RIM, 4. svibnja (AFP/Hina) - Zaljubljenike u Italiju čeka loše
iznenađenje. Neka od najljepših umjetničkih remek-djela ove zemlje
zamijenjena su običnim "plastičnim" kopijama, bez znanja samih
Talijana koji se sada kolebaju između osjećaja ljutnje i rezignacije.
Odgovorni za kulturna dobra radili su potajno, no novinstvo je
otkrilo prijevaru. Oko pedesetak najpoznatijih kipova iz Firence
zapravo su samo plastične kopije. Originali Bakusa i Ganmeda odnešeni
su iz vrtova Boboli kako bi bili stavljeni u "dezinficirane" galerije,
gdje su zaštićeni od vandala i zagađenja. Firenca je poslužila kao
pokusni laboratorij, a reprodukcije su preplavile također i Sienu,
Rim, Perugiu i Veneciu.
"Kopije su jedino rješenje za spašavanje bolesnih spomenika", izjavio
je glavni direktor kulturnih dobara Francesco Sisinni. Već više od
stotinu godina Michelangelov David pred gradskom vijećnicom u Firenci
zamijenjen je kopijom.
No, iako se svi slažu da Italija treba zaštititi svoje blago, velika
su neslaganja oko toga koje materijale upotrijebiti pri izradi kopija.
Mnogi se ljute na prevaru koja kopijama daje izgled patine kako bi se
povjerovalo da je riječ o originalnim djelima, dok posjetioci uživaju
tek u prostim plastičnim kopijama. Gradonačelnik Firence Giorgio
Morales, već je postavio dva uvjeta za nastavak takvih akcija:
"original treba biti smješten u blizini kopije" i "kopija mora biti
napravljena od istog materijala".
Redatelj Franco Zeffirelli, bivši učenik Akademije lijepih umjetnosti
u Firenci, smatra da "Firentinci imaju degradirani i poniženi grad
kakav zaslažuju", prema zamisli talijanskiih političara koji su "više
zaokupljeni vlašću nego kulturom".
Povjesničarka umjetnosti Anamaria Giusti tvrdi kako pristupa zamjeni
djela "bez mnogo skrupula, budući da je kip kojeg nitko ne
gleda izgubio svoj funkciju".
Do sada nije pronađeno niti jedno "čudotvorno" rješenje kako bi se
zaštitila umjetnička djela. Plastika, koja se već upotrebljava u
drugim zemljama, tijekom vremena se deformira.
Ostale kopije su uspješno napravljene od smjese vapna i mramornog
praha, čak i od samog mramora ili bronce, no njihova cijena izrade je
mnogo veća.
Ovog će ljeta turisti moći posjetiti Italiju igrajući se igre "pravog
ili lažnog". Pravi je Krilat lav u Veneciji. Naime, njegova kopija je
več bila gotova, no nakon restauracije mjesne su vlasti htjele da
original ostane na svom mjestu. Lažna su slavna vrata krstionice u
Firenci, zamijenjena brončanom kopijom koju je financirao japanski
sponzor.
Pravi je konj na spomeniku Marka Aurelija, no sam car je morao
napustiti svoje mjesto kako bi izbjegao ispušne plinove. Koji puta je
tako teško uočiti razliku da čak i lopovi nasjednu. U vrtovima vile
Borghese u Rimu ukradene su glave sa dva kipa, no vandali su odnijeli
tek betonske kopije.
(Hina) mm
040000 MET may 91
(Hina) mm