FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

IZBOR IZ HRVATSKOG TISKA

Autor:
ZAGREB, 31. prosinca (Hina)- VEČERNJI LIST: Kako zaokružiti granice "Hrvatska ispraća svoju drugu godinu bez tuđe krune, personalne unije, ili kao dio socijalističke federativne zajednice. Stvaranje neovisne države bio je težak proces, a posebice je to zaokruživanje državnih granica", piše u uvodniku lista Branko Tuđen, upozoravajući kako glede zaokruživanja granica u Hrvatskoj postoje različita politička mišljenja. "Jedno, možda i najprisutnije jest da je valjalo inzistirati na jedinstvenoj, građanskoj BiH i mirenju s Muslimanima pod svaku cijenu. Jer, ako se BiH dijeli na uniju triju nacionalnih država, to će biti znak da nešto takvo može i u Hrvatskoj, pa će slijedom toga međunarodna zajednica prisiljavati Zagreb da i on prihvati jednaku formulu s pobunjenim Srbima, što će reći da bi se Hrvatsku pretvorilo u neku vrstu hrvato-srbije", piše Tuđen. Ocjenjujući kako takvo stajalište ima slabosti, piše kako je pogrešno "misliti da se BiH mogla održati kao građanska unitarna država jer to nisu htjeli Srbi i zbog toga su i krenuli u rat". Drži da je i pogrešno "misliti da bi Muslimanima odgovarala muslimansko-hrvatska ravnopravnost jer oni jednostavno imaju svoj politički interes" i dodaje: "Druga je stvar što su se s više taktike i tolerancije mogli oslabiti oštrica i razmjeri sukoba". Vrativši se pitanju zaokruženja granica, odnosno prigovoru "ponašajmo se principijelno prema BiH pa će se i međunarodna zajednica jednako prema nama", Tuđen navodi kako se ne slaže "s onima koji su u svemu protiv međunarodne zajednice, ali ni s pukim prihvaćanjem svakoga njezinog stajališta. Da je Tuđman prihvaćao svaku sugestiju, vjerojatno od hrvatske neovisnosti ne bi bilo ništa. Premda se sada njega optužuje kako je za podjelu Bosne, on se u svemu tome zapravo ponaša logično", komentira Tuđen i ustvrđuje: "On u ovoj prijelomnici vjerojatno vidi i šansu za zaokruživanjem hrvatske državne cjeline. Ako Srbi hoće svoje u BiH, ako Muslimani hoće sve a ne mogu dobiti nego svoje, zašto bi Hrvati bili nečiji prirepak? No, bude li BiH sposobna funkcionirati kao unija triju ravnopravnih i teritorijalno razgraničenih republika - zašto ne". (...) VJESNIK: Zaslužujemo solidnu ocjenu Predsjednik hrvatske Vlade Nikica Valentić u razgovoru s novinarkom Vjesnika Aleksom Crnjaković je o devetmjesečnom radu Vlade kazao da uza uza svu samokritičnost, misli da za dosadašnji rad zaslužuju solidnu ocjenu. Napominje kako su šest mjeseci stvarali pretpostavke da bi mogli krenuti sa stabilizacijskim programom, a sada su inflaciju dogurali na nulu, "a možda će čak biti i negativna. Nema umjetne inflacije, s obzirom da mi nismo ništa zamrzli, ni plaće, ni cijene. Sada je samo pitanje hoćemo li uspjeti zadržati uzde na sektoru javne potrošnje", upozorava Valentić, dodajući kako u sljedećoj godini ne očekuju drastičan pad proizvodnje. Govoreći o stečajevima kaže da će do njih doći, ali ne do velikih. Vlada je osigurala preventivne mjere - poticajna sredstva za otvaranje novih radnih mjesta, za sanaciju banaka, brodogradnje, nekih poljoprivrednih kombinata. Valentić kaže da su pripremili i socijalni program. Na pitanje o malim poduzetnicima i kritikama da ih Vlada premalo potiče, Valentić kaže: "Prihvaćam zamjerke, ali ne treba pretjerivati. Moramo naprosto shvatiti da smo bili u kompletnom kolapsu i da će se izredati nekoliko vlada dok ne stvorimo stabilan gospodarski sustav". Valentić ističe kako su mali poduzetnici u boljem položaju jer državu lakše varaju od velikih sustava, ali će se tome morati stati na kraj. Po njegovu mišljenju, Vlada je kompaktna, što dokazuje činjenicom da se sve odluke donose konsenzusom. Kaže da postoji i politički konsenzus. "Čak joj i oporba, koja po svojoj definiciji, naprosto mora napadati, daje važnu potporu. Nema velikih prigovora na naš rad ni iz stručnih, pa čak niti iz sindikalnih krugova. Ja sam