FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

NACRT SPORAZUMA O PREKIDU VATRE I PROGRAM GOSPODARSKE REINTEGRACIJE UNPA I "RUŽIČASTIH ZONA" U REPUBLICI HRVATSKOJ

Autor:
UNPA I "RUŽIČASTIH ZONA" U REPUBLICI HRVATSKOJ ZAGREB, 12. studenoga (Hina) - Tijekom dosadašnjih nastojanja za provedbu relevantnih rezolucija Vijeća sigurnosti UN i pregovora izaslanstva Republike Hrvatske s predstavnicima srpskih vlasti uspostavljenih na području Hrvatske pod mandatom UNPROFOR-a, koji su održani pod predsjedanjem međunarodnih mirovnih posrednika, uobličen je prijedlog Nacrta sporazuma o prekidu vatre i prijedlog Programa gospodarske reintegracije UNPA i "ružičastih zona" u Republici Hrvatskoj. Ta su dva prijedloga od 6. rujna 1993. godine temeljni dokumenti o kojima se raspravljalo na sastancima u Beču, Ženevi i Lillehameru. Hina objavljuje cjelovite tekstove obaju dokumenata. NACRT SPORAZUMA O PREKIDU VATRE (od 6. rujna 1993.) - Dokument je označen kao Aneks I Strane potpisnice ovog dokumenta prihvaćaju da sva oružana neprijateljstva između strana trebaju prestati u najkraćem roku te da potpuno poštivanje prekida vatre na svim linijama dodira, onakvima kakve postoje između strana dana **. **. 1993., a za koje ovaj tekst koristi termin "linija dodira", treba početi od 09,00 sati dana **. **. 1993. U svrhu postizanja očuvanja trajnog prekida neprijateljstava i u svrhu stvaranja uvjeta za početak provedbe relevantnih rezolucija Vijeća sigurnosti i Vanceova plana, strane su se suglasile da prihvate i postupe prema slovu i u duhu slijedećih točaka: 1. Sva oružana neprijateljstva će prestati u najkraćem roku i prekid vatre će stupiti na snagu uzduž čitave linije dodira u 09,00 sati dana **. **. 1993. 2. Svo indirektno naoružanje bit će razmješteno izvan domašaja uzduž cijele linije dodira i to: minobacači na najmanje 10 km a topništvo na najmanje 20 km, najkasnije do 09,00 sati dana (D + 1) **. 1993. Najkasnije do 09,00 sati dana (D + 3) **. 1993., tenkovi i protuzrakoplovni topovi bit će razmješteni na najmanje 10 km od linije dodira. 3. Od dana potpisivanja ovog sporazuma, taktička situacija snaga raspoređenih na liniji sukoba i unutar 10 km od te linije u oba smjera će biti zamrznuta, i unutar tako određene zone neće se pomicati jedinice osim u smislu izvršenja ovog sporazuma ili po unaprijed izdanom odobrenju UNPROFOR-a. 4. UNPROFOR i ECMM će nadgledati prekid vatre. Na teritoriju pod hrvatskom kontrolom vojnim promatračima UNPROFOR-a bit će dana puna sloboda kretanja kako bi mogli potvrditi da je svo naoružanje navedeno u ovom sporazumu raspoređeno izvan minimalnih udaljenosti od linije dodira navedene u ovom sporazumu. Pripadnici UNPROFOR-a na dužnosti će dobiti punu slobodu kretanja uključujući i neograničeno pravo obilaska i nadgledanja svih vojnih, paravojnih i neregularnih policijskih postrojba i objekata unutar Zona pod zaštitom UN-a kao i u zonama koje se spominju u Rezoluciji 762 Vijeća sigurnosti. ECMM će nadgledati prekid vatre na svim gore spomenutim područjima kao dio postupaka u skladu sa Memorandumom o razumijevanju. U tu će svrhu ECMM uživati punu slobodu kretanja. 5. Zajedničke komisije bit će uspostavljene na svim razinama. Njihova primarna zadaća bit će trenutno istraživanje svakog prekršaja prekida vatre. Svrha istrage je utvrditi odgovornost za takav prekršaj. Komisija koja bude istraživala slučaj kršenja će od strane čija se odgovornost za prekršaj utvrdi biti obaviještena o disciplinskim mjerama ili postupcima koje će u vezi s incidentom poduzeti. Ove će komisije biti već uspostavljene prije nego što bude otpočeo prekid vatre. Komisijama će predsjedavati predstavnik UNPROFOR-a koji će zakazivati sastanke sudionicima na vlastitu inicijativu ili na zahtjev sudionika. Sastanci će počinjati, uz nazočnost svih sudionika, u roku tri sata po primitku poziva u glavnim štabovima članova. Detalji oko članstva, mjesta održavanja sastanka i dokumentaciji bit će dogovoreni između UNPROFORA-a i sudionika u posebnom dokumentu. 