Nadnaslov: Sjedinjene Države grade "superautoputeve" informacija
Naslov: Interaktivna TV - najmlađe čedo elektronske industrije
Podnaslov: Kompjutor + telefon + televizor = beskrajne mogućnosti za 60
milijuna američkih domova.
Pretplatnici će moći birati haljinu, čitati enciklopedije,
rezervirati ulaznice, sređivati svoje bankovne račune, po
vlastitoj volji mijenjati filmski scenario, birati TV-reklame
ili najoptimalniji kut za gledanje nogometne utakmice.
Piše: Andre VIOLLAZ, AFP
WASHINGTON - Povežite kompjutor, telefon i televizor i dobit ćete sredstvo
javnog informiranja budućnosti, pokrenuto u zadnjih nekoliko mjeseci u
Sjedinjenim Državama križanjem rodova.
Najnovije križanje najavila su prije desetak dana dva giganta: QVC Network
i Home Shopping Network. Tvrtka nastala iz te fuzije bit će kadra doseći
60 milijuna domova ili gotovo sve kablovske pretplatnike Sjedinjenih
Država.
Interaktivna televizija ne omogućava samo kupnju odjeće sjedeći doma u
naslonjaču, uz pomoć elektronske manekenke koja pokazuje kako će izgledati
buduća gospođina haljina. Pretplatnici će moći obavljati poslove svojih
bankarskih računa, izabrati omiljenu emisiju između 500 kanala i
programirati je u bilo u koje doba, prikazivati najnovije filmove i
mijenjati scenario, rezervirati avio karte ili ulaznice za koncert...
Ili gledati nogometnu utakmicu iz odabranog ugla, prelistati na ekranu
novine ili Britansku enciklopediju u dvadeset tomova... S vremenom će
aparati postati prenosivi.
Mogućnosti su beskrajne, a potencijalno tržište golemo. Prema navodima
Johna Sculleya, bivšeg generalnog direktora Apple-a, koji ostaje jedan od
najslušanijih autoriteta Silicon Valleya, on će postići 3.500 milijardi
dolara u deset godina.
Međunaslov: Velika trka američkih proizvođača
Trenutno je slika nejasna. Teško je proreći koji će se od brojnih
sudionika najbolje izvući - od proizvođača poluvodiča do proizvođača video
igara. Ne može se znati niti koje će sredstvo informiranja ili standard
biti konačno izabrani.
Pristupnice stoje čitavo bogatstvo. Edward Horowitz, zamjenik
predsjednika Viacom-a, jedan od glavnih kabloperatora, ocjenjuje da će
kablovska industrija trebati uložiti 36 milijaradi dolara za konstrukciju
"superautoputeva informacija" o kojima sanja Bill Clinton. Njegov takmac
Tele-Communications Inc. potrošit će pak dvije milijarde dolara kako bi se
opskrbio optičkim vlaknima velikog kapaciteta.
U travnju su svjetski leaderi kompjutorskih programa i poluvodiča,
Microsoft i Intel, zaključili sporazum s General Instrument, proizvođačem
kućišta za selekciju kablovskih programa.
U svibnju se Time-Warner, koji ima na svijetu najveći katalog filmova i
TV-programa, povezao s US West, trećom američkom telefonskom kompanijom,
kako bi izbjegao zabranu zadanu američkim telefonskim kompanijama da
upravljaju kablovskom mrežom u SAD. U lipnju su Motorola, Kaleida
(zajednička filijala Apple i IBM) i Scentific Atlanta odlučili udružiti
svoje snage.
Međunaslov: Revolucija i za TV-oglašivače
Glavna nepoznanica je reakcija potrošača, koju će Time Warner testirati
sljedeće godine na Floridi. Trenutno, jedino iskustvo u prirodnoj veličini
je ono pokušano od 1990. godine kod 220.000 pretplatnika istoka Kanade.
Ono pokazuje da interaktivnost potiče na gledanje televizije dva sata više
tjedno, ali da zanimanje brzo splasne.
Novi medij mogao bi revolucionirati TV reklame, godišnje tržište od 12
milijardi dolara u Sjedinjenim Državama koje raspolaže do sada zatočenom
publikom. Danas se ljubitelj TV-reklama mora zadovoljiti "brzim šaranjem
preko kanala". Sutra će ga interaktivnost učiniti slobodnijim.
Oglašivač neće biti obvezan poslati istu poruku milijunima potrošača.
Moći će izabrati primaoca prema njegovu prebivalištu, prihodima i navikama
potrošnje.
(Hina) rt
282253 MET jul 93
(Hina) rt