FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

GODIŠNJE IZVJEŠĆE PREDSJEDNIKA REPUBLIKE DR. FRANJE TUĐMANA HRVATSKOM SABORU (I DIO)

Autor: ;KRA;
TUĐMANA HRVATSKOM SABORU (I DIO) ZAGREB, 28. prosinca (Hina) - Na današnjem zasjedanju Sabora Republike Hrvatske, predsjednik Republike dr. Franjo Tuđman podnio je Hrvatskom saboru godišnje izvješće koje u cijelosti donosimo: "Visoki dome, štovani predsjedniče, gospođe i gospodo zastupnici cijenjeni predsjedniče i ministri hrvatske vlade; uvaženi uzvanici i gosti! Na kraju ove (1991.) godine, u trenutku kad smo zapravo već postigli i međunarodnopravno priznanje državne neovisnosti Republike Hrvatske, što će reći i njezino uvršćenje u red demokratskih zemalja slobodnoga svijeta, držim potrebnim da se u svom izvješću, pred ovim Visokim domom, osvrnem na prijeđeni put koji nas je do toga doveo. Na tom putu bili smo suočeni s mnogobrojnim zaprekama i veoma nam nesklonim čimbenicima. Ne samo u bivšoj Jugoslaviji nego i u svijetu bilo je takvih veoma utjecajnih i moćnih koji su na različite načine pokušavali zaustaviti naše težnje, onemogućiti nas u postizanju uzvišenih ciljeva slobode i samostalnosti, pače politički, gospodarski i vojno slomiti naše nakane i napore da izgradimo svoju Hrvatsku kao suvremenu, demokratsku i suverenu međunarodno priznatu državu. Nije to bila nimalo laka zadaća. I to što nam je povijest stavila u dužnost, ispunili smo napornom, čvrstom i strpljivom postupnošću, razboritošću i odlučnošću. Za to nam je bila potrebna politička zrelost, ali i umješnost da svoje nacionalne ciljeve uskladimo s odlučujućim međunarodnim čimbenicima. I ponajviše: nepokolebljive, požrtvovne spremnosti da unatoč svemu prebrodimo sve zapreke kako bismo zaista uzmogli biti svoji na svome. Proteklo je tek godinu dana od svečanoga proglašenja Ustava Republike Hrvatske, toga iznimnoga povijesnoga čina. Tada smo posve raskinuli s komunističkim jednostranačkim sustavom, potvrdili plebiscitarnu volju hrvatskoga naroda, i velike većine građana Hrvatske, na prvim slobodnim višestranačkim izborima (od 22. travnja i 6. svibnja 1990.) i udarili temelje u izgradnji pune nacionalno-državne suverenosti Hrvatske. U prigodi donošenja Ustava, u svome izlaganju, među inim, rekao sam da naš Ustav čini onaj tvarni i duhovni zaglavni kamen, u državotvorno-političkom smislu, na kojemu će hrvatski narod moći graditi, nadograđivati i do kraja dovršiti svoj dom slobode i neovisnosti, sa svim ovlaštenjima i značajkama što rese suverene, slobodne i demokratske države Europe i svijeta. Za sve vrijeme, od uspostave demokratske vlasti u Hrvatskoj do donošenja Ustava Republike Hrvatske, a osobito od početka ove godine, neprestano nam je prijetila otvorena opasnost, pa i najveća pogibelj, od dogmatsko-komunističkih, jugo-unitarističkih i velikosrpsko-hegemonističkih snaga. One su djelovale odvojeno ali su se i udruživale, i sjedinjavale u protimbi svakoj hrvatskoj nacionalnoj i državotvornoj ideji, a pogotovu oživotvorenju državne suverenosti i samostalnosti Republike Hrvatske. Vodeći računa o odnosima snaga u bivšoj SFRJ, a imajući na umu međunarodne čimbenike, s obzirom na političke prilike u Europi i u svijetu, mi smo i prije i nakon proglašenja našega Ustava, razoboritom politikom, nudili političko rješenje jugoslavenske države krize. Nudili smo nacrt saveza suverenih država, hoteći izbjeći žrtve krvoprolića i ratnog razračunavanja. Nasuprot našim prijedlozima, na brojnim sastancima u Predsjedništvu SFRJ i na sastancima predsjednika republika (odnosno predsjednika predsjedništava republika) da se samo mirnim i demokratskim putem mogu postići pravedna i trajna rješenja, nama je - najprije radi pokušaja