. Irak je
iskoristio dogovor da potkopa ovlast glavnog UN-ova inspektora za
oružje, Richarda Butlera, i pojača podjele u Vijeću sigurnosti.
Washington također ostaje u zavadi s UN-om u vezi sa skandaloznim
zaostatkom američkih pristojba i potrebe za daljnjim smanjenjem
troškova u UN-u. Na obje je bojišnice bilo napretka, no ne dovoljno.
Američke zaostale pristojbe ostaju neplaćene, a g. Annan mora još
smanjiti prebrojno osoblje UN-a i proračun.
Uzevši sve u obzir, mandat g. Annana započeo je obećavajuće. On mora
naučiti iz svojih pogrješaka u Iraku i u sljedeće tri godine još
snažnije raditi na stvaranju skromnijeg i snažnijeg UN-a, spremnog
da se suoči s izazovima novog tisućljeća", piše uvodničar lista.
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
2./3. I. 1999.
Učenje djelotvornosti u svjetskoj zajednici
"Nedugo nakon Drugoga svjetskog rata, Henry Luce, utemeljitelj
novinskog carstva Time - Life, proglasio je da će sljedećih sto
godina biti 'stoljeće Amerike'. Jedan naraštaj kasnije, nije uopće
tako izgledalo. Hladni rat, Vijetnam, Treći svijet iscrpili su
američko samopouzdanje i naveli narod da razmišlja o rizicima
uključenja. Činilo se da je došao kraj jednog razdoblja", piše
Flora Lewis.
"Sada, uoči XXI. stoljeća, američka uloga još jednom neprijeporno
prevladava. Amerika sebe naziva 'nezamjenjivom zemljom'. I
stvarno, iako ne može činiti što hoće, ništa se konstruktivno bez
nje ne može učiniti.
Nikad nije bilo takvog gomilanja moći. Politički, vojno,
gospodarski, kulturno, tehnološki - Amerika prevladava na svakom
polju. Čak ju i neki američki analitičari nazivaju carstvom, jer je
njezina moć usporediva s klasičnim Rimom u njegovoj sposobnosti da
druge zemlje ili skupine zemalja spriječi nametanjem svoje,
protivne volje.
No ako je Amerika carska u svom dosegu i utjecaju, riječ je o
jedinstvenoj vrsti prevlasti nepoznatoj povijesti, jer se svjesno
temelji na savezu resursa i volje, koje stalno traže međusobno
približavanje. Ona je otvorena svima koji se žele priključiti, i
stalno se obraća 'međunarodnoj zajednici' za potporu i
ozakonjenje.
Kad Sjedinjene Države ne pokažu primjeren obzir za interese svojih
različitih partnera, one na ovaj ili onaj način osjete ograničenja
svoje moći. Stalna potreba da se drugi okupe pokazuje da one
priznaju 'međunarodnu zajednicu' koja stječe značaj.
Trenutačni sukob s Irakom primjer je dileme s kojom se Sjedinjene
Države suočavaju kad odluče samostalno djelovati, a ne uspiju
uvjeriti ključne sile na sudjelovanje ili barem na suzdržavanje od
osude.
Daleko od toga da prisile Sadama Huseina na priznanje da je njegova
moć 'smanjena' bombardiranjem, kao što je Washington objavio,
prosinački je napad donio njegovu reakciju namjernog izazivanja
daljnjeg sukoba napadanjem zrakoplova koji su nametali 'zonu
zabrane leta'. Očito on drži da će bude li snažno i dovoljno pametno
vršio pritisak, sve osim Britanije moći odvratiti od podupiranja
Sjedinjenih Država. On je svjestan, što Washington izbjegava jasno
pokazati, da Sjedinjene Države mogu bombardirati same, ali da same
ne mogu nametnuti djelotvorne sankcije.
Vjerojatno će, pretjeravši kao i obično, Sadam završiti bez
dodatnog popuštanja i suosjećanja koje traži od arapskog svijeta i
ostatka UN-ova Vijeća sigurnosti. I dalje će to biti slijepa ulica.
No bit će jasno da on još može pokazivati prkos. A Sjedinjene Države
morat će priznati (kao što su prešutno učinile svojim ograničenim
napadom za smanjenje moći, no ne i zbacivanje Sadama) da im
unilateralna akcija ne donosi ono što žele.
No, također za razliku od prethodnih carstava, koji su željeli
nadzor i danak, Sjedinjene Države nemaju jasnu zamisao što žele. To
nije samo nedostatak strateške vizije ili lucidnog raščlanjenja
politike, to je u samoj prirodi ovog novog pokušaja organiziranja
svijeta. Washington nema plan koji bi želio nametnuti. On će morati
malo po malo izrasti iz savezničke rasprave.
Važan odraz i test razvijanja tog pokušaja donijet će 'nova
strateška zamisao' NATO-a, na travanjskom summitu povodom
pedesetgodišnjice saveza.
NATO je stvoren radi jednostavne svrhe odvraćanja te moguće obrane
od sovjetskog napada na Europu. Njegov uspjeh učinio je taj cilj
zastarjelim. No njezine članice NATO ne smatraju zastarjelim i
stoga za njega moraju naći novo određenje.
Tijekom godina savez se već razvija, a s prihvaćanjem novih članica
on će poduzeti novi važan korak u svojoj promjeni iz obrambenog
pakta u zajednički sigurnosni pakt.
