FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

IZBOR IZ PISANJA STRANOG TISKA I EMISIJA RADIO I TV POSTAJA

Autor:
ZAGREB, 6. prosinca (Hina) THE WASHINGTON POST, SAD, (5. XII. 1993.) "Američka arogancija" James Schlesinger, bivši ministar obrane i predsjednik upravitelja korporacije MITRE i viši savjetnik tvrtke Lehman Brothers, piše o samosvjesnosti i aroganciji SAD: "SAD su u razdoblju od pobjedničkog svršetka hladnoga rata, nakon kojega je uslijedila brza vojna pobjeda u zaljevu, razvile novu samosvijest koja se odnosi na njihov utjecaj u svjetskim poslovima. Ipak, parafrazirajmo pokojnog Reinholda Niebuhra, SAD još nisu ukinule Providnost u povijesti, a ne mogu niti zanemarivati brojne dvosmislenosti, moralne i političke, koje tvore bit povijesti, niti mogu pobjeći od njih. Ta samosvijest, dakako, prethodi Clintonovoj vladi. Povezana je s davnim vjerovanjem u američku izuzetnost, koja seže još u doba puritanaca. Ipak, ta je samosvijest snažno obilježila prvu godinu vlade. Iako ublažena neočekivanim neuspjesima poput onih na Haitiju i u Somaliji, vlada i većina američkog društva, čini se vjeruju da naše proklamacije o svjetskim događajima jesu (ili bi morale biti) mnogo bitnije nego što doista jesu. Istodobno se pravimo da ne vidimo neprimjerenost vlastitih akcija". U nastavku Schlesinger navodi četiri primjera američkih akcija: "Uzmimo kao prvi primjer političko sredstvo izgladnjivanja. Redovito smo osuđivali Srbe zbog okrutnosti kojom koriste izgladnjivanje kako bi postigli političke ciljeve u Bosni - i otišli smo vrlo daleko kako bismo pomrsili srpska sredstva i ciljeve. (Prije toga smo korili Saddama Husseina jer je izgladnjivao Kurde - i krenuli smo kako bismo ga spriječili). Proučimo i suprotan primjer: Haiti. Tamo smo držali opravdanim primijeniti izgladnjivanje, iako nenamjerno, kao sredstvo - to je, naime, učinak embarga nametnutog Haitiju koji su predložile SAD. Prema nedavnoj harvardskoj studiji na Haitiju zbog embarga umire tisuću djece mjesečno. Elita koju smo namjeravali kazniti trpi razmjerno malo", piše Schlesinger, pojašnjavajući zatim situaciju na Haitiju. Raščlanjujući drugi primjer, Schlesinger piše: "Mržnje među južnim Slavenima koje su sada uništile Jugoslaviju nisu nedavne, one sežu gotovo pola tisućljeća unatrag. Ipak, državni tajnik Warren Christopher osjeća se slobodnim napomenuti da je za raspad Jugoslavije jednostavno kriva Njemačka (jer je ustrajala na priznanju Slovenije i Hrvatske). Christopherov prethodnik James Baker neuspješno je pokušavao spriječiti raspad Jugoslavije. Kad je raspad zapravo već počeo, Njemačka je priznanje odgodila za šest mjeseci zbog poštovanja prema SAD i kako bi dala američkoj diplomaciji vremena da djeluje. Ipak, Christopher slobodno izdvaja Njemačku kao krivca. U međuvremenu, i predsjednik Clinton i državni tajnik Christopher pripisuju neodlučnost i brojne promjene naše politike prema Bosni greškama Britanije i Francuske (između ostalih). Predsjednik "The Washington Postu" povjerava da se premijer John Major bojao da će njegova vlada pasti, pridruži li se Britanija SAD u poduzimanju oštre akcije. Britanci odbacuju tvrdnju hladnim prezirom, Francuzi samo frču nosom. Istodobno vlada tvrdi da je američka politika u prošlosti bila previše 'eurocentrična' te da će u budućnosti biti sve više usmjerena prema Aziji, području koje se dinamično razvija. Sve većem broju europskih vođa odbija se molba da posjete Bijelu kuću. Možemo li doista biti iznenađeni kritičnim stanjem zapadnoga savezništva? Zar smo zaboravili da su SAD glavno uporište Zapada - i zapadne civilizacije? Naposlijetku, vrijednosti Zapada potpuno dijelimo s demokratskim državama zapadne (i srednje) Europe. Američki pokušaji ulijevanja tih vrijednosti konfucijanskom ili, još očitije, islamskom svijetu nisu bili osobito uspješni". U nastavku Schlesinger komentira i američku politiku prema Kini i ostalim azijskim zemljama te problem Somalije. "Kamo nas vodi naše traženje uloge u svijetu poslije hladnoga rata?" - pita na kraju Schlesinger, zaključujući: "Bila bi velika zabluda kad bi SAD vjerovale da su ukinule Providnost - i da američki mandati vladaju širom zemaljske kugle. Sam predsjednik Clinton komentirao je da kraj hladnoga rata nije učinio SAD 'svjetskim diktatorom'. Sve nas to upućuje na malo više milosti u komentiranju tuđeg ponašanja, osobito naših prijatelja i saveznika. I što je još bitnije - traži malo više skromnosti u