restauracije komunizma, a zatim radi ostvarenja ciljeva velikosrpske imperijalističke politike - nametnut rat s razarajućim posljedicama kakve ne pamtimo ni iz drugoga svjetskog rata. Tako smo, umjesto nakane da na temeljima našega Ustava na demokratskim načelima izgrađujemo pravni, gospodarski i životni poredak, po uzoru na slobodne i razvijene zemlje svijeta, bili prisiljeni da sve sile posvetimo obrani svoje slobode i demokracije, teritorijalne cjelovitosti i suverenosti naše Domovine. Od uspostave demokratskog poretka živjeli smo u stanju svojevrsna dvovlašća, u kojem su se ispreplitale i sukobljavale upravne i zakonodavne nadležnosti federalne države i republičkih država. Sukob se zaoštravao zbog našega stajališta da o suverenitetu Republike Hrvatske ne prihvaćamo nikakve arbitraže - niti savezne skupštine, niti predsjedništva ili vlade SFRJ - koja bi dovela u pitanje suverena prava hrvatskoga naroda. Osobno sam tada, kao predsjednik Republike, pred ovim Visokim domom istaknuo spremnost vrhovništva Hrvatske na pregovore i razgovore sa svima, legitimnim predstavnicima drugih naroda i republika, ali i to, da svi možebitni ugovori i sporazumi koje bismo postigli, moraju biti predočeni na ratifikaciju Hrvatskom saboru. Svi naši napori oko postizanja dogovora o savezu suverenih država nisu dali nikakva rezultata, a također ni naša nastojanja da se jugoslavenska državno-politička kriza razriješi mirnim putem. Unatoč svemu tomu, unutarnji odnosi i međunarodne prilike prisiljavale su nas da u tijeku cijele prošle i ove godine, i u okolnostima ratne agresije Srbije, Crne Gore i JNA, ostanemo otvoreni za mirotvorne pregovore. I to kako s predstavnicima drugih republika i Jugoslavenske armije, tako i s međunarodnim političkim čimbenicima, u prvom redu s predstavnicima Europske zajednice, a potom i Vijeća sigurnosti OUN. Nastojali smo učiniti sve, najprije da sačuvamo mir i izbjegnemo rat, a zatim i da što prije izađemo iz njegova zla. Međutim, neprijatelj je sustavno i smišljeno poduzimao korake svakovrsne destabilizacije, pa i slamanja hrvatske demokratske vlasti. Iskoristivši dijelove srpskog pučanstva u Hrvatskoj, obmanama o njegovoj tobožnjoj ugroženosti, posluživši se do kraja svim saveznim institucijama i JA, a i diplomatskim sredstvima promicanjem ideje o čuvanju Jugoslavije, Srbija je, postavši svjesna da političkim sredstvima neće moći ostvariti svoje ciljeve, krenula u rat da bi oružanom silom nametnula svoju dominaciju. Srbija je Hrvatskoj nametnula rat, tjerajući Sloveniju iz Jugoslavije, koristeći u svoje svrhe jugo-srpsku armiju, prosrpsku vladu u Crnoj Gori i srpsko pučanstvo u Hrvatskoj, s prvotnim ciljem potpunog podvrgavanja Hrvatske reformiranoj jugoslavenskoj federaciji. Kad smo to osujetili onda je ratom trebalo osvojiti hrvatska područja i priključiti ih velikoj Srbiji pod krinkom ostatka Jugoslavije. Našom odlučnošću da čvrsto ustrajemo na braniku hrvatske slobode i samostalnosti, onemogućili smo ostvarenje neprijateljskih ciljeva, unatoč tome što smo bili suočeni s jednom od najvećih i tehnički najopremljenijom vojnom silom u Europi. Naša načelna mirotvorna politika, i dosljedna opredjeljenost za razvitak demokracije čak i u ratnim okolnostima, na koncu je ishodila neizbježnost priznanja hrvatskih težnji za samostalnošću i suverenošću. Visoki dome, Ustav Republike Hrvatske, što ga je Sabor donio 22. prosinca 1990. postao je za sve nas ne samo najvišim izrazom političke volje hrvatskoga naroda, i svih građana Repubilke, već i obvezom da na svim područjima državnoga i društvenoga života uspostavimo i izgrađujemo demokratski poredak. Ustav nas je također obvezao da svekoliku političku i državnopravnu