Nadnaslov:Nastupa najavljivana tehnologija budućnosti - "interaktivni
multimediji"
Naslov: Što korisnici zapravo žele?
Podnaslov:Čini se da je došlo vrijeme najavljivane tehnologije
interaktivnih medija, no industrija još uvijek nastoji
utvrditi što korisnici zapravo od nje očekuju i žele,
nastojeći iznaći "proizvod" koji će i opravdati više
milijardi vrijedna ulaganja.
Piše: Cynthia JOHNSON, Reuter
LONDON - Čini se da je došlo vrijeme dugo najavljivane tehnologije
za budućnost "interaktivnih multimedija", no industrija se još
uvijek bavi pitanjima o tome što korisnici spomenute tehnologije od
nje uistinu očekuju.
Neizvjesno je što će postati obvezni proizvodi i usluge, oni bez
kojih se ne može, hoće li to biti video na upit ili pak mogućnost
kupovanja kod kuće, tj. što će opravdati više milijardi vrijedna
ulaganja za razvoj platformi, mreža i uslužnih djelatnosti.
"Industrija može raspravljati o strandardima i platformama no
korisnici zapravo nisu svjesni ovih problema", izjavio je Michael
Camplin, direktor marketinga odjela CD softwarea tvrtke Eastman
Kodak Co. "Korisnici obično imaju čvrst razlog za posjedovanje tih
proizvoda, ili ga uopće nemaju".
Interaktivni multimediji označavaju dijalog između korisnika i stroja
koji se temelji na integriranom digitalnom nizu video, audio metoda
kao i tekstu i grafici.
Na nedavno održanoj konferenciji u Londonu najveće su tvrtke
proizvođača, kao i one koje se bave programima i uslužnim
djelatnostima raspravljale o budućnosti.
Ankete su pokazale da bi korisnici sustava u domaćinstvima najradije
uložili u proizvode za razonodu, nakon toga u sustav djelatnosti koji
čovjeku olakšava život te na kraju u onaj koji omogućava
informiranost. Povučene su također paralele sa ranim danima tržišta
osobnih računala koje je razvijeno tek nakon što su standardni
programi za tretiranje teksta postali dostupni.
Jedna od prvih očekivanih borbi je temeljita reorganizacija
platformi, koja se kreće od osobnih računala s multimedijalnim
sposobnostima do proizvoda kao što su Philipsove obrazovne elektronske
mreže te sustava za zabavu Compact Disc Interactive (CD-I).
Neke se platforme mogu koristiti u sustavu mreža dok se ostale
koriste zasebno. Mnogi su analitičari mišljenja da će kasnije
najvjerojatnije doći do tzv. "teleputera" ili "pametne kutije" koja se
može koristiti kao računalo ali i kao televizor. U međuvremenu je
razvijena gomila različitih sustava.
Međunaslov: Prednost multimedijalnog osobnog računala
U najnovijoj studiji Salomon Brothersa objavljeno je da bi do 1994.
godine moglo doći do razvoja 16 multimedijskih CD platformi, broj
toliko visok da neće moći opstati budući ih "softwearaši" neće biti u
stanju pratiti.
"U sljedećih nekoliko godina borba će biti ogorčena. Sve tvrtke neće
biti u mogućnosti opstati. Tvrtke će udružiti svoje napore ukoliko
jedna od njih ne bude uspješna u tolikoj mjeri da njezin sustav
postane standardom", izjavio je Mike Inwards, potpredsjednik Philips
Media.
Philips aktivno radi na promičbi softwareskih naslova za sustav CD-I.
Do sada ih je izdao 150, od čega su više od polovice igre. Inwards
navodi kako je uobičajena cijena za proizvodnju jednog naslova gotovo
300.000 američkih dolara, a cijene se inače kreću od 50.000 do milijun
američkih dolara.
"Svaki naslov koji napravimo je kao mali film", navodi on.
Dok još nije postojao "most" kojim su se naslovi prebacivali na
standarde korištene na drugim platformama, prerađivanje naslova za
neki od sustava stajalo je kao 40-50 posto inicijalne cijene.
Prednost multimedijalnog osobnog računala je ta što mnoga domaćinstva
već raspolažu njime, što znači da im je tehnologija već poznata,
navodi Christine Doerr, direktorica European Business Developementa za
Microsoft. Osobna računala također mogu biti korištena u druge svrhe
kao što je korespondencija ili vođenje kućnog budžeta.
U budućnosti oni bi mogli omogućiti korisnicima da, primjerice,
igraju igre sa više ljudi na različitim stranama svijeta ili pak
razmijenjivanje video filmova i spotova.
"Na multimedijalna osobna računala gledamo kao na razvojno kretanje
ka veoma dobro povezanoj budućnosti", ističe Doerrova.
Mnogi potencijalno zanimljivi proizvodi za mrežni sustav multimedija
čekaju na rješavanje brojnih odredbi, navodi Bill Aitken, direktor
odjela razvoja pri tvrtki Mercury Communications. Tu je uključen i
interakcijski standard za telekomunikacije i mreže kablovske TV,
međusobne cijene povezivanja te brzina kojom će napredovati
reguliranje europskog tržišta.
Aitken je izjavio kako tvrtka Mercury namjerava uložiti sredstva u
tvrtke koje će se baviti razvojem multimedijalnih proizvoda i
djelatnosti.
(Hina) br
171156 MET nov 93
171156 MET nov 93
(Hina) br