6. Ako dođe do bilo kakvog prekršaja prekida vatre ili drugih odredbi ovog sporazuma, nijedna strana neće uzvratiti, nego će se osloniti na procedure predviđene u gore navedenoj točki 7. 7. Sudionici su suglasni oko otvaranja određenog broja prijelaza uzduž linije dodira. Ovi novi prijelazi, kao i već postojeći, navedeni su u aneksu A. Na svim ovim prijelazima, UNPROFOR će postaviti svoje pripadnike na kontrolnim mjestima. Sva kontrolna mjesta ili drugi položaji dviju strana moraju biti postavljeni na takvoj udaljenosti od kontrolnih mjesta Ujedinjenih naroda da se na njih ne može ciljati iz lakog naoružanja i vatrom iz teških mitraljeza. Na svim kontrolnim mjestima Ujedinjenih naroda nalazit će se objekti za održavanje sastanaka Zajedničkih komisija. Svi prijelazi bit će otvoreni najkasnije tri sata nakon što otpočne prekid vatre. 8. Najkasnije do 09,00 sati dana (D+7) **. 1993., sve jedinice na liniji dodira bit će razdvojene i obje strane će biti povučene najmanje 1.000 metara. Jedinice bi trebale biti povučene onoliko koliko je potrebno da se osigura nemogućnost međusobnog ciljanja direktnim vatrenim oružjem. Linija na koju će se povući mora se moći lako odrediti na terenu (preferira se neka zemljopisna odrednica kao npr. cesta, rijeka, usijek). Linije razdvajanja bit će označene na karti u aneksu A. 9. Najkasnije do 09,00 sati dana (D+15) **. 1993., strane će se sastati i pregovarati o modalitetima smanjenja snaga u zoni od 10 km na obje strane Linije sukoba. Ovo smanjenje snaga će biti dovršeno u roku 5 dana nakon postizanja sporazuma. ANEKSI: A. Karta linija razdvajanja u područjima sukladno s točkom 8. B. Prijelazi na Liniji dodira. PROGRAM GOSPODARSKE REINTEGRACIJE UNPA I RUŽIČASTIH ZONA - Dokument je označen kao Aneks II Program gospodarske reintegracije UNPA područja i ružičastih zona, kao neodvojivi dio integralnog programa obnove i razvoja Republike Hrvatske, polazeći od Rezolucije Vijeća sigurnosti 871 (kao i prethodnih relevantnih rezolucija i Vanceova plana), a uz angažiranje UNPROFOR-a i Međunarodne konferencije o bivšoj Jugoslaviji, utvrđuje ciljeve, mjere i aktivnosti, nositelje i rokove gospodarske reintegracije. Jedinstven program provest će se, sukladno Rezoluciji 871, kroz dva istodobna i komplementarna procesa: reintegraciju ružičastih zona (paragraf 7) i reintegraciju UNPA područja (paragraf 8). A) Proces ponovne uspostave vlasti Republike Hrvatske u ružičastim zonama sadrži slijedeće ciljeve te mjere i aktivnosti gospodarske reintegracije: 1. Povratak prognanika - plan povratka po naseljima (prioritet: manje razorena naselja i nova općinska središta), - lista povratnika u pojedina naselja (u početnoj fazi radno sposobno stanovništvo); 2. Obnova naselja - razminiravanje i asanacija terena, - obnova stambenog fonda i gospodarskih objekata ovisno o stupnju razorenosti (prioritet: naselja u koja se vraćaju prvi povratnici, a za naselja višeg stupnja razorenosti utvrditi redoslijed obnove), - obnovu infrastrukture naselja (struja, voda, komunikacije) te uslužnih i društvenih djelatnosti (opskrba vodom i energentima, zdravstvo, školstvo, socijalna skrb, mirovine); 3. Gospodarsko aktiviranje povratnika - obnova poljoprivredne proizvodnje koja je najvažnija za pučanstvo u ružičastim zonama (nabava poljodjelske mehanizacije, obnova stočnog fonda, sanacija poljoprivrednog zemljišta), - reaktiviranje i obnova industrijskih i obrtničkih kapaciteta na tom području (precizan plan