djelatnost usmjerimo na potvrdu suverenosti i državne samostalnosti Republike Hrvatske. Svjesni povijesne veličine, ali i težine, te zadaće krenuli smo svi zajedno, Sabor, Vlada i sva druga državna tijela, uz nedvojbenu potporu većine naroda, prema političkom, što će reći i gospodarskom i kulturnom i međunarodnom oživotvorenju samobitnosti hrvatske države. Bilo je očito da je, nakon donošenja ustavnih amandmana (25. srpnja 1990.), velikosrpska politika prišla organiziranju četničkog odmetničkog terorizma (pobunom u Kninu 17. kolovoza 1990.), u nastojanju da ospori demokratski izabranu vlast u Hrvatskoj, te da okupacijom dijelova teritorija, i poremećajem glavnih prometnih sveza prouzroči rastrojstvo svega političkoga i gospodarskoga života. Nakon donošenja našega Ustava, o Božiću prošle godine, bili smo suočeni s pripremom sve otvorenijeg napadaja Srbije i JNA na hrvatsku vlast i na suverenost Republike Hrvatske. I Srbija i JNA nastupili su kao glavni protivnici i demokracije i konstituiranja novih država na tlu SFRJ, jer se nisu htjeli pomiriti s gubitkom Jugoslavije pod svojom dominacijom. Naslućujući, i sve više osjećajući tu veliku, najprije skrivenu, a zatim i sve otvoreniju opasnost, koja je išla za tim da bezobzirnim, razornim udarom razbije politička i gospodarska, životna, središta Hrvatske, morali smo iznalaziti načine kako da to spriječimo, sve tamo od konca prošle godine i u cijeloj ovoj godini. U tijeku siječnja (posebice 9. i 24. I. 1991.), JA je posve otvoreno, kako u izjavama i proglasima svoga vrha, tako i u pripremi svojih vojnih sastava i zapovjedništava, navijestila agresiju na Hrvatsku, pod izlikom razoružanja hrvatskih paravojnih snaga, i zaštite tobože ugroženoga srpskog pučanstva. Samo naša spremnost da odlučno stanemo na branik tek stečene slobode i uspostavljenog demokratskog poretka, uz istodobnu spremnost da sudjelujemo u pregovorima za političko rješenje krize, uvjetovali su da je JNA u tom trenutku odustala od neposrednog općeg napadaja na Hrvatsku. Ne samo zbog toga što je protivnik u vojnom pogledu bio nesrazmjerno nadmoćniji, a naše obrambene snage tek u povoju, nego i zbog međunarodnih okolnosti, bilo je tada neophodno izbjeći totalnu konfrontaciju s JA. Za svoju politiku nismo dugo vremena imali potpore niti u svim drugim republikama, niti u međunarodnim čimbenicima. Morali smo se oslanjati jedino na snage svoga naroda i na vlastite prosudbe, kako ne bismo ispustili povijesnu priliku da Hrvatsku učinimo i očuvamo kao samostalnu državu. Htjeli smo izbjeći oružani sudar i rat, ali smo se spremali za nj, ukoliko bi nam bio nametnut, i ako bi i ratne žrtve bile neizbježne za ostvarenje samostalne Hrvatske. Mi nismo mogli računati na zaštitu i pomoć glavnih međunarodnih čimbenika, jer su oni svestrano podržavali reformski program Ante Markovića za održanje Jugoslavije. Za tu i takvu jugoslavensku politiku, a ne samo za memorandumsku velikosrpsku politiku, stvarna je i glavna opasnost bila hrvatska politika stvaranja samostalne i suverene Hrvatske. Stoga su Srbija i JA - računajući s time da su glavne sile Zapada i Istoka, ne samo SAD i SSSR nego i druge europske države, zainteresirane za opstanak Jugoslavije - dugo i ozbiljno pripremale način kako da nas obeshrabre i pritisnu uza zid, kako bismo odustali od svojih ciljeva i priklonili se nekoj demokratskoj varijanti jugoslavenstva, ili pak održanju jugoslavenske državne zajednice u bilo kojem obliku. U takvim okolnostima mi smo predložili konfederalistički nacrt preustrojstva bivše SFRJ, u Savez samostalnih republika kao suverenih država. Išli smo za tim da okupimo sve demokratske snage u svim republikama, protiv obnove srpskog hegemonizma i