No Washington predlaže mnogo širi jezik nove strategije,
pozivajući na obranu interesa članica u cijelom svijetu. Francuzi,
primjerice, smatraju da to znači sam se proglasiti globalnim
policajcem. Oni ni u kom slučaju neće biti jedini koji će biti
mučaljivi na zamisao o savezničkoj ovlasti da djeluje bilo gdje.
Sjedinjene će se Države bez sumnje morati zadovoljiti skromnijim
dužnostima.
Američke dužnosti u dijelovima svijeta izvan Europe često nisu
dovoljno dobro određene i institucionalizirane. One su svejedno
prepoznate. Nije došlo do povlačenja ili ograničenja koji su neki
očekivali kad se Sovjetski Savez slomio. No američka se uloga, više
nego ikad prije, igra zajednički i u sklopu međunarodne zajednice i
drukčije ne može uspjeti."
FRANCUSKA
LIBERATION
2./3. I. 1999.
Kako će Schroeder voditi Europu?
"Njemačka je postala predsjedateljicom Europske unije u trenutku
kad se uvodi euro. Napokon, ništa normalnije nego da Njemačka prati
prve korake zajedničkoga novca - do lipnja 1999. - jer je upravo ona
načinila najveću žrtvu, odrekavši se marke, neprijepornog atributa
svoje gospodarske i financijske moći. No Njemačka 1999. nije
Njemačka Helmuta Kohla kojemu Unija najviše mora zahvaliti za euro
i koji je na koncu uvijek znao progurati europske interese prije
njemačkih. Gerhard Schroeder, novi socijaldemokratski kancelar
čija se zauzetost za Europu dugo činila više nego slabom, imat će
prigodu pokazati je li dostojan nasljednik Adenauera, Schmidta i
Kohla ili je tek jedan od čelnika zaokupljenih obranom državnih
interesa. Potvrdi li se ovo potonje, Unija bi se ozbiljno mogla
poljuljati, budući da je Njemačka, kao i Francuska, u središtu
europske građevine.
Polugodište koje započinje jako je bogato događajima: Agenda 2000
(paket koji sadrži proračun Unije za razdoblje od 2000. do 2006.,
reforme zajedničke agrarne politike i regionalnu pomoć),
imenovanje povjerenstva koje će preuzeti dužnost u siječnju 2000. i
gospodina ili gospođe vanjske politike, europski izbori u lipnju
itd. Već tri mjeseca Schroeder uz potporu svoga ministra vanjskih
poslova, zelenog eurofila Joschke Fischera, pokušava učiniti da se
zaborave njegove poruke iz predizborne utrke kada je o euru govorio
kao o 'nedonoščetu' i mogućem uzročniku nezaposlenosti. Tako je
gospodarski dnevnik 'Handelsblatt' od četvrtka pisao da je euro
'ključ za Europu XXI. stoljeća'. 'Dok se poslijeratno razdoblje
završilo padom Berlinskog zida prije devet godina, naša budućnost
počinje 1. siječnja 1999.' Otkako je pobijedio na izborima 27.
rujna, sve su češće njegove izjave iz kojih se vidi da želi Europu
koja će biti više socijalna, više okrenuta zapošljavanju, bliža
građaninu, Europu koja će biti više politička, a manje monetarna.
To su simpatični govori koje on dosad nije pretvorio u stvarnost. U
Parizu se već počinju brinuti zbog nesposobnosti Bonna da ide dalje
od riječi.
Pače, uznemiruje i jedina stvar u kojoj se Schroeder čini sigurnim u
sebe: preuzevši na svoj račun zahtjev Thea Waigela, bivšeg ministra
financija, jako popularan među biračima, on traži smanjenje
njemačkih davanja u zajednički proračun: 'Mi ne možemo i ne želimo
voditi politiku koja kupuje zadovoljstvo naših susjeda, uzviknuo
je 10. prosinca. Mi ne možemo i ne želimo rješavati europske
probleme njemačkom čekovnom knjižicom.' To je populistička izjava
koja prije sluti na zlo kada je riječ o njegovoj sposobnosti da do
izvanrednog susreta na vrhu u Bruxellesu 24. i 25. ožujka bez
protivljenja riješi glavno pitanje njegova predsjedanja, Agendu
2000. Jer da bi dobio ustupke, nije baš diplomatski postupati s
partnerima kao s gotovanima. K tomu, razlog činjenici da Bonn plaća
više nego dobiva ponajprije je u ustroju europskih troškova: budući
da je oko 70 posto proračuna namijenjeno agrikulturi i regionalnoj
pomoći, on ima manje koristi negoli poljodjelske i siromašne
zemlje. No, s obzirom na njegovu važnost u bogatstvu Unije, on plaća
približno svoj udio. Dakle, veći je problem ponovno uravnotežiti
proračun u skladu s novim troškovima, nego ga jako skresati, napose
kada jedanaest zemalja ubuduće ima isti novac. Zapravo, monetarno
područje nije nikada djelovalo bez financijskog preokreta. Ta ga je
briga za gospodarstvo čak dovela do toga da poželi što kasnije
proširenje na zemlje istočne Europe, kako bi se njegove financijske
posljedice odgodile do 2005. - 2006...