odabiru naših političkih ciljeva i mnogo više preciznosti u stvaranju i provedbi mjera kojima se osiguravaju ti ciljevi. To neće koristiti samo ovoj zemlji, nego i cijelom svijetu", zaključuje James Schlesinger. THE WASHINGTON POST, SAD, (5. XII. 1993.) "Čini se da bosanska fleksibilnost pomaže u postizanju mira" Dopisnik iz Ženeve David B. Ottaway ističe da je "zadnji krug mirovnih pregovora o bosanskom ratu održan prošlog tjedna možda postavio temelje za realističnije, donekle umanjeno rješenje, koje će omogućiti SAD i Europi da spriječe ponovno izbijanje njihove svađe o tome kako rješavati pitanje Bosne na sljedećem sastanku na vrhu NATO-a. Čini se da se vlada pod muslimanskim vodstvom pomirila sa sudbinom trenutačne diobe Bosne na tri neovisne države... i traži da postrojbe NATO-a štite jedino njezinu republiku s muslimanskom većinom". Ottaway napominje da bi za takvu akciju bilo nužno mnogo manje vojnika UN ili NATO-a, "možda samo promatrači, kako predlažu bosanski Srbi" te da bi se "time mogla izbjeći potreba da Clintonova vlada u Bosnu pošalje mnogo vojnika, ako ih uopće bude slala". Dopisnik dodaje da je na zadnjim pregovorima "bosanska vlada napokon u načelu pristala na već davno postavljen zahtjev Srba za podjelom Sarajeva... Bosanski predsjednik Alija Izetbegović u petak je, vrativši se u Sarajevo, to pokušao opovrgnuti: 'Ne povlačimo se niti iz jednoga dijela grada koji sad držimo'. Ipak, njegovo je izaslanstvo većinu vremena u tri dana razgovora provelo proučavajući zemljovide s bosanskim Srbima, razmatrajući moguće zamjene teritorija i predgrađa oko Sarajeva, tražeći načina da povežu glavni grad, koji opkoljavaju Srbi, s predloženom muslimanskom republikom u srednjoj Bosni i izoliranim muslimanskim enklavama u istočnoj Bosni. Čini se da se nazire svojevrstan muslimansko-srpski sporazum koji neće riješiti zahtjev bosanske vlade za suverenitetom na kopnenom koridoru kroz teritorije koje drže Hrvati prema Jadranskom moru uz još 'nekoliko kilometara' obale. Bosanski premijer Haris Silajdžić i Momčilo Krajišnik, predsjednik parlamenta samozvane srpske republike u Bosni, trebali bi ovog tjedna razgovarati na sarajevskom uzletištu, a od svih triju strana očekuje se da se potkraj ovog mjeseca ponovno sastanu u Ženevi". Ottaway ističe da je "obnova ozbiljnih muslimansko-srpskih nagodbi dobra vijest za NATO, koji se bojao da će se na njegovu sastanku, prvom poslije svršetka hladnog rata, 10. i 11. siječnja pojaviti nove teškoće u pogledu Bosne. Prema europskim i američkim diplomatskim izvorima, čak i ministri vanjskih poslova Europske zajednice, koji su se ovdje sastali s bosanskim frakcijskim vođama, postaju nezadovoljni dvojicom posrednika Davidom Owenom i Thorvaldom Stoltenbergom... Posrednici su, razočarani neuspjehom da potkraj rujna nametnu konačno rješenje mira, predlagali novi 'globalni' pristup..." Podsjećajući zatim na francusko-njemački "protuprijedlog koji je zahtijevao žurno zaključivanje staroga Vance-Stoltenbergova mirovnog plana", Ottaway ističe da američki dužnosnici kažu kako se "boje da je to tek ponuda EZ za pronalaženje načina da se ukinu razorne gospodarske i financijske sankcije koje su prošle godine UN nametnuli Srbiji i Crnoj Gori, dvjema republikama koje su ostale u Jugoslaviji". Taj je plan, ističe dopisnik, "uznemirio Washington, koji sankcije drži jedinim stvarnim načinom utjecaja međunarodne zajednice na bosanske Srbe". Sredinom studenog, podsjeća dopisnik, u Washingtonu su se sastali njemački i američki dužnosnici kako bi skovali stajalište EZ koje bi mogao prihvatiti i Washington. Posljedica je bio 'plan akcije' koji je u ime EZ na otvaranju ženevskih razgovora predstavio Willy Claes. "Umjesto ukidanja sankcija, plan akcije predlaže 'postupno, uvjetovano privremeno obustavljanje' sankcija paralelno provedbi mirovnog plana. (...) Osim toga, dužnosnici State Departmenta uspjeli su kao još jedan uvjet dodati i privremeni sporazum između Srba koji traže neovisnu republiku u Hrvatskoj i hrvatske vlade. Unatoč tim oprezno pripremljenim nastojanjima da se spriječe nova neslaganja u pogledu Bosne na sastanku NATO-a, Owen i Christopher su nastavili prekoatlantsku prepirku u pogledu sukoba", piše Ottaway, podsjećajući na nedavne Owenove govore kojima je optuživao američku vladu te na Christopherov odgovor prošle srijede u Bruxellesu. (Hina) dh 060244 MET dec 93 060502 MET dec 93

(Hina) dh

An unhandled error has occurred. Reload 🗙