jugoslavenskog centralizma, prerušenog u ruho pluralističke demokracije i slobodnog tržišta. Da su tada, kad je Slovenija imala već pristanak na izlaz iz Jugoslavije, ali je prihvatila nacrt saveza suverenih država, i Makedonija i Bosna i Hercegovina prihvatile taj prijedlog, možda se mogao izbjegći razorni rat koji je nametnut Hrvatskoj, a sada prijeti i Bosni i Hercegovini. Na tlu SFRJ možda se mogao ostvariti sličan proces političkog i nenasilnog razdruživanja kakav je postignut u bivšem Sovjetskom Savezu, njegovim pretvaranjem u Zajednicu Nezavisnih, suverenih, Država. Naš trud da se promijene gledišta glavnih međunarodnih čimbenika, o rješenju jugoslavenske krize i zaustavljanju agresije protiv Hrvatske, postupno je urodio rezultatima pod cijenu velikih napora i žrtava. Nažalost, moramo ustvrditi da su za sve vrijeme trajanja krize i rata, sve do pred koji tjedan, i međunarodna javnost i velike demokratske države kasnile u svojim prosudbama. Njihovo je ponašanje bilo, koliko pragmatično toliko konzervativno legitimističko, usmjereno na održanje već raspale Jugoslavije. Mnogi nisu prihvaćali promjene, kada su se već dogodile, ali razumije se ne zbog neshvaćanja tih promjena, već radi svojih posebnih interesa u sklopu nastupajućih promjena odnosa snaga i silnica na europskoj i svjetskoj sceni. Od 9. siječnja ov. g. kada je Predsjedništvo SFRJ donijelo naredbu da se u roku od deset dana moraju rasformirati svi oružani sastavi koji nisu u sastavu jedinstvenih oružanih snaga SFRJ, ni u skladu sa saveznim ustavom, bili smo suočeni s najvećom opasnošću kako za demokratski poredak tako i za cjelovitost i suverenost Republike Hrvatske. Hrvatskoj je prijetio totalni rat s armijom, koja je u to doba, u vrijeme rata u Zaljevu, imala čak i više od pasivne potpore međunarodnih čimbenika za takvu jednu političko-ratnu operaciju. No, u to je vrijeme armija još morala držati do legaliteta, traživši ga u odluci Predsjedništva, koji međutim nije mogla lako dobiti u njegovu bivšem punom sastavu. Sve smo momente morali uzimati u obzir u donošenju odluke o tome kakvu strategiju primijeniti u obrani Hrvatske. Morali smo izbjeći totalni rat s JNA i sa srpskim ustankom, koji su po svaku cijenu htjeli isprovocirati velikosrpski i jugokomunistički scenaristi. U takvom općem ratu tada ne bismo imali izglede na pobjedu, a mogli bismo biti proglašeni i za agresora na vlastitom teritoriju. Toj smo zamci izbjegli, ne propustivši, međutim, ništa, niti na političkom niti na vojnom području, u pripremama za obrambeni rat. Nakon odluke Predsjedništva bivše SFRJ od 9. svibnja o angažiranju armije za tobožnje razdvajanje zaraćenih strana i sprečavanje širenja međunacionalnih sukoba, JA započinje izravnim operacijama pomagati srpskim pobunjenicima i četničkim dobrovoljcima, najprije na kninskom, a zatim i na ostalim područjima. Prvi vojni napadaj ratne avijacije na hrvatska sela kod Vukovara (13. srpnja ove godine), označio je prijelaz svih jugo-srpskih oružanih snaga u otvoreni rat protiv Hrvatske. Pošto je prijetvorno Predsjedništvo SFRJ izgubilo svoj politički autoritet i legitimitet, političke dogovore o rješavanju krize u SFRJ vodili su predsjednici republika od ožujka do lipnja, ali potpuno bezuspješno i uzaludno. Svi napori da se pronađe neki politički izlaz u izravnim pregovorima s političkim vrhom Srbije ostali su također uzaludni. Pokazalo se kako se rješenje krize SFRJ ne može naći unutar pregovora između republičkih predstavnika, zato što se Srbija usmjerila na to da memorandumski program o stvaranju Velike Srbije na tlu bivše SFRJ provede silom. Vodstvo Srbije računalo je da se toj politici Hrvatska neće moći oduprijeti zbog toga što je