Također, kako pomiriti želju da se 'bez kompleksa' brane vlastiti
interesi i brigu Bonna da ponovno aktualizira pitanje do kojega mu
je stalo, europsku političku uniju koja je u Maastrichtu ostala u
kvaru: treba 'smanjiti debalans' s monetarnom unijom, izjavio je
nedavno kancelar za 'Handelsblatt'. Čini se, dakle, da on želi
Europu koja će biti sve više federalna, a sve manje financijski
solidarna. Ima poteškoća u daljnjem djelovanju. Partneri Bonna
mogu se, dakle, s razlogom zapitati o pravim namjerama 'nove'
Njemačke, Njemačke berlinske republike", izvješćuje iz Bruxellesa
Jean Quatremer.
Prvo tepanje eura
O uvođenju eura, zajedničkog novca Europske unije piše Pascal
Riche, pozivajući se na AFP i Reuter: "(...) Malo pomalo, euro
počinje živjeti. Belgijski Reymen Data Center hvalio se da je jučer
prvi promijenio svoj kapital u euro. Tajvan je već promijenio jedan
dio svojih velikih deviznih pričuva. Novi je europski novac svoju
prvu kotaciju doživio u Indiji, budući da je burza u Bombaju jedna
od rijetkih međunarodnih burza koje rade 1. siječnja. Tako je u
petak rano ujutro jedan euro vrijedio 49,769 rupija i 1,1720
dolara... U subotu je bio dan 'prvih događanja'. No pravi se početak
očekuje u ponedjeljak, kada će burze i banke Eurolanda raditi s
novim novcem.
Da bi se pripremili za taj ponedjeljak, tisuće informatičara u
Europi žrtvovali su svoju novogodišnju noć kako bi prilagodili
računalne programe u bankama. Ironija povijesti: Britanci nisu
htjeli sudjelovati u zajedničkom novcu, a njihovo će financijsko
tržište biti najviše pogođeno ovim događajem. U londonskom Cityju,
najvećem svjetskom deviznom tržištu (1.500 milijarda dolara na
dan), oko trideset tisuća posrednika, analitičara, tehničara i
informatičara pozvano je da sudjeluje u konvertiranju gomila
obveznica i dionica. (...)
U četvrtak navečer banke su ubrzale konačnu obradu operacija u
francima iz 1998. kako bi u cijelosti očistile svoje sustave. U
petak i subotu sve će se operacije obavljati u euru. Zatim će
informatičari provjeriti sustave. Međusobno će obaviti plaćanja
karticom na nekoliko franaka. U ponedjeljak rano ujutro obavit će
se zadnje provjere prije otvaranja burze i agencija. Bankari tvrde
da nisu zabrinuti, ali se svi plaše pogrješaka.
Dokaz da nitko nije pošteđen od pogrješaka jest prvi 'bug' ...
nekoliko metara od Središnje europske banke u Frankfurtu. Sat koji
je jučer navečer vjerno odbrojavao minute do uvođenja eura u ponoć,
nije se htio zaustaviti. Gledajući na njega, ostalo je 'samo' 364
dana, 23 sata i 59 sekunda do rođenja zajedničkog novca..."
ITALIJA
LA REPUBBLICA
2. I. 1999.
Oklada euro-domoljuba
"Priznajem: prvotno sam bio uvjeren, a tako sam i pisao, da euro
nikad neće biti napravljen. Međutim, vidim da se radi, a ta mi se
stvar sviđa. Očito su moja predviđanja bila pogrešna. To me veseli.
No kako se rodila moja pogreška?
Rodila se ponajprije iz jednog presedana. Kao novinar iz blizine
sam pratio projekt europske vojske, lijep, velik projekt. Divizije
europske vojske trebale su biti stvorene od regimenata raznih
naroda, Nijemaca, Francuza, Talijana i tako dalje. Svaka se
pojedina država u skladu s tim trebala odreći svoje nacionalne
vojske. Nije postojao bolji način za cementiranje jedinstva
kontinenta. Došlo je (pedesetih godina) blizu potpisivanja. Zatim
nije napravljeno ništa: Francuska je u posljednjem trenutku rekla
ne.
Došao sam do uvjerenja da se prave europske države nikada ne bi
odrekle svoje nacionalne suverenosti: u posljednjem bi trenutku
jedna ili druga uvijek rekla ne. I postao sam neoprezan, iz jednog
sam slučaja napravio opće pravilo. Uvjerio sam se dakle da niti
jedan savez između država neće biti moguć ako jedna država,
najjača, silom ne 'ujedini' ostale.
Po toj bi teoriji uvijek bio nemoguć jednodušan savez. Povijest je,
da tako kažem, bila na mojoj strani. Bi li se možda talijanske
državice ujedinile da bi se rodila jedinstvena Italija, da je
proces ujedinjavanja bio povjeren svetalijanskoj mirovnoj
konferenciji? Sigurno ne bi: Italija je ujedinjena oružjem
Piemonta kao što je Njemačku ujedinila Prusija, Ujedinjeno
Kraljevstvo Engleska. I Sjedinjene Američke Države proizvod su
građanskoga rata između Sjevera i Juga. Nisam dakako želio rat u
Europi kako bi se kontinent ujedinio: mislio sam da su mirnim putem
nemoguća odricanja od nacionalne suverenosti. Pogrešno? Kako mi se
čini, pogriješio sam. Pouka: nikada ne pokušavaj predvidjeti
budućnost na temelju više ili manje logičnih prosuđivanja.