mogućnosti i obnove pojedinih kapaciteta, eventualnog restrukturiranja i modernizacije te vlasničke pretvorbe), 4. Obnova i reaktiviranje infrastrukturne mreže u ružičastim zonama - uspostava prekinutog cestovnog i željezničkog prometa, - obnova telekomunikacijskih veza, - obnova elektroenergetskog sustava, - otvaranje postojeće vodoopskrbne mreže. Republika Hrvatska će na potpunoj reintegraciji ružičastih zona djelovati preko svojih predstavnika u Zajedničkoj komisiji pod predsjedanjem UNPROFOR-a, a nositelji operativnog plana gospodarske reintegracije su: organi državne uprave, Hrvatska kreditna banka za obnovu, Ured za prognanike i izbjeglice, javna poduzeća (Hrvatske ceste, Hrvatske željeznice, Hrvatska elektroprivreda, Hrvatska pošta i telekomunikacije, Hrvatska vodoprivreda), župani i županijska poglavarstva na čijim područjima se nalaze ružičaste zone (županije: Sisačko-moslavačka, Karlovačka, Ličko-senjska, Zadarsko-kninska, Šibenska i Dalmatinsko-splitska) te općinska vijeća novoformiranih općina na tim područjima. Nositelji će, sukladno svojim nadležnostima, u najkraćem roku sačiniti precizne provedbene planove s prioritetima na temelju navedenih ciljeva i aktivnosti, a ti operativni planovi činit će anekse ovog programa. Krajnji rok za realizaciju potpune reintegracije ružičastih zona u pravni i gospodarski sustav Republike Hrvatske je 30. studenoga 1993, a početak je odmah nakon obnove rada Zajedničke komisije. B. Ciljevi, mjere i aktivnosti gospodarske reintegracije UNPA područja, uključujući suradnju UNPROFOR-a i Međunarodne konferencije o bivšoj Jugoslaviji i sukladni mjerama za jačanje povjerenja, su: 1. Uspostava prekinutih prometnih veza i obnova razorenih dijelova - otvaranje autoceste E-70 Zagreb-Županija prekinute na dionici Novska-Nova Gradiška od 21 km (nositelji: Ministarstvo pomorstva, prometa i veza, JP Hrvatske ceste; rok: 31.10. 1993.) - osiguranje neometanog prometa preko Masleničkog ždrila (nositelji: isti; rok: odmah) - otvaranje magistralne ceste E-59 Karlovac-Plitvice-Obrovac-Maslenica-Zadar te ostalih magistralnih i regionalnih cesta na UNPA području, čiji redoslijed obnavljanja i stavljanja u funkciju će se utvrditi operativnim planom (nositelji: isti; rok: za početak realzacije 30.11.1993.) - otvaranje i obnova željezničke pruge Oštarije-Gospić-Knin-Split/Šibenik (nositelji: Ministarstvo pomorstva, prometa i veza, JA Hrvatske željeznice; rok: 31.10.1993.) - otvaranje željezničke pruge Zagreb-Vinkovci na prekinutoj dionici Novska-Nova Gradiška (nositelji: isti: rok: 31.10.1993.) - otvaranje i obnova željezničkih pruga Knin-Zadar, te pruga u UNPA zonama Sjever i Istok (nositelji: isti; rok za početak realizacije: 30.11.1993.) - uspostava riječnog prometa na plovnim rijekama i obnova riječnih pristaništa u UNPA zonama (nositelji: Ministarstvo pomorstva, prometa i veza, poduzeća riječnog brodarstva; rok za početak realizacije 30.11.1993.) - otvaranje zračne luke Osijek (nositelji: Ministarstvo pomorstva, prometa i veza, Zračna luka Osijek: rok za početak realizacije 30.11.1993.) 2. Stavljanje u funkciju i obnova telekomunikacijskih veza - obnova međunarodnog kabelskog sustava prijenosa Zagreb-Lipovac na dionici kod Okučana, (nositelji: Ministarstvo pomorstva, prometa i veza, Hrvatska pošta i telekomunikacije; rok: 31.10.1993.) - uspostava i obnova ostalih sustava prijenosa, telefonskih centrala i pošta na UNPA području, s posebnim naglaskom na hitno uključivanje telefonske mreže u UNPA zonama u Hrvatski telefonski sustav jer je trenutno to mreža priključena na međunarodni pozivni broj takozvane SR Jugoslavije, odnosno Srbije, što je očito miješanje druge države u unutrašnje stvari Republike Hrvatske i protivno je Rezoluciji 871, paragraf 5 (nositelji: isti; rok za priključenje UNPA na pozivni broj Hrvatske je odmah, a rok za početak obnove čitavog sustava je 30.11. 