Slovenija išla svojim putem, a Makedonija i Bosna i Hercegovina tražile neki srednji put. Sastavnim dijelom scenarija sprečavanja procesa razdruživanja kao mirnog i demokratskog načina rješenja državne i političke krize SFRJ, bilo je i onemogućivanje Stipe Mesića, predstavnika Hrvatske u Predsjedništvu bivše SFRJ, da 15. svibnja preuzme dužnost predsjedavajućeg. Politički interes Hrvatske za preuzimanje te dužnosti bio je u tome da se pokuša spriječiti proširenje rata političkom kontrolom oružanih snaga SFRJ. Politički interes međunarodnih čimbenika koji su autoritetom Ministarskog vijeća Europske zajednice, a i pritiskom doveli do toga da Mesić 1. srpnja preuzme dužnost predsjednika bio je, pak, u tome da se sačuva kontinuitet i legalitet Predsjedništva SFRJ, a time i Jugoslavije. Kada je 1. listopada 1991. srpsko-crnogorski dio u Predsjedništvu pučistički preuzeo sve ovlasti Predsjedništva, dalja nazočnsot predstavnika Hrvatske u tom Predsjedništu i u svim saveznim tijelima postala je bespredmetna. Stoga je Hrvatski Sabor 8. listopada donio odluku o povlačenju hrvatske delegacije iz Savezne Skupštine kao znak prekida državno-pravnih sveza Hrvatske sa dotadašnjom SFRJ. Istodobno Hrvatska Vlada upućuje poziv svim djelatnicima u saveznim ustanovama iz Hrvatske da se povuku i stave na raspolaganje svojoj republici. I na kraju, Sabor 5. prosinca razrješava Stipu Mesića dužnosti u Predsjedništvu Jugoslavije u skladu s Odlukom Sabora o prekidu svih državno-pravninh sveza sa SFRJ i u skladu sa sveukupnom politikom što smo je vodili u svrhu međunarodnog priznanja Hrvatske. U ratu protiv demokratske Hrvatske velikosrpska politika pribjegla je aktiviranju četništva iz redova stalno prisutnih velikosrpskih ekstremista u Srbiji i Crnoj Gori, kakvih se zbog hegemonističkih razloga našlo i u Hrvatskoj. Četništvo je i danas najagresivniji politički dio srpskog etnosa koji se u političkoj borbi, a pogotovo u ratu, koristi najgorim obmanama, zločinima i uništavnajem svega nesrpskog, u prvmo redu hrvatskog i katoličkog. Četništvo kao izraz i u službi postizanja ciljeva velikosrpske politike, i onda kad nastupa prikriveno, obilježeno je dvjema značajkama. Prva je upotreba bezobzirnog i najraznovrsnijeg terorizma u političke svrhe, a druga - bespoštedna provedba genocida nad hrvatskim a i drugim nesprskim pučanstvom. O srpskom ekstremizmu i terorističkom četništvu na tlu Hrvatske dosta je rečeno i pisano. Moram međutim podsjetiti da ovaj oblik ponovnog poticanja barbarskog uništavnaja svega što pripada hrvatskom rodu i njegovoj kulturi postavlja pred sva državna predstavništva Hrvatske i svu njezinu ogorčenu javnost, posebnu odgovornost. Riječ je naime o tome da u vođenju dugoročne politike moramo nastojati takav, za suvremenu Europu nezamisliv oblik barbarstva, potpuno onemogućiti, ali istodobno ne dopustiti da se opravdana ogorčenost hrvatskog pučanstva zbog mnogobrojnih zločina (Ćelije, Borovo Selo, Vukovar, Dubrovnik, Struga, Škabrnja, Voćin i dr.) ne pretvori u zaslijepljenu odmazdu i samovoljno nasilje. U ovim teškim i tragičnim vremenima, sva naša djelatnost mora biti podređena interesima obrane Hrvatske, ali i uklanjanju tragičnih posljedica samoga rata. Posebno moramo brinuti o našim ranjenicima, o obiteljima koje su ostale bez svojih dragih, o djeci bez roditelja, o djeci bez djetinjstva, o siromašnim ljudima, o izbjeglicama i prognanicima, i osobito o ljudima kojima su ratna zla razrušila sve što su imali, pa i duševni mir. Poduzimali smo zaista sve što smo mogli da bismo pomogli svima njima. I međunarodna demokratska javnost nam obilato pruža humanitarnu pomoć kako bismo lakše podnijeli ratne strahote. Za svestranu pomoć hrvatskoga