Priznajem pogrešku, ali ostaje pitanje kako je unatoč svemu rođen
euro. Rođen je dakako zbog mnogo razloga, ali čini mi se da je
najvažniji slabljenje nacionalizma u pojedinim državama. Za manje
od pedeset godina, nacionalizam koji je spriječio stvaranje jedne
jedine europske vojske, sada ne sprječava odricanje od ne manje
važne povlastice, valute. Postoji dokaz za suprotno: Engleska čiji
je nacionalizam još dovoljno jak da bi bila uporno protiv eura.
Engleska će popustiti, ali kasnije i protiv volje.
Pokušajmo se zapitati, samo zbog općeg veselja glede rođenja eura,
je li slabljenje nacionalizma potpuno pozitivna pojava. Ne kažem to
kao euroskeptik: čini mi se da je ujedinjena Europa sjajna stvar,
izvanredna tekovina. No nemojmo zaboraviti da nacionalizam graniči
s domoljubljem, a granica nije uvijek jasna. Nacionalizam je opasan
jer dovodi do ratova, kršenja dužnosti, nesnošljivosti. Međutim,
domoljublje je lijepo, jer predstavlja nacionalni identitet, ponos
na vlastitu povijest, spremnost na žrtve za vlastitu zemlju koja se
neko vrijeme zvala domovina.
Slabljenje nacionalnog osjećaja u pojedinim zemljama ima
pozitivnih strana i negativnih strana. Negativno je ako znači
ravnodušnost, egoizam, pretežno privatne interese. Pozitivno je
ako se pretvori u europsko domoljublje koje će na kontinent
prenijeti one vrijednosti koje su se do jučer identificirale u
različitim nacionalnim domovinama. Hoće li to uspjeti? Više neću
predviđati. Ograničit ću se, za sada, reći da oko sebe ne vidim puno
ohrabrujućih znakova" - piše Piero Ottone.
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
2. I. 1999.
NATO - nastavak trakavice?
"Na prvi pogled čini se grotesknim što se NATO opet bavi svojom
atomskom strategijom i pritom zadržava pravo prve uporabe
nuklearnog oružja. Na drugi pogled otvaraju se iznenađujuće
spoznaje. Na vrhuncu hladnoga rata i atomske utrke u naoružanju
neki su sigurnosni političari ili generali potiho prigovarali da je
to s opcijom prve uporabe opća glupost, jer da se pritom obje
njemačke države bombardiraju iz povijesti. Za umirenje onih koji
dvoje, izmišljen je nezadrživi mehanizam eskalacija koji je
Nijemce trebao uvjeriti da SAD poslije prve atomske eksplozije s
istim rizikom jamči za sigurnost Europe. No svi su znali: za
Njemačku bi 'mali' taktički atomski rat bio već konačni
strategijski, dočim bi obje supersile još imale dovoljno
političkog manevarskog prostora.
To danas izgleda sasma drukčije. Opcija prve uporabe više nije
usmjerena protiv vojno jakog saveznog sustava, a za Europljane više
nije opasnost samoubojstva, nego je usmjerena protiv 'novih
sigurnosnopolitičkih izazova'. Pod tim se može podrazumijevati
puno toga, primjerice države koje proizvode ABC oružje za masovno
uništenje ili ga možda upotrijebe. No 'prijetnja' može biti svatko
tko dira u interese država NATO-a i njegove vodeće sile SAD-a. Za
NATO otpada samozastrašivanje, sigurnost da je atomski naoružani
protivnik i dalje sposoban za smrtonosni protuudar, da je dakle
uporaba atomske bombe smrtonosna za obje strane. To je do sada bio
najvažniji element za funkcioniranje atomskog zastrašivanja. Time
atomsko oružje doživljava opasnu preobrazbu: od 'političkog'
oružja postaje vojno 'racionalno' primjenljivo. Atomski je prag
snižen.
No istodobno se mijenja i savez po svom značaju. Ako se još može reći
da je stara doktrina zastrašivanja zajedno s opcijom prve uporabe
unatoč svojim opasnim proturječnostima bila u interesu zapadne
'zajednice vrijednosti' sve dok je postojao strah od
konvencionalnog iznenadnog napada od strane SSSR-a, opcija prve
uporabe čini SAD definitivno jedinom vodećom silom u savezu. Već se
do sada pokazalo da je NATO sposoban za djelovanje ako to želi SAD, a
nije sposoban djelovati ako to SAD ne želi. Savez je dakle već
odavno instrumentaliziran i kao platforma interesa i kao smokvin
list. Budući da je Washington osim toga najavio da se nova NATO-ova
strategija vojnih operacija koju treba formulirati, mora omogućiti
i bez dosadnog pristanka Vijeća sigurnosti UN-a, utvrđen je položaj
SAD-a kao jedine svjetske sile koja na posljetku sama odlučuje što
je 'prijetnja' i, uz potporu 15 drugih industrijskih država, bez
opasnosti može intervenirati po cijelom svijetu. Tu ni Englezima ni
Francuzima ništa ne koristi njihovo atomsko oružje. Protiv volje
SAD-a ne mogu provesti niti jednu opciju prve uporabe.
