Nadnaslov:Sjedinjene Države - dobro mjesto za jeftinu proizvodnju automobila
Naslov: SAD - novi najjeftiniji svjetski proizvođač
Podnaslov:Dugo godina smatrane isključivo potrošačem, Sjedinjene Države
iznimno su zanimljive stranim proizvođačima automobila, zbog
svojih niskih troškova, velikih poreskih olakšica, dobavljača
rezervnih dijelova kao i tečaja dolara, postajući tako fenomenom
- visoko industrijalizirana zemlja - jeftini proizvođač
Piše: Jerry DUBROWSKI, Reuter
DETROIT - Strani proizvođači automobila godinama su na SAD gledali kao na
mjesto gdje se automobili prodaju, a ne proizvode.
No danas, privučeni niskim troškovima rada, multi-milijunskim poreskim
olakšicama te poboljšanom konkurentnošću, europske i japanske tvrtke
prekidaju s tradicijom i otvaraju svoja postrojenja u Americi, novom
najjeftinijem svjetskom proizvođaču.
Oboružani s više od dvije milijarde američkih dolara za potrebe razvoja,
dužnosnici tvrtki kao što su Mercedes, Toyota, Nissan i BMW ubrzano grade
nova postrojenja ili proširuju već postojeća.
Čak i manji proizvođači kao što je Volkswagenov odjel Audi ili pak Hondin
odjel Acura razmišljaju o seobi u SAD.
"Ukoliko ste pametan trgovac, ukoliko razmišljate o budućnosti, morate u
obzir uzeti sve mogućnosti koje su vam na raspolaganju, ne gubeći iz vida
mogućnosti proizvodnje kao ni prilike koje vam ova zemlja nudi, a one su
goleme", izjavio je Gerd Klauss, potpredsjednik američkog ogranka Audia.
Naravno da su milijunske poreske i ostale financijske olakšice privukle
proizvođače u Ameriku, koju su izabrali radije nego li koju drugu zemlju
niskih troškova proizvodnje kao što je Meksiko ili Južna Korea.
"Proizvodnja u SAD-u toliko se isplati da to nadilazi i problem
kapaciteta. To je razlog atraktivnosti te zemlje", smatra Klauss. "Pravi je
fenomen da jedna visoko industrijalizirana zemlja kao što su SAD predstavlja
ujedno i jeftinog proizvođača, u smislu troškova".
Tvrtka Mercedes-Benz je nedavno odlučila izgraditi postrojenje vrijedno
300 milijuna američkih dolara u Alabami, nakon što su se dužnosnici složili
da namire više od 250 milijuna dolara financijskim stimulansima kojima bi
se pridobio njemački gigant.
Dužnosnici tvrtke Mercedes smatraju da će novo postrojenje stajati 30
posto manje nego li klasično njemačko postrojenje.
Velik dio sredstava namijenjen je plaćanju radne snage koja je u usporedbi sa
njemačkom i japanskom radnom snagom relativno slabo plaćena.
Međunaslov: Prednosti u plaćama, dobavljačima, valuti...
Industrijski analitičari navode kako prosječan automehaničar u Big Treeu, u
Detroitu zarađuje 19 američkih dolara na sat, dok bi u Njemačkoj on zaradio
28 dolara, a u Japanu 22 dolara.
Usporedba je još povoljnija u slučaju takozvanih japanskih
transplantacijskih operacija, kada su prihodi gotovo izjednačeni sa onima u
Big Treeu, u Detroitu, ali je paket beneficija manje povoljan.
"Radnici koji rade na takvim operacijama vjerojatno primaju iste plaće kao
i oni u Detroitu", izjavljuje David Healy, analitičar S.G. Warburg & Co.
"Prednosti se očituju kod mirovnog i zdravstvenog osiguranja. Na većini
tih operacija djeluju mlađi radnici, što znači da su zdrastveni troškovi
manji, manje je sredstava uloženo u mirovinsko osiguranje, tako da se radi o
20 do 25 dolara na sat u Big Treeu za razliku od 40 dolara drugdje."
BMW, koji gradi postrojenje vrijedno 400 milijuna dolara u Spartenburgu,
namjerava svojim radnicima plaćati od 12 do 16 dolara na sat.
U postrojenju će biti zaposleno 2.000 automehaničara, iako su gradski oci
uvjerenja da će se otvoriti još na tisuće radnih mjesta kada se na
to područje dosele proizvođači auto dijelova.
Industrijski analitičari tvrde kako se u posljednjih nekoliko godina
kvaliteta američkih rezervnih dijelova za automobile znatno poboljšala, pa
se tako njemački i japanski proizvođači mogu osloniti na lokalne dobavljače.
No možda je najveća prednost SAD-a u odnosu na njegove konkurente, valuta.
Budući da dolar slabi u odnosu na japanski jen i njemačku marku, strane
tvrtke nastoje na sve načine ostvariti profit.
Stručnjaci navode kako je jedan od načina da se izbjegnu skupi troškovi
prijevoza kao i fluktuacija valute, proizvođenje automobila u zemlji u
kojoj se oni prodaju.
U posljednjih je deset godina svaki važniji japanski proizvođač izgradio
postrojenja u SAD-u ne bi li izbjegao trgovačke tenzije. No sada kada pad
američkog dolara omogućava profit, japanske tvrtke broj svojih postrojenja
povećavaju. Nissan Motor Co. Ltd. je nedavno utrošio 490 milijuna
američkih dolara ne želeći zaostati za Toyotom Motor Corp, u povećanje
kapaciteta svojih postrojenja za proizvodnju Smyrne dok je Toyota Motor
Corp. uložila 800 milijuna dolara u proširenje kapaciteta svoga
postrojenja u Georgetowneu.
Čak i u Hondi razmišljaju o premiještanju postrojenja Acura iz Japana u SAD
ne bi li se zaštitili od fluktuacije valute i prevoznih troškova.
"Ukoliko stanje ostane nepromijenjeno, biti će veoma teško uvoziti
automobile i ostvariti profit", izjavio je izvršni predsjednik Acure
Richard Thomas.
(Hina) br
280036 MET oct 93
(Hina) br