FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

IZBOR IZ DOMAĆEG TISKA

Autor:
ZAGREB, 2. prosinca (Hina) - VEČERNJI LIST, 2. XII. 1993. "Europi se žuri" O izgledima mirovnoga plana za BiH i Hrvatsku Višnja Starešina u komentaru "Europi se žuri", u današnjem Večernjem listu, dvoji, ali smatra sigurnim "da Europski savez ne želi sada tek tako odustati", to više što je to "prva zajednička politička akcija ES-a, čiji bi uspjeh bio važan kao potvrda da se može djelovati kao politički čimbenik i da je čvršće političko povezivanje zemalja ES-a i korisno i nužno". Autorica drži da je stoga "logično očekivati da će se ovih dana nastaviti pritisci na pregovarače da požure s dogovorom i postignu sporazum do Božića, kako je najavljeno, ili do Nove godine". Međutim, upozorava: "A pitanje je da li je pritisak Europskog saveza - na Srbe nastavkom sankcija, a na Muslimane prijetnjom prekida humanitarne pomoći ako se opredijele za ratnu opciju - u ovom trenutku dovoljno snažan da potakne volju za sporazum". Novinarka navodi da je Hrvatska dala svoj pristanak na odredbe ES-a, pa dodaje: "No bez stvarnog pristanka Srba i Muslimana na pregovore u skladu s načelima europskog plana - nikakav sporazum nije moguć". Novinarka ocjenjuje da Srbi neće biti spremni "na znatnija popuštanja prije izbora u Srbiji i na okupiranim hrvatskim područjima", i to stoga što "im je nepopustljivost pred 'bjelosvjetskom zavjerom protiv Srba' i 'nesalomljivost srpskog naroda' glavni predizborni adut. (...) Isto tako, Milošević bi volio pričekati da Grčka preuzme predsjedanje Ministarskim vijećem ES-a", dodaje Višnja Starešina i predviđa da ga u tome "eventualno mogu omekšati oštra zima i humanitarna katastrofa u Srbiji", kao i "čvrsta stajališta ključnih zemalja ES-a i SAD da o sankcijama više nema cjenkanja". Autorica drži da oštra zima i "jasna stajališta međunarodne zajednice da više neće potpomagati nastavak ičijeg ratovanja, mogli bi vjerojatno požuriti i Muslimane na postizanje sporazuma. Koliko god strašno zvučalo, srpska tragedija, povećanje broja smrznutih i izgladnjelih do te mjere da ugroze vlast svojih političkih šefova u državama ili na teritorijima koje kontroliraju, te proizvedu rasulo, možda bi mogli potaknuti političke vođe da ubrzaju pregovore o miru. Kao (pre)veliki brojevi, kad ih već kao pojedinci nisu zanimali", zaključuje Višnja Starešina. GLAS KONCILA, 5. XII. 1993. "Zar islamska država na hrvatskom moru" Komentator Glasa koncila, u članku "Zar islamska država na hrvatskom moru", upozorava na izjave lorda Owena i stvaranje muslimanske države u BiH tako da dobije izlaz na rijeku Savu i Jadransko more te naglašuje: "Očito je da stanovite zapadne snage u ovom času nisu protiv uspostave islamske države na Balkanu. (...) U neposrednoj perspektivi rješenje koje se nudi nije samo stravično za Republiku Hrvatsku i Hrvate uopće. Država, naime, koja bi se tako imala stvoriti i proširiti bitno je religiozno-nacionalna, mnogo više religijska nego nacionalna. Takva država ne može pripadati našem europskom vremenu. Ona samim svojim postojanjem niječe cjelokupni razvitak odnošaja između država i vjerskih zajednica u posljednja dva stoljeća. Nepojmljivo je kako europski i američki Zapad može tako nešto ne samo prihvatiti nego i sudjelovati u ostvarivanju. Ne pripada vjerskoj zajednici krojiti zemljovide država. To je posao mirovnih konferencija i zainteresiranih država. No ovdje je riječ o ljudskim pravima i slobodama, o pravima i slobodama narodnih zajednica, o povijesnom i kulturnom identitetu krajeva i zajednica koji je identitet provjeren i potvrđen višestoljetnim iskustvom. Sa svim tim ne smiju se igrati ni oni kojima je u rukama velika politička i državnička moć na međunarodnoj razini. Ovdje doista nije riječ samo o više ili manje dogovornim promjenama granica, nego je riječ o naumljenom uništenju mnogih starosjedilaca u tim krajevima, njihovih života, njihove imovine te cjelokupne religijske i kulturne baštine. Pred takvim naumima nijedna kršćanska i ljudska savjest ne može ostati mirnom. Stoga i katolička vjernička zajednica i svaki vjernik ima pravo i dužnost prosvjedovati ne bi li se zlo spriječilo, ne bi li se pred cijelom svjetskom javnošću prokazala njegova zloća, ne bi li svijet shvatio da je to ipak neprihvatljivo. Kad državnici govore o proširenju te islamske države od Save do Jadrana, oni moraju znati da ta država ne namjerava biti pluralističkom, da se u njoj već provodi etničko i religijsko čišćenje. Već postojeće područje, koje je jezgra i glavnina te islamske države, teško podnosi u sebi katoličke i