1993.) - stavljanje u funkciju i obnovu TV odašiljača (Ćelavac, Belje i Plješivica), srednjevalne postaje Tovarnik i 19 pretvaračkih postaja (nositelji: isto ministarstvo i Hrvatska radio-televizija; rok za početak radova: 30.11.1993.) 3. Obnova i uspostava elektroenergetskog sustava, kao jedinstvene tehničko-tehnološke cjeline na čitavom području Republike Hrvatske, u svrhu osiguranja opskrbe električnom energijom po jedinstvenoj cijeni svih potrošača, uključujući UNPA područje. Plaćanje utroška električne energije pretpostavlja uključivanje UNPA u platni sustav Hrvatske. Nositelji aktivnosti sačinit će operativni plan uspostave elektroenergetskog sustava s tim da je prioritet obnova distribucijske mreže, prijenosnih dalekovoda i transformatorskih stanica, a u narednoj fazi pristupit će se obnovi proizvodnih objekata (hidro i termoelektrana) (nositelji: Ministarstvo gospodarstva, Hrvatska elektroprivreda; rok: 30.11.1993.) 4. Otvaranje Jadranskog naftovoda, korištenje naftnih polja i opsrkba naftnim derivatima i plinom - uključivanje u funkciju Jadranskog naftovoda, nasilno zatvorenog u UNPA zoni Sjever, jest prioritet a on se može aktivirati čim se postigne dogovor. Velik interes za naftovod imaju, uz Hrvatsku i Madjarsku, Češka i Slovačka, a nakon normalizacije odnosa i Srbija (nositelji: Ministarstvo gospodarstva, INA; rok: 31.10.1993.) - spriječiti putem UNPROFOR-a iskorištavanje naftnih polja u UNPA zoni Istok (Đeletovci, Privlaka i Ilača) od druge države (Srbije) koja se i time miješa u unutrašnje stvari Hrvatske, te postupno vratiti naftna polja njenim legitimnim vlasnicima (nositelji: isti; rok: 31.10.1993.) - osiguranje opskrbe naftnim derivatima i plinom UNPA područja za što su pretpostavke uključivanje tog područja u platni sustav Hrvatske, povrat imovine INI te povrat naftnih polja u Istočnoj Slavoniji (nositelji: isti; rok za početak realizacije: 30.11.1993.) - omogućavanje istraživanja nafte na području Dinarida (UNPA Jug) u suradnji INA-e i američke tvrtke AMOCO (nositelji: isti; rok za početak realizacije: 30.11.1993.) 5. U sklopu vodoprivrede Republika Hrvatska će obnoviti i proširiti vodoopskrbni sutav na čitavom svom teritoriju, hidromelioracijske sustave i osigurati zaštitu voda. Poseban prioritet u vodoopskrbi je otvaranje vodovoda Zrmanja-Zadar, te prema operativnom planu stavljanje u funkciju svih vodoopskrbnih sustava na UNPA područjima i njihovo integriranje u vodoopskrbni sustav Hrvatske (nositelji: Ministarstvo poljoprivrede i šumarsta, Hrvatska vodoprivreda; rok za vodoopskrbu Zadra do 31.10.1993., a za ostale sutave do 30.11.1993.) Prethodno navedeni ciljevi i aktivnosti gospodarske reintegracije predstavljaju, sukladno Rezoluciji 871, prioritete koji bi trebali biti provedeni ili započeti sa provedbom do 30. studenoga 1993., ali se time program gospodarske reintegracije ne iscrpljuje već su njegove bitne sastavnice i slijedeći ciljevi i aktivnosti sa čijim ostvarenjem bi trebalo početi istodobno ili s kratkim pomakom: 6. Povratak prognanika i njihovo gospodarsko aktiviranje na UNPA području, po utvrđenom planu, 7. Obnova naselja u UNPA zonama ovisno o stupnju razorenoti, 8. Uključivanje UNPA područja u jedinstveni monetarni, financijski, fiskalni i vanjskotrgovinski sustav Republike Hrvatske, te vlasničku pretvorbu, 9. Oživljavanje i obnova industrijskih i obrtničkih kapaciteta u UNPA zonama za što je preduvjet slobodan protok ljudi, roba i kapitala, 10. Obnova poljoprivredne proizvodnje i korištenja šuma, te 11. Obnova i zaštita kulturne, graditeljske, sakralne i prirodne baštine Republike Hrvatske. Nositelji