Nadnaslov: Boom prodaje mitskog američkog motora
Naslov: Harleyist - svjetski gospodin
Podnaslov: Motorist - moderni kauboj više nije tetoviran i ne smrdi po
kolomazu
Piše: Robert KOCH, AFP
WAHINGTON - Prodaja mitskog američkog motora, Harley Davidsona, doživljava
bum bez presedana u Sjedinjenim Državama i u svijetu. Marka iz Milwokeea
(Wisconsin) gotovo je iščezla početkom 80-ih, no ponovo je osvojila 60
posto svog domaćeg tržišta, čvrsto se udomaćila u Europi i ostvarila
značajan proboj u Japanu.
"Prošle godine prodajom 62.458 motora ostvarili smo brutto-promet od 846
milijuna dolara ili 10 % više nego 1989." navodi Catherine Ketley,
rukovodilac vanjske prodaje poduzeća. "Naš prihod je bio slijedeći: 38
milijuna prošle godine prema 33 milijuna 1989." Za treće tromjesečje 1991.
Harley Davidson je obznanio svoj brutto-promet od 240,6 milijuna dolara (u
porastu za 18 % prema istom periodu 1990) s ostvarenim netto prihodom od
8,9 milijuna dolara.
Marka koja si je 50-ih godina stvorila vražju reputaciju filmom "Zmijska
koža" gdje Marlon Brando sa svojom grupom motorista - buntovnika sije strah
u malom gradiću Kalifornije, preporod zahvaljuje udaljenosti od svoje crne
legende obnovivši potpuno klijentelu. "Bilo nam je dosta gledati naše ime
povezano s huliganima poput Hell's Angels koji jašu naše motore ispijajući
pivo i pušeći marihuanu" objašnjava gđica Ketley.
Godine 1983. kad je pod kontrolom tvrtke bilo tek 23 % američkog tržišta
veliko-litražnih motora (750 i više cm3) nasuprot 44 % koliko je imala
Honda, najozbiljniji suparnik, Harley Davidson organizira svoje skupove
motorista stvarajući grupu vlasnika Harleya.
Danas taj klub ima više od 140.000 članova po cijelom svijetu, od Los
Angelesa do Pariza i od Londona do Hong - Konga", izjavljuje John Gaedke,
drugi porte-parole poduzeća.
Godine 1984. Harley Davidson lansira istovremeno jedan sigurniji motor
cijeli od aluminija i liniju nusproizvoda (jakne, torbe, rukavice, kacige)
sa amblemom marke. Tvrtka uz ostalo primjenjuje "kontrolu-kvalitete", koja
omogućava njenom japanskom suparniku preplavljivanje tržišta jeftinijim
motorima, ali i koristi ograničenja za uvoz motora, koja je nametnula
Reaganova administarcija.
"Pravi motorist, vrsta modernog kauboja, harleyist se razvio u svjetskog
gospodina, nije tetoviran i ne smrdi po kolomazu" objašnjava gđica Ketley.
Taj obrat marketinga je dao rezultate. Usprkos cijene koja varira od
4.500 do 15.000 dolara za gamu njegovih proizvoda, marka je osvojila 60 %
domaćeg tržišta visoko kubičnih motora, dok je Honda pala na 14 posto.
Prošle godine, Harley Davidson je ostvario 30 posto svog brutto-prometa
izvozom: 3.000 motora je prodano u Japanu, 2.400 u Njemačkoj, 2.200 u
Francuskoj, 1.800 u Australiji i 1.600 u Velikoj Britaniji. Sa 3.500
zaposlenih u Sjedinjenim Državama i s mrežom od tridesetak koncesionara
grosista po cijelom svijetu, tvrtka je uložila 23 milijuna dolara u
lakirnicu u Yorku (Pensilvanija).
"Uspjeli smo zadržati 95 posto kupaca. Probati naš motor, znači
prihvatiti ga" izjavljuje Gaedke. "I još da vidim tko će se istetovirati
znakom Honde, Yamahe ili Suzukija" završava Gaedke.
(Hina)
032147 MET nov 91
(Hina)