zadovoljan potporom". Novinarku je zanimalo koliko će Vlada, "s obzirom na tu opću ljubav", dugo trajati, a premijer drži da sve ovisi o daljim rezultatima, o tome koliko će izdržati na tržišnim principima. Osobno prognozira još šest mjeseci, "što znači da ćemo zadržati proizvodnju na toj razini, da neće biti inflacije, socijalnih nemira, štrajkova. Ako u tome uspijemo - mi smo obavili velik dio posla". Komentirajući tvrdnje da je deset ljudi kupilo Hrvatsku, Valentić napominje da oni nemaju više od dva, tri posto vrijednosti društvenog kapitala, upozoravajući da više od pedeset posto Hrvatske uopće nije privatizirano i da kupljenu imovinu tek treba staviti u pogon. Valentić najavljuje pokretanje procesa denacionalizacije i predviđa uporabu mađarskog modela novčane restitucije. "Kako vratiti nekome imovinu koja je oduzeta prije 70 godina, a da ne možete nekome iz Vukovara vratiti njegovu imovinu? Nemoguće je vratiti sve". O poreznoj reformi, među inim, premijer kaže: "Porezna reforma je zapravo revolucija, države se za tako nešto pripremaju deset godina. Bit će nervoze na početku, ali za godinu dana imat ćemo uhodan sustav. Njegova suština je u tome da se ukupni prihodi zbrajaju i na njih plaća jedinstven porez. Nemoguće je u jednom razgovoru objasniti sve vrste poreza". Na kraju je odgovorio i na pitanje o staroj deviznoj štednji: "Pitanje je mora li država preuzeti javni dug. Država će platiti onoliko koliko može, servisiramo dio kamate. Država ne može preko noći vratiti nekoliko milijardi dolara, ali u nekoliko ćemo godina i to vratiti. Smanjit ćemo javni dug". Odgovarajući na pitanje hoće li za njegova mandata biti uvedena kuna, premijer navodi neke uvjete: "Ako politička situacija ostane kakva je, ići ćemo u još oštrije poteze. Ne bude li rata, popravi li se stanje, imamo šanse držati inflaciju do tri posto mjesečno. Ako ne padne proizvodnja i ne bude socijalnih lomova, do Dana državnosti mogli bismo uvesti novu hrvatsku valutu. Kažem, uz procjenu da će biti mir. Vjerujem da ću do tada biti premijer. Smatrat ću da sam svoj dio posla - prvi dio druge faze sanacije i restrukturiranja - obavio. Nakon toga bitno je da onaj tko me naslijedi, nastavi započeti posao". Komentirajući informacije o Merčepovim postrojbama, premijer Valentić drži da je to stvar državnog odvjetnika koji će pokrenuti postupak u okviru svoje nadležnosti i ovlaštenja. "Ja sam protiv toga da se takvi slučajevi rješavaju putem novina, umjesto na sudu. Informacije se mogu objavljivati, ali na zakonit način". VEČERNJI LIST: Srbima realna autonomija Bogoljub Lacmanović razgovarao je s Vitalijom Čurkinom, osobnim izaslanikom predsjednika Jeljcina za pitanja bivše Jugoslavije. Novinar u uvodu izdvaja Čurkinovo upozorenje kako će ne bude li sadašnji mirovni plan za BiH potpisan do kraja siječnja 1994. godine, posljedice za sve sukobljene strane biti katastrofalne. "Riječju, ono što se nije moglo riješiti za pregovaračkim stolom, rješavat će se na bojnom polju. Posljedice će biti užasne, ne samo za Bosnu i prostranstvo cijele bivše Jugoslavije nego i za Europu. Rat će tada biti teško zaustaviti, Europa će se naći pred novim valom izbjeglica, a porast će i breme za humanitarnu pomoć", predviđa Čurkin. Ocjenjujući kako je u Bruxellesu i Ženevi, ipak, učinjen pozitivan pomak jer se došlo do usuglašavanja u 99 posto pitanja, (Hrvatima 17,5 posto, Muslimanima 33,3 posto, a Srbima 49,2 post) Čurkin dodaje: "Prema mojem mišljenju, na temelju te formule, koju su predložili predsjednici Tuđman i Milošević, bilo je već u Bruxellesu moguće potpisati mirovni sporazum, s tim da se o spornim detaljima nastave pregovori. (...) To je i bio razlog što sam kao promatrač na skupu u Bruxellesu zatražio riječ i sukobljenim stranama predložio da odmah potpišu mirovni plan...", dodaje Čurkin. Na primjedbu novinara kako je prijedlogu, očito, leđa okrenula muslimanska strana odgovara: "Mene je u Bruxellesu zadivila ta strana koja je