No SAD uopće nije upućen na NATO, sposoban je djelovati i bez njega.
Najveći dio njegovih oružanih snaga nije integriran u savez,
vrhovni zapovjednik NATO-a ima dvostruku funkciju. O atomskom
oružju odlučuje, kao i prije, kao najviša instancija i jedino
predsjednik SAD-a.
Ipak je NATO važan za SAD. Sam bi, zbog svjetskog odjeka, vjerojatno
skrupula, vodio atomski udar protiv recimo Irana, Iraka, Indije ili
nekog neposlušnog klipana. Da bi to bilo politički i moralno
pozakonjeno od ostalih 15 država, među njima vojno i gospodarski
najjačih, prag se značajno mora sniziti.
Sadašnja njemačka savezna vlada mobilizirala je zadnje ostatke
socijaldemokratskih i zelenih prigovora protiv prve uporabe
atomskog oružja, savezni ministar obrane Rudolf Scharping i
ministar vanjskih poslova Joschka Fischer nekada su - pamti li se to
još? - bili odlučni protivnici teorije atomskog zastrašivanja.
Konvencionalno oružje, ukupno oko 30 do 50 puta jače nego u Drugom
svjetskom ratu, kako se pokazalo, u slučaju rata zahtijeva odnos
ubijenih civila prema poginulim vojnicima 10:1. Uporaba atomskog
oružja taj bi odnos pretvorila u grotesku. Političarima uglavnom
nije jasno da rade u kompleksnim sustavima u kojima na njih s jedne
strane utječu norme društvenih temelja, ali i sami postavljaju
norme koje djeluju na društvo i određuju 'nadgradnju'. Stoga nije
baš pogrešna teza da je prijetnja atomskim oružjem, najstrašnijim
koje su ljudi izmislili, pridonijela tendencijama moralnog raspada
pod kojim danas civilizacija pati, politički, gospodarski,
socijalno, kulturalno" - zaključuje Anton-Andreas Guha.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
2. I. 1999.
Europa bi trebala postati snažna
"Osam se godina Velika Britanija opirala svakom pokušaju
nadograđivanja gospodarske zajednice po imenu Europska unija u
vojni savez. Danas se Britanci odjednom predstavljaju u ulozi
pokretačke snage toga projekta. Početkom prosinca prošle godine
premijer Tony Blair i šef francuske države Jacques Chirac potpisali
su na britanskom brodu HMS Birmingham u luci francuskoga grada
Saint-Malo zajedničku 'Deklaraciju o europskoj obrani'. Europska
unija mora biti osposobljena za samostalno djelovanje, oslonjeno
na vjerodostojne vojne snage, istaknuto je. Blair je deklaraciju
nazvao povijesnom - ona uistinu znači senzaciju jer podrazumijeva
da Velika Britanija čini zaokret u svom stajalištu, omogućujući u
europskoj sigurnosnoj politici ono što je do jučer pri realnom
razmatranju smatrano isključenim. Da nije bilo otpora vlade
Njezina veličanstva, EU bi već odavno bila sposobna za djelovanje u
sigurnosnoj i obrambenoj politici. Možda bi čak već imala i onaj
sigurnosni i obrambeni identitet, na koji Francuska i Njemačka
neprekidno upozoravaju.
Od samog je početka u pregovorima o Maastriškom sporazumu bila
otvorena mogućnost da EU, koja će jednoga dana predstaviti svoju
zajedničku valutu, bude osposobljena za razvoj zjedničke vanjske i
sigurnosne politike. Ta bi pak politika trebala osposobiti EU da
promiče vlastite sigurnosne interese ne protiv Amerikanaca ali bez
njih. Slučaj je htio da iste godine, u lipnju 1991., u Jugoslaviji
počne rat, očitujući nemoć Europljana. Imajući na umu ta iskustva,
Francuzi i Nijemci pokrenuli su inicijativu za oživljavanje
Zapadnoeuropske unije. Europski savez o međusobnoj pomoći
sklopljen je 1948. da bi potom zapao u dubok san jer je vojna
sigurnost prepuštena SAD-u a time i NATO-u.
WEU, koja danas broji 10 članica, uključujući Veliku Britaniju,
trebala je po početnoj francuskoj i njemačkoj želji biti podređena
vrhovnoj zapovijedi EU-konferencije na vrhu i potom biti pripojena
EU kao njezina 'oružana ruka'. No, Britanci su se opirali jer su
sumnjali da bi na taj način NATO bio potkopan, a Amerika bila
istjerana iz Europe. Uslijedilo je višegodišnje natezanje,
dokončano poglavljem V Amsterdamskog sporazuma.
U tom poglavlju, koje u prilično zamršenom obliku opisuje procedure
odlučivanja u okviru zajedničke vanjske i sigurnosne politike
(GASP), predviđajući za ovu godinu imenovanje 'mistera GASP-a',
Pariz i Bonn formalno su uglavnom pridobili potporu za svoje
stajalište. WEU je napredovala do statusa 'sastavnog dijela
razvoja Europske unije'. Nekoliko godina ranije, 1992., bile su joj
čak već prenesene određene zadaće; primjerice, petersburška zadaća
(nazvana po službenoj rezidenciji njemačke vlade za goste)
okupljanja oružanih snaga koje se neće boriti, ali će u misijama
očuvanja mira nametati primirje.
