Nadnaslov: Skromne prognoze oporavka za zapadnoeuropsko tržište automobila
Naslov: Najteža kriza od 2. svjetskog rata
Podnaslov: Dok se Sjeverna Amerika polako oporavlja, u kontinentalnoj Europi
nema znakova poboljšanja, pa se u 1994. ne očekuju znatnija
poboljšanja u industriji automobila. Na drugoj strani svijeta,
Istočna Azija, regija s najbržim gospodarskim rastom, tržište
je koje najviše obećava.
Piše: Stephen BROWN, Reuter
LONDON - Zapadnoeuropskom tržištu automobila predstoje neznatna poboljšanja
1994. godine, budući da bi se jedan od najtežih padova u proizvodnji i
prodaji mogao nastaviti u Njemačkoj i Italiji, ocjenjuju proizvođači i
stručnjaci koji predviđaju kretanja na tržištu automobila.
"Nakon vrlo oštrog pada 1993. godine, sljedeća 1994. pokazat će,
nažalost, vrlo mala poboljšanja vrijedna pažnje", istakao je John Lawson,
upravitelj istraživanja u privatnoj tvrtki DRI-McGraw, koja se bavi
prognoziranjem kretanja na tržištu automobila, govoreći na Konferenciji
svjetskih prognozera iz tog područja, što se upravo održava u Londonu.
David Carruthers, iz britanske grupe T & N Plc, ocjenjuje da, dok se
Sjeverna Amerika polako oporavlja, u kontinentalnoj Europi nema znakova
poboljšanja. "Kontinentalna Europa još je uvijek duboko u recesiji... a
vjerujemo da će se sljedećih mjeseci stanje pogoršavati", kazao je on.
Industrija automobila Zapadne Europe proživljava najgoru od svih kriza
kroz koje je prošla od Drugoga svjetskog rata. Pri tome najviše pati
njemačka industrija.
Očekuje se pad prodaje europskih automobila od 16 posto u 1993. godini,
na 11,32 milijuna vozila, a svjetsko tržište trebalo bi zabilježiti pad od
tri posto. DRI, međutim, ističe da je najgore već prošlo i predviđa
skromni porast od tri posto sljedeće godine, na čelu s Britanijom i
Španjolskom.
Na poslovnoj konferenciji u Bernu, vodeći švicarski ekonomist Christoph
Koellreuter istakao je da bi prodaja automobila u Zapadnoj Europi trebala
porasti 2,8 posto 1994. godine, kada se poboljša povjerenje potrošača.
Koellreuter napominje da je tržište automobila vjerojatno ovoga ljeta
dodirnulo dno te bi prodaja u trećem kvartalu trebala porasti oko 7.2 posto
više od prethodnog kvartala.
Lawson je drukčijega mišljenja i tvrdi: "Niti jedan proizvođač ne bi
trebao računati na poboljšanje u 1994, po bilo kojem parametru".
Njegov kolega Arthur Maher ocijenjuje da bi broj automobila po kućanstvu u
Europi trebao nastaviti postupno rasti, no "kasnih 90-ih vjerojatno će biti
blizu zasićenja".
Međunaslov: Istočna Azija najviše obećava
Geoffrey Whalen, predsjednik britanskog udruženja proizvođača i trgovaca
motorima, očekuje da će prodaja britanskih automobila doseći ukupan iznos
od 1,77 milijuna ove godine i 1,85 milijuna 1994. godine, dok je za 1992.
godinu iznosila 1,59 milijuna i približno dva milijuna godišnje u razdoblju
od 1987-90.
"Ni u kojem slučaju nismo još isplovili iz teškoća", kaže Whalen, iako se
nada u veliki britanski oporavak s godišnjom proizvodnjom i prodajom od dva
milijuna u razdoblju od pet godina.
DRI-McGraw Hill očekuje da će američka industrija motora rasti pet posto
sljedeće godine, s "Velikom Trojicom" - Chrysler Corp, Ford Motor Co. i
General Motors Corp. - koji su ponovo osvojili povjerenje stranih tržišta,
zahvaljujući poboljšanju kvalitete i dodatnoj opremi po povoljnoj cijeni.
Nasuprot tome, položaj japanske industrije slabit će i dalje u 1994, nakon
velikog pritiska zbog prekapacitiranja i stope razmjene ove godine.
Toyota Motor Corp i Nissan Motor Co Ltd, koji među sobom dijele 55 posto
japanskog tržišta automobila, mogli bi zabilježiti gubitak 1994. godine,
drži Lawson dodajući: "Nedavna promjena tečaja jena neće riješiti sve
probleme japanske industrije".
DRI je posebnu pažnju poklonio Istočnoj Aziji, regiji s najbržim
gospodarskim rastom i malom privatnom kupovinom automobila, tržištu koje
obećava porast od 30 posto u svjetskoj potražnji automobila ovoga
desetljeća, iako zatvorena tržišta te regije zahtijevaju lokalni kapacitet
i lokalnu ponudu.
"Postoje stvarni politički i gospodarski rizici vezani za rad u toj
regiji... ali i veliki rizici ako se ondje ne uključimo", kaže Lawson.
(Hina) br
051019 MET nov 93
051019 MET nov 93
(Hina) br