Nadnaslov:Propao pokušaj udruživanja četiri europske avio-kompanije
Naslov: "Alcazar" - neuspjeh ambicioznog plana
Podnaslov:Pregovori oko udruživanja, euforično započeti u prosincu
1992. na inicijativu nizozemskog KLM-a, s ciljem jačanja
konkurentnosti tvrtki srednje veličine, propali su
zahvaljujući nizozemskoj kompaniji koja se radije
priklonila svom američkom partneru
DEN HAAG (AFP) - Ambiciozan plan spajanja četiriju europskih kompanija
civilnog zrakoplovstva - KLM, AUA, SAS i "Swissaira", propao je u
nedjelju jer se četiri prijevoznika nisu mogla dogovoriti oko izbora
američkog partnera.
Započeti u prosincu 1992. godine, na inicijativu nizozemske kompanije
KLM koja sama nije uspjela s British Airwaysom u sličnom pokušaju,
pregovori su otpočeli u euforiji: ideja da se povežu snage kompanija
srednje veličine u okviru otvaranja unutarnjih europskih granica,
omogućila bi zadržavanje broja zaposlenih i ostanak u bitci s
konkurencijom "velikih".
Već u lipnju tri skandinavske vlade dale su svoj pristanak na načelo
fuzije, a plan je nazvan "Alcazar". Čak i kad je u kolovozu njemačka
kompanija "Lufthansa" najavila moguće udruživanje s "Austrian
Airlines" (AUA) nitko nije bio obeshrabren. KLM, AUA i "Swissair" nisu
se previše zabrinule zbog financijskih teškoća skandinavske kompanije
SAS, a što se tiče podjele linija za Japan između KLM i SAS, kako se to
"Alcazarom" predviđalo, to se moglo srediti na obostrano zadovoljstvo.
Tek na posljednjem sastanku četiriju kompanija, 6. studenog u
Stockholmu, bilo je jasno da izbor američkog partnera dovodi u
opasnost plan udruživanja. KLM koji posjeduje 49 posto kapitala
američkog "Northwest Airlinesa", nije želio odustati od tog saveza
koji mu dozvoljava slijetanje na sve "strateške" zračne luke SAD-a.
Međunaslov: Nastaviti traganje za mogućnostima europske suradnje
Nasuprot njoj bile su ujedinjene tri preostale kompanije koje su
također imale pristup na neke američke piste, preko saveza "Delte
Airlines" i "Swissaira", budući da je švicarska kompanija smatrala
rizičnim odustajanje od udruživanja.
Savez Swissair/Delta (preko koje "Swissair" drži 5 posto kapitala
američke kompanije) nije međutim nudio toliko prednosti koliko bi ih
imao nizozemski prijevoznik u SAD-u i bio je nespojiv sa savezom
KLM/Northwest Airlines.
Izgleda da je KLM bio taj koji je odustao, objavivši u nedjelju
navečer preko svog predsjednika Pietera Bouwa na konferenciji za
novinstvo da je savez s "Northwest Airlines" i suviše važan za
nizozemsku kompaniju. U stvari, mišljenje je sindikata pilota
nizozemske kompanije, savez KLM/Northwest bio je, od početka, nespojiv
s "Alcazarom", i trebalo je izabrati.
Od petka navečer neuspjeh ujedinjenja bio je samo pitanje sati. Vlada
u Den Haagu uplela se navodeći da bi u slučaju neuspjeha "Alcazara"
spasila KLM sudjelujući u povećanju kapitala nizozemske kompanije.
KLM, tako podržavana, izabrala je.
U nedjelju navečer nizozemski ministar prometa izrazio je žaljenje
kao i ostala tri partnera zbog neuspjeha "Alcazara", uz komentar:
"Nereguliran promet u Europi umanjio je hitnost sporazuma četvorice
što se tiče KLM-a".
Predstavnici ili zaduženi ministri triju preostalih kompanija
naglasili su svi redom da će nastaviti traganje za mogućnostima
europske suradnje.
(Hina) br
231352 MET nov 93
231352 MET nov 93
(Hina) br