FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

DOPUNA SERVISA POSEBNIH NASLOVA ZA 6.12. SAD-MUZIKA

Autor:
Nadnaslov: Frank Zappa, čovjek koji je provokaciju shvaćao ozbiljno Naslov: Umjetnik u kojeg je bila zaljubljena Europa Podnaslov: Pjevač, skladatelj, gitarist, svestrani umjetnik, Frank Zappa već je svojim albumom "We're Only in it for Money" sažeo sarkastičan duh muzičara koji će tijekom cijele karijere dokazivati upravo suprotno, izlažući provokativnoj kritici sve nedostatke američkog stila života Piše: Didier SALTRON, AFP PARIZ - "Bavio sam se rock-glazbom da bih bio poznat", izjavio je jednog dana Frank Zappa, pjevač, skladatelj, gitarist, svaštar, pomalo i provokator, čija je karijera završila u subotu u Los Angelesu, gdje je u 52-oj godini umro od karcinoma. Frank Zappa bolovao je dvije godine od karcinoma ali o tome nije želio govoriti. Njegova djeca, kćer Moon Unit (tako nazvana jer se rodila onog dana kad su Amerikanci stupili na Mjesec) i sin Dweezil (koji vodi solo-karijeru) otkrili su javnosti njegovu bolest prije 18 mjeseci. "We're Only in it for the Money" (To radimo samo za novac): naslov albuma (1967.) sažima sarkastičan duh muzičara koji će, tijekom čitave karijere, dokazivati upravo suprotno. Doista, Zappa, rođen 21. prosinca 1940. u Baltimoreu, skladatelj impresivnog broja albuma (skoro 100), želio je samo jedno: biti priznat kao glazbenik i jednak svojim uzorima Igoru Stravinskom i Edgardu Vareseu. Počinje međutim kao kvaritelj veselja, usred razdoblja "flower-power", s "We're in it". Imitira Beatlese na omotu, parodirajući "Sgt Pepper's", na kojem ga se vidi u suknji s repićima, i ironizira tada moderne hipije. Na istoj ploči, kao prvi glazbenik, koristi riječ "punk", deset godina prije Johnnya Rottena, pjevača Sex Pistolsa. Prepoznatljiv po brčićima i glumljeno ozbiljnom izgledu, čime podsjeća na Groucho Marxa, Zappa je vrlo kritičan spram rock businessa. Nastoji postati vlastiti gazda, osnivajući, već krajem šezdesetih godina, vlastitu diskografsku kuću ("Straight records", zatim "Discreet" i "Zappa records"). Međunaslov: Kritičar i hladnokrvni promatrač Jer Zappa, nakon komercijalnog uspjeha albuma "Apostrophe" 1974. godine, sve se više marginalizira u SAD-u da bi postao, poput Mudy Watersa, John Lee Hookera ili Miles Davisa, jednim od umjetnika u kojeg se zaljubljuje Europa. Tamo će često svirati. U doba kad su rock-glazbenici kanili promijeniti svijet, Zappa je jedan od prvih koji će se distancirati i postati usrdni kritičar i hladnokrvni promatrač onoga što vidi na pozornici i turnejama gdje, početkom sedamdesetih, provodi najveći dio svog vremena. Na čuvenoj ploči i ujedno filmu "200 Motels 1971." koji je režirao, povjerava ulogu njega samoga bivšem članu Beatlesa Ringo Starru. Seks, sekte, moć, mediji: Zappa propušta kroz filter svojeg humora sve nedostatke "American way of life". No, pored ismijavanja, pokazuje se i glazbenikom koji propovijeda apsurd jer je drugačiji i zna da će mu možda jednog dana vrijeme dati za pravo. Zappa je bio pod utjecajem klasične (Stravinski) i suvremene glazbe (Varese, Pindericki). Godine 1982. snima s Londonskim simfonijskim orkestrom. Godine 1984. prihvaća se djela zaboravljenog sicilijanskog skladatelja iz 18. stoljeća, imenjaka, Francesca Zappe, prije nego upoznaje Pierrea Bouleza, francuskog skladatelja. Taj će susret pokrenuti niz koncerata u jesen 1984. godine u Parizu i album ("The Perfect Stranger") na kojem Boulez dirigira Zappino djelo. U domu preuređenom u studio, u Los Angelesu, Zappa je strpljivo dotjerivao kilometre vrpce. "Već četvrt stoljeća pravim izvanredne stvari u SAD-u, preopterećen sam. Moja muzika se ne pušta na radiju. Dajem koncerte uz zatvorene blagajne i gubim novac. Pomažem u formiranju glazbenika koji su ubrzo uvjereni da mogu isto što i ja. Što to znači?", pitao se, razočaran, Zappa. (Hina) br 061458 MET dec 93 061458 MET dec 93

(Hina) br

An unhandled error has occurred. Reload 🗙