odbacila plan koji je predložio Europski savez i zatim se odvažila da kaže: pošto taj plan nije prihvatljiv, idemo tražiti i razrađivati drugu varijantu. Može se napraviti tisuću i jedna varijanta, na primjer, izlaska na more. Mogu se probijati kanali, tuneli ili graditi nove ceste do mora, ali ja postavljam sada pitanje gdje su jamstva da će i ta 1001. varijanta onda biti prihvaćena. (...) Držim da se drama i tragedija Muslimana sastoji u tome što idu na produljenje rata. Misle da će tim putem doći do cilja - jedinstvene Bosne i Hercegovine. Međutim, oni zanemaruju činjenicu da što se više produžava rat, njihov se ideal udaljuje od stvarnosti. Nastavljanje rata podiže nove barijere među ljudima", ističe Čurkin. Na opasku novinara kako se takvo ponašanje Muslimana objašnjava podrškom koju, navodno, imaju od SAD, pa je čak i lord Owen okrivio Washington zbog 'idealističkog' pristupa problemu BiH, Čurkin kaže kako izjavu lorda Owena nije vidio te je stoga neće komentirati i dodaje: "Krive su sve sukobljene strane, a ne netko drugi, ili još netko osim njih. Posebno za to što je prolivena tolika krv. Naravno, i vanjski faktori imaju određenu ulogu u tom sukobu. Osobno smatram da na sastanku u Bruxellesu mirovni sporazum nije potpisan jer međunarodna zajednica nije imala dovoljno odlučnosti da postavljeni zadatak,odnosno posao, dovede do kraja". Ističe kako je za rješenje problema potrebna odlučnost ES-a Rusije i SAD i dodaje: "Da su ostali međunarodni faktori pokazali svoju odlučnost u Bruxellesu, kao što je to učinila ruska strana, mirovni sporazum bi tamo bi potpisan". Na primjedbu novinara kako je svojim prijedlozima potakao i rješavanje hrvatsko-srpskih odnosa Čurkin kaže kako je pozdravio napredak u pregovorima Tuđmana i Miloševića te ih pozvao "da već sada pristupe razradi formule za međusobno priznavanje SR Jugoslavije i Hrvatske i uspostavljanje diplomatskih odnosa što bi, kao krajnji rezultat, omogućilo da se u budućnosti riješi i utvrdi konačni politički status teritorija koji je pretežno naseljen Srbima". Napomenuvši da plan ima nekoliko faza te da u razgovoru s predsjednikom Tuđmanom nije imao osjećaj da ga on ne prihvaća, Čurkin komentira srpsko nepristajanje na diplomatsko priznavanje Hrvatske. Na opasku novinara kako je to stoga što ne žele ili misle da na taj način mogu osporiti hrvatske državne granice, odgovara: "Srpski rukovodioci nisu govorili o svojim razlozima, ali ja mislim da je posrijedi to pitanje i da ne žele apstrahirati situaciju u hrvatskim krajevima koji su pretežno naseljeni Srbima i koje nazivaju krajinom". Drži da Srbi na tome području trebaju dobiti realnu autonomiju. "Kakva će biti forma te realne autonomije, kako će se ona zvati, stvar je dogovora dviju strana. Dakle, važan je sadržaj a ne formalni naziv", ističe Čurkin. U tom pogledu smatra izuzetno značajnom Mirovnu inicijativu predsjednika Tuđmana i ocjenjuje kako to neće "ostati i posljednji njegov korak u traganju za rješenjem problema". Ocjenjuje kao se hrvatsko-srpski problem može rješavati a da se prije ne razmrsi bosanski čvor i u tom pogledu komentira hrvatsko gledište da miran dogovor sa Srbima nije moguć ako se sankcije ukinu. "Znam, hrvatska strana htjela bi da ukidanje sankcija bude izravno povezano s rješavanjem problema njezina teritorija koji drže Srbi. Stajalište Rusije tu je strogo principijelno. Kao članica Vijeća sigurnosti Rusija smatra da to tijelo treba postupiti legalistički. U konkretnom slučaju to znači: sankcije su protiv Srbije uvedene zbog situacije u Bosni i Hercegovini, pa ako taj konflikt bude riješen i sankcije treba ukidati. (...) Prema krajnjem računu, rješavanje bosanskog problema otvara put postepenoj normalizaciji i hrvatsko-srpskih proturječja. Upravo stoga, molio bih hrvatsku stranu da problem sankcija sagleda u svoj raznolikosti", kaže, među inim, Čurkin. (Hina) dd 310727 MET dec 93 310727 MET dec 93

(Hina) dd

An unhandled error has occurred. Reload 🗙