Nadnaslov:30-i Međunarodni sajam televizijskih programa
Naslov: Novosti u audiovizualnom svijetu
Podnaslov:Nove tendencije ukazuju da će se već za pet godina kanali
umnogostručiti u beskraj, a veći broj programa na istom satelitskom
kanalu ili kablu značit će i mogućnost otvaranja stotina kanala,
smanjenje troškova difuzije te prostor za unosnu TV a la carte
Piše: Pascal BOURDON, AFP
CANNES - Na tridesetom Međunarodnom sajmu televizijskih programa (MIP-TV)
prošlog tjedna u Cannesu pojavile su se nove tendencije u audiovizualnom
svijetu u kojem će se za pet godina kanali umnogostručiti u beskraj.
Prvi sajam televizije u svijetu, MIP-TV je posjetilo 9.000 stručnjaka iz
103 zemlje (nove su Letonija, Etiopija i Panama).
U sadašnjem nepovoljnom razdoblju, predsjednik MIP-TV Xavier Roy govori o
"paradoksu televizijskog sajma pogođenog međunarodnom krizom, suočenog s
velikim povećanjem cijena programa i sve većom potražnjom tih istih
programa", ali i povećanja broja kanala i konkurencije. Budžeti
proizvodnje "su sve skučeniji i kupci programa sve više obraćaju pažnju na
cijenu".
Sve se, međutim, može vrlo brzo promijeniti: ubrzo će brojčani pritisak
(pušta se deset ili petnaest programa na istom satelitskom kanalu ili
kablu) otvoriti "gotovo beskrajne mogućnosti difuziji". U Sjedinjenim
Državama (Direct TV), u Europi (Astra, Canal+, Murdoch i TF1, koji je to
objavio na MIP-u), svi se spremaju na tu revoluciju koja će omogućiti
osnivanje stotine kanala, smanjiti troškove difuzije i razviti posebno
unosnu televiziju a la carte. Svaki od njih će sastaviti kataloge programa
(film, sport...) pošto će, kako naglašava Xavier Roy, "oni koji zadrže
prava biti na izvoru tih kanala".
Međunaslov: "Globalno selo" komunikacija
Na samom sajmu, primjećuju se promjene: ponovni procvat potpuno
nacionalnih programa. "Kanali mi sve češće naručuju 100 postotne francuske
produkcije", primjećuje generalni direktor Gaumont TV Christian Charret. I
ostali potvrđuju da je to opća tendencija u Europi, posebno u Njemačkoj,
Švicarskoj, Italiji, ali i u Quebecu. Televizijski gledatelji žele
programe bliske svojim preokupacijama, objašnjava on.
Paralelno (drugi paradoks), međunarodne kooprodukcije se množe, a potreba
za finaciranjem obvezuje. Roy smatra da će 1993. godina označiti
"pojavljivanje Europe kao pravog partnera, i njenu nazočnost u Sjedinjenim
Državama". Francuska TF1 je tako objavila na MIP-u da će kooproducirati
50/50 nastavak "Mike Hammera" s mrežom CBS.
I Azija se pridružuje "globalnom selu" komunikacija. Od Tokija do
Singapura nastaju deseci kanala, povezanih su svjetskim gigantima (HBO,
BBC, CNN). Grundy, proizvođač australijanske serije "Neighbours",
najavljuje na MIP-u svoje emitiranje u ...38 zemalja Azije i Bliskog Istoka
satelitskim kanalom iz Hong Konga, Star TV. Nakon Japana koji je već dosta
prisutan (crtani filmovi, dokumentarci), sada i Južna Koreja koproducira s
Europom. S uzletom kablovske i satelitske televizije, sajam postaje
"tematski", segmentiran: stvara se i prodaje za točno određenu publiku
(sport, glazba,mladi...).
U cjelini, ove je godine večernji televizijski film u usponu ali je
raznovrsnost u padu. Tražen je vrhunski dokumentarac, kao i programi za
mlade. Njima će biti posvećen specijalni sajam u listopadu u Cannesu.
(Hina) br
270012 MET apr 93
(Hina) br