iseljeništva obrambenim naporima i liječenju najtežih rana iskrvavljene i opustošene Hrvatske - dužni smo odati najdublju zahvalnost i na ovom mjestu. Gospođe i gospodo zastupnici, Od prvih terorističkih napadaja na suverenost Republike Hrvatske, a pogotovu nakon što se JA izravno uključila u agresivni rat protiv Hrvatske, tri su se ključne zadaće našle pred hrvatskom politikom u unutrašnjem državnom životu. Prvo. Same ratne okolnosti, a pogotovu strašna opasnost koja je zaprijetila samom opstanku Republike Hrvatske, pa čak i hrvatskog naroda, postavile su pred nas pitanje načina djelovanja demokratskih institucija države radi omogućavanja djelotvorne obrane vlasti, suverenosti i teritorijalne cjelovitosti Republike Hrvatske. U svezi s tim, treba podsjetiti da su mnogovrsni protivnici hrvatske samostalnosti uspješno primjenjivali metode psihološkog rata radi izazivanja zabune i rastrojstva. I neki naših dobronamjerni ljudi nisu shvaćali ono što je od starog Rima itekako dobro poznato o upotrebi različitih sredstava u ratu, kako u vojnoj agersiji tako i u obrani zemlje. I u današje doba svaka demokracija mora biti djelotvorna i prilagođena obrani zemlje, kao najvišoj dužnosti i najvišoj moralnoj zadaći svakoga pojedinca. Da bi demokratska vlast u Hrvatskoj postala obrambeno djelotvorna, od prošle smo godine zbog toga počeli prilagođavati državne i sve druge institucije, uključujući i gospodarski život, ratnim potrebama. U prilikama ratnih opasnosti, podjednako u starom Rimu i u ovodobnim zemljama s osvjedočenim demokratskim tradicijama, obustavljao bi se ili usmjeravao političko-parlamentarni život prema potrebama obrane domovine. Prilagodbu nekih demokratskih institucija ratnim prilikama i užasnoj opasnosti, što se zbog agresije nadvila nad Hrvatsku, zlonamjerni su kritičari iskorištavali kako bi upravo takvu prilagodbu proglašavali nedemorkatskim, čak totalitarnim postupcima hrvatskog vrhovništva. Oštrica kritike bila je naročito usmjerena protiv savjetodavnog Vrhovnog državnog vijeća, ali i protiv izvršnih kriznih štabova, zaboravljajući da Ustav daje Predsjedniku Republike ovlaštenje o imenovanju užeg Ratnog kabineta, umjesto vlade, čemu on nije pribjegao, već je naprotiv imenovao širu vladu demokratskog jedinstva. Ne samo zlonamjerni kritičari već i neki dobronamjerni ljudi zaboravljaju da ni u normalnim prilikama, a kamoli u ratnim, ne može postojati više državnih politika, već samo jedna, i to ona za koju je svojim programom na demokratskim izborima voljom naroda dobila većinu u Saboru pobjednička stranka i za koju, prema tome, snosi i odgovornsot do novih izbora. O zlonamjernosti ili neupućenosti nekih usmjerenih ili zabludjelih oporbenjaka valja suditi po tome što su se svojom zloporabom demokracije, ili svojim destruktivnim postupcima, našli na istoj crti s onima kojima je svrha bila destabilzirati hrvatsku demokratsku vlast. Poticanje dezorijentacije i neraspoloženja u javnosti ima svrhu slabljenja djelotvornosti vrhovništva, institucija vlasti i odgovornih pojedinaca. A sve to radi kompromitacije demokratske Hrvatske i pokušaja preusmjerenja hrvatske politike u interesu onih što su za održanje Jugoslavije pod svaku cijenu, a protiv suverene Hrvatske i njezine samostalne politike. Drugo. Važan događaj u političkom životu bila je Odluka o raspisivanju referenduma. Ona je donesena u trenutku kad su političke prilike zahtijevale da se Hrvatska uvjerljivo izjasni za punu državnu samostalnost. S međunarodnog gledišta, referendum bijaše jedini legalni i legitimni način kojim se osiguravao put u međunarodno priznanje suverenosti Hrvatske. Njima je Hrvatska, kao prije toga i Slovenija svojim plebiscitom, koja međutim