ZADAR, 16. srpnja (Hina) - Kad u nedjelju pontonski most spoji dvije obale
Novskoga ždrila, južna će i sjeverna Hrvatska, nakon dvije godine, biti
ponovno prometno povezane.
Most će ne samo skratiti putovanje za 40-ak kilometra, odnosno nekoliko
sati, nego će promet teći neovisno o vremenskim prilikama. Dosad bi se
veze preko otoka Paga prekidakle čim bi zapuhala bura i trajekti prestajali
voziti, posebice zimi. Putnici bi u vozilima danima čekali da bura stane,
dalmatinski bi gradovi ostajali bez mlijeka, lijekova i ostalih
potrepština, a industrija bez neophodna repromaterijala. Stoga je
pontonski most životno važan za hrvatske gradove od Zadra do Dubrovnika, te
posebno srednjih i južnodalmatinskih otoka.
Taj će prometni smjer omogućiti bržu komunikaciju između unutrašnjosti
Hrvatske i zapadne Europe, a posebno s BiH s kojom i nema drugih cestovnih
veza.
Dok ga srpska agresorska vojska nije srušila 21. studenog 1991. u 5,30
ujutro, Maslenički je most, spajajući obale Novskog ždrila, povezivao
unutrašnjost i jug Hrvatske. Zapravo je promet tim smjerom prestao još 11.
rujna 1991., kad je srpski okupator u silovitoj ofenzivi osvojio Jasenice
podno Velebita i okupirao sve njegove zaseoke, uključujući Maslenicu i
Rovanjsku, a time i sjevernu obalu Novskog ždrila.
Nakon toga, jedina je veza Dalmacije s unutrašnjošću Hrvatske bio Paški
most i sav je promet potekao otokom Pagom.
Srpski je agresor nastojao srušiti i taj jedini prijelaz pa je most u
zračnim napadima znatno oštećen i promet je tekao na pola kolničkog traka.
Zbog njegove gustoće ( 6000 osobnih vozila, veliki broj autobusa, teglenica
i kamiona s humanitarnom pomoći dnevno) bilo je pitanje dana koliko će
oštećeni Paški most izdražati te, zbog prijeko potrebne rekonstrukcije,
promet stati.
(Hina) mc
161748 MET jul 93
(Hina) mc