ZAGREB, 21. srpnja (Hina) - Ustavnopravni položaj domova Sabora,
nadležnosti Županijskog doma te njegov odnos prema Zastupničkom domu i
Vladi razmotreni su danas na konzultativnom sastanku Komisije za Ustav,
poslovnik i zakonodavstvo Županijskog doma.
Predsjednica Komisije Tereza Ganza-Aras podsjetila je da je na protekloj
sjednici Zastupničkog doma postavljeno pitanje prava Županijskog doma da
podnosi amandmane na zakone koje nije predložio. Predstojnik vladina Ureda
za zakonodavstvo Marijan Prus kazao je da drži da taj Dom ne može podnositi
amandmane već je njegova mogućnost u pravu suspenzivnog veta kojim vraća
zakon na ponovno odlučivanje Zastupničkom domu i u podnošenju prijedloga za
izmjene i dopune zakona. Potpredsjednik Komisije dr. Zdravko Tomac je
upitao iz kojih ustavnih odredbi proizilazi da Županijski dom nema pravo
podnositi amandmane. Ustav, dodao je, propisuje tko ima pravo predlagati
zakone, ali ne propisuje tko ima pravo podnositi amandmane. S tim se
suglasio i tajnik Sabora Anđelko Sikirić, upitavši iz čega proizilazi pravo
Vladi da podnosi amandmane, ako se to isto pravo osporava Županijskom domu.
Na pitanje mora li Županijski dom raspravljati o svim pitanjima koja su na
dnevnom redu sjednice Zastupničkog doma, dr. Smiljko Sokol je pojasnio da
u skladu s Ustavom taj Dom može, neovisno o utvrđenom dnevnom redu,
raspravljati o svim pitanjima iz djelokruga Zastupničkog doma te o njima
dati mišljenje. Osvrnuvši se na odnos Zastupničkog doma prema mišljenju
Županijskog, predsjednik Županijskog doma Josip Manolić je ocijenio da nije
jasno određeno da li mišljenje Županijskog doma obvezuje Zastupnički dom.
Dr. Sokol je istaknuo da Županijski dom može posebno upozoriti da zbog
neprihvaćanja njegova mišljenja može uslijediti suspenzivni veto.
Manolić je ukazao i na slučajeve neprisustvovanja predstavnika
predlagatelja zakona sjednicama Županijskog doma te upitao kakve posljedice
oni zbog toga snose.
Neprijeporno je ustavno pravo zastupnika Županijskog doma da postavljaju
zastupnička pitanja članovima Vlade u aktualnom satu, suglasili su se
sudionici sjednice. Mate Meštrović je pak kazao da na svoja pitanja od
Vlade nije dobio odgovor te upitao kakva je u takvim slučajevima
odgovornost Vlade. Pritom ukazao je da Županijski dom u obliku mišljenja
može izvijestiti Zastupnički dom o tome, ali da mišljenje Županijskog doma
istodobno ne obvezuje Zastupnički dom.
Podsjetivši da Predsjednik Republike proglašava zakone u roku od osam dana
od kada su, u skladu s Ustavom, doneseni u Zastupničkom domu, Prus je
ukazao na ustavno pravo Županijskog doma da u roku od 15 dana od dana
izglasavanja zakona taj zakon vrati na ponovno odlučivanje. Upitao je može
li se proglašeni zakon vratiti na ponovno odlučivanje.
Zaključivši da se u nekim slučajevima radi o pitanju praktične realizacije
ustavnih prava Županijskog doma, Ganza je predložila da pravni stručnjaci
razmotre kako se to može provesti. K tomu, predložila je da se obveže
Zastupnički dom da mora raspraviti o mišljenju Županijskog.
(Hina) dd
211422 MET jul 93
(Hina) dd