No, sve je to u stvarnosti ostalo tek mrtvim slovom na papiru. WEU
nije dobila nikakve postrojbe a kamoli mandate za nekakve akcije.
Još prošloga ljeta tadašnji ministar vanjskih poslova Klaus Kinkel
nagovijestio je da poseban europski savez vjerojatno neće dalje
napredovati. Zajednički sigurnosni i obrambeni identitet ne
postoji kao ni jedinstveno stajalište, pretpostavka za zajedničku
sigurnosnu politiku, istaknuo je Kinkel.
No, nakon sastanka na vrhu u Saint-Malou spomenuto jedinstveno
stajalište počelo je postupno dobivati konkretne obrise jer London
drži u svojim rukama odgovarajuće ključeve. Velika Britanija i
Francuska dosad su dijelile EU na dva bloka. Francuska je uistinu
neko vrijeme stvarala dojam da želi iskoristiti WEU kako bi
zamijenila SAD u ulozi vodeće vojne sile u Europi. Britanci su
osumnjičeni da u osnovi žele samo blokirati proces europskog
ujedinjenja.
Francuzi nisu imali puno prijatelja sve dok su prema Americi i
Atlantskom savezu pokazivali otvoreno neprijateljstvo. Danska,
Nizozemska i Portugal otvoreno su poduprli Britance, a ni Njemačka
nije željela pristati na europsku sigurnosnu politiku koja bi bila
usmjerena protiv Amerike. Gledano u retrospektivi, činjenica da su
Nijemci uspjeli pridobiti svoje prijatelje zapadno od Rajne za
europsku sigurnosnu politiku koja neće biti vođena protiv NATO-a
niti izvan već unutar njega, može biti proglašena istaknutim
diplomatskim postignućem. Doduše, Francuzima na kraju nije ni
preostalo ništa drugo budući da u europskim blagajnama nije bilo
novca, potrebnog za osiguravanje udarne snage europskih oružanih
snaga i bez američke pomoći.
Nepovjerenje, očitovano prema Britancima, bilo je vjerojatno i
utemeljeno za vladavine konzervativaca. Posljednji britanski
konzervativni ministar obrane Michel Portillo diskvalificirao je
odmah sastanak u Saint-Malou kao 'pokušaj stvaranja europskog
bloka moći'. Portillo previđa činjenicu da danas i Amerika i NATO
žele takav blok - kao oslonac saveza s ove strane Atlantika. U
travnju će NATO, proširen za Poljsku, Češku i Mađarsku, prihvatiti
povodom svog 50. rođendana novu strategiju, koja zahtijeva
europski sigurnosni i obrambeni identitet", podsjeća na kraju
članka Winfried Muenster.
DIE WELT
2. I. 1999.
Krizne zemlje nadaju se 2000. godini
"Od 1997. veliki dio svjetskog gospodarstva poharala je recesija i
kriza povjerenja - prvo jugoistočnu Aziju, potom Rusiju-istočnu
Europu i na kraju Južnu Ameriku. U prošla dva mjeseca napetosti su
se donekle stišale. No, mnoge pogođene zemlje još će se dugo u
sljedećoj godini boriti s akutnim problemima. U najboljem slučaju
1999. će donijeti preokret. Po prognozama, iznesenim u najnovijem
izvješću OECD (Organizacija za gospodarsku suradnju i razvoj - op.
prev.) o globalnoj konjunkturi, trend bi u tri krizne regije od g.
2000. ponovno mogao poprimiti uzlaznu putanju, donoseći ponovno
rast praktično svim zemljama.
U jugoistočnoj su Aziji gotovo sve zemlje i dalje u recesiji.
Razdoblje nestašice potrajat će i sljedećih šest mjeseci i bit će
otegnuto zbog teške krize u Japanu. OECD računa da bi se osjetan
oporavak u toj regiji trebao dogoditi tek u drugoj polovici 1999.
(...)
Više od godinu dana nakon početka krize u Aziji njezine se
posljedice u punoj mjeri osjećaju u Južnoj Americi. Na financijskim
tržištima osjećaju se ponajprije kasne posljedice 'bijega u
kvalitetu'. Ta je pojava izazvala osjetan porast premija za rizik i
kamata u Južnoj Americi, izazivajući nepovjerenje među ulagačima.
Tome valja dodati smanjenje cijena nekih važnih izvoznih sirovina.
Odlučujuću ulogu odigrat će povjerenje stranih ulagača. Potreban
je dotok kapitala za financiranje relativno visokih deficita u
vanjskoj trogovini. Većina vlada brzo je reagirala strogom
monetarnom politikom kako bi očitovala spremnost za stabilnost.
(...)
I u trećoj kriznoj regiji, u bivšem istočnom bloku, stanje se jako
razlikuje od zemlje do zemlje. Rusija, koja je pogođena padom
cijena nafte, nalazi se u bankovnoj krizi čiji je ishod
neizvjestan. Mnogo toga ovisit će o tome hoće li Moskva uspjeti
spriječiti novu hiperinflaciju i ostvariti određenu mjeru
stabilnosti. U tom bi se slučaju u 2000. godini moglo računati na
lagani oporavak konjunkture. Odgovarajuće neizvjesno ostaje i
stanje u Ukrajini i u ostalim članicama ZND-a.