još nije imala Ustav kao Hrvatska, odbacila nastojanja Predsjednišva SFRJ i Srbije da se saveznim ustavnim postupkom odredi izdvajanje Hrvatske i Slovenije iz Jugoslavije, kao jednostrani nasilni čin secesije protivu kojega se može i vojno intervenirati. Referendum u Hrvatskoj legalizirao je pred međunarodnom javnošću hrvatske zahtjeve za samostalnošću. On je ujedno, formulacijom pitanja, bio znak dobre volje da Hrvatska, kao suverena i samostalna država, može stupiti u neku vrstu saveza s isto takvim državama - republikama. Radi pribiranja iskustva treba podsjetiti da je, kako sama odluka tako i formulacija na referendumu, bila izvrgnuta nedobronamjernom tumačenju, pače i teškim osudama, a da su hrvatski ljudi i svi građani pokazali zamjernu političku zrelost, shvativši važnost i smisao referenduma, te su nam svojim odzivom i odlukom omogućili dalju djelatnost za oživotvorenje suverene i samostalne Hrvatske. Donošenjem Ustavne odluke o suverenosti i samostalnosti Republike Hrvatske (od 25. lipnja 1991.) na temelju rezultata Referenduma, Sabor Republike Hrvatske pokreće postupak za razdruživanje od drugih republika i SFRJ, a ujedno i pokreće postupak za međunarodno priznanje Hrvatske. Sabor Republike Hrvatske donosi istodobno i Povelju o pravima Srba i drugih nacionalnosti u Republici Hrvatskoj, u skladu s našim Ustavom, što će kasnije u duhu prijedloga Haške konferencije biti podlogodom donošenja Ustavnog zakona o nacionalnim zajednicama ili manjinama u Republici Hrvatskoj (od 4. prosinca ov.g.). Treće. Borba za održanje, voljom naroda demokratski izabrane vlasti vodila se od samoga početka uspostave višestranačke demokracije u Hrvatskoj. Mnogovrsni protivnici svake suverene i samostalne Hrvatske, kao i protivnici njezine demokracije i njezine odlučnosti u obrani protiv jugo-srpske agresije, pokušavali su sami, a i na poticaj i uz pomoć različitih savezništava, tako destabilzirati novu demorkatsku vlast kako bi Hrvatsku obezglavili. Htjelo se na sve načine onemogućiti ostvarenje hrvatskih povijesnih težnji, ili Hrvatsku ponovno prisiliti na prihvaćanje starog ili nekih oblika novog tutorstva. U tu svrhu uporno se nastojao izazvati rascjep unutar vrhovništva Hrvatske ili ga na bilo koji način kompromitirati. Raznovrsne domaće, jugoslavenske i međunarodne protuhrvatske usmjerenosti iskorištavale su sve moguće, čak i minorne konkurentske političke pojavnosti, da razbiju jedinstvo hrvatskog nacionalnog bića ostvareno u demokratskom preporodu. Na scenu su izvođeni, u različitim ulogama, pojedinci i skupine, voljni na kompromis u prvom redu radi održanja nekog jugoslavenskog okvira, a zatim i radi usmjerenja dugoročne hrvatske politike u promijenjenim europskim i svjetskim okolnsotima. Svestrano je pripremljen plan i otvoreno naviještena potreba promjene hrvatske državne politike, što je trebalo postići uklanjanjem najodgovornijih, bilo milom ili silom. Prvi je takav pokušaj bio učinjen krajem lipnja, a zatim i drugi i treći (do početka prosinca) u svezi sa zasjedanjem Sabora i sa insceniranim, pa i neizbježnim, neuspjesima na ratnim poprištima. Sva su politička uporišta, središta, najodgovornije ustanove i pojedinci bili na udaru, dok su istodobno pojačavani napadaji za osvajanje hrvatskog teritorija. U tom je cilju bio izveden i napad na Banske dvore u Gornjem gradu, a pripremeljeni su bili i planovi za uništenje i svih drugih najvažnijih središta političkog i gospodarskog života Hrvatske. (Hina)kraj prvog dijela PORUKA REDAKCIJAMA : uskoro očekujte drugi, zadnji dio Godišnjeg izvješća predsjednika Republike dr. Franje Tuđmana Saboru! 281107 MET dec 91

(Hina)kraj prvog dijela

An unhandled error has occurred. Reload 🗙