provedbe gore navedenih ciljeva su nadležni državni organi uprave, javna poduzeća i županijski organi, koji će sačiniti operativne programe za svaki cilj sa rokovima provedbe i koji će biti priloženi kao aneksi ovom programu. Provedba cjelovitog programa gospodarske reintegracije UNPA i ružičastih zona pretpostavlja primjerene financijske izvore. Republika Hrvatska je do sad obnovu ratom razorenih područja, uključujući UNPA zonu Zapad (koje nije pod okupacijom), financirala iz vlastitih izvora, postigavši vidne početne uspjehe u obnovi, ali je za intenziviranje obnove i razvoja čitavog svog područja financijski limitirana. Stoga Republika Hrvatska očekuje međunarodnu pomoć za obnovu i reintegraciju UNPA područja pozivajući se na Rezoluciju Opće skupštine OUN o međunarodnoj suradnji i pomoći u uklanjanju posljedica rata u Republici Hrvatskoj, te omogućavanju njezine obnove (Rezolucije broj 47/166 od 18. prosinca 1992.). Uz međunarodnu pomoć Republika Hrvatska će i nadalje koristiti sav svoj raspoloživi potencijal za obnovu, koji bi se reintegracijom još povećao jer bi se ukinule prometne, energetske i druge blokade. Također, Vlada Republike Hrvatske bi trebala razmotriti odgovarajuće poticajne mjere koje bi pospješile gospodarsku reintegraciju. Gospodarska korist reintegracije UNPA i ružičastih zona je značajna za Republiku Hrvatsku, a isto tako, čak i više za stanovništvo UNPA područja. Otvaranje prometnica, od kojih neke imaju važnu tranzitnu funkciju, pojačalo bi gospodarsku povezanost i aktivnost. Primjerice, blokirana željeznička mreža ostvarila je prije rata 60 posto ukupno prevezenih roba i 40 posto putničkog prometa. Izvan funkcije je 10 posto telekomunikacijskih kapaciteta. Godišnji prihod od transporta nafte Jadranskim naftovodom je iznosio oko 100 milijuna USD, a od eksploatacija nafte u UNPA zoni Istok oko 30 milijuna USD. Ratne štete na objektima elektroenergetskog sustava premašuju 300 milijuna USD. Na poljoprivrednom zemljištu u UNPA području se prije rata ostvarivalo 35 posto od ukupne poljoprivredne proizvodnje, itd. Po ekonomskoj strukturi i infrastrukturnoj povezanosti UNPA područje predstavlja integralan dio ekonomskog sutava Republike Hrvatske a izvan njega i ne može funkcionirati. Izgradnju proizvodnih kapaciteta i gospodarske i društvene infrastrukture na tom području financiralo je hrvatsko gospodarstvo stvarajući komplementarne kapacitete. Reintegracijom tog područja na njemu bi oživjela, trenutno potpuno zamrla, gospodarska aktivnost, znatno bi porasla zaposlenost (npr. zbog blokade kninskoga željezničkog čvorišta bez posla je ostalo 3000 Kninjana), životni standard, opskrbljenost robom, energentima, strujom i vodom, reaktivirali bi se razni oblici usluga, školstvo, zdravstvo, socijalna skrb, mirovine, uključili bi se u vanjskotrgovinske tokove, pristupilo obnovi ratom razorenih objekata i tome sl. Zadaća UNPROFOR-a u provedbi gospodarske reintegracije je sukladna njegovoj zadaći u provedbi svih odredbi iz Rezolucija Vijeća sigurnosti. Obveze UNPROFOR-a na temelju Rezolucije 871 a u vezi s gospodarskom reintegracijom ružičastih i UNPA zona su: - provedba potpune reintegracije (dakle i gospodarske) ružičastih zona; - suradnja u omogućavanju otvaranja i osiguravanju navedenih prometnica i Jadranskog naftovoda na UNPA područjima; - suradnja u pristupu, otvaranju i obnovi elektroenergetskog i vodoopskrbnog sustava na UNPA područjima i njihovo osiguravanje; - onemogućavanje druge države da gospodarski iskorištava hrvatska dobra na UNPA području (eksploatacija naftnih polja, šuma, poljoprivrednog zemljišta, telekomunikacijskih kapaciteta). (Hina) dr 121554 MET nov 93 12HHMM MET nov 93

(Hina) dr

An unhandled error has occurred. Reload 🗙