hrvatske zajednice, ne podnosi postojanje katoličkih ni hrvatskih sela ni gradova, ne predviđa ni opstanak a kamoli novu gradnju katoličkih crkava. Stara katolička zajednica vrijednih željezara u Varešu, kojoj je i Tursko Carstvo mudro osiguralo stanovitu autonomiju, već je praktički iskorijenjena i istrijebljena. Nema razloga sumnjati da takva sudbina čeka svako hrvatsko selo i grad, svaku katoličku crkvu i župu u toj islamskoj državi. (...) Dok smo držali da je krajnje vrijeme da islamske države napokon dopuste slobodu i drugim vjerskim zajednicama, našli smo se u samoj Europi pred stvaranjem države koja je već počela iz svoje sredine čistiti sve što nije muslimansko. I ta bi se država sad trebala proširiti do mora, velike sile obdarile bi je dijelovima Republike Hrvatske. I površan pogled na zemljovid srpskih osvajanja na hrvatskom području pokazuje da su zaposjeli gotovo sve ono što su u svoje vrijeme bili zaposjeli Turci. Tako se velika Srbija pojavljuje kao obnova Osmanlijskoga Imperija na Balkanu. Ali ni taj imperij ni u doba svoje najveće moći nije zaposjeo barem uski pojas uz hrvatsko more. Ondje nadomak Jadrana u mediteransko-europskom kulturnom ozračju sačuvao se hrvatski narod i sačuvala se katolička vjera. Odonud je uvijek zračila nada sunarodnjacima i suvjernicima u zaposjednuta područja. Zar je moguće da u ovo doba neporecive obnove hrvatske državne nezavisnosti izgubimo tako dragocjeni dio domovine, i ne samo hrvatske domovine nego područja posvećenoga neprocjenjivim bogatstvima katoličke kulture. Ako se katolištvo i hrvatstvo mora povlačiti iz 'Zaljeva svetaca' zar ćemo doživjeti da se povuče do Dubrovnika ili možda još sjevernije? Ako bi se tako nešto dogodilo, bilo bi zapravo tragičnije od onoga što su značili Rimski ugovori s gubitkom Dalmacije u II. svjetskom ratu - jer bilo bi nepovratno. Oni koji se usuđuju predlagati i izvoditi takvo krojenje zemljovida nastupaju zapravo mjesto Boga jer kroje i prekrajaju sudbine osoba, obitelji i naroda. Tko uopće smije čovjeku i obitelji narediti preseljenje zbog promjena državne granice? Kršćani znaju da su osoba i obitelj starije od države, da su ljudska prava ispred državnih zakona. Ovdje pak doista nije riječ o državnim granicama nego o namjeravanom zločinu protiv čovječanstva, protiv čovječnosti" - zaključuje komentator Glasa koncila. VJESNIK, 2. XII. 1993. "U ritmu inicijativa" Uz pitanje njemačkog komentatora - "zašto bi baš ova (Kinkel-Juppeova) inicijativa morala uspjeti" - Stjepo Martinović u komentaru "U ritmu inicijativa", u današnjem Vjesniku, postavlja i potpitanje: "Zašto ES-Europa pristupa 'jugoslavenskoj krizi' ne poštujući realnu hijerarhiju ciljeva i sredstava za njihovo ostvarivanje - kad već 'samo idiot ne vidi' da se legalizacijom posljedica srpske agresije ne može poništiti stanje kojemu je ona izvornim prauzrokom?" U nastavku autor navodi jednog sudionika rimskog zasjedanja koji je požalio za razdobljem hladnog rata, pa dodaje: "Danas, u krajoliku opterećenu nizom (recikliranih) suparništava, svakako je teže postići sporazum o vrijednosnoj ljestvici sastojnica kontinentalne stabilnosti. A kritična masa spoznaje stvarnog stanja i spremnosti na čin takva je da Milošević može slobodno razlijevati bujice svoje bahatosti! Štoviše, da može vulgarno izvrtati uzroke, karakter i posljedice njegova rata, čekajući dolazak na čelo Europskog saveza Grčke - pod čijim bi predsjedanjem 'dvanaestorica' mogla za slatki med progutati sve splačine svetosavsko-bizantske kuhinje", zaključuje komentar Stjepo Martinović. GLAS SLAVONIJE, 2. XII. 1993. "UNPROFOR" Nevenka Levak u članku "UNPROFOR", u današnjem "Glasu Slavonije", komentira produženje mandata snagama UN - bez službenog priopćenja hrvatskim građanima - i podsjeća na najave da će Hrvatska otkazati gostoprimstvo 'neučinkovitom' UNPROFOR-u. Napominje kako je došlo do potpisivanja separatnih prekida vatre sa Srbima iz krajine, pa zaključno piše: "Ali, nije li naše pučanstvo ipak zaslužilo barem jednu službenu izjavu o tome da je mandat proširen, da ne moraju čekati 30. studenog, već 30. ožujka. Jer, bez obzira na suptilnost vanjske politike, na pregovore koji se ponekad ne mogu iznositi u javnost, ipak nakon onih silnih najava uoči novog proširenja mandata 'plavim kacigama' o tome da će im Hrvatska dati šansu samo do kraja studenog ako nešto spektakularno ne učine, valjalo je barem objasniti što se sada značajno zbilo da smo uvukli kandže. Barem iz kurtoazije", zaključuje svoj komentar Nevenka Levak. (Hina) sp 020829 MET dec 93

(Hina) sp

An unhandled error has occurred. Reload 🗙