Nadnaslov: Zapadne tvrtke kreću u lov na falsifikate u Istočnoj
Europi
Naslov: Objavljen rat falsifikatima
Podnaslov: Nakon pada komunističkih režima istočnoeuropske zemlje
preplavljene su falsifikatima robe široke potrošnje koji
zapadnim tvrtkama stvaraju štete izražene u milijunima
dolara. Falsifikati pogađaju posebice ugledne svjetske
marke poput talijanskog proizvođača alkoholnih pića
Martini-Rossija, proizvođače sportske odjeće Adidas i
Lacoste i dr., koji se mobiliziraju u borbi za tržište.
Piše: Jean BURNER, AFP
BEČ - Zapadne tvrtke krenule su u lov na falsifikate robe široke
potrošnje, od kojih vrvi u Istočnih Europi nakon pada komunističkih
režima 1989. godine i koji im stvaraju štete izražene u milijunima
dolara.
Prema istraživanju koje je nedavno objavio Business Eastern Europe,
specijalizirani bilten za istočnoeuropske poslove, falsifikati
pogađaju proizvođače alkoholnih pića poput talijanskog Martini-Rossi
kao i proizvođače sportskih proizvoda Adidas (njemački) i Lacoste
(francuski), preko američkih farmaceutskih poduzeća Pfizer and Merck i
Sharpe and Dohme.
Talijanska grupa Martini-Rossi, proizvođač slavnih aperitiva, uložila
je desetak žalbi zbog falsificiranja u Češkoj, Slovačkoj, Mađarskoj,
Rumunjskoj i Poljskoj, u baltičkim zemljama i u bivšem SSSR-u. Posvuda
su lokalni proizvođači stavili na tržište lokalne imitacije, koje su
nosile zelenobijelu etiketu Martinija.
"Naš zaštitni znak star je 130 godina", navodi Alberto Cortese,
predstavnik Martini-Rossija za Istočnu Europu. "Moramo povesti sudske
postupke (...). Bez toga, izgubit ćemo nebrojeno mnogo tržišta".
Adidas, čiji proizvodi uživaju neograničeni ugled u cijeloj Istočnoj
Europi, zadužio je pak poljsku policiju da zaplijeni falsificiranu
robu u 42 dućana u Poznanu.
Međunaslov: Poplava lažnih proizvoda poznatih marki
Prema podacima Adidasa, poljski trgovci po niskoj cijeni uvoze
tekstilne sirovine iz jugoistočne Azije i prodaju zatim jeftinu
odjeću, s lažnim zaštitnim znakom Adidasa.
Pod pritiskom Sjedinjenih Dražava i drugih zapadnih zemalja, poljske
su vlasti odlučile pružiti pomoć zapadnim tvrtkama, teško oštećenim
tom trgovinom. Kako navode zapadne tvrtke, i druge se akcije
pripremaju narednih mjeseci u Poljskoj.
Ipak, u određenom broju slučajeva, oštećene tvrtke radije kupuju
rezerve fasificiranih marki proizvoda kako bi izbjegle da se ta roba
proda u javnosti.
Američka marka zlatnog nakita i satova Tiffany bila je žrtva neobično
dobro organiziranih falsifikata u Češkoj i Slovačkoj. Od 1991. godine
jedno poduzeće Tiffany iz Bratislave izlaže i prodaje u raznim češkim
i slovačkim gradovima, poput Praga, Brna i Bratislave nakit i satove s
zaštitnim znakom Tiffany. Prema pisanju češkog gospodarskog tiska,
slovačko poduzeće je povezano s jednom tvrtkom Tiffany u Švicarskoj
koje nema veze s pravim Tiffanyjem iz New Yorka.
Lažni proizvodi Lacoste, lažna sportska obuća zapadnih tvrtki, čak i
lažne kravate slavnih kreatora pojavljuju se u češkim i slovačkim
dućanima. Češko zakonodavstvo predviđa za slučajeve kršenja zakonom
zaštićenih maraka kazne do godinu dana zatvora, globe i zapljenu
proizvoda. Međutim ono ne predviđa njihovo uništenje.
U Bugarskoj falsifikati pogađaju prije svega prehrambene proizvode.
Švicarski proizvođač čokolade Jakobs Suchard postigao je da jedna
bugarska tvornica koja je proizvodila lažne čokolade Milka bude
osuđena na globu. To ostaje iznimka, jer falsifikata poznatih tvrtki
ima u obilju na bugarskom tržištu, od lažnog whiskyja Johnny Walker
proizvedenog u arapskim zemljama do lažne Coca Cole i lažnog piva
Tuborg, kojeg proizvode tajne tvornice u Bugarskoj.
I u bivšem Sovjetskom Savezu situacija je do te mjere kaotična da se,
prema navodima nekih zapadnih tvrtki, proizvođači falsifikata moraju i
sami boriti protiv drugih koji falsificiraju njihove porizvode.
(Hina) br
020632 MET dec 93
(Hina) br