Utjecaj ruske krize na srednju i istočnu Europu zasada je malen.
Primjerice, Poljska je i dalje među zemljama koje bilježe najbrži
gospodarski rast u svijetu, i ima dobre izglede za više od 5 posto
rasta godišnje i u 1999./2000. Očekuje se da bi Mađarska, koja se
trenutačno nalazi u fazi ulagačkog booma, mogla ostvariti stopu
rasta od 4,5 posto, a Slovačka i Slovenija 4 posto. Slaba pak ostaje
dinamika u Češkoj, gdje su strukturne reforme zapele, a odnedavno
raste i stopa nezaposlenosti, a to se odnosi i na Bugarsku i na
Rumunjsku", prenosi Andreas Zaenker.
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
31. XII. 1998.
Globalizacija se sudara sa svojim granicama
"Promatrači skloni dramatiziranju, ali i pogrešnom
poistovjećivanju stabilnosti s grobnim mirom, ocijenit će da je
protekla godina bila burno razdoblje, bogato uzbuđenjima raznih
vrsta. Oni pak nešto smireniji zaključit će da je 1998. bila godina
u kojoj se mnoge nedaće nisu dogodile. Pad vrijednosti dionica u
Aziji trajao je, doduše, prilično dugo, a međunarodne burze
bilježile su čas munjevite uspone čas strjelovite padove tečajeva,
ali nisu izazvale recesiju a kamoli depresiju u svjetskom
gospodarstvu. Implozija rublje i bolest predsjednika Jeljcina
unijele su, doduše, nemir u Rusiju i u šefovske etaže zapadnih
ulagača, ali nisu gurnule Euroaziju u kaos niti se sama Europa našla
u nevolji. Prilagodbe članica EU, vezane uz uvođenje eura,
izazivale su napetosti, ali nisu prouzročile monetarne krize.
Zapadna društva blagostanja pokazala su se začuđujuće otpornima na
svakojake ozbiljne viruse.
Takva, doduše, nije slika koju dočarava financijski strateg George
Soros. On dijagnosticira veliku globalnu nestabilnost i
zaoštravanje krize globalnog kapitalizma, zastupajući stajalište
da otvorenom društvu prijeti velika opasnost koja izvire iz njegove
transgranične mobilnosti. Soros pripisuje 'tržišnom
fundamentalizmu' imperijalističke tendencije zato što ne poštuje
tuđa prava i interese, gurajući ih jednostavno na stranu poput
bagera. No, Soros nije odgovorio na pitanje gdje je to tržišna
privreda uistinu obilježena fundamentalističkom revnošću. Kod
prvih 'žrtava' azijske i ruske krize odgovornost za pretjerivanje i
zastranjivanje ne treba toliko pripisati kapitalističkoj
otimačini koliko slabostima pravne države, korupciji i nepotizmu,
kao i deplasiranom državnom intervencionizmu.
Ni protekle se godine čovječanstvo nije znatnije približilo novom
svjetskom poretku s naddržavnim institucijama. Projekt
međunarodnoga kaznenog suda obilježen je prevelikim brojem
početnih pogrješaka te ga nije moguće već sada smatrati odlučujućim
korakom prema dosad nepoznatim prostorima pravednosti niti
poticajem za globalni pravni poredak. Pozivanje ratnih zločinaca i
bivših diktatora na odgovornost samo je po sebi hvale vrijedan
pothvat u ime kojega se isplati prihvatiti određene rizike. No,
biranje čudovišta kojima valja suditi po načelu političkog
oportuniteta - Čileanac Pinochet očito pripada upravo u tu
kategoriju - nije u službi pravde ni vjerodostojnosti budućeg
međunarodnog mehanizma za kazneno gonjenje. Selektivno načelo
'bolje išta nego ništa' nije temelj na kojem je moguće graditi
trajnu građevinu.
Jedinoj političkoj instituciji koja se može smatrati svjetski
važnim čimbenikom - Ujedinjenim narodima - protekla je godina
donijela miješana iskustva. Naime, obilježavajući 50. godišnjicu
svoje deklaracije o ljudskim pravima, UN je mogao biti siguran da je
u razdoblju od 1948. gotovo posvuda na svijetu ostvaren golem
napredak. Istodobno su Ujedinjeni narodi, kao instrument koji bi
širom svijeta mogao biti angažiran u prilog sigurnosti, gurnuti još
dublje u pozadinu.
U procesu provizornog smirivanja - u međuvremenu ponovno
pogoršanog - stanja na Kosovu, NATO je 'sam sebi dao mandat',
odustavši od posebnih ovlasti koje mu je trebalo dati Vijeće
sigurnosti UN-a, gotovo nesposobno za donošenje bilo kakvih
odluka. U stalnom sukobu s Irakom, glavni tajnik UN-a Annan uspio je
u proljeće svojom diplomacijom izboriti odgodu da bi ga u prosincu
Clinton svojim brzim 'refleksom krstarećeg projektila' gurnuo na
stranu i izložio poruzi. Tek danas Washington i UN tragaju za novom
strategijom koja bi trebala omogućiti odvraćanje prijetnje,
utjelovljene u Sadamu Huseinu. Opisani uzorak ponašanja ne obećaje
ništa dobro. U slučaju nuklearne krize na indijskom podkontinentu
ili na korejskom poluotoku, valja se nadati da će prije upotrebe
vojne sile postojati predodžba o njezinoj svrsi. Besciljna
upotreba čak i najpreciznijeg oružja djeluje zbunjeno i nemoćno, a
takva i jest.
