FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

PETERLEOVO PISMO MARKOVIĆU I SVIM REPUBLIČKIM VLADAMA O UREĐENJU MEĐUSOBNIH PRAVA I OBVEZA SLOVENIJE I FEDERACIJE

Autor:
MEĐUSOBNIH PRAVA I OBVEZA SLOVENIJE I FEDERACIJE LJUBLJANA, 9. svibnja (Hina) - Predsjednik slovenske vlade Lojze Peterle poslao je danas predsjedniku SIV-a Anti Markovići i svim predsjednicima republičkih vlada pismo u kojemu predlaže načela za uređenje međusobnih prava i obveza između Republike Slovenije i federacije. Ovaj dokument Peterle je sastavio na temelju odluke slovenske Skupštine o formalizaciji osamostaljivanja Slovenije. U pismu se zapravo predlažu prava i obveze, koje se moraju riješiti između Republike Slovenije i federacije. Najprije Slovenija bi preuzela svoj dio vanjskog konvertibilnog duga SFRJ koji se odnosi na Sloveniju. U zaduženju koje nije izravno slovensko, Slovenija preuzima jednaki dio koji je jednak veličini njezina udjela u republički određenom zaduženju. Pri diobi salda potraživanja s državama s klirinškim načinom poslovanja udio Republike Slovenije određuje se prema njenom udjelu u klirinškom izvozu. Pri diobi republički neodređenih potraživanja s državama s konvertibilnim načinom poslovanja udio Republike Slovenije određen je njezinim udjelom u konvertibilnom izvozu, ističe se u pismu Lojza Peterlea Anti Markoviću. Republika Slovenija protivi se preuzimanju novih obveza od strane federacije i Narodne banke Jugoslavije, te njihovom uzimanju novih kredita za podmirivanje starih obveza bez suglasnosti Republike Slovenije. Republika Slovenija preuzima obvezu vraćanja već dogovorenih kredita Svjetske banke i drugih institucija, prihvatit će nove garancije federacije za te institucije koji su u postupcima prihvaćanja i pri kojima će korisnik biti Slovenija. Narodna banka Jugoslavije nositelj je obveza koje proizlaze iz dinarskih depozita stanovnika u slovenskim bankama, a federacija je nositelj obveza koje proizlaze iz deviznih depozita. Slovenija preuzima dio deviznih rezervi Narodne banke Jugoslavije prema udjelu Slovenije u konvertibilnom izvozu SFRJ u razdoblju poslije reprogramiranja. Slovenija i federacija međusobno bi podmirili preostale financijske obveze i potraživanja. U pogledu ostalog nefinancijskog imutka, Slovenija preuzima objekte i opremu u Slovenije koju upotrebljavaju savezni organi kao što su carinska služba, promet i veze, inspekcije, istodobno s preuzimanjem njihovih nadležnosti, a opremu i objekte JNA postupno bi preuzela do konca 1993. godine. Objekte i opremu saveznih organa u glavnom gradu Jugoslavije i inozemstvu Slovenija bi preuzela prema udjelu, koji odgovara prosječnom desetogodišnjem udjelu doprinosa u savezni proračun. Objekti i oprema u drugim republikama koji su vlasništvo državljanja i pravnih osoba Slovenije te objekti i oprema u Sloveniji, koji su vlasništvo državljana i pravnih osoba drugih republika nisu predmet razdiobe, jer im je vlasništvo već znano. Od ostalih obveznosti i prava, Slovenija predlaže da preuzme radnike upravnih organa SFRJ, koji su u Sloveniji obavljali poslove iz savezne nadležnosti ako to žele, te garantira osobama stalno nastanjenim u Sloveniji, kojima s osamostaljenjem Slovenije prestaje funkcija u organima federacije, ona prava po propisima koji vrijede za funkcionere i radnike u državnim organima Slovenije. Također preuzima obveze za prava boraca, vojnih invalida, članova obitelji palih boraca i da prema propisima koji su važili u SFRJ Republika Slovenija preuzima državne arhive SFRJ, koji su na teritoriju Slovenije, te arhive koji imaju u Sloveniji svoje porijeklo. Poduzeća sa središtem u Sloveniji zadržavaju dosadašnji udio u vezi robnih kvota, kvota zapošljavanja i dozvala, te upotrebljavaju povoljnosti u međunarodnoj razmjeni, prema međunarodnim i međudržavnim ugovorima SFRJ. Također se predlaže da u dogovorenom razdoblju savezni organi za Sloveniju obavljaju posebno dogovorene poslove, kao što su kontrola letenja, te dodjeljivanje radijskih frekvencija. Slovenija u dogovorenom razdoblju poslije razdruživanja osigurava doprinos za funkcioniranje organa federacije i JNA u udjelu u kojem ti organi izvršavaju poslove potrebne Republici Sloveniji. U pismu je navedeno, a to je Peterle opetovao i na prigodnoj konferenciji za tisak da je ovakav sporazum u interesu svih republika i federacije, jer je jedino tako moguće spriječiti kaotičan raspad jugoslavenskog gospodarstva i negativne reakcije međunarodnih institucija. Peterle je također odgovorio na nekoliko pitanja u vezi s najnovijom političkom i sigurnosnom situacijom. Naglasio je da je nakon zaključaka saveznog Predsjedništva došlo do određenog smirivanja, ali da nije sigurno kako će na to reagirati različite političke snage. Također je rekao da je Armija napetu situaciju u Hrvatskoj iskoristila i za podizanje bojne gotovosti i na teritoriju Slovenije, bez obavještavanja republičkih organa, te da je to izazvalo uznemirenje. "U slučaju akcija drukčije vrste, napravit ćemo ono što bude potrebno", rekao je Peterle, dodajući da je sve ovo događanje povezano s najavljenom smjenom u Predsjedništvu SFRJ. O događanjima izvan Slovenije Peterle je rekao da nema najnovijih informacija. Opetovao je također u odgovoru na jedno pitanje o pojačanom čuvanju granica da to uznemirava ljude i da za to nema potrebe, jer izvana nema nikakve prijetnje. Također je odgovorio da će do pregovora o današnjoj njegovoj ponudi saveznoj vladi i republičkim vladama morati doći i da je ovo dobra osnova za to. Odgovor na svoje pismo Anti Markoviću Peterle očekuje, kako je u pismu i napisao do 21. svibnja. (Hina) do

(Hina) do

An unhandled error has occurred. Reload 🗙