Ako je posrijedi ludost, onda u njoj ima i neke metode. Jedan
francuski strateg, koji međusobno ovisni svijet uspoređuje s
meteorološkim prilikama, opisujući ga uz pomoć pojmova vezanih uz
teoriju meteža, ustvrđuje da političari današnjice, suočeni s
velikim brojem varijabla izvan područja njegova utjecaja, odustaju
od razvoja eventualno uspješne strategije i od pripreme sredstava
za njezino ostvarenje. Umjesto toga, nastoje što je dulje moguće
ostaviti otvorenima što veći broj opcija kako bi si u kratkoročnom
odmjeravanju snaga osigurali maksimum taktičke fleksibilnosti.
Zato im treba neodređeni politički program i ciljevi, opisani tek
vrlo neodređenim jezičnim izrazima, napominje taj strateg.
Prototip je Clintonov most u 21. stoljeće, za koji ne treba točno
znati kamo vodi.
Za Ameriku je ova godina - unatoč svemu - bila dobra. Bilo je,
doduše, različito orkestriranih epizoda pod natuknicom 'Clinton' -
posljednju čini dvostruko zaoštravanje situacije, koje su
promatrači mogli pratiti kao dvije slike na istom ekranu: jedna je
prikazivala Bagdad, viđen kroz kameru za noćno snimanje, a druga
govornike u američkom zastupničkom domu - obje isprekidane glavama
tv-najavljivača na oltarima medijskog doba. Nitko vjerojatno ne bi
razvio svijest o krizi da televizija nije posredovala osjećaj
grozničave izravnosti, a sami akteri kreirali politiku, usmjerenu
na izlaganje u širokoj javnosti. Kaznena akcija protiv Sadama
Huseina bila je - trijezno gledano - neuspjeli pokušaj
oslobodilačkog udara Predsjednika koji se našao u
unutarnjopolitičkom i vanjskopolitičkom škripcu dok je postupak o
smjenjivanju s predsjedničke dužnosti strogo slijedio scenarij
američkog ustava koji ne poznaje mehanizam izglasavanja
nepovjerenja.
Jedan zastupnik u Kongresu navodno je rekao ono što su vjerojatno
mnogi Amerikanci ocijenili točnim: 'Hvala Bogu što postupak za
smjenjivanje s dužnosti pogađa samo Predsjednika! Zamisli što bi se
dogodilo kada bismo pokušali smijeniti Alana Greenspana!' S imenom
predsjednika američke središnje banke povezan je - opravdano ili
neopravdano - napredak koji obilježava Ameriku u devedesetim
godinama te za koji u prvom redu nisu odgovorni ni predsjednik iz
redova demokrata ni zastupnici u Kongresu iz redova republikanaca.
Valja također dodati da američko blagostanje nije ograničeno samo
na gospodarstvo. Broj nasilnih zločina smanjuje se, sve manji broj
potrebitih građana traži od države socijalnu pomoć, a čak su i javne
škole na lokalnoj razni zahvaćene valom reforma koje očituju
spremnost na eksperimentiranje i prilično su obećavajuće za
budućnost. Bez obzira na odgovarajuće razloge i pojedinačne
recepte za uspjeh - američke savezne vlasti zablistale su svojom
mudrom suzdržanošću.
Dok Amerika devedesetih godina žanje plodove svojih napora u
osamdesetima, u Europi su šanse ostale neizvjesne. Unatoč
gospodarskom uzletu, stopa nezaposlenosti ostala je visoka u
mnogim zemljama Staroga Kontinenta. Soros poprilično promašuje
cilj kad tvrdi da je to posljedica haranja takozvanog kasino-
kapitalizma. U Njemačkoj, gdje je Kohlova era završila više nego
jasnim izbornim porazom i velikim odlaskom kancelara njemačkog
ujedinjenja i europske orijentacije, navodno tako razorna
anglosaksonska varijanta gotovo i nije uspjela razviti ciljani
učinak. Vjerojatno se ništa i neće tako brzo promijeniti pod
vladavinom financijskog ministra Lafontainea, keynezijanca stare
škole, i Schroederova 'novog centra'.
Protekla je godina potvrdila da ne postoji jedinstveni zapadni
model političkog i gospodarskog poretka već da Amerika, Japan,
Njemačka i Francuska, ali i Velika Britanija - da spomenemo samo
neke od zapadnih država - njeguju jako različite običaje i
zastupaju sasvim posebno, državno stajalište o ulozi tržišta.
Globalizacija se sudara sa svojim granicama. Dok Amerika grosso
modo prihvaća i prosljeđuje globalne impulse, Japan pokušava
odoljeti oluji. Kontinentalni Europljani drže pak da su na djelu
snage s kojima se treba nekako dogovoriti i koje je možda čak moguće
ukrotiti. U svakom slučaju, i u našem 'novom' dobu državne vrline i
poroci u velikoj mjeri određuju ponašanje naroda i pojedinaca",
zaključuje novinar.